Jedną z wymaganych funkcji systemu OBDII (2 generacja systemu OBD, w wersji europejskiej zwane EOBD - European On Board Diagnostic) jest zapamiętywanie błędów związanych z usterkami mogącymi mieć wpływ na toksyczność spalin oraz zasygnalizowanie tego kontrolką MIL (Malfunction Indicator Light) zwaną przez niektórych producentów Check Engine. Kod błędu DTC (ang. Diagnostic Trouble Code) jest to ustandaryzowany kod usterki składający się z litery (P, C, B lub U) opisującej w którym układzie samochodu wystąpił błąd oraz 4 cyfr opisujących konkretny błąd.
W zrozumieniu struktury kodu błędu pomoże poniższy przykład:
B - nadwozie (Body)C - podwozie (Chassis)P - układ napędowy (Powertrain)U - komunikacja (Network Communication)
0
0 - kod usterki zdefiniowany przez ISO/SAE1 - specyficzny kod producenta2 - kod usterki zdefiniowany przez ISO/SAE3 - kod usterki zdefiniowany przez ISO/SAE
3
Podsystem:1 - Układ paliwowy i dolotowy2 - Układ paliwowy i dolotowy - obwód wtryskiwaczy3 - Układ zapłonowy4 - Zewnętrzne układy kontroli emisji5 - Systemy kontroli prędkości i biegu jałowego6 - Obwody wyjściowe komputera7 - Przeniesienie napędu8 - Przeniesienie napędu
01
Numer błędu
Zgodnie z tabelą, powyższy błąd P0301 oznacza wypadanie zapłonów w pierwszym cylindrze.
Systemy OBDII rozróżniają 2 typy usterek:
· Typ A (usterki poważne)
o Usterki związane z emisją spalin
o Zapalają kontrolkę MIL po jednokrotnym wystąpieniu usterki podczas cyklu jazdy
o Zapamiętują "zamrożoną ramkę" i kod błędu.
· Typ B (usterki mniej poważne)
o Zapamiętują usterkę oczekującą po wystąpieniu usterki podczas pojedyńczego cyklu jazdy
o Jeżeli błąd nie wystąpi ponownie mogą usunąć kod usterki oczekującej
o Zapalają kontrolkę MIL, zapamiętują "zamrożoną ramkę" i kod błędu po dwukrotnym wystąpieniu usterki podczas cyklu jazdy
EGK69