MOSTOWE KONSTRUKCJE GRUNTOWO_POWŁOKOWE. LABORATORYJNE BADANIA NISZCZĄCE. AWARIE W CZASIE BUDOWY I EKSPLOATACJI.pdf

(522 KB) Pobierz
209279526 UNPDF
Dr hab. inŜ. Adam WYSOKOWSKI, prof. UZ awysokowski@ibdim.edu.pl
Instytut Badawczy Dróg i Mostów – śmigród
Dr inŜ. Leszek JANUSZ, leszek@viacon.pl
ViaCon Polska Sp. z o.o.
MOSTOWE KONSTRUKCJE GRUNTOWO – POWŁOKOWE.
LABORATORYJNE BADANIA NISZCZ Ą CE. AWARIE W CZASIE
BUDOWY I EKSPLOATACJI
SHELL – SOIL BRIDGE STRUCTURES. LABORATORY DESTRUCTIVE TESTS. FAILURE
DURING CONSTRUCTION AND OPERATION
Streszczenie Konstrukcje gruntowo - powłokowe znajdują coraz szersze zastosowanie w budownictwie
mostowym z uwagi na ich wiele zalet jak: prosty, nieskomplikowany montaŜ, szybkość wykonawstwa,
sztywność uŜytkową oraz trwałość. Wraz z początkiem stosowania tych konstrukcji w polskim mostownictwie w
Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w śmigrodzie prowadzone są badania tego typu konstrukcji w skali
naturalnej na mostowym Stendzie badawczym. Analizowano siły wewnętrzne w konstrukcji powłok jak i
napręŜenia w gruncie oraz przeprowadzono badania zmęczeniowe. Badania te wykazały duŜą sztywność
uŜytkową i trwałość tych konstrukcji m.in. z uwagi na duŜą współpracę gruntu w przenoszeniu obciąŜeń. Z
uwagi na podatność przedmiotowych konstrukcji w fazie ich budowy są one bardzo „czułe” na wszelkie
odstępstwa od reŜimu technologicznego przy ich realizacji. Tym samym, mimo Ŝe stosunkowo rzadko, ale
jednak ulegają one awariom, głównie w czasie ich wykonywania. Przykłady awarii wraz z opisem i analizą ich
przyczyn przedstawiono w referacie.
Abstract There use of soil-steel shell structures in bridge construction is growing. This is due to their
numerous advantages such as: simple and uncomplicated assembly, quick construction, high bearing capacity
and durability. Together with the commencement of use of the said structures in Polish bridge practice, the Road
and Bridge Research Institute in śmigród started tests of such structures in natural scale on a Bridge Test Stand.
Internal forces in the steel walls of the structures and stress in soil were analysed. Fatigue tests were performed.
The tests showed high stiffness and durability of the structures also due to considerable soil- structure interaction
in terms of load carrying. As the said structures are very flexible at the stage of their construction, they tend to be
very ‘sensitive’ to any deviations from the technological regime during completion. Therefore, even if not very
frequently, they happened to fail, mainly at the construction stage. This paper presents examples of failure
together with a description and analysis of causes.
1. Wst ę p
Konstrukcje podatne z blach falistych, zwane często konstrukcjami powłokowymi
stosowane są powszechnie do budowy przepustów i małych mostów [1], [2], [3]. Pojęcie
mostów gruntowo - powłokowych bierze się z faktu współpracy powłoki stalowej wykonanej
z blach falistych z otaczającym ją gruntem w przenoszeniu obciąŜeń z ang. soil-structure
interaction [4]. Jakościowy charakter współpracy róŜny jest na etapie budowy i uŜytkowania.
541
209279526.135.png
Na etapie budowy obiektu następuje zasypywanie konstrukcji podatnej gruntem, który
powoduje deformacje kształtu powłoki stalowej. Na etapie uŜytkowania (stan uŜytkowy
konstrukcji) grunt staje się „sprzymierzeńcem” konstrukcji w przenoszeniu obciąŜeń dzięki
współpracy z powłoką stalową. Współpraca gruntu z konstrukcją powłokową powoduje
uzyskanie znacznych nośności obiektów gruntowo-powłokowych, co zostało bardzo dobrze
udokumentowane wynikami wielu badań m.in. [5], [6], [7], [8], [9], [10]. Wymiarowanie
konstrukcji podatnych z blach falistych (lub teŜ gruntowo-powłokowych) ewoluowało od
prostej metody napręŜeń pierścieniowych [11] z 1960 roku po ostatnio opublikowaną metodę
szwedzką [12] lub teŜ metodę opracowaną dla konstrukcji o kształcie skrzynkowym o nazwie
MACOR [13]. Metoda szwedzka jest najbardziej nowoczesną i rozbudowaną. Została
opracowana na podstawie badań niszczących kilku obiektów z blach falistych, pozwala na
określenie poziomu bezpieczeństwa projektowanego obiektu. Uwzględnia złoŜony stan
napręŜeń w ściance konstrukcji wynikający z oddziaływania momentów zginających i sił
normalnych od obciąŜeń stałych i zmiennych. Pozwala ona wymiarować konstrukcję
uwzględniając kilka warunków dotyczących stateczności i nie zawiera ograniczeń kształtów
przekroju poprzecznego konstrukcji. Metoda zakłada następujące obliczenia sprawdzające:
1. Stany graniczne uŜytkowania:
- sprawdzenie deformacji kształtu konstrukcji,
- obliczenie osiadania gruntu wokół konstrukcji (obliczenia te powinny by ć
przedmiotem opracowania dokumentacji geotechnicznej).
2. Stany graniczne nośności:
- sprawdzenie, czy w górnej cz ęś ci konstrukcji nie powstanie przegub plastyczny
lub mechanizm ła ń cucha kinematycznego,
- sprawdzenie odkształce ń korony konstrukcji,
- sprawdzenie współczynnika bezpiecze ń stwa dla poł ą cze ń ś rubowych,
- sprawdzenie bezpiecze ń stwa na wyboczenie (jako uzupełnienie sprawdzenia
warunku wyczerpania no ś no ś ci przez powstanie przegubu plastycznego).
Inne warunki:
- sprawdzenie, czy konstrukcja wykazuje wystarczaj ą c ą sztywno ść podczas
monta Ŝ u, eksploatacji itp. (tzw. „handling stiffness”),
- sprawdzenie parcia gruntu na konstrukcj ę w naro Ŝ ach (strefa pachwinowa-
sprawdzenie stateczno ś ci gruntu nad konstrukcj ą ,
- sprawdzenie no ś no ś ci fundamentów betonowych(dla konstrukcji łukowych).
W oparciu w bogate doświadczenia w zakresie wymiarowania obiektów gruntowo-
powłokowych naleŜy stwierdzić, Ŝe dominującą rolę dla stateczności konstrukcji odgrywa
sztywność gruntu otaczającego konstrukcję. WyraŜana jest ona najczęściej poprzez parametr
gruntowy, tzw. moduł sieczny gruntu (E s ) [14]. W róŜnych materiałach źródłowych znaleźć
moŜna jego wielkość, która zaleŜna jest od rodzaju uŜytego gruntu i wskaźnika jego
zagęszczenia. Dla celów wymiarowania najczęściej przyjmowane są wartości około 30 MPa.
Jak się okazuje wielkość ta ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa pracy konstrukcji.
542
2. Badania laboratoryjne konstrukcji gruntowo – powłokowych w skali naturalnej
2.1. Opis przeprowadzonych bada ń
W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w śmigrodzie prowadzone są od 1997 roku
badania tego typu konstrukcji w skali naturalnej na mostowym Stendzie badawczym.
Do zasadniczych zrealizowanych badań w tym zakresie naleŜy zaliczyć:
- badania konstrukcji owalnej o przekroju zamkniętym typu Multi Plate,
- badania konstrukcji o przekroju otwartym typu Box Culvert - w systemie Multi Plate,
- badania stalowej karbowanej konstrukcji o przekroju kołowym o średnicy l m typu
HELCOR,
- badanie karbowanej konstrukcji o przekroju kołowym wykonanej z tworzyw sztucznych
PEHD.
Obecnie prowadzone są badania konstrukcji Box Culvert z fundamentami wiotkimi (w
postaci blach karbowanych) w porównaniu z fundamentami sztywnymi (bloki Ŝelbetowe).
Na schematycznym rysunku nr 1 pokazano rodzaje dotychczasowych przebadanych
mostowych konstrukcji gruntowo – powłokowych.
Przepust
Silowniki
Grunt
Konstrukcja
Multi Plate
Fundament
1m 2m 3m 4m 5m
Płyta przenosząca
obciąŜenia
Konstrukcja
Box Culvert
Konstrukcja
HELCOR
H
Konstrukcja
Arot OPTIMA
Rys. 1. Schematy badanych konstrukcji przepustów w skali naturalnej na Stendzie IBDiM w śmigrodzie.
543
209279526.146.png 209279526.157.png 209279526.168.png 209279526.001.png 209279526.012.png 209279526.023.png 209279526.034.png 209279526.045.png 209279526.056.png 209279526.067.png 209279526.077.png 209279526.088.png 209279526.094.png 209279526.095.png 209279526.096.png 209279526.097.png 209279526.098.png 209279526.099.png 209279526.100.png 209279526.101.png 209279526.102.png 209279526.103.png 209279526.104.png 209279526.105.png 209279526.106.png 209279526.107.png 209279526.108.png 209279526.109.png 209279526.110.png 209279526.111.png 209279526.112.png 209279526.113.png 209279526.114.png 209279526.115.png 209279526.116.png 209279526.117.png 209279526.118.png 209279526.119.png 209279526.120.png 209279526.121.png 209279526.122.png 209279526.123.png 209279526.124.png 209279526.125.png 209279526.126.png 209279526.127.png 209279526.128.png 209279526.129.png 209279526.130.png 209279526.131.png 209279526.132.png 209279526.133.png 209279526.134.png 209279526.136.png 209279526.137.png 209279526.138.png 209279526.139.png 209279526.140.png 209279526.141.png 209279526.142.png 209279526.143.png 209279526.144.png 209279526.145.png 209279526.147.png 209279526.148.png 209279526.149.png 209279526.150.png 209279526.151.png 209279526.152.png 209279526.153.png 209279526.154.png 209279526.155.png 209279526.156.png 209279526.158.png 209279526.159.png 209279526.160.png 209279526.161.png 209279526.162.png 209279526.163.png 209279526.164.png 209279526.165.png 209279526.166.png 209279526.167.png 209279526.169.png 209279526.170.png 209279526.171.png 209279526.172.png
2.2. Wyniki przeprowadzonych bada ń
Z uwagi na to, Ŝe omawiane konstrukcje pracują jako gruntowo - powłokowe - istotna w
tych badaniach jest współpraca z gruntem. Dlatego teŜ analizowano siły wewnętrzne w
konstrukcji powłok jak i napręŜenia w gruncie oraz przeprowadzono badania zmęczeniowe.
Wyniki pomierzonych wartości parć gruntu za pomocą presjometrów nad konstrukcją
gruntowo – powłokową Multi Plate, przy róŜnych wysokościach naziomów oraz ich
obciąŜeniu pokazano na rysunku 2.
a)
50 kPa
b)
1 00 kP a
nr 8
nr 1 1
nr 13
nr 8
nr 1 1
nr 13
nr 7
nr 6
nr 7
nr 6
nr 4
nr 5
nr 4
nr 5
n r 1
nr 2
nr 1
nr 2
nr 3
n r 3
Rys. 2. Schematyczny wykres parcia gruntu a) – przy naziomie - 1.0 m; obciąŜenie naziomu 67,5 kPa
b) – przy naziomie - 0,3 m; obciąŜenie naziomu 244,0 kPa.
Badania zmęczeniowe realizowano dla badanych konstrukcji gruntowo – powłokowych
przy sinusoidalnym cyklu zmian obciąŜenia z częstotliwością f = 1 Hz, przy pełnej
synchronizacji działania obu siłowników. Równolegle przeprowadzano rejestrację, zarówno
odkształceń jednostkowych, przemieszczeń powłoki, jak i zmian parcia gruntu.
Na rysunku 3 pokazano wyniki badań zmęczeniowych dla konstrukcji stalowej typu Multi
Plate w przedziale od 0 do 500 tys. cykli.
0,00
0
50
100
150
200
250
300
350
400
450
500
-1,00
-2,00
Konstrukcja Multi Plate
Czujnik indukcyjny I6
(Przemieszczenie górnego sklepienia)
ObciąŜenie zmęczeniowe 0 - 500 000 cykli
Naziom o wysokości 1,0 m
-3,00
-4,00
-5,00
-6,00
-7,00
-8,00
-9,00
Cykle [tys.]
Rys. 3. Wyniki badań zmęczeniowych dla konstrukcji stalowej typu Multi Plate.
Na rysunku 4 pokazano sposób przeprowadzania badań niszczących dla wszystkich
badanych w IBDiM w śmigrodzie obiektów gruntowo – powłokowych wraz z
przykładowymi uszkodzeniami dla przykładowej konstrukcji Box Culvert.
544
209279526.173.png 209279526.174.png 209279526.175.png 209279526.176.png 209279526.177.png 209279526.178.png 209279526.002.png 209279526.003.png 209279526.004.png 209279526.005.png 209279526.006.png 209279526.007.png 209279526.008.png 209279526.009.png 209279526.010.png 209279526.011.png 209279526.013.png 209279526.014.png 209279526.015.png 209279526.016.png 209279526.017.png 209279526.018.png 209279526.019.png 209279526.020.png 209279526.021.png 209279526.022.png 209279526.024.png 209279526.025.png 209279526.026.png 209279526.027.png 209279526.028.png 209279526.029.png 209279526.030.png 209279526.031.png 209279526.032.png 209279526.033.png 209279526.035.png 209279526.036.png 209279526.037.png 209279526.038.png 209279526.039.png 209279526.040.png 209279526.041.png 209279526.042.png 209279526.043.png 209279526.044.png 209279526.046.png 209279526.047.png 209279526.048.png 209279526.049.png 209279526.050.png 209279526.051.png 209279526.052.png 209279526.053.png 209279526.054.png 209279526.055.png 209279526.057.png 209279526.058.png 209279526.059.png 209279526.060.png 209279526.061.png 209279526.062.png 209279526.063.png 209279526.064.png 209279526.065.png 209279526.066.png 209279526.068.png 209279526.069.png 209279526.070.png 209279526.071.png 209279526.072.png 209279526.073.png 209279526.074.png 209279526.075.png 209279526.076.png
 
c)
d)
20
CZUJNIK
INDUKCYJNY NR 1
CZUJNIK
INDUKCYJNY NR 3
0,0
Czas
0
30
60
90
120
150
180
210
F I =500kN
-20
F II =1000kN
-40
CZUJNIK
INDUKCYJNY NR 2
F III =1500kN
-60
F IV =2000kN
-80
-100
-120
Czas [s]
Rys. 4. Proces przeprowadzenia badań niszczących i ich wyniki dla konstrukcji Box Culvert
a, b) – widok zniszczeń sklepienia górnego, c)- schemat obciąŜenia niszczącego,
d) - przemieszczenie czujników indukcyjnych
W czasie badań - jak juŜ wcześniej wspomniano - rejestrowano odkształcenia jednostkowe
(w dwóch głównych kierunkach), przemieszczenia powłok oraz parcia gruntu na całym
obwodzie powłok. Przykładowy wykres przemieszczeń górnego sklepienia pokazano na
rysunku 5, a wykresy momentów gnących na rysunku 6 (dla rury stalowej typu HELCOR).
Czas [s]
0
200
400
600
800
1000
1200
0,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,13
-0 . 11
Czujnik indukcyjny I5
p max =143,10 kPa; H=0,6 m
-0,29
-0,26
I5
-0,5
-0,6
-0,67
-0,75
-0,7
-0,8
-0,9
-1,0
-0,78
Pierwsze obciąŜenie
Drugie obciąŜenie
-0,93
Rys.5. Wykres przemieszczeń górnego sklepienia rury stalowej HELCOR.
ObciąŜenie p max =71,55kPa; naziom H=0,6 m
ObciąŜenie p max =143,10 kPa; naziom H=0,6 m
0,8 Nm
-1,7 Nm
-4,1 Nm
2,7 Nm
-2,4 Nm
-1,7 Nm
Skala: 1Nm -
-2,4 Nm
ObciąŜenie p max =239,32 kPa; naziom H=0,6 m
ObciąŜenie p max =239,32 kPa; naziom H=0,3 m
4,9 Nm
-3,7 Nm
-3,9 Nm
-6,5 Nm
11,1 Nm
-5,2 Nm
2,4 Nm
3,6 Nm
Skala: 5Nm -
Rys. 6. Momenty gnące w przepuście HELCOR.
545
209279526.078.png 209279526.079.png 209279526.080.png 209279526.081.png 209279526.082.png 209279526.083.png 209279526.084.png 209279526.085.png 209279526.086.png 209279526.087.png 209279526.089.png 209279526.090.png 209279526.091.png 209279526.092.png 209279526.093.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin