Nazwisko i imię..............................................kl........ Liczba punktów................ocena............
1. W oparciu o zamieszczone pytania, dokonaj analizy tekstu źródłowego. p. 0-6
Zastępy młodzieży walecznej, młodzieży poświęconej, ożywione gorącą miłością Ojczyzny, niezachwianą wiarą w sprawiedliwość i w pomoc Boga poprzysięgły zrzucić przeklęte jarzmo lub zginąć. Za nią więc, Narodzie Polski, za nią!
W pierwszym zaraz dniu jawnego wystąpienia, w pierwszej chwili rozpoczęcia świętej walki, Komitet Centralny Narodowy ogłasza synów polski, bez różnicy wiary, pochodzenia i stanu, wolnymi i równymi obywatelami kraju. Ziemia która Lud rolniczy posiadał dotąd na prawach czynszu lub pańszczyzny, staje się od tej chwili bezwarunkową jego własnością. Właściciele poszkodowani wynagradzani będą z ogólnych funduszów Państwa. Wszyscy zaś komornicy i wyrobnicy, występujący otrzymają z dóbr narodowych dział obronionej od wrogów ziemi.
Do broni więc Narodzie Polski, Litwy i Rusi, do broni! Bo godzina wspólnego wyzwolenia wybiła (...).
A) Nazwij rodzaj źródła historycznego, przez kogo został ogłoszony
............................................................................................................................................
B) Co to jest manifest?
.........................................................................................................................................
C) Jakie zmiany w wyzwolonej Rzeczypospolitej zapowiadali autorzy dokumentu?
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
D) W jakich okolicznościach historycznych został ogłoszony manifest?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................
E) W jakim celu powyższy manifest został wydany?
..............................................................................................................................................
2. Wypisz w układzie chronologicznym wszystkie powstania narodowe w XIX wieku.
Podaj daty. p. 0-4
a)........................................................................................................................................
b).......................................................................................................................................
c)........................................................................................................................................
d).......................................................................................................................................
3. Wskaż właściwą odpowiedź zaznaczając w kółeczko poprawną odpowiedź.
p. 0-3
A) Legalna opozycja polityczna w Królestwie Polskim to:
§ Organizowanie stowarzyszeń przygotowujących zamach stanu
§ Bojkotowanie obowiązujących praw
§ Nie uczestniczenie w życiu politycznym kraju
§ Krytyczne wypowiedzi w parlamencie i prasie wobec polityki rządu
B) Na czele liberalnego ugrupowania „ Kaliszan” w Królestwie Polskim stali:
§ Stanisław Grabowski i Joahim Lelewel
§ Bracia Niemojowscy Wincenty i Bonawentura
§ Stanisław Kostka Potocki i Adam Czartoryski
C) Konstytucja Królestwa Polskiego z 1815 r wprowadzała miedzy Królestwem
a Cesarstwem Rosji:
§ Unię personalno- rzeczową
§ Unię rzeczową
§ Unię personalną
4. Połącz pojęcia z ich znaczeniem wpisując właściwą cyfrę. p. 0-4
założona w 1894 r. w Poznaniu w celu germanizacji ludności
polskiej w zaborze pruskim.
B. germanizacja (........) 2. Organizacja niemiecka utworzona w 1889 r., zajmowała się
Wykupem ziemi z rąk polskich i osiedleniem Niemców.
C. Komisja Kolonizacyjna (........) 3. Niemiecka walka o kulturę miała na celu zahamowanie
politycznych i kulturalnych wpływów papiestwa w Niemczech,
na ziemiach polskich łączyła politykę antykościelną
z germanizacją.
D. Hakata (........) 4. Niemczenie nazw miejscowości, imion i nazwisk ludzi,
wprowadzenie do szkół, urzędów i kościoła języka niemieckiego,
zakaz używania języka polskiego.
5. Podkreśl właściwą odpowiedź: p.0-3
Niemcy zjednoczyły się po wojnie:
a) prusko- austriackiej b) prusko- włoskiej c) prusko- francuskiej
Założycielem Międzynarodowego Czerwonego Krzyża był:
a) Giuseppe Garibaldi b) Henri Dunant c) Camillo Cavour
Głównym ośrodkiem polskiego życia narodowego po 1866 r. były ziemie polskie
a) Królestwo Polskie b) Wielkie Księstwo Poznańskie c) Galicja
6. Uzupełnij tabelkę. p.0-5
Wielki Proletariat
Bolesław Limanowski, Józef Piłsudski
1895
Liga Polska
Róża Luksemburg, Feliks Dzierżyński
7. Wypisz 5 przyczyn podbojów kolonialnych: p.0-5
a)..................................................................................................................................................................................
b)..................................................................................................................................................................................
c)..................................................................................................................................................................................
d)..................................................................................................................................................................................
e)..................................................................................................................................................................................
8. Największa potęgą kolonialną na początku XX w. była: p.0-1
a) Francja b) Anglia c) Stany Zjednoczone
9. Które z zamorskich posiadłości nosiło nazwę „perły korony brytyjskiej” p.0-1
a) Kanada b) Indie c) Australia
10. Połącz odkrywce z narodowością i wynalazkiem. p.0-5
a) L. Pasteur-…………………………………………………………………………………………………….
b) M. Skłodowska- Curie-………………………………………………………………………………………..
c) W. Roentgen-......................................................................................................................................................
d) D. Mendelejew-...................................................................................................................................................
e) P. Curie-..............................................................................................................................................................
§ Niemcy, Francja, Polska, Rosja
§ Odkrycie pierwiastków promieniotwórczych polonu i radu
§ Bakteriologia, farmakologia
§ Okresowy układ pierwiastków
§ Promienie X
11. Termin „ ziemie zabrane” używany był w XIX wieku w odniesieniu do: p.0-1
a) wszystkich zaborów
b) II i III zaboru pruskiego
c) I i II zaboru rosyjskiego
d) III zaboru austriackiego
12. Połącz prawidłowo. p.0-3
a) forma ideologii podporządkowująca interesy innych narodów własnemu narodowi
b) ideologia nie dostrzegająca wad własnego narodu, a propagująca pogardę i nienawiść do innych
c) bezkrytyczna wiara w słuszność jakiejś sprawy, połączona z nietolerancją i zwalczaniem innych poglądów
Szowinizm............. Fanatyzm................ Nacjonalizm.....................
chrupacz