z zakresu edukacji matematycznej
1. Data:
2. Grupa wiekowa: 5-6 latki
3. Treści programowe:
- klasyfikuje przedmioty pod względem jednej i dwóch cech wspólnych,
- tworzenia prac plastycznych inspirowanych muzyką
4. Temat zajęć: „Pomagamy Pani Jesieni”
5. Cele edukacyjne (dziecko):
- klasyfikuje przedmioty wg przeznaczenia oraz wielkości i koloru
- słucha utworu, wypowiada się na jego temat,
- tworzy prace plastyczną inspirowaną muzyką
- poznaje nową techniką plastyczna
6. Metody nauczania:
- słowna: rozmowa, objaśnienie, pochwała
- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
- oglądowa: pokaz,
7. Formy organizacyjne
- indywidualna,
- zbiorowa,
8. Środki dydaktyczne:
Obrazek Pani Jesieni, pudełko z kasztanami, żołędziami, orzechami, trzy kółka lub szarfy, pudełko z wyciętymi kolorowymi liśćmi, małymi i dużymi, tamburyn, płyta CD, kartki, farbki, kubeczki z wodą,
9. Literatura przedmiotu:
Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;
Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;
10. Przebieg zajęć
Tok zajęć
Czynności n-la
Czynności dzieci
Czynności organizacyjno-porządkowe
Wprowadzenie do tematyki zajęć
Uświadomienie celu zajęć
Realizacja tematu – klasyfikacja przedmiotów
Ćwiczenie oddechowe
Zabawa ruchowa
Rozwijanie wrażliwości słuchowej
Tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką
Podsumowanie i ocena pracy dzieci
- zaproszenie dzieci na dywan,
- piosenka na powitanie „Wszyscy są, witam Was…”
- s-tka przykleja na tablicy obrazek przedstawiający Panią Jesień, pyta:
„Jak myślicie kto to taki?”
- S-tka mówi, że jesień przynosi ze sobą różne dary, pomożemy jej je uporządkować. Kładzie na środku pudełko z kasztanami, żołędziami, orzechami. Prosi, by dzieci je uporządkowały wkładając je do trzech kółek, znajdujących się na środku.
- S-tka kładzie na dywanie kolejne pudełko z wyciętymi kolorowymi liśćmi, małymi i dużymi. Tym razem zadaniem dzieci jest klasyfikowanie liści wg wielkości i koloru.
- s-tka poleca, by każde dziecko wzięło jeden listek, położyło go na dłoni i dmuchało na niego tak by nie odleciał, nast. dzieci dmuchają tak, by listek odleciał jak najdalej.
- studentka poleca, by dzieci stanęły w rozsypce, na dźwięk tamburyna biegają, wirują po sali jak listki na wierze, na hasło studentki ,, ogrodnik idzie,, wszystkie listki zastygają w bezruchu, ogrodnik (wybrane wcześniej jedno dziecko) szuka listków, które się poruszą odpadają z zabawy i siadają na dywanie.
- słuchanie fragm.. utworu Vivaldiego „Cztery pory roku-Jesień”,
- rozmowa z dziećmi na temat utworu
czy jest szybki/wolny, wesoły/smutny?
czy pasuje do jesieni, dlaczego?
jakie kolory się z nim kojarzą?
- praca przy stolikach do muzyki Vivaldiego „Cztery pory roku - Jesień”, wyjaśnienie kolejności pracy.
- oglądanie prac wszystkich dzieci, udzielenie pochwały,
- S-tka prosi by dzieci pokazały czy podobały im się zajęcia poprzez mimikę,
- podziękowanie za wspólną zabawę,
- dzieci siadają w rozsypce na dywanie,
-dzieci śpiewają i pokazują do słów piosenki,
- dzieci odgadują na podstawie rysunku,
- dzieci siedzą w kole, każde kolejno bierze jeden przedmiot z pudełka i wkłada do odpowiedniego kółka;
- dzieci klasyfikują liście wg dwóch cech jakościowych,
- dzieci dmuchają z różnym natężeniem na listki,
- dzieci biegają po sali, jedno jest ogrodnikiem który czeka na hasło s-tki i wyszukuje dzieci które się poruszą,
- dzieci słuchają utworu z zamkniętymi oczami,
- mówią o swoich odczuciach na temat wysłuchanego utworu
- dzieci najpierw zgniatają kartkę papieru, a nast. lekką ją prostując malują farbkami przy użyciu dużej ilości wody z użyciem jesiennych barw,
- dzieci oglądają swoją pracę i prace kolegów i koleżanek,
- dzieci uśmiechają się jeśli zajęcia się podobały,
„robią” smutną minę jeśli zajęcia im się nie podobały,
aniaroli