Global Metal.txt

(52 KB) Pobierz
00:00:01:created by evilted
00:00:24:www.NapiProjekt.pl - nowa jakość napisów.|Napisy zostały specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu.
00:00:28:To festiwal Wacken Open Air,|największe zgromadzenie metali na świecie.
00:00:33:Każdego roku ponad 60,000 oddanych fanów
00:00:36:przyjeżdża do Niemiec|zobaczyć swoje ulubione kapele.
00:00:43:I nie ważne czy jesteś fanem death,|power, black, goth czy viking metalu,
00:00:51:jeśli jesteś zatwardziałym fanem metalu,|to musisz tu być.
00:01:21:To ja. Nazywam się Sam Dunn, i jak widzicie|jestem jednym z zatwardziałych fanów metalu.
00:01:27:Od dwunastego roku życia,|jestem opętany metalem.
00:01:32:I chociaż moi rodzice mieli nadzieję,|że to przejściowe, to jednak nie.
00:01:36:Dorosłem, zrobiłem dyplom z antropologii,
00:01:39:i zdecydowałem się udokumentować|kulturę heavy metalową.
00:01:43:To sprawiło, że wróciłem do korzeni robotniczych|Anglii oraz Ameryki.
00:01:50:Widziałem jak prekursorzy metalu, tacy jak|Black Sabbath, Deep Purple czy nawet Blue Cheer...
00:01:55:kładą podwaliny dla obłędnej|liczby podgatunków metalu.
00:01:59:Po drodze spotkałem|bohaterów mojego dzieciństwa...
00:02:02:i rozmawiałem z wieloma muzykami|o kontrowersjach otaczających muzykę.
00:02:06:Szatan.
00:02:08:Rozmawiałem też z setkami fanów metalu|o tym, czym jest dla nich muzyka.
00:02:12:Od dwunastego roku życia metal|jest po prostu częścią mnie.
00:02:15:I odkryłem, że ruch podziemny jest|nawet większy niż początkowo sądziłem.
00:02:21:Dla fanów metalu to|coś więcej niż muzyka.
00:02:24:To tożsamość.
00:02:27:Po tym jak film się ukazał...
00:02:30:zalały mnie e-maile z podziękowaniami|od fanów metalu,
00:02:32:że okazałem wspólnocie zasłużony szacunek.
00:02:35:Zaskoczyło mnie, z jak wielu|krajów pochodziły te e-maile.
00:02:40:Wiele nadeszło z krajów,|o których nawet nie wiedziałem,
00:02:42:że istnieje tam scena metalowa.
00:02:44:To znaczy wiedziałem, że metal istnieje|poza Europą i północną Ameryką.
00:02:48:Jedną z moich ulubionych kapel|jest Sepultura z Brazylii.
00:02:50:Mam też albumy nagrane|na koncertach w Japonii.
00:02:55:Ale historie opisane w e-mailach|kazały mi się zastanowić.
00:02:58:Przez lata antropolodzy|studiowali wpływ globalizacji.
00:03:02:Ale nigdy nie rozważono roli|heavy metalu w tym procesie.
00:03:05:Jako, że metal opanował cały glob,|jakie znaczenie ma dla fanów
00:03:10:w krajach o kompletnie różnym tle|politycznym, kulturowym i religijnym?
00:03:16:Najwyraźniej jest tam cały świat|metalu, o którym nie mam pojęcia.
00:03:22:Ale nie znajdę odpowiedzi w północnych Niemczech.
00:03:26:Więc ruszam ze studiami antropologicznymi w drogę,|zobaczyć jak się rozprzestrzenił metal na świecie.
00:03:36:{C:$GG0099}GLOBAL METAL {S:45}
00:03:39:{C:$398dc6}Tłumaczenie: Goldilox
00:03:42:{C:$398dc6}Korekta: TSS
00:04:46:"POWINNIŚMY MIEĆ WŁASNĄ TOŻSAMOŚĆ"
00:05:15:Pierwszym przystankiem w mojej podróży|jest Brazylia,
00:05:17:największy kraj w Ameryce Łacińskiej.
00:05:19:Miejsce, które większość ludzi kojarzy z|plażą, piłką nożną i sambą.
00:05:24:Ale jeśli spytasz jakiegoś fana metalu,
00:05:26:to powie ci, że jest tu również|ogromna scena metalowa.
00:05:30:Więc co sprawiło, że metal|jest taki potężny w tym kraju?
00:05:34:W latach '70 ludzie żyli|w Brazylii pod dyktaturą.
00:05:39:Ta dyktatura trwała 25 lat.
00:05:42:W tym czasie było niewiele wolności,|a dostęp do informacji nie był łatwy.
00:05:50:W okresie, kiedy byliśmy nastolatkami|bardzo trudno było znaleźć dobre instrumenty...
00:05:54:a rynek był zamknięty dla towarów|przychodzących z zagranicy.
00:05:59:Dyktatura skończyła się w roku 1985.
00:06:04:W tym momencie kapele zaczęły wydawać|swoje pierwsze albumy z brazylijskim metalem.
00:06:12:A to oznacza, że heavy metal|nadszedł wraz z demokracją.
00:06:29:Organizacja Rock In Rio|nabrała rozmachu.
00:06:33:Ten festiwal był ogromny.
00:06:37:Przewinęło się tam 1,380,000 ludzi|w ciągu 10 dni.
00:06:42:To był pierwszy raz, kiedy każdy wiedział|kim są metale, i że jest ich tak wielu.
00:07:05:Dzisiaj może się to wydawać zabawne,|że chcieliśmy zobaczyć Whitesnake.
00:07:10:To trochę śmieszne, ale zobaczenie Whitesnake,|Ozzy Osbourne, Scorpions czy Iron Maiden...
00:07:18:było jak róg obfitości|dla Brazylijczyka w 1985.
00:07:23:Nie powiedziałbym, że metal|przybył żeby nas wyzwolić,
00:07:28:ale błagaliśmy o to.|Pragnęliśmy tego.
00:07:34:Błagaliśmy o tą wolność słowa.|Wolność komunikacji.
00:07:51:Przylecieliśmy śmigłowcem,|bo wszystkie drogi były zablokowane
00:07:56:i kiedy byliśmy już dość blisko,|zobaczyliśmy w oddali dym.
00:08:02:Okazało się, że to para z ciał|fanów, którzy się tam zgromadzili.
00:08:08:Wszyscy zgrani, świetnie się bawili.
00:08:11:Można było zobaczyć tłum|szalejący z radości.
00:08:15:Wydawało się, że jesteśmy częścią|czegoś większego niż my sami.
00:08:19:Czuliśmy się jak część wielkiej rodziny...
00:08:22:...religii.
00:08:24:Ludzie zaczęli sobie wyobrażać,|że to może być muzyka
00:08:30:i atmosfera chwili, w której Brazylia|staje się wolnym krajem.
00:09:18:Jesteśmy w Sao Paolo, w Brazylii,|w Grandes Galerias.
00:09:23:Inaczej znanych jako Galerie Rocka.
00:09:26:Myślę, że metal musi mieć|ogromne znaczenie w kraju, w którym
00:09:29:całe centrum handlowe|jest mu poświęcone.
00:10:01:Pierwszy raz usłyszałem Sepulturę|kiedy miałem jakieś 13 czy 14 lat.
00:10:07:Trudno było uwierzyć, że istniał metal,|który faktycznie pochodził z Brazylii.
00:10:12:Wydawało się, że jest z bardzo|odległego miejsca, które jest tak odmienne.
00:10:36:Założyciel Sepultury, Max Cavalera, jest|jednym z moich największych metalowych idoli.
00:10:40:I w końcu miałem szansę|zapytać go jak to było,
00:10:43:zakładać tak ekstremalnie|metalową grupę w Brazylii.
00:10:47:Wszystko było problemem:|Nie umieliśmy grać, nie mieliśmy nawet pieniędzy.
00:10:58:Ale bardzo chcieliśmy założyć zespół.
00:11:00:Pieniądze w sumie nigdy nie były problemem,|gdzieś tam były, coś się wymyśliło.
00:11:06:Nawet na wygląd znaleźliśmy sposób.
00:11:09:Na okładce albumu Destruction|zobaczyliśmy pasy z nabojami.
00:11:13:Musieliśmy wyglądać jak ci kolesie,|no wiesz,
00:11:14:wyglądamy gównianie, głupio,|musimy mieć pasy z nabojami.
00:11:18:Chyba Igor to wymyślił,
00:11:19:żeby posklejać baterie paluszki,|zrobić zdjęcie z pewnej odległości...
00:11:26:wyglądały jak pasy z nabojami.|Powiedziałem "Oszalałeś, to się nie uda".
00:11:31:Ale udało się, sklejaliśmy te baterie|ze dwa dni i wyglądało całkiem spoko.
00:11:39:I mieliśmy pasy z nabojami,|co będzie dalej?
00:12:03:Było świetnie, tłum szalał od|pierwszego dźwięku.
00:12:07:Cały stadion był pełen.
00:12:13:Myślałem o tym, że to mój kraj, tu dorastałem,|gramy na największym stadionie piłkarskim świata.
00:12:19:Wszyscy myśleli, że Sepultura sobie nie poradzi,|a jednak daliśmy czadu.
00:12:24:I graliśmy jeszcze szybciej niż kiedykolwiek.
00:12:40:Dzieciaki identyfikowały się z nimi,|bo byli biedni,
00:12:43:zaczynali od zera, nie mając nic.
00:12:47:Chcieli grać metal|i wyżyć z tego.
00:12:51:Sepultura jest naszym wielkim triumfem,|flagową kapelą brazylijskiego heavy metalu.
00:12:59:W przeszłości Brazylia nie była rozpoznawana|jako kraj, w którym grano heavy metal.
00:13:06:Ale dziś jest rozpoznawana jako|metalowy kraj dzięki Sepulturze.
00:13:10:Mówić o Sepulturze bez związku z Brazylią|to jak mówić o Pelé czy Amazonce.
00:13:14:Sepultura należy do Brazylii,|to jest bardzo ważne.
00:13:23:Kilka lat po odkryciu|Sepultury, zaskoczyli mnie,
00:13:27:wprowadzając tradycyjne,|brazylijskie instrumenty do swojej muzyki.
00:13:31:To zszokowało wielu ludzi|w metalowej społeczności.
00:13:33:Włącznie z ich wytwórnią płytową.
00:13:36:Właściciel wytwórni śmiał się z nas,
00:13:38:"Po co ganiacie z grupą nagich Indian|w środku Amazonii?"
00:13:43:"Czemu po prostu nie nagracie albumu|w Nowym Jorku?". Czy coś w tym stylu.
00:13:46:Myślę, że on tego z początku nie rozumiał.
00:13:50:Ale kiedy wszystko skupiło się na projekcie,|było fantastycznie. Wiem, że ludzi powaliło.
00:14:21:Wielu mieszkańców naszego kraju uważało,|że powinniśmy kopiować Amerykanów.
00:14:29:I to samo dotyczy muzyki.
00:14:31:Uważam, że to do dupy,|nie powinniśmy kopiować Stanów,
00:14:35:tylko mieć własną tożsamość.
00:14:57:"TO NIE MOGŁOBY SIĘ WYDARZYĆ W AMERYCE"
00:15:09:Rany, jaka wielka sieć metra.
00:15:27:W Brazylii zobaczyłem jak kultura kraju|włącza się w muzykę metalową.
00:15:32:A jak jest w Japonii,|gdzie fascynacja zachodem jest stereotypem?
00:15:38:To kraj znany również z ciężkiej pracy,|uległości i pedantycznej organizacji.
00:15:44:Żadne z nich nie wydaje mi się zbyt "metalowe".
00:15:47:Więc co się dzieje z buntowniczym duchem metalu|gdy zmiesza się go z kulturą japońską?
00:15:53:Mam nadzieję dowiedzieć się tego na Loud Park,|największym azjatyckim festiwalu metalowym.
00:16:43:Graliśmy w teatrze,|na jakieś 3.000 miejsc.
00:16:50:I wszyscy siedzieli grzecznie na fotelach.
00:16:52:Mieli nawet osoby wskazujące|odpowiednie miejsce w każdym przejściu...
00:16:56:I nie mieliśmy pojęcia, co się wydarzy.
00:17:01:Nie wierzyliśmy, że dadzą radę tak siedzieć.
00:17:03:"Nie możliwe, żeby dało się oglądać|występ Slayera na siedząco. Za cholerę!"
00:17:06:I w momencie, kiedy zaczęliśmy grać,|wstali i rzucili się do przodu...
00:17:12:a organizator spanikował,|bo nigdy nie widział,
00:17:16:żeby publiczność porzuciła miejsca|i tak popędziła.
00:17:18:A kiedy graliśmy, to ci wszyscy|porządkowi robili tak...
00:17:23:I zawrócili wszystkich na swoje miejsca.
00:17:25:I przez resztę wieczoru wszyscy siedzieli|na miejscach i robili tak...
00:17:29:Teraz Japończycy machają włosami|i dają się unosić tłumowi.
00:17:33:Więc widzieliśmy pełną ewolucję.
00:17:35:Od czasów, kiedy nie wolno b...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin