02_Hotala_E_i_inni_Stan_awaryjny_stalowej_konstrukcji_dachu_wskutek_przestrzennej_wspolpracy_jej_elementow_i_osiadania_fundamentow.pdf

(1326 KB) Pobierz
0 ksiazka1
XXIV
awariebudowlane
Dr hab. inŜ. E UGENIUSZ H OTAŁA , prof. PWr, eugeniusz.hotala@pwr.wroc.pl
Mgr inŜ. P IOTR H OTAŁA , piotr.hotala@pwr.wroc.pl
Politechnika Wrocławska
STAN AWARYJNY STALOWEJ KONSTRUKCJI DACHU WSKUTEK
PRZESTRZENNEJ WSPÓŁPRACY JEJ ELEMENTÓW I OSIADANIA
FUNDAMENTÓW
FAILURE STAGE OF STEEL ROOF STRUCTURE CAUSED BY SPATIAL INTERACTION OF ITS
MEMBERS AND FOUNDATION SETLEMENT
Streszczenie W okresie kilkunastu lat wystąpiły dość znaczne i zróŜnicowane osiadania fundamentów słupów ram
dwunawowej hali magazynowej, w której konstrukcja nośna dachu wykonana była z kratownic stalowych.
Kratownice te stęŜone były podłuŜnie w sposób ciągły, a więc stworzone zostały warunki do przestrzennej współ-
pracy kratownic i elementów stęŜeń. Przestrzenna współpraca płaskich ram nośnych hali spowodowała niekorzystny
rozdział obciąŜenia z połaci dachowej na poszczególne rygle kratowe ram, gdyŜ róŜnice osiadań fundamentów w
sąsiadujących ramach były bardzo duŜe. Wiele prętów stęŜeń oraz niektóre pręty kratownic dachowych uległo
deformacjom wskutek przeciąŜenia i utraty stateczności. Stan awaryjny konstrukcji dachowej został wyeliminowany
po przeprowadzonych zmianach schematu statycznego stęŜeń i wzmocnieniu uszkodzonych prętów kratownic.
Abstract In the period of more than ten years the various and significant settlement of columns’ foundations
in the two-span store building with steel truss roof structure have been observed. The trusses have been braced
longitudinally in a continuous way, witch forced the spatial interaction between trusses and their bracing
members. The spatial interaction of the plane structural frames caused on unfavorable load transmission from the
roof surface to the individual truss frame rafters as an effect of very big differences of foundation’s settlements.
Many bracing members and some of truss elements were deformed due to overloading and buckling. The failure
stage of the roof structure was eliminated after the new arrangement of static bracings’ scheme and the
strengthening of damaged truss members were done.
Wprowadzenie
StęŜenia w stalowych konstrukcjach kratowych przekryć dachowych hal są niezbędne, szcze-
gólnie w przypadkach zainstalowania w tych halach suwnic pomostowych lub podwieszonych.
Płaskie kratownice dachowe, stanowiące najczęściej rygle ram poprzecznych hal, mają
niewielką sztywność ze swojej płaszczyzny, stąd wymagane jest stosowanie pionowych stęŜeń
poprzecznych co najmniej w środku rozpiętości tych kratownic (rys. 1, 2). Zdarza się jednak
niekiedy, Ŝe wbrew załoŜeniom projektowym o płaskich ustrojach nośnych takich ram, ciągłe
pionowe stęŜenia poprzeczne kratowych wiązarów dachowych wywołują efekty przestrzennej
współpracy tych płaskich ustrojów nośnych. Ciągłe stęŜenia poprzeczne płaskich kratownic (na
przykład SP1, SP2 na rys. 2 i 4) tworzą razem z tymi kratownicami przestrzenną konstrukcję
rusztową, a więc wraŜliwą na zróŜnicowane osiadania [1] lub zróŜnicowane podatności podpór
XXIVKonferencjaNaukowoTechniczna
SzczecinMiędzyzdroje,2629maja2009
175288095.010.png
Konstrukcje stalowe
tych kratownic [2]. Taka nieprzewidziana zmiana schematu statycznego w trakcie realizacji lub
eksploatacji obiektu prowadzi często do niekorzystnego rozkładu obciąŜeń połaci dachowej na
poszczególne kratownice dachowe, powodując ich uszkodzenia, a nawet zagroŜenia awaryjne
całej konstrukcji dachowej [2], [3]. W referacie przedstawiono jeden z takich przykładów
zagroŜenia awaryjnego stalowej konstrukcji dachowej, w której przestrzenna współpraca,
wywołana ciągłością stęŜeń poprzecznych wiązarów kratowych i nierównomiernym osiadaniem
fundamentów, spowodowała przeciąŜenia i uszkodzenia tej konstrukcji.
Charakterystyka techniczna stalowej konstrukcji dachu
Dwunawowa hala magazynowa (rys. 1) eksploatowana jest intensywnie ponad 30 lat.
Na Ŝelbetowych słupach ram poprzecznych oparte są stalowe wiązary kratowe W1, W2 (rys. 2
i 3) o rozpiętości 18 m. Konstrukcja hala jest zdylatowana w środku swej długości, a połać
dachowa jest stęŜona (rys. 2) zgodnie z wymaganiami [4].
Rys. 1. Przekrój poprzeczny dwunawowej hali magazynowej
820
175288095.011.png
Hotała E. i inni: Stan awaryjny stalowej konstrukcji dachu wskutek przestrzennej współpracy...
Rys. 2. Rzut konstrukcji dachu hali z zaznaczeniem stęŜeń połaciowych i stęŜeń poprzecznych SP1, SP2
Rys. 3. Geometria i profile kratowych wiązarów dachowych W1, W2. Zaznaczono numery wybranych prętów
821
175288095.012.png
Konstrukcje stalowe
Na pasach górnych wiązarów kratowych ułoŜone są Ŝelbetowe płyty panwiowe, które
tworzą sztywną tarczę pokrycia dachowego. Powłoki antykorozyjne stalowej konstrukcji
dachu są utrzymane w dobrym stanie technicznym.
Rys. 4. Geometria i profile stęŜeń poprzecznych wiązarów SP1, SP2. Zaznaczono numery wybranych prętów
Obiekt ma charakter magazynowy i eksploatowany był bardzo intensywnie. W róŜnych
częściach posadzki hali w nawie D – E składowano cięŜkie elementy, głównie przy słupach
w osiach D i E (rys. 1).
Deformacje st ęŜ e ń i uszkodzenia kratownic dachowych
Podczas rutynowego przeglądu stanu technicznego zwrócono uwagę na znaczne boczne
wygięcia pasów dolnych stęŜeń poprzecznych wiązarów (rys. 5) w ponad 30% stęŜeń SP1
i SP2. Szczegółowa inwentaryzacja uszkodzeń stalowej konstrukcji dachowej wykazała
równieŜ deformacje wyboczeniowe w niektórych prętach wykratowania tych stęŜeń (rys. 6),
a w kilku przypadkach stwierdzono równieŜ wyraźne objawy wyboczenia prętów wiązarów
kratowych W1 i W2 (rys. 7).
D
Rys. 5. Deformacje (wychylenie boczne
D
) pasa dolnego stęŜenia poprzecznego SP1 w nawie D–E
822
175288095.013.png 175288095.001.png 175288095.002.png 175288095.003.png
Hotała E. i inni: Stan awaryjny stalowej konstrukcji dachu wskutek przestrzennej współpracy...
Rys. 6. Deformacje wyboczeniowe prętów wykratowania stęŜeń poprzecznych SP1 w nawie A–D
Rys. 7. Deformacje wyboczeniowe krzyŜulców kratownic W2 w nawie A – D w osi nr 9 i 10 (nr 15 na rys. 3)
oś nr 10
Przeprowadzone analizy statyczno-wytrzymałościowe kratownic dachowych W1, W2 jako
ustrojów płaskich wykazały, Ŝe wyboczenie dotyczyło często tych prętów wykratowania, które
były nominalnie rozciągane lub nieznacznie ściskane. Mając na uwadze opisany wcześniej
podobny przypadek deformacji stęŜeń poprzecznych i prętów kratownic [2] wykonano inwen-
taryzację osiadań fundamentów słupów ram poprzecznych, na których oparte są kratowe
wiązary dachowe.
4. Ocena wpływu osiada ń fundamentów na powstałe uszkodzenia konstrukcji
Ocena róŜnic osiadań fundamentów na podstawie pomiarów geodezyjnych poziomów gło-
wic słupów w osiach A, D i E była zadaniem trudnym, gdyŜ nie zachował się powykonawczy
operat geodezyjny sprzed 30 laty. W oszacowaniu róŜnic w poziomach oparcia poszcze-
gólnych wiązarów dachowych, powstałych wskutek nierównomiernego osiadania fundamen-
tów słupów, pomocne okazały się wyniki pomiarów geodezyjnych podtorza suwnicy Q = 160
kN w nawie D – E oraz belek wciągników jednoszynowych w nawie A – D, przeprowadzo-
nych przed 16 laty.
Pomierzone róŜnice w poziomach podparć wiązarów dachowych, a wynikające z nierów-
nomiernych osiadań poszczególnych fundamentów słupów, okazały się w niektórych rejonach
hali bardzo duŜe (rys. 8). RóŜnice te są kilkakrotnie większe od aktualnych dopuszczalnych
odchyłek montaŜowych dla konstrukcji stalowych [5]. Wpływ na tak zróŜnicowanie osiadania
fundamentów miały z pewnością niejednorodne i zmieniające się warunki gruntowe w rejonie
posadowienia hali oraz bardzo duŜe zróŜnicowanie obciąŜeń posadzek i stropów magazynu
w rejonie poszczególnych słupów.
823
oś nr 9
175288095.004.png 175288095.005.png 175288095.006.png 175288095.007.png 175288095.008.png 175288095.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin