Indywidualny_Program_Eedukacyjno-Terapeutyczny-AT.doc

(100 KB) Pobierz
ROZKŁAD MATERIAŁU - KLASA IV

 

 

 

 

 

PROGRAMOWANIE PRACY Z MATEMATYKI

 

 

 

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

DLA II ETAPU EDUKACYJNEGO (KLASY IV – VI )

 

 

OPRACOWANY NA PODSTAWIE PROGRAMU NAUCZANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM

NUMER W WYKAZIE DKW – 4014 – 302/99

 

 

 

 

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE         W CICHEM

 

 

 

 

 

 

PROGRAMOWANIE PRACY OPRACOWANE ZOSTAŁO NA BAZIE ZESZYTÓW ĆWICZEŃ:

  B. GACEK, E. JASKOWSKA „ MATEMATYKA 4”, ZESZYT ĆWICZEŃ 1 i 2,                                        WYDANIE  PIERWSZE, WSiP, WARSZAWA 2000.

  H. SIWEK „ MATEMATYKA 6”, ZESZYT ĆWICZEŃ 1 i 2,                                                                   WYDANIE PIERWSZE, WSiP, WARSZAWA 1997.

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWANIE:

mgr JOANNA KNAPCZYK – NAUCZYCIEL MATEMATYKI

mgr ANNA TRYBUŁA – PEDAGOG SPECJALNY

 

 

 

 

 

 

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – KLASA IV

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY

 

 

 

I.                   CELE EDUKACYJNE

 

1. CELE GŁÓWNE

.

·         Poznanie podstawowych pojęć matematycznych;

·         Opanowanie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych;

·         Zdobycie umiejętności zastosowania posiadanej wiedzy matematycznej w praktyce.

 

2. CELE SZCZEGÓŁOWE

 

·         Umiejętność pisania i odczytywania liczb naturalnych w zakresie 100;

·         Umiejętność wyodrębniania w liczbie dwucyfrowej dziesiątek i jedności;

·         Umiejętność porównywania liczb dwucyfrowych;

·         Umiejętność wykonywania działań arytmetycznych w zakresie 20 przy pomocy środków dydaktycznych;

·         Umiejętność posługiwania się cyframi rzymskimi do oznaczania miesięcy;

·         Umiejętność odczytywania godzin na zegarze;

·         Rozpoznawanie pieniędzy w ramach 10 złotych;

·         Rozpoznawanie prostych figur geometrycznych ( prosta, odcinek, prostokąt, kwadrat, trójkąt );

·         Umiejętność rysowania figur na sieciach kwadratowych;

·         Praktyczna umiejętność mierzenia długości i pojemności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI NAUCZANIA

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

1. Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości dotyczących liczb w zakresie 20.

  - Liczenie w zakresie 20.

  - Znaki dodawania i odejmowania.

- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20.

  - Porównywanie liczb.

  - Zapis liczb cyframi i słowami.

 

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

- Praca z liczmanami.

- Plansze z rysunkami przedstawiającymi różne, konkretne sytuacje.

- Wykorzystanie różnych przedmiotów z najbliższego otoczenia do liczenia.

- Uczeń rozumie zapis symboliczny dodawania i odejmowania w zakresie 20.

- Potrafi wykonać dwa działania arytmetyczne przy pomocy środków dydaktycznych.

2. Wprowadzenie cyfr rzymskich i zapis rzymski liczb od 1 do 12.

  - Wprowadzenie znaków rzymskich.

  - Miesiące w roku i ich oznaczanie.

  - Odczytywanie i pisanie numerów rozdziałów w książkach.

 

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

- Praca z kalendarzem.

 

- Uczeń posługuje się oznaczeniami miesięcy.

- Łączy numer miesiąca z jego nazwą.

3. Liczby do 100.

  - Głośne liczenie dziesiątkami.

  - Liczenie kolejno ( np. od 37 do 43 ).

  - Zapis liczby dwucyfrowej.

  - Dodawanie i odejmowanie pełnych dziesiątek.

  - Wyodrębnienie dziesiątek i jedności.

  - Porównywanie liczb.

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

 

 

 

- Uczeń porównuje liczby dwucyfrowe.

- Dodaje i odejmuje pełne dziesiątki.

4. Proste figury geometryczne.

  - Kreślenie prostokąta, kwadratu i trójkąta za pomocą szablonów, ekierki   i linijki.

  - Intuicyjne wprowadzanie  prostej i odcinka.

  - Własności boków w kwadracie i prostokącie.

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

- Szablony figur geometrycznych.

- Przybory do kreślenia.

 

- Uczeń rysuje prostokąty, kwadraty za pomocą szablonów lub ekierki i linijki.

5. Mierzenie i jednostki miary.

  - Praktyczne ćwiczenia w mierzeniu długości – centymetr krawiecki, linijka z podziałką milimetrową.

  - Różnorodne ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności –litr jako 4 szklanki itp.

  - Porównywanie długości odcinków na konkretach.

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

- Przybory do mierzenia długości.

- Przyrządy do mierzenia pojemności.

 

- Uczeń dokonuje pomiaru długości w najbliższym otoczeniu.

6. Obliczenia zegarowe. Kalendarz.

  - Odczytywanie wskazań zegara – godziny i minuty.

  - Praktyczne zapoznanie się z kalendarzem.

  - Pisanie dat.

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

- Zegar, kalendarz.

 

- Uczeń odczytuje godziny na zegarze.

- Orientuje się w kalendarzu.

- Umie zapisać datę.

7. Obliczenia pieniężne.

  - Poznanie pieniędzy w zakresie 10 złotych.

  - Zabawa w sklep -  płacenie i wydawanie reszty.

- Praca z zeszytem ćwiczeń.

- Pieniądze.

- Przedmioty do urządzenia sklepu.

 

- Uczeń płaci za zakupy i wydaje resztę.

8. Zadania praktyczne.

  - Kupowanie biletu autobusowego.

  - Wysyłanie listu.

  - Wzory i układanki.

  - Ćwiczenia manipulacyjne.

- Stwarzanie sytuacji z życia wziętych.

- Układanki, puzzle, malowanki itp.

- Uczeń w sytuacjach praktycznych radzi sobie przy pomocy dorosłego.

 

 

 

Bibliografia:

 

  - B. Gacek, E. Jaskowska „Matematyka 4”, zeszyt ćwiczeń 1 i 2,

  wydanie pierwsze, WSiP Warszawa 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE -   KLASA  VI

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY

 

 

 

I. CELE EDUKACYJNE

 

1. CELE GŁÓWNE

.

·         Poznanie podstawowych pojęć matematycznych;

·         Opanowanie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych i ułamkach;

·         Zdobycie umiejętności zastosowania posiadanej wiedzy matematycznej w praktyce.

 

2. CELE SZCZEGÓŁOWE

 

·         Umiejętność pisania i odczytywania liczb naturalnych w zakresie 1000;

·         Umiejętność wyodrębniania w liczbie trzycyfrowej setek, dziesiątek i jedności;

·         Umiejętność porównywania liczb trzycyfrowych;

·         Umiejętność wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 1000;

·         Umiejętność wykonywania mnożenia i dzielenia w zakresie 100;

·         Umiejętność mnożenia i dzielenia pisemnego liczb dwu – i trzycyfrowych przez liczbę jednocyfrową;

·         Umiejętność rozpoznawania kątów i mierzenia przy pomocy kątomierza;

·         Umiejętność posługiwania się cyrklem do kreślenia okręgów;

·         Umiejętność rozpoznawania kół i okręgów oraz rysowania średnic i promieni;

·         Umiejętność wyróżniania trójkątów, kwadratów i prostokątów spośród innych wielokątów;

·         Umiejętność obliczania pola prostokąta i kwadratu przy łatwych danych i w sytuacjach praktycznych;

·         Umiejętność rozróżniania prostych ułamków zwykłych i ich praktyczne zastosowanie;

·         Umiejętność rozwiązywania prostych równań;

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin