Prawo administracyjne - K. Wlaźlak ćwiczenia 17.docx

(13 KB) Pobierz

Powiązanie administrujące i funkcjonalne między podmiotami administrującymi.

Podział:

·         Kierownictwo –jest charakterystyczne dla administracji scentralizowanej. Obejmuje pełną ocenę jednostki kierowanej przez jednostkę kierującą. Jednostka kierująca może stosować wszelkie środki w celu oddziaływania na postępowanie jednostki kierowanej, z wyjątkiem tych, których stosowania zakazuje prawo. Kierownictwo obejmuje kompetencje do sprawowania nadzoru, kontroli, koordynacji. Podmiot kierujący określa strukturę organizacyjną podmiotu kierowanego, ustala dla niego zadania i sposób ich realizacji. Odpowiedzialność za wykonanie zadań, sposób, efekty, ponosi jednostka kierująca.

·         Nadzór – charakteryzuje administrację zdecentralizowaną. Występuje w samorządzie terytorialnym. Obejmuje kompetencje do sprawowania kontroli oraz usuwanie rozbieżności między stanem rzeczywistym, a pożądanym. Podstawowe kryterium nadzoru to legalność. Wyjątkowo kontrola może być rozszerzona na kryterium celowości, rzeczowości i gospodarności. Organ nadzorujący stosuje tylko te środki, które wyraźnie wynikają z ustawy. Środki nadzoru dzielą się na:

o        Środki nadzoru merytorycznego:

§         Uchylenie rozstrzygnięcia

§         Zawieszenie jego wykonania

§         Zgłoszenie sprzeciwu

o        Środki nadzoru personalnego:

§         Zawieszenie organu w czynnościach

§         Rozwiązanie lub odwołanie organu

Odpowiedzialność ponosi podmiot nadzorowany

·         Kontrola – może być elementem kierownictwa, nadzoru. Może też występować jako odrębny rodzaj więzi. Obejmuje tylko ustalenie czy stan faktyczny jest zgodny z pożądanym. Organ kontrolujący nie ma wpływu na postępowanie organu kontrolowanego. Jego wpływ ogranicza się wyłącznie do poinformowania organu kontrolowanego o wynikach kontroli.

·         Koordynacja – polega na harmonizowaniu, ujednolicaniu działań różnych podmiotów, bez względu na łączące je więzi organizacyjne. Dotyczy ona zarówno podmiotów podległych, jak i niezależnych z założenia. Podmiot koordynujący nie ma wpływu na działania podmiotu koordynowanego. Nie może zmusić go do wykonania dyspozycji koordynacyjnej. Nie odpowiada za jej wykonanie.

·         Współdziałanie – dotyczy podmiotów niezależnych. Cecha współdziałania to brak organizacyjnego podporządkowania. Służy osiągnięciu wspólnych celów podmiotów współdziałających. Rodzaje współdziałanie:

o        Obligatoryjne – ma miejsce wtedy, kiedy prawo określa obowiązek tego współdziałania określonych podmiotów w określonych sprawach

o        Fakultatywne – występuje wtedy, gdy prawo przewiduje możliwość podjęcia współdziałania przez określone podmioty i w określonym zakresie.

Podmioty współdziałające wspólnie określają stan faktyczny, działania służące ich wspólnym celom i zawierają porozumienia w tym zakresie. Wspólnie odpowiadają za sposób realizacji i efekty tych działań. Są to podmioty równorzędne, traktowane jednakowo.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin