BŁĘDNE ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE PRZYCZYNĄ AWARII KONSTRUKCJI HALI.pdf

(8394 KB) Pobierz
209286726 UNPDF
Prof. dr hab. inŜ. Wojciech śÓŁTOWSKI, w.zoltowski@il.pw.edu.pl
Dr inŜ. Stanisław WIERZBICKI, s-wierzbicki@wp.pl
Mgr inŜ. Paweł KRÓL, p.krol@il.pw.edu.pl
Mgr inŜ. Jan WITKOWSKI, j.witkowski@il.pw.edu.pl
Politechnika Warszawska
Ę DNE ZAŁO ś ENIA PROJEKTOWE PRZYCZYN Ą
AWARII KONSTRUKCJI HALI
FALSE DISIGN-WORK ASSUMPTIONS AS THE MAIN REASON OF THE STRUCTURE
BREAKDOWN
Streszczenie Referat dotyczy awarii konstrukcji hali magazynowo-dystrybucyjnej o powierzchni około 9200
m2. Główną konstrukcję nośną obiektu w części, która uległa awarii stanowią, oparte na słupach Ŝelbetowych,
dźwigary kratowe przenoszące obciąŜenia z płatwi kratownicowych. 21.01.2006 roku nastąpiła awaria jednego z
dźwigarów głównych polegająca na zniszczeniu węzła przy pasie górnym dźwigara co w efekcie doprowadziło
do znacznego ugięcia (załamania) kratownicy, która pociągnęła jeden z podpierających ją słupów powodując
jego znaczne wychylenie. Zmiana geometrii głównego układu nośnego doprowadziła do uszkodzenia płatwi
opartych na dźwigarze oraz stęŜeń i blachy pokrycia dachu w obszarze awarii. Przeprowadzona ekspertyza
techniczna zmierzająca do ustalenia przyczyn awarii ujawniła szereg wad konstrukcji, głównie o charakterze
projektowym.
Abstrac t The paper is dedicated to the breakdown of the steel structure in one of the warehouse buildings in
the distribution centre, that had place on 21 st of January, 2006. An area of the described building is about 9200
m 2 . The main structure of the building, in the neighbourhood of the failure, comprises the set of steel truss roof
purlins and truss-girders supported on the reinforced-concrete pillars. At the beginning of the 3 rd decade of
January one of the main roof truss-girders suddenly collapsed after the destruction of one of the joints, located in
the level of the upper chord that resulted in significant bowing deflection of the roof-truss and visible horizontal
displacement of supporting column. The sudden deformations and changes of the shape of the main roof
structure caused the failure of the other constructional elements in the nearby area, as truss purlins, bracing
system and trapezoidal roof sheeting. After some technical analyses led to find out the reasons of the structure
breakdown, many designing mistakes and disadvantages were proved.
1. Ogólny opis konstrukcji obiektu
Obiekt, w którym nastąpiła awaria jest budynkiem halowym składającym się z trzech
prostopadłościennych brył, rozciągniętych wzdłuŜ jednego z boków. Całkowita długość
kompleksu wynosi około 219 metrów, z czego około 159 m przypada na główną część
środkową, zaś po 60 m na węŜsze, skrajne fragmenty budynków. Szerokość części centralnej,
mierzona w osiach konstrukcji wynosi 42,0 metry, zaś jej wysokość mierzona w kalenicy
wynosi 8,51 m w stosunku do poziomu posadzki w hali. Szerokość części skrajnych budynku,
mierzona wg zasad podanych wyŜej, wynosi 21,0 m, zaś jej wysokość w kalenicy 6,56 m.
699
209286726.002.png
Konstrukcję centralnej części budynku zaprojektowano w formie trójnawowego układu
słupowo-wiązarowego, usytuowanego poprzecznie do podłuŜnej osi hali. KaŜda z trzech naw
ma rozpiętość 14,0 m. Konstrukcję główną dachu stanowią trapezowe stalowe dźwigary
kratowe, o pasie dolnym poziomym, zaprojektowane ze stali gatunku St3S. Dźwigary naw
bocznych wykonano jako kratownice o pasach zbieŜnych, w których pas górny odwzorowuje
kąt pochylenia połaci dachowych, zaś dźwigar środkowy jest rozwiązaniem dwuspadowym,
symetrycznym. Pasy dolne dźwigarów zaprojektowano z przekrojów zamkniętych, złoŜonych
z dwóch kształtowników walcowanych na gorąco typu „C”, zaś pasy górne, krzyŜulce i słupki
– z profili zamkniętych kwadratowych, (rys.1). Połączenia prętów w węzłach wykonano jako
spawane za pomocą spoin czołowych, bez uŜycia blach węzłowych. Dźwigary
zaprojektowano jako swobodnie podparte na Ŝelbetowych słupach, utwierdzonych w
fundamentach. Typowy rozstaw głównych układów nośnych wynosi 14 metrów.
Rys. 1. Ogólny widok układu konstrukcyjnego
Pomiędzy wiązarami rozpięto jednoprzęsłowe płatwie kratowe wykonane w formie
kratownic spawanych, w których wszystkie pręty zaprojektowano z profili zamkniętych o
przekroju kwadratowym. W płatwi kalenicowej, ze względów konstrukcyjnych, pas górny
płatwi zaprojektowano z dwóch ceowników C65. Połączenia prętów w węzłach wykonano
jako spawane za pomocą spoin czołowych, generalnie bez uŜycia blach węzłowych. Jedynie
w przypadku płatwi kalenicowej, w miejscach łączenia prętów skratowania z pasem górnym
połączenia realizowano za pomocą spoin pachwinowych. Płatwie oparto na górnych pasach
dźwigarów głównych, w co drugim węźle. WzdłuŜ ścian podłuŜnych zmontowano belki
krawędziowe wykonane z dwuteowników IPE120, pełniące równocześnie rolę płatwi
okapowych. Na długości przybudówek biurowych, ze względu na brak słupków obudowy,
zamiast belek walcowanych zaprojektowano kratownice z pasem górnym z IPE120.
Stabilność konstrukcji dachu, tak w kierunku poprzecznym jak i podłuŜnym, ma
zapewniać układ połaciowych stęŜeń obwodowych typu „X”, w których słupki
zaprojektowano z profili zamkniętych 50x50x3, zaś krzyŜulce z prętów
Æ
10, z nakrętkami napinającymi, łączących skrajne węzły
dolnych pasów płatwi kratowych z dolnymi pasami dźwigarów głównych. W środkowej
części budynku zastosowano stęŜenia połaciowe poprzeczne o skratowaniu typu „X”.
Æ
700
12. NaleŜy
podkreślić fakt, niewłaściwego sposobu mocowania stęŜeń „na haczyk” na jednym z końców.
Dodatkowo, stateczność pasów dolnych dźwigarów miał zapewniać układ stęŜeń
wykonanych z prętów okrągłych
209286726.003.png
Stateczność budynku, zgodnie z zamierzeniem projektanta, zapewniają słupy Ŝelbetowe,
utwierdzone w fundamentach. Dodatkowo, w ścianach podłuŜnych znajdują się rozbudowane
układy słupowo-ryglowe, dostosowane do rozkładu i wymiarów doków rozładunkowych,
stęŜone cięgnami linowymi w kilku miejscach na długości hali, powyŜej poziomu nadproŜy
bram.
WzdłuŜ ścian bocznych, nad dokami rozładunkowymi, wykonano podwieszone daszki o
konstrukcji stalowej i spadku ukształtowanym w kierunku do budynku. Konstrukcja daszków
składa się z usytuowanych prostopadle do linii ściany belek nośnych z dwuteowników
IPE120, podwieszonych w sposób przegubowy jednym końcem do słupów głównych hali lub
słupków przybramowych z ceowników zimnogiętych 140x80x5, zaś na drugim końcu
podwieszonych za pomocą sztywnego wieszaka z profilu zamkniętego o przekroju
kwadratowym 70x70 mm, (rys. 2). WzdłuŜ linii ściany oraz linii okapu zmontowano płatwie
stalowe z ceowników C120E. StęŜenia daszków wykonano jako cięgnowe z prętów
Æ
10, z
nakrętkami napinającymi.
Rys. 2. Fragment zadaszenia zewnętrznego
Konstrukcję dwóch skrajnych, symetrycznych części budynku zaprojektowano w formie
jednonawowych ram o ryglach kratowych, usytuowanych poprzecznie do podłuŜnej osi hali.
Rozpiętość ramy wynosi 21m. Konstrukcję główną dachu stanowią trapezowe stalowe
dźwigary kratowe, o pasie dolnym poziomym, zaprojektowane ze stali gatunku St3S.
Dźwigary zamocowano w sposób sztywny do stalowych słupów pełnościennych,
zaprojektowanych z dwuteowników HE300B. Pasy górne i dolne dźwigarów oraz znacznie
wytęŜone słupki i krzyŜulce zaprojektowano w formie przekrojów zamkniętych, złoŜonych z
dwóch kształtowników walcowanych na gorąco typu „C”, pozostałe pręty skratowania – z
profili zamkniętych kwadratowych. Połączenia prętów w węzłach wykonano jako spawane za
pomocą spoin czołowych, bez uŜycia blach węzłowych. Z uwagi na moŜliwości transportowe,
wiązary zaprojektowano jako scalane na placu budowy z dwóch części. Styk montaŜowy
pomiędzy elementami dźwigara wykonano jako śrubowy, w którym części składowe słupka
połączono ze sobą w sposób doczołowy, zaś pasy – w sposób nakładkowy. Słupy
zamocowano do fundamentów w sposób przegubowy. Rozstaw ram nośnych wynosi 12 m.
Na dźwigarach oparte są jednoprzęsłowe płatwie kratowe, w których wszystkie pręty
zaprojektowano z profili zamkniętych o przekroju kwadratowym. Pozostałe rozwiązania
płatwi, stęŜeń, pokrycia i daszków zewnętrznych są analogiczne jak w środkowej części hali.
Na styku z wyŜszą, centralną częścią budynku zastosowano kratownicowe dźwigary
dachowe, pełniące funkcję nośną zarówno dla wyŜszej, jak i dla niŜszej części hali.
701
209286726.004.png
2. Opis awarii i działa ń zapobiegawczych
Awaria konstrukcji dachu w hali głównej wystąpiła w dniu 21.01.2006r. Podstawowym
objawem awarii było załamanie górnego pasa wiązara dachowego nawy bocznej hali w
miejscu jego połączenia ze słupkiem, (rys.3).
Rys.3. Charakter uszkodzenia dźwigara głównego nawy bocznej
Załamanie to wywołane zostało plastycznymi deformacjami ścianek przekroju, wraz z
pęknięciem jednej z nich oraz wciśnięciem słupka wiązara w pas górny, (rys. 4). Ugięcie
kratownicy doprowadziło do znacznego (140mm) przemieszczenia wierzchołka słupa
zewnętrznego do środka hali połączonego z obrotem dźwigara na głowicy słupa.
Bezpośrednią konsekwencją było obniŜenie linii podparcia płatwi kratowych opartych na
dźwigarze, a w efekcie naruszenie geometrii płaszczyzny dachu i powstanie na jego
powierzchni swoistej niecki. Nie doszło do przedarcia lub rozszczelnienia poszycia dachu,
Rys.4. Wciśnięcie słupka wiązara do wnętrza przekroju pasa górnego
dzięki czemu, po zastosowaniu odpowiednich działań zapobiegawczych, moŜliwe było
przeciwdziałanie dalszym zniszczeniom lub uszkodzeniom konstrukcji i wewnętrznych
elementów usytuowanych w hali. Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Zleceniodawców,
po awarii zorganizowano spotkanie osób związanych z obiektem, a więc przedstawicieli
Właściciela i UŜytkownika obiektu, przedstawicieli Wykonawców obiektu oraz Projektanta,
w celu podjęcia niezbędnych działań zapobiegających dalszym zniszczeniom. Wtedy teŜ
702
209286726.005.png
podjęto decyzję o natychmiastowym tymczasowym podparciu dźwigara za pomocą podpór
modułowych, mającym zapobiec ewentualnemu postępowi uszkodzeń bądź wystąpieniu
nowych. Niezwłocznie po zmontowaniu podpór tymczasowych, przystąpiono do usuwania
śniegu z dachu, by doprowadzić do maksymalnego odciąŜenia konstrukcji – prace
odśnieŜające prowadzono takŜe później, w trakcie występowania opadów śniegu.
Równolegle zlecono wykonanie projektu tymczasowej konstrukcji podpierającej, która
miałaby przejąć zadania uszkodzonego dźwigara dachowego. Konstrukcję ramową,
zaprojektowaną z dwuteowników szerokostopowych oparto bezpośrednio na posadzce hali.
Układ ramowy zapewniał przejęcie obciąŜeń z płatwi kratowych, opartych na uszkodzonym
dźwigarze i tym samym odciąŜenie dźwigara. Elementy górnych pasów płatwi na odcinku
podparcia wzmocniono dodatkowo dwoma ceownikami, które miały zabezpieczyć pasy przed
ewentualnym zniszczeniem, w przypadku postępującego załamywania się geometrii dźwigara
oraz jednocześnie zagwarantować efektywne podparcie płatwi juŜ w momencie wykonywania
ramy podporowej (rys. 5).
Rys.5. Lokalne wzmocnienie pasa górnego płatwi kratowej, w miejscu oparcia na ramie
Następnie, w celu dopuszczenia do ograniczonego uŜytkowania hali do czasu wykonania
wzmocnień, przedstawiciele UŜytkownika, Wykonawcy i Projektanta obiektu, w
porozumieniu z autorami niniejszego referatu i ekspertyzy zdecydowali o zastosowaniu
tymczasowych podpór (rys. 1) oraz zastrzałów w miejscach, gdzie nie było moŜliwe
ustawienie podpór. Zabieg ten powiązany z bieŜącym odśnieŜaniem dachu miał na celu
przeciwdziałanie ewentualnym uszkodzeniom konstrukcji w innych miejscach.
3. Ustalenie przyczyn awarii
Na podstawie przeprowadzonych analiz i badań stwierdzono, Ŝe bezpośrednią przyczyną
awarii była znacznie przekroczona nośność pasa górnego dźwigara. Biorąc pod uwagę
szacunkową, (określoną na podstawie dostarczonych przez UŜytkownika fotografii oraz
własnych obserwacji poczynionych kilka dni po awarii), ilość śniegu na dachu w trakcie
awarii, która zdaniem autorów była nieco mniejsza niŜ normowa dla tego regionu Polski
stwierdzono, Ŝe nośność w pasie górnym była przekroczona prawie trzykrotnie. Stan ten
połączony z dodatkowymi, takŜe znacznie przekroczonymi, napręŜeniami od słupka,
zginającymi dolną ściankę pasa kratownicy, musiał doprowadzić do awarii, a tak długi okres
bezawaryjnego uŜytkowania obiektu wynikał z braku większych opadów śniegu w ostatnich
latach.
703
209286726.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin