spr_historia_odp.doc

(45 KB) Pobierz
Człowiek walczący o wolność i prawa – sprawdzian wiadomości klasa II

Sprawdzian wiadomości z historii

dla klasy drugiej gimnazjum

opracowany na podstawie materiału z podręcznika:

Grzegorz Wojciechowski, Historia. Razem przez wieki, Wydawnictwa Arka

KARTA ODPOWIEDZI

Człowiek walczący o wolność i prawa

…………………………………………

(imię i nazwisko)

1.     Uzupełnij poniższą tabelę.                                                                                    3 pkt

Rok bitwy

Miejsce bitwy

Państwo (lub państwa), z którym walczył Napoleon

1805r.

Trafalgar

 

Anglia

1806r.

Jena

Prusy

 

1812r.

Borodino

Rosja

 

1813r.

 

Lipsk

wiele państw europejskich (bitwa narodów)

2. Podaj nazwy państw utworzonych przez Napoleona i podaj daty ich powstania.

2 pkt

a) Związek Reński - 1806 rok

b) Księstwo Warszawskie - 1807 rok

3. Podane wydarzenia uporządkuj w chronologicznej kolejności.                         3 pkt

a) wysłanie Legionów Polskich na San Domingo

b) śmierć księcia Józefa Poniatowskiego

c) koniec polskich nadziei na odzyskanie niepodległości  w oparciu o Francję

d) utworzenie Księstwa Warszawskiego

e) powołanie Legionów Polskich we Włoszech

f)  powiększenie terytorium Księstwa Warszawskiego

1. - e

2. - a

3. - d

4. - f

5. - b

6. - c

4. Wyjaśnij pojęcia.                                                                                                   2 pkt

a) Święte Przymierze porozumienie zawarte na Kongresie Wiedeńskim przez Austrię, Rosją i Prusy, które wspólnie miały przeciwdziałać ewentualnym buntom wobec ustanowionego w Wiedniu nowego porządku w Europie.

b) zasada restauracji zakładała ona przywrócenie obalonych dynastii i dawnych porządków społeczno politycznych; obowiązywała w czasie Kongresu Wiedeńskiego.

 

 

5. Podane niżej wydarzenia podziel na przyczyny wybuchu postania listopadowego i przyczyny jego klęski.                                                                                              3 pkt

obojętność rządów państw europejskich wobec sprawy powstańczej; wieści o wydarzeniach w Europie (rewolucja we Francji, zwycięskie powstania w Belgii i Grecji); łamanie przez cara postanowień konstytucji; nieudolność wyższych dowódców; rosyjska przewaga militarna; plany udziału wojska polskiego w interwencji rosyjskiej w zachodniej Europie

Przyczyny wybuchu powstania

Przyczyny klęski powstania

wieści o wydarzeniach w Europie (rewolucja we Francji, zwycięskie powstania w Belgii i Grecji)

obojętność rządów państw europejskich wobec sprawy powstańczej

łamanie przez cara postanowień konstytucji

nieudolność wyższych dowódców

plany udziału wojska polskiego w interwencji rosyjskiej w zachodniej Europie

rosyjska przewaga militarna

6. Wyjaśnij jakimi metodami obóz Hotelu Lambert chciał odzyskać niepodległość  i kto był jego główną postacią.                                                                                 2 pkt

Przedstawiciele Hotelu Lambert uważali, że odzyskanie niepodległości przez Polskę nastąpi w wyniku wojny, w której Anglia i Francja pokonają Rosję. Do tego obozu należał książę Adam Jerzy Czartoryski.

7. Podaj dwa przykłady zmian, które zaszły na ziemiach zaboru pruskiego po Wiośnie Ludów.                                                                                                         2 pkt

a) Polacy uzyskali reprezentację w parlamencie;

b) władze pruskie zezwoliły na działalność legalnych organizacji polskich, wśród których najważniejszą rolę odegrała Liga Polska.

8. Podaj nazwiska trzech polskich dowódców walczących w powstaniu styczniowym.

1,5 pkt

a) Langiewicz

b) Wróblewski

c) Mierosławski

9. Dobierz wydarzenia do postaci.                                                                          1,5 pkt

a) powstanie listopadowe – Piotr Wysocki

b) rabacja galicyjska – Jakub Szela

c) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech – Jan Henryk Dąbrowski

Piotr Wysoki, Jan Henryk Dąbrowski, Jakub Szela

10. Przeczytaj tekst źródłowy i wybierz (podkreśl) właściwe zakończenia zdań charakteryzujące ustrój przyszłej Polski.                                                                 2 pkt

(…) Ojczyzna, pole życie słowu Bożemu na ziemi. Duch Polski, ,Ewangelii sługa (…) W Polsce wolność wszelkiemu wyznaniu Boga, wszelkiemu obrzędowi i zborowi. Słowo wolne, wolnie objawiane, z owoców przez prawo sadzone. Wszelki z narodu jest obywatelem, wszelki obywatel równy w prawie i przed urzędami. Wszelki urząd obieralny, wolnie dawany, wolnie brany. Izraelowi [tj. Żydom], bratu starszemu, uszanowanie, braterstwo (…) równe we wszystkim prawa. Towarzyszce żywota, niewieście, braterstwo i obywatelskwo, równe we wszystkim prawa (…)

W. Mickiewicz, Legion Mickiewicza, Kraków 1921

a) Odrodzona Polska miała być krajem

- ateistycznym, czyli nie kierującym się żadną religią.

- w którym będą przestrzegane zasady chrześcijańskie.

b) W stosunkach społecznych miała obowiązywać

- równość wobec prawa.

- różnica stanowa wobec prawa.

c) Żydzi mieli podlegać

- odrębnym prawom.

- równouprawnieniu.

d) Pozycję społeczną kobiet określano jako

- równorzędną z mężczyznami.

- równorzędną z mężczyznami z wyłączeniem praw wyborczych.

Skala ocen:

22 – 20 –bdb

19,5 – 15,5 – db

15 – 11 – dst

10,5 – 6,5 – dop

6 – 0 – ndst

Zgłoś jeśli naruszono regulamin