Sprawdzian wiadomości z historii
dla klasy drugiej gimnazjum
opracowany na podstawie materiału z podręcznika:
Grzegorz Wojciechowski, Historia. Razem przez wieki, Wydawnictwa Arka
KARTA ODPOWIEDZI
Człowiek walczący o wolność i prawa
…………………………………………
(imię i nazwisko)
1. Uzupełnij poniższą tabelę. 3 pkt
Rok bitwy
Miejsce bitwy
Państwo (lub państwa), z którym walczył Napoleon
1805r.
Trafalgar
Anglia
1806r.
Jena
Prusy
1812r.
Borodino
Rosja
1813r.
Lipsk
wiele państw europejskich (bitwa narodów)
2. Podaj nazwy państw utworzonych przez Napoleona i podaj daty ich powstania.
2 pkt
a) Związek Reński - 1806 rok
b) Księstwo Warszawskie - 1807 rok
3. Podane wydarzenia uporządkuj w chronologicznej kolejności. 3 pkt
a) wysłanie Legionów Polskich na San Domingo
b) śmierć księcia Józefa Poniatowskiego
c) koniec polskich nadziei na odzyskanie niepodległości w oparciu o Francję
d) utworzenie Księstwa Warszawskiego
e) powołanie Legionów Polskich we Włoszech
f) powiększenie terytorium Księstwa Warszawskiego
1. - e
2. - a
3. - d
4. - f
5. - b
6. - c
4. Wyjaśnij pojęcia. 2 pkt
a) Święte Przymierze – porozumienie zawarte na Kongresie Wiedeńskim przez Austrię, Rosją i Prusy, które wspólnie miały przeciwdziałać ewentualnym buntom wobec ustanowionego w Wiedniu nowego porządku w Europie.
b) zasada restauracji – zakładała ona przywrócenie obalonych dynastii i dawnych porządków społeczno – politycznych; obowiązywała w czasie Kongresu Wiedeńskiego.
5. Podane niżej wydarzenia podziel na przyczyny wybuchu postania listopadowego i przyczyny jego klęski. 3 pkt
obojętność rządów państw europejskich wobec sprawy powstańczej; wieści o wydarzeniach w Europie (rewolucja we Francji, zwycięskie powstania w Belgii i Grecji); łamanie przez cara postanowień konstytucji; nieudolność wyższych dowódców; rosyjska przewaga militarna; plany udziału wojska polskiego w interwencji rosyjskiej w zachodniej Europie
Przyczyny wybuchu powstania
Przyczyny klęski powstania
wieści o wydarzeniach w Europie (rewolucja we Francji, zwycięskie powstania w Belgii i Grecji)
obojętność rządów państw europejskich wobec sprawy powstańczej
łamanie przez cara postanowień konstytucji
nieudolność wyższych dowódców
plany udziału wojska polskiego w interwencji rosyjskiej w zachodniej Europie
rosyjska przewaga militarna
6. Wyjaśnij jakimi metodami obóz Hotelu Lambert chciał odzyskać niepodległość i kto był jego główną postacią. 2 pkt
Przedstawiciele Hotelu Lambert uważali, że odzyskanie niepodległości przez Polskę nastąpi w wyniku wojny, w której Anglia i Francja pokonają Rosję. Do tego obozu należał książę Adam Jerzy Czartoryski.
7. Podaj dwa przykłady zmian, które zaszły na ziemiach zaboru pruskiego po Wiośnie Ludów. 2 pkt
a) Polacy uzyskali reprezentację w parlamencie;
b) władze pruskie zezwoliły na działalność legalnych organizacji polskich, wśród których najważniejszą rolę odegrała Liga Polska.
8. Podaj nazwiska trzech polskich dowódców walczących w powstaniu styczniowym.
1,5 pkt
a) Langiewicz
b) Wróblewski
c) Mierosławski
9. Dobierz wydarzenia do postaci. 1,5 pkt
a) powstanie listopadowe – Piotr Wysocki
b) rabacja galicyjska – Jakub Szela
c) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech – Jan Henryk Dąbrowski
Piotr Wysoki, Jan Henryk Dąbrowski, Jakub Szela
10. Przeczytaj tekst źródłowy i wybierz (podkreśl) właściwe zakończenia zdań charakteryzujące ustrój przyszłej Polski. 2 pkt
(…) Ojczyzna, pole życie słowu Bożemu na ziemi. Duch Polski, ,Ewangelii sługa (…) W Polsce wolność wszelkiemu wyznaniu Boga, wszelkiemu obrzędowi i zborowi. Słowo wolne, wolnie objawiane, z owoców przez prawo sadzone. Wszelki z narodu jest obywatelem, wszelki obywatel równy w prawie i przed urzędami. Wszelki urząd obieralny, wolnie dawany, wolnie brany. Izraelowi [tj. Żydom], bratu starszemu, uszanowanie, braterstwo (…) równe we wszystkim prawa. Towarzyszce żywota, niewieście, braterstwo i obywatelskwo, równe we wszystkim prawa (…)
W. Mickiewicz, Legion Mickiewicza, Kraków 1921
a) Odrodzona Polska miała być krajem
- ateistycznym, czyli nie kierującym się żadną religią.
- w którym będą przestrzegane zasady chrześcijańskie.
b) W stosunkach społecznych miała obowiązywać
- równość wobec prawa.
- różnica stanowa wobec prawa.
c) Żydzi mieli podlegać
- odrębnym prawom.
- równouprawnieniu.
d) Pozycję społeczną kobiet określano jako
- równorzędną z mężczyznami.
- równorzędną z mężczyznami z wyłączeniem praw wyborczych.
Skala ocen:
22 – 20 –bdb
19,5 – 15,5 – db
15 – 11 – dst
10,5 – 6,5 – dop
6 – 0 – ndst
chrupacz