Konkurs czytelniczy - Tuwimowskie rymy. Chciałabym przedstawić jedną z form propagowania czytelnictwa wśród najmłodszych dzieci, którą stosuję w mojej szkole-są nią konkursy ze znajomości życia i twórczości wybranego pisarza. Jako przykład niech posłuży konkurs przeznaczony dla uczniów klasy III poświęcony twórczości Juliana Tuwima. Z doświadczenia wiem, że dzieci chętnie wypożyczają książki z jego utworami. Stąd pomysł przybliżenia im sylwetki znanego poety. Poniżej przedstawiam scenariusz przygotowany z tej okazji. Cel ogólny konkursu: Poznanie życia i twórczości Juliana Tuwima Cele operacyjne Uczeń potrafi: -wymienić i napisać tytuły utworów Juliana Tuwima -wymienić i wypisać bohaterów utworów Juliana Tuwima -uzupełnić brakujące wyrazy w tekście -ułożyć obrazek z części i podać tytuł wiersza -współpracować w grupie-zespole W konkursie uwzględniono wiersze „Rzepka”, „Słoń Trąbalski”, „Ptasie plotki”, „Abecadło”, „Okulary”, „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”, „Gabryś”, „Figielek”, „Zosia Samosia” Formuła konkursu: 1.W konkursie biorą udział uczniowie klas III (drużyny czterech uczniów z każdej szkoły) 2.Zadania praktyczne i teoretyczne (odpowiedzi pisemne i ustne) 3.Czas trwania około 45min-60 min. Uczniowie wygrywają nagrodę dla całego zespołu klasowego. ________________________________________ Przebieg 1.Powitanie uczestników konkursu scenką w wykonaniu uczniów klasy V „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” 2.Rozpoczęcie konkursu - rozdanie kopert z zadaniami 3.Rozwiązywanie zadań(uczniowie otrzymują kopertę nr 1, po jej rozwiązaniu następne) 4.Sprawdzenie odpowiedzi –ogłoszenie wyników. 5.Wręczenie nagród i dyplomów. ________________________________________ Załączniki Koperta nr 1 „Tuwimowskie rymy” Karta zadań 1.Jak miały na imię dzieci Tomasza Trąbalskiego? ............................................................................................................................................. (0-2 punkty) 2.Jakich porad udzielił kowal panu Trąbalskiemu? ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. (0-2 punkty) 3.Co powiedziała gęś o kaczce? ............................................................................................................................................ (0-2 punkty) 4.Ułóż wyrazy w kolejności alfabetycznej: kwiat, konie, Gabryś, ptaki, księżyc ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. (0-1punkt) 5.Wpisz brakujące litery: Ciet…ew się zaciet….ewił, słysząc takie słowa. S…p zas…pił strasznie, osowiała sowa. (0-4 punkty) 6.Uzupełnij fragment brakującymi wyrazami: ........................... fiknął...................................... ........................... się cały słaniał (0-3 punkty) 7.Z rozsypanki wyrazowej ułóż i zapisz fragment wiersza. Podaj jego tytuł. Kraków, A, leży, gdzie, Nad, Wartą ,?, ! ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. (0-3punkty) 8.Co przytrafiło się literkom z wiersza „Abecadło”? I-zgubiło........................................... H-złamało........................................ B-zbiło sobie.................................... A-zwichnęło..................................... (0-4punkty) 9.W wierszu „Figielek” występują zwierzęta. Wymień cztery z nich. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. (0-4 punkty) 10.Złośliwy chochlik pozmieniał tytuły wierszy. Popraw je. Słoń Mądralski....................................................................... Ptasie płotki........................................................................... Alfabety................................................................................. Zosia Kumosia....................................................................... Koperta nr 2 Każda drużyna otrzymuje w kopercie taki sam komplet puzzli powstałych z pocięcia ilustracji do wiersza „Rzepka” Polecenie dla uczestników konkursu. Ułóż obrazek z części - naklej na kartkę i podaj tytuł wiersza, z którego pochodzi. ............................................................................................................................................. (0-4 punkty) Koperta nr 3 (Kolejno wchodzą uczniowie klasy V przebrani za postacie z wierszy, uczestnicy konkursu zapisują na kartkach, jaką postać przedstawiono i tytuł wiersza, z których ci bohaterowie pochodzą) Polecenie dla drużyn Podaj bohatera i tytuł wiersza, z którego pochodzi. 1.Dziecko przebrane w szlafrok, okulary. 2.Dziecko nakrywające kwiatek kapeluszem 3.Dziecko z listem 4.Dziecko z kartką na której napisano 2+2=8 (za każdy dobry wybór 2 punkty) (0-8 punktów)
agabogusz