1. Prawo a inne systemy normatywne w społeczeństwie
System normatywny to zespół norm regulujących zachowanie społeczeństwa. takim zestawem norm może być np. religia, obyczaje, itp.
2. Cechy prawa jako systemu normatywnego
Prawo ma charakter sformalizowany, poparty specyficznymi sankcjami, egzekwowane przez państwo siłą przymusu, obowiązujące powszechnie w całym społeczeństwie,
3. Istota prawa
Prawo to zespół norm ustanowionych lub uznanych przez państwo i popartych przymusem ze strony państwa.
4. Porządek prawa
Jest to stan faktyczny polegający na zachowaniu się adresatów norm prawnych zgodnie z treścią tych norm.
5. Pojęcie praworządności
Pojęcie to rozszerza pojęcie porządku prawnego. Wszyscy obywatele i wszystkie organy państwowe winny przestrzegać prawa, które powinno traktować wszystkich na równi i gwarantować podstawowe prawa człowieka i obywatela.
6. Norma prawna
Jest to poparta przymusem państwowym ogólna reguła postępowania skierowana do abstrakcyjnego adresata, określająca jego sposób postępowania w przewidzianej normą sytuacji.
Budowa:
W prawie cywilnym często brakuje wyodrębnionej sankcji, a w prawie karnym często hipoteza łączy się z dyspozycją.
7. Akt indywidualno-konkretny
Wydawany jest na podstawie normy prawnej. Jest to nakaz postępowania wobec konkretnej osoby w konkretnej sytuacji. Inaczej: akt nienormatywny.
8. Kazuistyczne sformułowanie normy
Gdy wskazane są konkretne przypadki w których dana norma ma zastosowanie.
9. Norma imperatywna i dyspozytywna
Zawiera nakaz, którego bezwzględnie należy się trzymać.
Jest to nakaz, którego należy się trzymać, o ile nie strony zainteresowane nie spełniły określonych warunków (np. nie podpisały umowy o zapłacie w innym terminie niż oddanie dzieła itp.). Występują głównie w prawie cywilnym i handlowym.
Są też normy mieszane, np. mające chronić słabszego kontrahenta dając mu uprawnienia lecz nie zmuszając do egzekwowania ich.
10. Przepisy prawne
Jest to forma norm prawnych. Dzieli się na paragrafy, artykuły, ustępy, punkty oraz litery. Przepisami prawnymi są także preambuły, które nie zawierają norm prawnych oraz definicje niektórych pojęć (np. „nieruchomość” w k.c.)
11. Instytucja prawa
Jest to zespół norm prawnych dotyczących typowego stosunku społecznego. Np. zespół norm prawnych związanych z umową sprzedaży nazywany jest instytucją sprzedaży. Są także instytucje najmu, instytucje przedawnienia, instytucje pełnomocnictwa itp.
12. Stosunek prawny
Jest to specyficzna forma stosunku społecznego, uznana za wartą utrwalenia i ochrony przez prawo. Stosunek prawny, to stosunek społeczny regulowany przez normy prawne, którego uczestnicy występują jako podmioty praw i obowiązków.
Każdy stosunek prawny ma cztery elementy:
13. Prawo podmiotowe i przedmiotowe
Prawo przedmiotowe to zespół norm prawnych. (prawo cywilne)
Prawo podmiotowe to możność postępowania w określony sposób. (Jan ma prawo do urlopu)
Prawo podmiotowe nie może istnieć bez prawa przedmiotowego, gdyż prawo przedmiotowe to zbiór norm prawnych, a prawo podmiotowe to to, co z niego wynika.
Prawo podmiotowe jest elementem stosunku prawnego.
14. Prawa podmiotowe względne i bezwzględne.
Prawo podmiotowe bezwzględne – jest skuteczne przeciwko każdej osobie. Przykładem może tu być prawo własności. Nikt nie ma prawa zabrać nam tego co nasze. Stosunek prawny w prawie podmiotowym obejmuje poza zainteresowanym wszystkich innych ludzi.
Prawo podmiotowe względne – jest skuteczne przeciwko osobie spełniającej warunki określone normą prawną. Np. w kwestii pożyczki: pożyczający może się domagać od pożyczkobiorcy zwrotu długu. Stosunek prawny obejmuje konkretnie zdefiniowane podmioty.
15. Uprawnienia i roszczenia
Uprawnienia to części prawa podmiotowego, np. uprawnienia do korzystania i dysponowania własną rzeczą na mocy prawa własności.
Roszczenia są to poparte normą prawną oczekiwania wobec jakiejś osoby, że zachowa się w określony sposób. Mają one dwojaką naturę:
Roszczenia wypływające z prawa podmiotowego względnego – np. gdy pożyczamy pieniądze, nasze roszczenia względem pożyczającego są takie, że odda on nam forsę. W momencie, gdy nie nastąpił jeszcze moment spłaty, nasze roszczenie jest niewymagalne, natomiast gdy możemy go już dochodzić na drodze sądowej, staje się wymagalne.
Roszczenia wypływające z prawa podmiotowego względnego – zachodzą dopiero po powstaniu prawa podmiotowego. Tzn. najpierw stajemy się właścicielami jakiejś rzeczy, a dopiero potem możemy mieć roszczenia wobec osoby która tę rzecz zniszczy lub ukradnie.
16. Zdarzenia prawne
Zdarzenie prawne to zdarzenie wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
17. Rodzaje zdarzeń prawnych
Akty administracyjne i orzeczenia sądów są zdarzeniami prawnymi tylko wtedy, gdy powodują powstanie, zmianę lub zakończenie stosunku prawnego, a więc mają charakter konstytutywny. Istnieją bowiem takie akty (stwierdzenie obywatelstwa) i orzeczenia (uznanie X za właściciela rzeczy A), które nie są konstytutywne.
Czyny bezprawne:
18. Stosowanie i przestrzeganie prawa
Przestrzeganie prawa to postępowanie obywateli i jednostek (nie sprawujących władzy) zgodne z obowiązującym systemem prawnym.
Stosowanie prawa to domena jednostek sprawujących władze i polega albo na ustaleniu istniejących albo na stworzeniu, zmianie lub przerwaniu stosunków prawnych.
19. Stanowienie prawa
20. Wykładnia prawa
Jest to interpretacja prawa. Dokonuje się jej w sytuacjach, gdy treści norm prawnych nastręczają wątpliwości.
21. Rodzaje wykładni prawa
Klasyfikacja I (ze względu na interpretującego)
Klasyfikacja II (ze względu na kryteria interpretacji)
Klasyfikacja III (ze względu na wyniki)
Powyższa klasyfikacja może być również używana do interpretacji aktów nienormatywnych, np. decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych, umów itp.
22. Luki w prawie
Wypełnia się je na dwa sposoby:
23. Domniemania
24. Kolizja norm
Istnieją dwa rodzaje kolizji norm:
25. Źródła prawa
Źródłem prawa jest państwo bądź jego organ, który dany akt prawny ustanawia.
Źródłem prawa są formy w które zostają ujęte normy prawne. W Polsce jest to forma ustawy.
Źródłem prawa mogą być normy prawa zwyczajowego.
Źródłem prawa są tylko akty normatywne.
26. Systemy źródeł prawa.
System źródeł prawa jest to całokształt źródeł prawa o wzajemnym powiązaniu.
W Polsce system ten zdefiniowany jest w konstytucji. Hierarchia źródeł prawa jest następująca:
Źródłem prawa są jeszcze uchwały Rady Ministrów, rozporządzenia premiera i ministrów. Maja one jedynie wewnętrzny charakter i nie mogą stanowić podstaw decyzji wobec obywateli, osób prawnych i innych podmiotów.
27. Konstytucja
Jest to ustawa zasadnicza, uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe (Sejm i Senat). Reguluje podstawy ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego państwa, strukturę i zakres działania organów państwowych, podstawowe prawa i obowiązki obywatelskie. Opiera się na zasadzie trójpodziału władzy.
Określa hierarchię pozostałych źródeł prawa i wytycza kierunki ustawodawstwa, żaden akt normatywny nie może być z nią sprzeczny.
Do zmiany konstytucji potrzeba zawsze ½ frekwencji oraz 2/3 głosów w sejmie i ½ w senacie.
28. Ustawa
Ustawy wydaje tylko sejm. Określają one przede wszystkim prawa i obowiązki obywateli, normy ustalające podatki, normy prawa karnego, zagadnienia z zakresu organizacji i działania organów państwowych.
Inne akty normatywne winny być zgodne z ustawą.
Tryb uchwalania ustawy określony jest w Konstytucji oraz w regulaminie Sejmu. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom (przynajmniej 15), Senatowi, Prezydentowi, Radzie Ministrów i obywatelom o czynnym prawie wyborczym w liczbie minimum 100’000. ustawa jest czytana trzy razy, a w międzyczasie zajmują się nią odpowiednie komisje sejmowe. W ciągu trzydziestu dni senat może przyjąć, odrzucić lub poprawić ustawę. W ciągu 21 dni prezydent musi ją podpisać. jeżeli nie podpisze, ustawa wraca do sejmu i tu, przy 3/5 większości głosów i ½ frekwencji zostaje ponownie uchwalona – wtedy prezydent musi ją już podpisać. Potem ogłasza się ją w dzienniku ustaw.
Ustawy są aktami normatywnymi, wchodzą w życie 14 dni po ogłoszeniu, chyba że same stanowią inaczej.
29. Pozostałe źródła prawa
Rozporządzenia – wydawane przez prezydenta, Radę Ministrów, premiera oraz ministrów. Warunkiem jego wydania jest istnienie ustawy upoważniającej, tzn. zawierającej tzw. delegację ustawową. Rozporządzenia uszczegóławiają ustawy, są aktami normatywnymi, a więc źródłami prawa. Publikacja jest warunkiem obowiązywania.
Uchwały – pochodzą od organów kolegialnych (na szczeblu centralny: Sejm, Senat, rząd). Większość uchwał jest aktami nienormatywnymi (indywidualnymi). Te które są to np. uchwała regulaminu sejmowego.
Zarządzenia – wydawane przez prezydenta lub przez ministrów. Czasami są aktami normatywnymi a czasami nie. Pochodzą od pojedynczych ludzi – w przeciwieństwie do uchwał!
Instrukcje (okólniki, pisma okólne) – wydawane są przez organy administracyjne dla organów im podlegających.
Akty prawne organów terenowych – wydawane przez organy rządowe niższego szczebla oraz organy samorządowe (województwo, powiat, gmina).
Umowy międzynarodowe – Często są aktami nienormatywnymi. niekiedy jednak zawierają normy dotyczące zachowania obywateli i wtedy stanowią źródło prawa. Umowy takie ratyfikuje i wypowiada prezydent.
Zwyczaj jako źródło prawa – powstaje w drodze długookresowego zachowywania się w określony sposób. Gdy taki zwyczaj zostanie uznany przez państwo i poparty przymusem staje się wtedy prawem zwyczajowym.
Orzecznictwo sądów a działalność prawotwórcza – w krajach anglosaskich orzeczenia sądów moją charakter wiążących precedensów i są podstawą rozstrzygania analogicznych spraw. U nas sądy jedynie stosują prawo, nie tworzą go.
30. Ogłaszanie aktów prawnych
vacatio legis – okres pomiędzy opublikowaniem aktu normatywnego a jego wejściem w życie (najczęściej 14 dni).
31. Zmiany aktów prawnych
Zmiany dokonuje zazwyczaj ten organ, który ustawę wydał.
Jeżeli zmiana jest niepełna, nosi nazwę nowelizacji. Nowe przepisy to nowele.
Po nowelizacji, jednolity tekst ustawy umieszczany jest w Dz.U. w postaci obwieszczenia.
32. Kodeks
Powołuje się komisję kodyfikacyjną by stworzyła nowy, kompleksowy, wewnętrznie niesprzeczny, oparty na wspólnych ogólnych zasadach akt prawny dotyczący gałęzi prawa. Tworzy ona kodeks w procesie kodyfikacji.
Inkorporacja – w przeciwieństwie do kodyfikacji, polega na zbieraniu juz istniejących norm prawnych i systematyzowaniu ich.
33. System prawa
System prawa to całokształt obowiązujących w państwie norm prawnych, usystematyzowanych wedle przyjętych kryteriów. U nas podział prawa jest przede wszystkim na gałęzie.
Podstawowy podział (zaproponowany w II w n.e. przez rzymskiego Ulpiana):
Każda gałąź prawa reguluje odmienny zakres stosunków, posługuje się sobie właściwymi metodami, sankcjami.
34. Systematyzacja ustawodawstwa
Jaką formę przybierają tworzone akty normatywne?
Np. grupowane są w kodeksy, jednak nie zawsze musi się to pokrywać z gałęziami prawa, np. na prawo karne składa się z kodeksu karnego i ustaw (np. karno-skarbowych).
Odwrotnie: np. ustawa o przedsiębiorstwach państwowych zawiera elementy prawa administracyjnego, finansowego i cywilnego.
Często wyodrębnia się przepisy dotyczące jednego tematu: np. prawo spółdzielcze, prawo budowlane. Zawierają one różne gałęzie prawa (administracyjne, cywilne, karne itp.)
35. Prawo państwowe
Głównym aktem prawnym z zakresu tej gałęzi jest Konstytucja.
Sejm składa się z 460 posłów, wybiera ze swego grona marszałka i wicemarszałków, którzy stanowią prezydium sejmu. Prezydium powiększone o przewodniczących klubów poselskich, to konwent seniorów.
Nietykalność poselska – nie może być aresztowany bez zgody sejmu.
Immunitet poselski – nie można prowadzić przeciw posłowi postępowania sądowego.
Senat składa się ze 100 senatorów.
Wybory na prezydenta: powszechne, równe, bezpośrednie, tajne.
Prezydent:
gosicka