4 testy - rozwiązane.doc

(215 KB) Pobierz
01

01.    Akt administracyjny na gruncie prawa polskiego jest:

A. Rodzajem subordynacyjnej umowy administracyjnej

B Pojęciem prawnym.

C Pojęciem prawniczym

D. Konstrukcją ustawową

 

02.    Umowa administracyjna koordynacyjna:

A. Nie jest dopuszczalna na gruncie polskiego prawa administracyjnego

B Jest dopuszczalna jako umowa administracyjna między osobami fizycznymi (ugoda administracyjna)

C. Jest uregulowana tylko przez przepisy ustrojowego prawa administracyjnego

D Podlega kontroli instancyjne

 

03.    Porozumienie administracyjne:

A. Nie jest przez polskie prawo administracyjne dopuszczone jako prawna forma działania administracji

B. Jest dopuszczone przez polskie administracyjne prawo materialne

C. Jest dopuszczone przez polskie administracyjne prawo proceduralne

D. Może być zawierane między podmiotami administracji publicznej

 

04.    Aparatem pomocniczym organu administracji publicznej jest na przykład:

A. Zebranie mieszkańców sołectwa

B. Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów

C .Urząd wojewódzki

D. Szyfrowany telefon komórkowy ministra

 

05.    Który z podanych podmiotów nie jest organem administracji publicznej:

A. Starosta

B. Wyższy Urząd Górniczy

C. Komendant Główny Policji

D. Dyrektor Izby Celnej

 

06.    Terytorialny podział zadań administracji jest związany z:

A. Działową strukturą administrac|i samorządowej 

B.  Działową strukturą administracji rządowej

C Z administracją samorządową

D Z administracją rządową

 

07.    Dekoncentracja terytorialna dotyczy:

A. Tylko administracji rządowej

B Spraw załatwianych przez Kierownika Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represionowanych..

C.  Tylko administracji samorządowej

D. Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

08.    Koncentracja resortowa jest:

A.  Odmianą koncentracji terytorialnej

B.  Przekazywaniem zadań publicznych do samodzielnego wykonywania

C. Związana z administracją rządową

D Zjawiskiem ustrojowym zachodzącym między organami z jednego resortu

 

09.    Dekoncentracja terytorialna jest warunkiem niezbędnym:

A.  Legalności działania administracji

B.  Celowości działania administracji

C.  Decentralizacji

D Centralizacji

 

10.    Rządzenie jest:

A. Elementem władzy wykonawczej

B.  Realizowane przez starostę w zakresie wykonywania zadań zleconych administracji rządowej

C.  Funkcją administracyjną

D.  Realizowane przez zarząd województwa  

 

 

 

11.    Organami niezespolonej administracji samorządów ej są:

A Urząd stanu cywilnego

B.  Powiatowy Rzecznik Praw Obywatelskich

C.  Wójt, burmistrz . prezydent miasta

D.  Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

12.    Istotne cechy centralizacji to:

A. Brak ścisłego wyodrębnienia zadań jednostek administrujących

B Podległość służbowa

C Nadzór weryfikacyjny

D Brak samodzielności prawnej

 

13.    Akt wykonawczy prawa miejscowego może wydać:

A Marszałek wo|ewództwa

B. Wójt (burmistrz, prezydent miasta)

C Dyrektor Urzędu Morskiego

D. Zarząd województwa

 

14.    Zarządzenie rektora państwowej szkoły wyższej:

A Jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej, o ile jest wydane na podstawie ustawy.

B. Nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskie

C Jest źródłem prawa w sensie formalnym

D. Jest publikowane w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym

 

15.    Prawną formą działania administracji w Polsce jest:

A.  Umowa publicznoprawna między organem administracji publicznej a obywatelem

B Ugoda publicznoprawna między organem administracji publicznej a osobą prywatną

C Porozumienie administracyjne między organem administracji publicznej a osobą prywatną

D Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

16.    Zdolności do czynności prawnych na gruncie prawa administracyjnego nie może mieć:

A Wyłącznie obywatel

B.  Osoba niepełnoletnia

C Osoba, która ukończyła 15 lat

D Osoba, która ukończyła 13 lat

 

17.    Akt administracyjny zewnętrzny:

A Może być wydany tylko za zgodą adresata

B Może być wydany przez kapłana uczestniczącego w zawarciu małżeństwa konkordatowego

C Może kształtować sytuacje admimstracyjnoprawne

D Zawsze potwierdza istniejące sytuacje prawne

 

18.    Akt administracyjny swobodny:

A. Dochodzi do skutku na podstawie przepisów administracyjnego prawa ustrojowego

B Jest aktem o charakterze związanym

C.  Może wkraczać w sferę praw. wolności lub obowiązków obywateli

D. Wymaga opublikowania w wojewódzkim dzienniku urzędowym

 

19.    Akt administracyjny „dwustronny" jest aktem:

A. Dotyczącym stosunków prawnych między dwoma stronami prywatnymi

B. O charakterze umownym

C Wydawanym na wniosek

D Rozstrzygającym sprawę dwóch stron

 

20.    Akt administracyjny deklaratoryjny to akt:

A O charakterze niewiążącym

B Deklarujący zobowiązanie się organu administracji publicznej do określonego świadczenia

C.  Deklarujący (potwierdzający) zobowiązanie się obywatela do określonego zachowania

D Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

 

21.    Która z poniższych nazw jest poprawna:

A Ugoda koordynacyjna

B Ugoda materialnoprawna

C.  Ugoda administracyjna proceduralnoprawna

D.  Ugoda administracyina ustro|owoprawna  

 

22.    Uznanie administracyjne:

A. Jest przejawem związania organu administracji publicznej uznaniem sądowoadministracyjnym

B Wynika ze szczególnej konstrukcji normy prawnej

C.  Pozostawia rozstrzygnięcie sprawy nieskrępowanej swobodzie organu administracji publicznej

D. Jest instytucją ustrojowoprawną

 

23.    Akt administracyjny wewnętrzny pow inien być wydany zgodnie z prawem:

A Materialnym lub formalnym

B.  Ustrojowym, materialnym i formalnym

C.  Ustrojowym

D.  Każda z powyższych odpowiedzi jest prawidłowa

 

24.    Wadliwy akt administracyjny:

A Nie jest aktem administracyjnym

B. Jest eliminowany z obrotu prawnego ex tunc

C. Jest eliminowany z obrotu prawnego ex nunc

D.  Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

25.    Urząd Dozoru Technicznego jest:

A Organem kontroli instancyjnej

B.  Jednostką kontroli międzyresortowej

C.  Państwową osobą prawną

D.  Każda z powyższych odpowiedzi ]est prawidłowa

 

26.    Orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego:

A Sąostateczne

B Mogą być wzruszone

C Są prawomocne

D Mogą być wzruszone w trybie rewizji nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego

 

27.    Korzystanie z majątku publicznego:

A. Może być powszechnie nieograniczone

B Może powstać z mocy prawa

C.  Nie może powstać z mocy decyzii administracyjnej

D. Nie może mieć charakteru przymusowego

 

28.    Powszechny obowiązek obrony ojczyzny może być realizowany:

A W służbach zbrojnych

B.  W postaci służby zastępczej

C. W zakresie obrony cywilnej

D W postaci świadczeń osobistych i rzeczow\ch w czasie ogłoszenia mobilizacji

 

29.    Formami organizacyjnymi majątku publicznego:

A Nie mogą być fundacje

B. Mogą być stowarzyszenia

C Są zakłady budżetowe

D.  Są zakłady administracyjne

 

30.    Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez wykonywanie administracji publicznej:

A Jest uregulowana przepisami ustawy specjalnej

B. Nie może obejmować działań legalnych administracji

C.  Ma charakter cywilnoprawny...

D Obejmuje tylko szkody wynikłe z działań administracji sprzecznych z prawem

 

 

 

31.    Prawo do uzyskiwania informacji publicznej:

A. Nie obejmuje wstępu na posiedzenia przedstawicielskich kolegialnych organów władzy publicznej

B.  Może być ograniczone w trybie aktów wewnętrznych administrac|i publicznej

C. Nie może być ograniczone

D Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

32.    Zadania z zakresu pomocy społecznej:

A Dotyczą tylko obywateli polskich

B. Nie pozostają w zakresie właściwości wojewody

C. Są wykonywane przez samorząd gminny oraz powiatowy

D Mają tylko charakter materialny

 

33.    Wiza jest:

A. Zaświadczeniem

B.  Aktem administracyjnym deklaratoryjnym

C.  Decyzją administracyjną

D. Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

34.    Imię i nazwisko:

A. Jest fakultatywnym elementem składowym działań prawnych skierowanych do konkretnego człowieka (jednostki).

B.  Może być zmienione według uznania osoby, której dotyczy

C.  Może być zmienione na wniosek osoby, której dotyczy, z których najważniejsze wskazane są w ustawie

D. Może być zmienione na innej podstawie prawnej niż ustawa o zmianie imion i nazwisk

 

35.    Wniosek o zmianę nazwiska podlega uw zględnieniu, jeżeli jest uzasadniony:

A.  Interesem społecznym

B.  Interesem bezpieczeństwa państwa

C.  Ważnymi względami

D. Względami słuszności

 

36.    Zakładem administracyjnym jest:

A.  Szpital

B. Zakład gospodarowania nieruchomościami komunalnymi

C.  Komunalny zakład naprawy urządzeń wodociągowych

D Miejski (Gminny) Ośrodek Pomocy Społecznej

 

37.    Wojewoda jest nadzorowany:

A Weryfikacyjnie

B.  Przez Radę Ministrów

C.  Hierarchicznie

D. M in według kryterium zgodności działania z prawem

 

38.    Ingerencja państwa w działalność samorządu zawodowego polega na:

A Obsadzie personalnej organów tego samorządu

B Nadzorze sprawowanym przez sądownictwo administracyjne

C Nadzorze weryfik...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin