prawo administracyjne n.doc

(581 KB) Pobierz
Część Pierwsza: zagadnienia i pojęcia ogólne Teorii prawa administracyjnego

Część Pierwsza: zagadnienia i pojęcia ogólne Teorii prawa administracyjnego

Rozdział I: Zagadnienia wstępne

I. Pojęcie administracji

Znaczenia słowa administracja:

1.      Administracja jako pewna organizacja(ujęcie podmiotowe) składająca się z różnorodnych jednostek organizacyjnych skupionych wokół organów(jednostek organizacyjnych wyposażonych w kompetencje zawarte w ustawach, tworzące zamknięty układ organizacyjny)

2.      Administracja jako pewna działalność(ujęcie przedmiotowe) 

    1. Administracja państwowa w znaczeniu ścisłym, – gdy działalność tę prowadzi państwo jako pewna organizacja
    2. Administracja państwowa w znaczeniu szerszym – gdy działalność tę prowadzi nie tylko państwo
    3. Administracja publiczna – administracja państwowa w znaczeniu ścisłym i szerszym.
    4. Administracja prywatna – gdy działanie nie ma na celu wykonywanie zadań publicznych wyznaczonych przez ustawę i wykonywana przez organy prywatne

Przykładowe definicje administracji:

    Działalność państwa, która pozostaje poza sfera ustawodawstwa i sadownictwa

    Planowa działalność państwa zmierzająca do osiągnięcia zamierzonych celów, niebędącą ustawodawstwem i sądownictwie

    To system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencje do prowadzenie organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym i zewnętrznym – w stosunku do podporządkowanych podmiotów gospodarki państwowej oraz w stosunku do społeczeństwa przy czym zarówno przebieg jak i skutki takiej działalności przypisywane są państwu jako takiemu.

 

Administracja

ö          Dzianie w imieniu i na rachunek państwa, lub na rachunek delegowanego przez państwo podmiotu

ö          Możność działania w formach władczych z możliwością zastosowania przymusu państwowego

ö          Działanie w interesie publicznym

ö          Polityczny charakter

ö          Działanie na podstawie ustaw

ö          Aktywność administracji i …

ö          Działanie w sposób ciągły i stabilny

ö          Oparcie funkcjonowania na zawodowym segmencie

ö          Monopolistyczny charakter administracji

ö          Bezosobowość administracji – wydawanie decyzji przez organy a nie osoby

ö          Działalność w trybie non profit

ö          Zorganizowanie na zasadzie kierownictwa i podporządkowania

 

ö          Jako zjawisko społeczne

ö          System cechujący się aktywnością i inicjatywą; prowadzi działalność skierowaną ku przyszłości

ö          podejmuje konkretne środki w celu uregulowania spraw jednostkowych

podział administracji:

    kryterium podmiotowe

~       publiczna

~       państwowa

~       rządowa

~       samorządowa

    kryterium terytorialne

~       centralna

~       terenowa

    kryterium specjalizacji działania

~       ogólna

~       specjalna

    kryterium materialnego zakresu działania

~       celna

~       finansowa

~       zdrowia

    kryterium charakterystycznego działania

~       władcza - reglamentacyjna

é                      zadania reglamentacyjno dystrybucyjne

é                      zadania wykonawcze za pomocą władczych form działania

é                      zabezpieczone przymusem państwowym

~       administracja nie-władcza – to taka, która zapewnia świadczenia i inne usługi

II. Związanie administracji prawem

W zasadzie z zasady legalizmu wynika bezwzględny obowiązek związania całej działalności administracji ustawą, jednak w praktyce zależy to od sfery rodzaju i form działania administracji

    Sfera: zewnętrzna i wewnętrzna

~       Zewnętrzna – czyli ta, która zmienia sytuację prawna podmiotów znajdujących się poza aparatem państwowym(ścisłe związanie ustawą)

~       Wewnętrzna – czyli to co nie jest administracją zewnętrzną(administracja ma tu więcej swobody wykonywanie zadań społecznych, wewnętrzna organizacja, działalność o charakterze kierowniczym kontrolnym i ustalającym[ustawa, zależność hierarchiczna lub pośrednia])

    Rodzaj działań: faktyczny i o charakterze prawnym

~       Działania faktyczne  - są związane prawem stosunkowo luźno wymaga się jedynie istnienie jakieś podstawy prawnej.

~       Działania o charakterze prawnym – z reguły są ściśle związane prawem jednak ich stopień związanie tez nie jest jednakowy

é                      Zmieniające sytuację indywidualnie oznaczonego podmiotu ściśle związane wymagana jest podstawa prawna w prawie materialnym i formalnym

    Forma – akty administracyjne: indywidualne i generalne vs. działania w ramach procedur regulujących wykonywanie obowiązków wynikających z wyżej wymienionych aktów

~       Akty administracyjne bardziej zdeterminowane przez prawo

~       Akt normatywny

~       Porozumienie administracyjne

~       Itd.

III. Pojecie prawa administracyjnego

W znaczeniu szerokim przez prawo administracyjne rozumie się normy prawne regulujące organizację i zachowanie się administracji państwowej jako części aparatu państwowego, a także zachowanie się osób fizycznych i prawnych w sposób nie uregulowanym przez przepisy innych gałęzi prawa. W tym rozumieniu na prawo administracyjne składa się:

    Prawo o ustroju administracji państwowej – regulujący administrację i zasady funkcjonowania powołanego do wykonywania zadań państwowych.

    Prawo materialne – zawiera normy ustanawiające wzajemne uprawnienia i obowiązki organów administracji państwowej i podmiotów znajdujących się poza administracją

    Prawo proceduralne – zawiera normy, które wyznaczają postępowanie mające na celu urzeczywistnienie norm prawa ustrojowego i materialnego

W znaczeniu wąskim do prawa administracyjnego zalicza się na ogół tylko normy dwustronnie wiążące, ustanawiające bezpośrednio lub poprzez odpowiednie akty prawne określone uprawnienie i obowiązki organów administracji państwowej oraz podmiotów nie podporządkowanych im organizacyjne.

IV. Typy norm w prawie administracyjnym

(prawo administracyjne w znaczeniu szerokim)

ö          Normy ustrojowe

ê          Określające właściwość

ê          Ustanawiające zadania

ê          Regulujące prawne formy działania i wskazujące na kompetencje

ö          Normy materialne

ê          Merytoryczne(nakaz/zakaz zachowania się)

ê          Blankietowe

ê          Abstrakcyjne

ê          Generalne

ê          sankcjonujące

ö          Normy proceduralne

ê          Normy postępowania administracyjnego

ê          Normy postępowania admininistracyjno-sądowego

ê          Normy postępowania skargowo wnioskowego

ê          Normy postępowania kontrolnego

V. Stosunek administracyjno prawny

Stosunek materialnoprawny – określa wzajemne prawa i obowiązki dwu lub więcej podmiotów, zawarte w normach prawa administracyjnego. Mogą tworzyć prosty(określone prawo odpowiada określonemu obowiązkowi  i odwrotnie) lub złożony układ zależności(łącznie powstające dla jednej ze stron prawa i obowiązki i wzajemnie dla drugiej)

ü      Tworzące prosty układ zależności vs. skomplikowany

ü      Płaskie spiętrzone

Stosunki ustrojowe – są regulowane przepisami ustrojowymi i wewnętrznymi(wszystkie podmioty są organami administracji państwowej lub innymi jej jednostkami)

Stosunki proceduralnesą konstruowane na podstawie przepisów postępowania administracyjnego. Łączą organ prowadzący postępowanie, stronę oraz pozostałych uczestników tego postępowania określając ich wzajemne prawa i obowiązki

ü Judykacyjne

ü Egzekucyjne

ü Skargowo wnioskowe

ü Sądowo procesowe

Stosunki sądowo-procesowe – są zdeterminowane przedmiotem i funkcją.

Sposób nawiązanie stosunku administracyjnego:

  1. w drodze aktu administracyjnego
  2. w drodze umowy administracyjnej
  3. z mocy ustawy
  4. w wyniku działań faktycznych

Elementy stosunku administracyjnego:

  1. Przedmiot
  2. Podmiot
  3. Treść – wyznaczone przez normy prawa administracyjnego zachowanie(działanie, znoszenie działania, zaniechanie)

Rozdział II: Źródła prawa administracyjnego

I. Pojęcie i klasyfikacja źródeł

W prawie administracyjnym za źródła prawa przyjmuje się akty stosowania prawa, przez co należy rozumieć tylko tworzenie przepisów prawnych powszechnie obowiązujących, a więc takich, na, której podstawie można zbudować ogólną i abstrakcyjną normę prawną.

Podział:

  • Ze względu na organ wydający
    • Ustawa
    • Przepisy podporządkowane ustawie
  • Właściwości organów powołanych do wydawania aktów i ich zasięg terytorialny
    • Przepisy wydawane przez organy centralne
    • Przepisy miejscowe i gminne
  • Przepisy wydawane przez organy państwowe vs. pozostałe źródła prawa
    • Przepisy wydawane przez organy państwowe
    • Pozostałe źródła prawa

II. Akty stanowienia prawa powszechnie obowiązującego]

Do aktów p[powszechnie obowiązujących należą:

  1. konstytucja
  2. ustawy
  3. ratyfikowane umowy międzynarodowe
  4. akty prawa miejscowego

III. Akty stanowienia prawa o charakterze wewnętrznym

Pozostałe akty maja charakter wewnętrzny, a wiec wiążą jedynie organy administracji, w związku z tym nie mogą być podstawą do kreowania sytuacji prawnej osób z [poza administracji.

Do aktów wewnętrznych należą

  1. Uchwały sejmu, senatu i rady ministrów
  2. Zarządzenia prezydenta RP i prezesa rady ministrów
  3. akty prawa miejscowego
  4. nieformalne umowy międzynarodowe

IV. Problem ważności aktów normatywnych wdanych przed wejściem konstytucji

Konstytucja 1997 nie pozbawia a priori mocy powszechnie obowiązujących aktów stanowienia prawa nieodpowiadającym wymogą konstytucyjnym aa pochodzących od administracji rządowe(rada ministrów miała w ciągu 2 lat wydać spis aktów, które miały być zmienione.

V. Procedura i technika ustawodawcza

Do zadań biura  studiów i ekspertyz kancelarii sejmu należy:

·         obsługa prawna prac nad projektami ustaw  in uchwał

·         sporządzanie materiałów pomocniczych i roboczych do prac nad projektami

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin