PRZYCZYNY KATASTROFY HALI MAGAZYNOWEJ PO OKRESIE WIELOLETNIEGO UŻYTKOWANIA.pdf

(3005 KB) Pobierz
209264892 UNPDF
Dr inŜ. Marian PŁACHECKI
Mgr inŜ. Szymon SERĘGA
Politechnika Krakowska
PRZYCZYNY KATASTROFY HALI MAGAZYNOWEJ PO OKRESIE
WIELOLETNIEGO U ś YTKOWANIA
THE REASONS FOR COLLAPSE OF STORAGE HALL AFTER LONG-TERM EXPLOATATION
Streszczenie W referacie przedstawiono przyczyny oraz mechanizm katastrofy przemysłowej hali
magazynowej. Budynek hali o konstrukcji mieszanej Ŝelbetowo-stalowej został wzniesiony w latach 70.
ubiegłego wieku. W lutym 2006 w wyniku interakcji: pierwotnych błędów konstrukcyjnych, błędów
wykonawczych, postępującej korozji oraz duŜego obciąŜenia śniegiem hala uległa zawaleniu. Referat
przedstawia opis konstrukcji, listę przyczyn katastrofy oraz analizę numeryczną mechanizmu zniszczenia.
Abstract The paper deals with the reasons and the failure mechanism of the industrial hall. The hall structure
was made from steel and reinforcement concrete. The hall was built in the 1970s and was used until its collapse
in 2006. The failure was caused as the result of structural errors, imperfections made during erection of building,
corrosion and high level of snow load. The structure description and complete list of the failure reasons as well
as the numerical analysis of the failure mechanism was presented in this paper.
1. Wst ę p
W ostatnich latach, w trwającym nadal procesie przekształceń własnościowych, wiele
poprzemysłowych obiektów budowlanych zostało przystosowanych do nowych funkcji
uŜytkowych. Nowi nabywcy nieruchomości nie przejęli pierwotnej dokumentacji projektowo-
wykonawczej, głównie z powodu jej braku, a takŜe wielokrotnie w ksiąŜce obiektu
budowlanego nie została odnotowana „historia” jego uŜytkowania.
W sezonie zimowym 2005/2006 odnotowano kilka przypadków zawalenia się dachu
w halach stalowych po wieloletnim ich uŜytkowaniu. Jako główne przyczyny zaistniałych
zdarzeń wymienia się: zwiększone obciąŜenie śniegiem, korozję stalowych elementów
konstrukcji, a takŜe niekontrolowany demontaŜ jej fragmentów. Budowle te posiadają ukryte
wady konstrukcyjne, które przez lata pozostając w „uśpieniu” mają istotny wpływ na
bezpieczeństwo obiektu w przypadku jego przeciąŜenia połączonego z utratą trwałości
wskutek postępujących procesów korozyjnych.
Referat omawia przypadek parterowej hali zaplecza produkcyjnego zakładu prefabrykacji
elementów Ŝelbetowych, wybudowanej około 1970 roku. Po około 25 latach uŜytkowania
hala została wyłączona z eksploatacji, a następnie po kilku latach stała się własnością nowego
inwestora, który przystosował obiekt do nowej funkcji produkcyjno-magazynowej.
Wykonane prace adaptacyjne nie ingerowały w konstrukcję nośną obiektu. Po około pięciu
latach uŜytkowania w nowych warunkach, w okresie zimowym 2006 roku nastąpiło
315
209264892.020.png
zawalenie się dachu w obiekcie. W pracy przedstawiono opis zdarzeń oraz analizę czynników,
które zdaniem autorów, zadecydowały o wystąpieniu katastrofy.
2. Obiekt przed i po katastrofie
Hala magazynowa składała się z dwóch bliźniaczych segmentów o wymiarach w rzucie
15.0 m x 24.25 m, oddzielonych przerwą dylatacyjną. Główny ustrój nośny konstrukcji hali
stanowiły płaskie ramy stalowo-Ŝelbetowe o rozstawie 4.85 m, złoŜone z prefabrykowanych,
Ŝelbetowych słupów o wysokości 6.4 m (oś A) i 5.1 m (oś B). Słupy zostały zamocowane
w prefabrykowanych stopach kielichowych. Na słupach oparto w sposób przegubowy
kratownice o kształcie odwróconego trapezu. Rzut hali magazynowej pokazano na
Rys. 1, natomiast geometrię stalowego dźwigara kratowego oraz zastosowane profile
zilustrowano na Rys. 2.
Strefa katastrof y
485
485
485
485
485
485
485
485
485
485
Rys. 1 Rzut hali magazynowej.
A) Schemat dzwigara dachowego
A
C
B
B) Przekrój poprzeczny slupa
4#12 (18G2)
O6co ~20cm (St0S)
4#12 (18G2)
250
Rys. 2 Konstrukcja rygla kratowego.
316
209264892.021.png 209264892.022.png 209264892.023.png 209264892.001.png 209264892.002.png 209264892.003.png 209264892.004.png 209264892.005.png 209264892.006.png 209264892.007.png 209264892.008.png 209264892.009.png 209264892.010.png 209264892.011.png 209264892.012.png 209264892.013.png 209264892.014.png 209264892.015.png
Dach hali wykonano z prefabrykowanych płyt Ŝebrowych o wysokości 25 cm i rozpiętości
równej rozstawowi dźwigarów stalowych, opartych bezpośrednio na górnym pasie dźwigara
kratowego. Na płycie wykonano wylewkę cementową o grubości 5 cm. Płyty dachowe pełniły
jednocześnie rolę stęŜeń pasa górnego.
Sztywność budynku w kierunku podłuŜnym została zapewniona przez ściany osłonowe
wykonane z prefabrykowanych płyt Ŝelbetowych o grubości 8 cm, mocowanych do stalowych
marek zabetonowanych w słupach. W kierunku poprzecznym sztywność konstrukcji
zapewniał układ słupów i rygli oraz ceramiczne ściany poprzeczne w osiach 1, 6/7, 12.
W lutym 2006 nastąpiła katastrofa budowlana, która objęła część budynku oznaczoną na
Rys. 1 jako segment A. Zanotowano następujący obraz konstrukcji po katastrofie:
- zniszczone zostały dźwigary kratowe w strefie podporowej w osi 2 od strony osi B
oraz w osi 4 i 5 od strony osi A - Rys. 3,
- zniszczeniu uległ dźwigar kratowy w osi 3 w obydwu strefach podporowych,
- słupy Ŝelbetowe w osiach 3-A, 4-A, 5-A oraz 2-B zostały złamane,
- część prefabrykowanych płyt dachowych zsunęła się z pasów górnych odciąŜając
w ten sposób konstrukcję nośną, co ograniczyło zasięg i skalę katastrofy.
Wymienione dźwigary kratowe zniszczyły się niemalŜe w identyczny sposób.
Przypodporowy słupek (kątownik równoramienny L75x7) uległ wyboczeniu, co
doprowadziło do złamania pasów górnego w punkcie A i dolnego w punktach B, C
zaznaczonych na Rys. 2. Niszczący się dźwigar pociągnął słupy Ŝelbetowe do wewnątrz
budynku.
Rys. 3 Obraz konstrukcji hali po katastrofie.
Przegląd konstrukcji po katastrofie pozwolił na zanotowanie szeregu nieprawidłowości
konstrukcyjno-wykonawczych głównego ustroju nośnego hali. Wszystkie błędy moŜna
zakwalifikować do dwóch kategorii: błędy obliczeniowo-projektowe oraz błędy powstałe
podczas montaŜu konstrukcji. Najgroźniejszym błędem okazał się sposób połączenia
skrajnego słupka z pasami kratownicy. Zastosowano połączenie słupka kratownicy z pasami
obwodową spoiną pachwinową. Kątownik został przyspawany prostopadle do płaszczyzny
środnika pasów bez niezbędnej blachy węzłowej. Stwierdzono wadliwe ułoŜenie spoiny, brak
317
209264892.016.png
prawidłowego przetopu oraz ślady korozji na wewnętrznej jej powierzchni (Rys. 4).
Ponadto, jak wykazały kontrolne obliczenia wytrzymałościowe dźwigara kratowego,
wykonane zgodnie z normą 3], przy uwzględnieniu rzeczywistych obciąŜeń występujących
w chwili katastrofy, niedobór nośności słupka przypodporowego wynosił około 30%.
Rys. 4 Ślad spawanego połączenia słupka z pasem dolnym kratownicy.
Rys. 5 Mimośrodowe oparcia dźwigara na słupie.
Połączenia słupki-pasy kratownicy dachowej oraz niedobór nośności skrajnego słupka moŜna
uznać za główną przyczynę katastrofy obiektu. Dalsze nieprawidłowości mają charakter
drugorzędny, nie były bezpośrednią przyczyną zawalenia się dachu hali magazynowej.
318
209264892.017.png 209264892.018.png
Stwierdzono powierzchniową korozję dźwigarów w wyniku braku odpowiedniego
zabezpieczenia antykorozyjnego. Część dźwigarów została nieosiowo oparta na słupach
Ŝelbetowych, powodując mimośrodowe obciąŜenie w płaszczyźnie prostopadłej do
płaszczyzny ramy (Rys. 5).
Rys. 6 Widok złamanego słupa.
Ponadto w słupach Ŝelbetowych stwierdzono niewłaściwy stos okruchowy kruszywa,
niejednorodność lub brak grubszych jego frakcji, zróŜnicowaną otulinę zbrojenia wynoszącą
od 10 mm do 50 mm (Rys. 6).
3. Scenariusz katastrofy oraz jej numeryczna symulacja
Zastany obraz konstrukcji budynku hali po katastrofie oraz wstępne obliczenia statyczne
poszczególnych elementów kratownicy dachowej pozwoliły na załoŜenie najbardziej
prawdopodobnego scenariusza katastrofy i wykonanie symulacji numerycznej jego przebiegu.
Przyjęto, Ŝe utrata nośności przypodporowego słupka jednej z ram budynku była inicjatorem
katastrofy. Zmiana geometrii dźwigara spowodowała powstanie duŜych momentów
zginających w pasach dźwigara stalowego w punktach A, B oraz C, co doprowadziło do
powstania w tych miejscach przegubów plastycznych zamieniając dźwigar kratowy
w mechanizm. Stopniowej utracie geometrycznej niezmienności kratownicy towarzyszyły
duŜe jej przemieszczenia oraz powstanie poziomej reakcji w górnym węźle słupów.
śelbetowe słupy o smukłości
94
i
l =
75
319
odpowiednio w osi A i B, zostały złamane
w wyniku działania momentu zginającego od siły poziomej przyłoŜonej w głowicy słupa oraz
dodatkowego momentu II rzędu.
Katastrofa jednego dźwigara pociągnęła za sobą katastrofę elementów przyległych.
Niezniszczone pozostały jedynie dźwigary w osiach 1 i 6 dlatego, Ŝe poziom wytęŜenia tych
dźwigarów był o połowę mniejszy niŜ w dźwigarach wewnętrznych oraz siła pozioma została
przeniesiona przez ściany usztywniające.
Numeryczna symulacja mechanizmu katastrofy została przeprowadzona w trzech etapach,
przy uŜyciu programu DIANA.
l =
209264892.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin