metoda domana.pdf
(
84 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - metoda_domana.doc
www.pandm.prv.pl
METODA DOMANA
Metoda ta jest kontynuacj
Ģ
metody Faya , która zakładała
Ň
e rozwój ruchowy dziecka
przebiega etapami a najni
Ň
szym stopniem tego rozwoju jest pełzanie homologiczne (jak
u
Ň
ab).
Podczas tego etapu ko
ı
czyny dziecka poruszaj
Ģ
si
ħ
jednocze
Ļ
nie.
Drugi etap stanowi homolateralne pełzanie.
Wtedy to ko
ı
czyna górna i dolna porusza si
ħ
jednocze
Ļ
nie po tej samej stronie ciała (jak u
salamandry).
Ostatnim za
Ļ
etapem rozwoju ruchowego jest pełzanie heterolateralne, tj.naprzemienne.
Glenn Doman, twórca Instytutów Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci w Filadelfii (The Institutes
for the Achievement of Human Potential), stanowczo sprzeciwia si
ħ
u
Ň
ywaniu okre
Ļ
lenia
„metoda Domana”.
Jego zdaniem w kształtowaniu zarówno teorii jak i zło
Ň
onego zestawu
procedur i technik leczenia dzieci z uszkodzeniami mózgu, jaki stosuje si
ħ
w Instytutach,
brały udział dziesi
Ģ
tki ludzi w ci
Ģ
gu ponad pi
ħę
dziesi
ħ
ciu lat i dlatego nale
Ň
y mówi
ę
o
metodzie Instytutów Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci.
Dlatego te
Ň
wygodnym skrótem czyni
Ģ
cym zado
Ļę
zastrze
Ň
eniom Glenna Domana, jest
u
Ň
ywana niekiedy nazwa
„metoda filadelfijska”.
W roku 1955 zało
Ň
ony został w Filadelfii O
Ļ
rodek Rehabilitacyjny, który obecnie nosi nazw
ħ
Instytutu Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci. Specjalista rehabilitacji (lekarz) Robert Doman
(brat Glena) orazpedagog Carl Delacato byli nast
ħ
pnymi osobami, które wł
Ģ
czyły si
ħ
do pracy
nad metodami usprawniania mózgu. Ustalili własne kryteria opisu „normalno
Ļ
ci” i własne
sposoby diagnozy oraz terapii, stwierdzaj
Ģ
c,
Ň
e ka
Ň
de dziecko rozwija si
ħ
według
identycznych schematów. Jako zespół terapeutyczny doszli do wniosku,
Ň
e ka
Ň
de dziecko
pokonuje szereg okre
Ļ
lonych etapów rozwoju mózgu (tzw. poziomów), zanim wykształci si
ħ
u niego dojrzało
Ļę
funkcjonalna (około 6 roku
Ň
ycia). Je
Ň
eli którykolwiek z poziomów jest
uszkodzony, wówczas funkcje zwi
Ģ
zane z tym poziomem s
Ģ
ograniczone, co powoduje
zahamowanie przyszłego prawidłowego rozwoju dziecka.
Proponowane przez Instytuty Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci leczenie zaczyna si
ħ
od
rozpoznania (tzw. diagnozy funkcjonalnej), czyli ustalenia na podstawie objawów -
opó
Ņ
nienia lub braku rozwoju czynno
Ļ
ci zale
Ň
nych od odpowiednich poziomów
funkcjonalnych mózgu - lokalizacji, rozległo
Ļ
ci i stopnia uszkodzenia mózgu.
Narz
ħ
dziem słu
ŇĢ
cym ustaleniu rozpoznania, opracowaniu programu i ocenie efektów
leczenia jest Profil Rozwojowy, tj.tabela pozwalaj
Ģ
ca na ocen
ħ
rozwoju dziecka w zakresie
trzech czuciowych (odbiorczych) i trzech motorycznych (wykonawczych) funkcji, które
uznano za najistotniejsze dla człowieka.
Głównym zało
Ň
eniem metody jest okre
Ļ
lenie mo
Ň
liwo
Ļ
ci i sposobów wielokierunkowego
wpływu w czterech sferach:
sferze dotycz
Ģ
cej rozwoju ruchowego
, w której celem jest nauczenie dziecka
samodzielnego poruszania si
ħ
lub przynajmniej wykształcenie której
Ļ
z form ruchu.
Pocz
Ģ
tkowo ruchy s
Ģ
prowadzone biernie według schematu
Ļ
ci
Ļ
le fizjologicznego,
np. ruchy pełzania dziecka s
Ģ
wykonywane przez grup
ħ
wolontariuszy (3 do 5 osób), tak,
Ň
e ka
Ň
da ko
ı
czyna i głowa, b
ħ
d
Ģ
c biernie poruszana przez jedn
Ģ
osob
ħ
, wykonuje ruchy
bezbł
ħ
dnie.
sferze obejmuj
Ģ
cej wpływ na rozwój fizyczny organizmu
poprzez odpowiedni rozwój
1
www.pandm.prv.pl
układu kr
ĢŇ
enia i układu oddechowego. Mo
Ň
na to uzyska
ę
przez regulacj
ħ
gospodarki
wodno-elektrolitowej w organizmie, odpowiedni
Ģ
diet
ħ
, wysycanie krwi gazami
i opracowany przez specjalistów z Instytutu program oddechowy. W terapii oddechowej
w celu obni
Ň
enia spastyczno
Ļ
ci i opanowywania ruchów mimowolnych, stosuje si
ħ
-
równie
Ň
za Fayem - powietrze wzbogacone dwutlenkiem w
ħ
gla (20% dwutlenku w
ħ
gla
i 80% tlenu). Mieszanin
ħ
podaje si
ħ
przez specjaln
Ģ
mask
ħ
w czasie od 30 do 60 sekund.
Zabieg ten poprawia kr
ĢŇ
enie krwi, co pozytywnie wpływa na napi
ħ
cie mi
ħĻ
ni, eliminuj
Ģ
c
ruchy niekontrolowane (mimowolne). Jednak
Ň
e próby lepszego dwutlenkiem w
ħ
gla zostały
przez wi
ħ
kszo
Ļę
metod rehabilitacyjnych zarzucone. W celu lepszego funkcjonowania
mózgu Fay, a za nim Doman zalecali stosowanie diety ograniczaj
Ģ
cej płyny, sól i cukier.
sferze dotycz
Ģ
cej rozwoju intelektualnego
. Oddziaływanie na ni
Ģ
polega na intensywnej,
wielozmysłowej stymulacji, do której słu
Ň
y specjalnie przygotowany program nauczania.
Autorzy metody zajmowali si
ħ
równie
Ň
zagadnieniami usprawniania mowy. Podkre
Ļ
lali,
Ň
e o
Ļ
rodek mowy niemowl
ħ
cia mo
Ň
e jeszcze z równ
Ģ
szans
Ģ
usytuowa
ę
si
ħ
po dowolnej
stronie mózgu. Fay i Doman przyczynili si
ħ
swymi badaniami do lepszego rozumienia
stanów pora
Ň
ennych, co znalazło swe odbicie w bardziej
Ļ
wiadomym traktowaniu
usprawniania.
sferze rozwoju emocjonalno-społecznego
, która dotyczy odpowiedniego kształtowania
podej
Ļ
cia rodziców i opiekunów dziecka oraz osób pomagaj
Ģ
cych w usprawnianiu.
Kształtowanie prawidłowego, wielokierunkowego rozwoju dziecka odbywa si
ħ
poprzez
wykształcenie
sze
Ļ
ciu funkcji, tzw. „kompetencji” neurologicznych mózgu
, do których nale
ŇĢ
„kompetencje”:
•
wizualne,
•
ruchowe,
•
słuchowe,
•
j
ħ
zykowe,
•
czuciowe,
•
manualne.
Dla ka
Ň
dej z tych funkcji został ustalony program prawidłowego rozwoju słu
ŇĢ
cy do
opracowywania indywidualnych programów rehabilitacyjnych.
Ka
Ň
dy program ma okre
Ļ
lone
cztery stopnie trudno
Ļ
ci
. Rodzice otrzymuj
Ģ
program usprawniania dziecka obejmuj
Ģ
cy 6
„kompetencji” w odpowiednio dobranych stopniach trudno
Ļ
ci. Program usprawniania
obejmuje równoprawne kształtowanie rozwoju motorycznego ciała, mowy, zr
ħ
czno
Ļ
ci r
Ģ
k,
mo
Ň
liwo
Ļ
ci dotykowych, słuchowych i wzrokowych. Poniewa
Ň
ka
Ň
da z tych dziedzin
przechodzi w normalnym rozwoju okre
Ļ
lone etapy
Doman zastosował w usprawnianiu
sekwencj
ħ
etapów we wszystkich wymienionych dziedzinach
.
1)
Ka
Ň
dy pacjent jest na pocz
Ģ
tku dokładnie diagnozowany i - zale
Ň
nie od etapu rozwoju
- wszechstronnie usprawniany.
2)
Usprawnianie wzroku przebiega dzi
ħ
ki stosowaniu np. kolorowych błysków
Ļ
wietlnych, pokazywaniu kształtów, wielko
Ļ
ci, liter i liczb.
3)
Dalszym etapem jest czytanie.
4)
Usprawnianie słuchu przebiega poprzez stosowanie ró
Ň
nego rodzaju d
Ņ
wi
ħ
ków,
5)
Dotyk rozwija si
ħ
przez masa
Ň
e ciała, ukłucia, szczotkowania całego ciała
lub wybranych cz
ħĻ
ci.
2
www.pandm.prv.pl
6)
Natomiast do rozwijania w
ħ
chu stosuje si
ħ
ostre, ale nieszkodliwe zapachy.
Za wła
Ļ
ciw
Ģ
do spania uwa
Ň
a si
ħ
pozycj
ħ
homolateralnego pełzania, zmieniaj
Ģ
c
strony ciała co drug
Ģ
noc.
W metodzie filadelfijskiej przyjmuje si
ħ
wczesne usprawnianie dzieci, gdy
Ň
gwarantuje
to lepsze efekty rehabilitacji. To wszechstronne usprawnianie ma doprowadzi
ę
do tego, by
nieuszkodzona cz
ħĻę
mózgu, przyj
ħ
ła zadania jego uszkodzonej cz
ħĻ
ci. Na pierwszy plan
wysuwa si
ħ
tu koncepcj
ħ
inteligencji. Zaznacza si
ħ
przy tym,
Ň
e mózg ro
Ļ
nie i wtedy
doskonale si
ħ
rozwija, gdy poza jego indywidualnymi mo
Ň
liwo
Ļ
ciami maksymalnie
zapewnia mu si
ħ
ze strony otoczenia wszystkie mo
Ň
liwo
Ļ
ci dla rozwoju ruchu, mowy,
zdolno
Ļ
ci manualnych.
Z metody filadelfijskiej najcz
ħĻ
ciej
korzystaj
Ģ
dzieci z
m.p.dz.
Mózgowe pora
Ň
enie
dzieci
ħ
ce jest z definicji zespołem objawów, zaburze
ı
czynno
Ļ
ci
ruchowych, jakie pojawiaj
Ģ
si
ħ
w rozwoju dziecka w nast
ħ
pstwie uszkodzenia mózgu.
U wi
ħ
kszo
Ļ
ci dzieci z mózgowym pora
Ň
eniem dzieci
ħ
cym bez trudu mo
Ň
na dostrzec inne
objawy uszkodzenia mózgu takie jak zaburzenia rozwoju mowy, zaburzenia rozwoju
wzroku, zez, opó
Ņ
nienie rozwoju umysłowego czy napady padaczkowe. Trudniejsze do
stwierdzenia i opisania bywaj
Ģ
objawy uszkodzenia mózgu w sferze czucia dotyku,
poczucia schematu własnego ciała, zaburzenia słuchu i inne. Objawy te mog
Ģ
wyst
ħ
powa
ę
u poszczególnych dzieci w ró
Ň
nych kombinacjach i nierzadko pojawiaj
Ģ
si
ħ
tak
Ň
e u dzieci
bez zaburze
ı
ruchowych. Tak ró
Ň
norodne objawy s
Ģ
skutkiem uszkodzenia jednego tylko
organu - mózgu. Racjonalne leczenie niepost
ħ
puj
Ģ
cych uszkodze
ı
mózgu powinno by
ę
adresowane do mózgu i zmierza
ę
do stymulowania jego wzrostu i rozwoju pomimo
uszkodzenia.
Własny potencjał rozwojowy dziecka ma du
Ň
e znaczenie i stanowi fundamentaln
Ģ
podstaw
ħ
do wszelkich form terapii i rehabilitacji. A zatem pierwsza i podstawowa zasada
leczenia dzieci z uszkodzeniem mózgu powinna brzmie
ę
:
„przede wszystkim nie
przeszkadza
ę
”
. W odniesieniu do dzieci z mózgowym pora
Ň
eniem dzieci
ħ
cym oznacza
to zapewnienie dziecku mo
Ň
liwo
Ļ
ci wykorzystania aktualnie posiadanych mo
Ň
liwo
Ļ
ci
ruchowych, poznawczych i podejmowania prób nabywania nowych umiej
ħ
tno
Ļ
ci.
Leczenie dziecka z uszkodzeniem mózgu powinno odtwarza
ę
naturalny program
rozwoju zdrowych dzieci, gdy
Ň
rozwój człowieka od chwili pocz
ħ
cia przebiega według
stałego, zakodowanego w genach planu. Wpływy
Ļ
rodowiska mog
Ģ
ten rozwój
przyspieszy
ę
, zwolni
ę
, pewne etapy mog
Ģ
zosta
ę
skrócone lub wydłu
Ň
one, a wszystko
to w pewnych granicach, które s
Ģ
tym w
ħŇ
sze im wcze
Ļ
niejszego okresu rozwoju dotycz
Ģ
.
Ogólny schemat pozostaje jednak niezmienny. Uszkodzenie mózgu zaburza rozwój
dziecka w stopniu zale
Ň
nym od jego rozległo
Ļ
ci, lokalizacji i nasilenia. Nadal jednak
główne etapy tak zakłóconego rozwoju pojawiaj
Ģ
si
ħ
w tej samej kolejno
Ļ
ci i opanowanie
czynno
Ļ
ci na wcze
Ļ
niejszych etapach stanowi podstaw
ħ
do nabywania dalszych,
doskonalszych sprawno
Ļ
ci. Usprawnianie nie powinno wi
ħ
c w
Ň
adnym razie zakłóca
ę
tej
naturalnej sekwencji. Nierównomierny rozwój mózgu stwarza siln
Ģ
pokus
ħ
, aby
w zakresie czynno
Ļ
ci, których rozwój jest najbardziej opó
Ņ
niony „i
Ļę
na skróty”,
czyli omija
ę
etapy sprawiaj
Ģ
ce dziecku szczególne trudno
Ļ
ci. St
Ģ
d warto podkre
Ļ
li
ę
,
Ň
e takie post
ħ
powanie najcz
ħĻ
ciej wydłu
Ň
a, a nie skraca drog
ħ
do celu.
Wszystkie techniki i procedury leczenia składaj
Ģ
ce si
ħ
na metod
ħ
filadelfijsk
Ģ
mo
Ň
na
okre
Ļ
li
ę
jako dostarczanie dziecku z uszkodzeniem mózgu czuciowej (wzrokowej,
słuchowej, dotykowej i proprioceptywnej) stymulacji ze zwi
ħ
kszon
Ģ
cz
ħ
sto
Ļ
ci
Ģ
,
intensywno
Ļ
ci
Ģ
i wydłu
Ň
onym czasem oddziaływania w zorganizowanej i dopasowanej do
3
www.pandm.prv.pl
aktualnego poziomu rozwoju dziecka formie oraz umo
Ň
liwianie mu własnej aktywno
Ļ
ci
w zakresie nabytych ju
Ň
sprawno
Ļ
ci.
Metoda podkre
Ļ
la konieczno
Ļ
ci nakierowania leczenia na uszkodzony mózg, a nie na
widoczne z zewn
Ģ
trz objawy. Stymulacja czuciowa jest jedynym najskuteczniejszym
sposobem dotarcia do mózgu. Z ka
Ň
dego punktu ciała dziecka, a tak
Ň
e
z wyspecjalizowanych narz
Ģ
dów receptorowych (odbiorczych) znajduj
Ģ
cych si
ħ
np. w oku i uchu, za po
Ļ
rednictwem nerwów czuciowych mo
Ň
emy wysyła
ę
do mózgu
dziecka informacje, które s
Ģ
niezb
ħ
dne do jego dalszego rozwoju. Czy b
ħ
d
Ģ
to proste
wra
Ň
enia zmysłowe, czy te
Ň
definicje poj
ħę
- dopływ tych informacji do mózgu jest
niezb
ħ
dnym warunkiem jego rozwoju.
Metoda Domana wyró
Ň
nia
cztery bloki rozwojowe,
w ramach których dokonuje si
ħ
usprawnienie dziecka. Zalicza si
ħ
do nich:
Blok rozwoju fizjologicznego
w zakresie którego proponowane jest spo
Ň
ywanie du
Ň
ej
ilo
Ļ
ci witamin.
Blok rozwoju intelektualnego
zmierzaj
Ģ
cy do ci
Ģ
głego doskonalenia intelektu, dzi
ħ
ki
przekazowi „bitów inteligencji”.
Blok rozwoju społecznego
przygotowuj
Ģ
cy do
Ň
ycia w społecze
ı
stwie poprzez podanie
zasad i norm współ
Ň
ycia społecznego i trosk
ħ
o rozwój emocjonalny.
Blok rozwoju fizycznego
zakładaj
Ģ
cy osi
Ģ
ganie doskonało
Ļ
ci fizycznej za pomoc
Ģ
pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia,
ę
wicze
ı
gimnastycznych.
Najogólniej ujmuj
Ģ
c,
metoda Domana polega na realizacji specjalnego programu rozwojowego, który jest
Ļ
ci
Ļ
le
dopasowany do aktualnych potrzeb chorego dziecka
. Program nie koncentruje si
ħ
na jednej
lini tylko sferze rozwojowej - zawiera
ę
wiczenia usprawniaj
Ģ
ce dziecko fizycznie
oraz intelektualnie. Przewiduje tak
Ň
e odpowiedni
Ģ
diet
ħ
i uwzgl
ħ
dnia ogromn
Ģ
ilo
Ļę
czynników wpływaj
Ģ
cych na rozwój dziecka.
To polimodalne (wieloprofilowe) usprawnianie dziecka stanowi bod
Ņ
cowanie mózgu
odpowiednimi sygnałami, st
Ģ
d np. po wielosensorycznej stymulacji nast
ħ
puje rozwój
poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku, słuchu.
Rehabilitacja polega na ci
Ģ
głym bod
Ņ
cowaniu mózgu sygnałami zawieraj
Ģ
cymi informacje
prawidłowego rozwoju. Program rehabilitacji przekazywany jest rodzicom podczas
tygodniowego szkolenia. Nast
ħ
pne etapy instrukcji powinny by
ę
powtarzane co dwa
miesi
Ģ
ce.
Usprawnianie opiera si
ħ
na tzw.
paterningach –
biernie prowadzone wzorce ruchowe
W rehabilitacji bierze udział od dwóch do kilkunastu osób, które jednocze
Ļ
nie wykonuj
Ģ
ró
Ň
ne grupy
ę
wicze
ı
i form usprawniania, powtarzaj
Ģ
c je wielokrotnie w ci
Ģ
gu dnia. Du
ŇĢ
trudno
Ļ
ci
Ģ
mo
Ň
e by
ę
wła
Ļ
nie techniczna cz
ħĻę
programu, która zakłada,
Ň
e znaczn
Ģ
wi
ħ
kszo
Ļę
ę
wicze
ı
wykonuj
Ģ
wolontariusze, za
Ļ
rodzice s
Ģ
jedynie instruktorami nadzoruj
Ģ
cymi
prawidłowo
Ļę
ę
wicze
ı
.
W Polsce
metoda Domana znalazła równie
Ň
wielu zwolenników w
Ļ
ród terapeutów,
rehabilitantów, a przede wszystkim w
Ļ
ród rodziców dzieci z uszkodzeniem mózgu. Próby jej
stosowania (wybrane elementy metody filadelfijskiej) podj
ħ
to mi
ħ
dzy innymi: w Pile,
4
www.pandm.prv.pl
Koszalinie, Warszawie,
w O
Ļ
rodku Rehabilitacyjnym w Katowicach-Giszowcu
, w Pszczynie,
w Mikołowie, w Tychach i innych placówkach. W Toruniu powstało Polskie Stowarzyszenie
na Rzecz Rozwoju Dziecka z Uszkodzeniem Mózgu, którego celem jest stworzenie w Polsce
Instytutu - odpowiednika The Brithish Institute for Brain Injured Children (BIBIC),
mieszcz
Ģ
cego si
ħ
w Knowle Hall (Wielka Brytania).
Trudno
Ļ
ci w upowszechnieniu i konsekwentnym stosowaniu tej wspaniałej metody
wynikaj
Ģ
przede wszystkim z
du
Ň
ych nakładów finansowych i z samej pracy organizacyjnej,
bowiem do usprawniania jednego dziecka trzeba zaanga
Ň
owa
ę
w jednym czasie wiele osób.
Jako przykład - jak dalece jest to metoda pracochłonna i czasochłonna - podam,
Ň
e pewnym
szwajcarskim miasteczku zatrudniono 240 osób przy
ę
wiczeniu z jednym dzieckiem.
Ę
wicz
Ģ
cy w składzie 5-osobowym zmieniali si
ħ
co dwie godziny w cyklu 12 godzinnej
rehabilitacji. Dy
Ň
ury wypadały wolontariuszom co 8 dni. Usprawnianie takie trwa wiele lat,
ale dopiero w takich warunkach dziecko czyni stałe i wyra
Ņ
ne post
ħ
py. Zastosowanie metody
Domana w cało
Ļ
ci jest trudne do realizacji. Niełatwo bowiem zorganizowa
ę
odpowiedni
Ģ
liczb
ħ
osób spo
Ļ
ród rodziny, znajomych, wolontariuszy, którzy podołaj
Ģ
wszystkim
wymaganiom rehabilitacji. Wi
ħ
kszo
Ļę
rehabilitantów i terapeutów nie zna w cało
Ļ
ci metody,
st
Ģ
d powstaj
Ģ
trudno
Ļ
ci w diagnozie dziecka, ocenie jego aktualnych mo
Ň
liwo
Ļ
ci.
ņ
eby
dobrze pozna
ę
metod
ħ
Domana terapeuta lub rehabilitant powinien pojecha
ę
(niestety na
własny koszt) do Filadelfii do Instytutu przynajmniej na półroczny sta
Ň
, gdzie jako
wolontariusz nabierze praktyki zarówno w sposobach diagnozy jak i terapii, ale trzeba si
ħ
liczy
ę
równie
Ň
z tym,
Ň
e zdobycie takich umiej
ħ
tno
Ļ
ci nie gwarantuje mo
Ň
liwo
Ļ
ci pełnego
wykorzystania ich w pracy. Dlatego te
Ň
metoda Domana nadal nie przez wszystkich
specjalistów jest w pełni akceptowana, popularyzowana i stosowana. Wywołuje sporo
kontrowersji, a jej skuteczno
Ļę
stanowi przedmiot sporów.
Zalet
Ģ
metody proponowanej przez Instytut Domana jest jej uniwersalny charakter,
pozwalaj
Ģ
cy na stosowanie jej elementów zarówno w pracy rehabilitantów, jak te
Ň
pedagogów, logopedów, a tak
Ň
e rodziców. I w takiej formie metod
ħ
stosuj
Ģ
specjali
Ļ
ci
pracuj
Ģ
cy w ró
Ň
nych o
Ļ
rodkach rehabilitacyjnych. Mimo wielu ogranicze
ı
metoda Domana
cieszy si
ħ
jednak coraz wi
ħ
kszym uznaniem i staje si
ħ
coraz bardziej popularna w pracy
z dzie
ę
mi niepełnosprawnymi, a w poł
Ģ
czeniu z innymi metodami niew
Ģ
tpliwie daje szans
ħ
uzyskania lepszych efektów rehabilitacji.
Podstawowe działania stosowane w metodzie:
1. Dostarczanie pojedynczych informacji w celu ich zmagazynowania w mózgu.
W zale
Ň
no
Ļ
ci od etapu rozwojowego mog
Ģ
to by
ę
proste wra
Ň
enia zmysłowe jak równie
Ň
pojedyncze fakty z zakresu wiedzy encyklopedycznej.
2. Uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi w mózgu na dostarczon
Ģ
informacje, od prostej
reakcji
Ņ
renicznej na
Ļ
wiatło latarki do np. podania nazwy pokazywanego przedmiotu.
3. Programowanie mózgu. Bierne prowadzenie ruchów głowy i ko
ı
czyn wg
Ļ
ci
Ļ
le
fizjologicznego schematu pełzania.
4. Wykorzystanie wcze
Ļ
niejszego zaprogramowania mózgu, np. układanie dziecka na
płaskiej, gładkiej powierzchni na brzuchu zach
ħ
ca do samodzielnego pełzania.
5. Zapewnienie korzystnych, fizjologicznych warunków funkcjonowania mózgu.
Dieta ograniczaj
Ģ
ca płyny, sól i cukier, stosowanie powietrza o zwi
ħ
kszonej zawarto
Ļ
ci
dwutlenku w
ħ
gla do bod
Ņ
cowego pobudzania oddychania i zwi
ħ
kszania przepływu krwi w
naczyniach krwiono
Ļ
nych mózgu.
Terapia
Celem
ę
wicze
ı
przedstawionych przez Domana jest :
5
Plik z chomika:
Birdosz
Inne pliki z tego folderu:
cw sluchu fonemowego (6).jpg
(157 KB)
cw sluchu fonemowego (4)(1).jpg
(159 KB)
cw sluchu fonemowego (2)(1).jpg
(193 KB)
cw sluchu fonemowego (4).jpg
(159 KB)
cw sluchu fonemowego (2).jpg
(193 KB)
Inne foldery tego chomika:
# bajki psychoedukacyjne
# bajki psychoterapeutyczne
# bajki relaksacyjne
# bajki terapeutyczne
# Klasy 1-3 #
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin