Swiat przyrody w literaturze dzieciecej[1].doc

(288 KB) Pobierz
Świat przyrody w literaturze dziecięcej

 

 

Świat przyrody

w literaturze dziecięcej inspiracją do aktywności twórczej dziecka.

 

 

 

 

 

„Piosenka przebrzmi, poemat zachwyci,
wielka drama wzruszy namiętność,
ale książka nauczy, książka w pamięci zostanie;
z pamięci przejdzie do serca, z serca w życie praktyczne
i wyda owoc pożyteczny”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

 

Dziecko w świecie przyrody…………………………………………………..3

 

Świat przyrody w literaturze dziecięcej- zbiór literatury……………………...6

 

Poznawanie przyrody nieożywionej wśród dzieci sześcioletnich……………..9

Tabela rozwiązań metodycznych w czasopismach i literaturze………………11

Wiosna materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkola………………….12

Dziecko i świat przyrody na podstawie opowiadań

Ewy Szelburg – Zarembiny w zbiorze „najmilsi”…………………………….13

Wiersze jesienne………………………………………………………………16

Wiersze zimowe………………………………………………………………28

Wiersze wiosenne……………………………………………………………..37

Wiersze letnie…………………………………………………………………45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko w świecie przyrody

Częste kontakty z przyrodą wpływają na ukształtowanie się u dziecka właściwego stosunku do wszystkiego co piękne wokół nas. Przeżycia i obserwacje poczynione w bezpośrednich kontaktach z przyrodą i wzbogacane literaturą pobudzają wyobraźnię dziecięcą oraz inspirują różnorodną twórczość. Podczas obcowania dzieci z przyrodą, występują w sposób naturalny wzajemne przenikania się elementów poznania i myślenia społecznego, działania i doznań emocjonalno-estetycznych. Pracując z dziećmi w przedszkolu mamy okazję i staramy się w swych działaniach w sposób urozmaicony przybliżyć dzieciom zjawiska przyrodnicze poprzez:

·  uwrażliwianie na piękno przyrody, która nas otacza oraz poznawanie jej zasad;

·  przyjazne odnoszenie się do zwierząt i roślin;

·  zapoznanie z bogactwem świata roślinnego i zwierzęcego.

·  organizowanie opieki nad zwierzętami m.in. dokarmianie ptaków zimą Częste kontakty z przyrodą wpływają na kształtowanie się u dzieci właściwego stosunku do wszystkiego co żyje. W przedszkolu kształtujemy osobowość dzieci wyrabiając wrażliwość i poczucie obowiązku oraz uświadamiamy znaczenie przyrody. Te cele osiąga się nie tylko przez wyposażenie dzieci w odpowiedni zasób wiedzy z zakresu ochrony środowiska, ale również staramy się budzić ich świadomość ekologiczną. Ekologia jest dyscypliną młodą i - jakkolwiek współcześnie jest to dziedzina już rozbudowana - dopiero przed 100 laty rozpoczynała swoje podboje. Nie oznacza to jednak, że wcześniejsze badania nie dotyczyły tej dziedziny wiedzy. Nawiązanie do idei: jedność organizmów ze środowiskiem można znaleźć w pracach Antoniego van Leeuwenhoeka już na początku XVIII w, ale i zdecydowanie wcześniej, bo w starożytności. Przeprowadzona przez Arystotelesa i jego uczniów Teofrasta Klasyfikacja roślin i zwierząt miała przecież charakter ekologiczny. Obecnie ekologię można określić najogólniej jako naukę o ekonomice przyrody; szerzej - jest to nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody badającą, wzajemne zależności pomiędzy organizmami oraz ich zespołami a środowiskiem. Chodzi nam o to, aby dzieci zrozumiały dlaczego należy tak a nie inaczej postępować z roślinami czy zwierzętami, aby nabywały umiejętności opiekowania się nimi, chronienia ich. Dydaktycy przyrody uzależniają kształtowanie postaw dzieci od rozumienia przez nich potrzeby ochrony środowiska, przyrody i od rozumienia roli i miejsca człowieka w przyrodzie. Pojęcie przyroda i środowisko dotyczy w równym stopniu tego co nas otacza, gdzie żyjemy, bawimy się, pracujemy, cieszymy się, troszczymy się, dbamy o nie, szanujemy i niestety niszczymy. My, dorośli, znamy wiele określeń na to, aby móc opisać i wyrazić swoje poglądy. Natomiast dla dziecka w wieku przedszkolnym, poznanie najpiękniejszych cech przyrody odbywa się poprzez zbadanie, przeżywanie i zapamiętanie a pomóc mu może w tym odkrywaniu nauczycielka. To, czy dziecko będzie miało właściwie rozbudzone uczucia w stosunku do świata, w którym żyje w ogromnej mierze zależeć będzie od sposobu, w jakim mu go ukaże "jego pani". W naszej pracy z dziećmi w przedszkolu zasadniczą rolę odgrywają spotkania z przyrodą. Sama przyroda, każda z pór roku dostarcza nam tematów do rozmów, doświadczeń, doznań estetycznych i przeżyć. Chociaż mieszkamy i żyjemy w mieście, nie obce są nam spotkania w parku, w lesie, nad wodą. Aby dzieci czuły się dobrze w otaczającym świecie, staramy się podtrzymywać i wzmacniać ich naturalny i bezpośredni kontakt z przyrodą. To, jak sobie dziecko przedstawia świat i jak go wyjaśnia, interesowało od dawna psychologów. Różne badania naukowe wykazują, że dziecko stwarza sobie własne "teorie" o pochodzeniu rzeczy, zwierząt� Wzbogacając przeżycia wywoływane bliskością przyrody przedszkole przeciwdziała również uprzedzeniom estetycznych, jakie dziecko wynosi czasem ze swojego rodzinnego środowiska, wstrętom i nieuzasadnionym lękom, przed niektórymi zwierzętami, czy opiniom, że np. piękne mogą być tylko kwiaty hodowane w ogrodzie. Skala przeżyć dziecka poszerza się także dzięki sztuce, literaturze, audycjom radiowym, przedstawieniom czy ilustracjom o tematyce przyrodniczej. łączność z przyrodą zacieśniają zabawy dzieci i twórczość plastyczną z nią związana oraz zabawki przedstawiające zwierzęta. Piękno przyrody można przybliżyć dziecku poprzez jego zainteresowania. Pociągający może być krajobraz w różnych porach dnia i roku. Dzieci mieszkające w mieście maja utrudniony kontakt z naturą, a poznają ją jedynie za pośrednictwem ilustracji i opowiadań. Tym dzieciom stwarzamy wszelkie możliwości i okazje do kontaktu z przyrodą. My, nauczyciele, zawsze znajdziemy miejsca, do których warto się udać na wycieczkę, aby dzieci zobaczyły wszystko to co wiąże się z przyroda i jej elementami. Wszystkie zajęcia z zakresu ekologii prowadza do jednego celu aby:

·  rozbudzić zainteresowanie sprawami przyrody

·  uczyć miłości do niej

·  budzić radość i uśmiech dzieci na ich twarzach. Wszystkie dzieci w przyszłości na pewno będą pamiętać, aby niczego bezmyślnie i niepotrzebnie nie zniszczyć, a tym samym nie pozwolą na to innym. Rozumieją, że nas wszystkich dotyczy obowiązek ochrony przyrody, która nie tylko uczy, ale jest też podstawą wyżywienia. Bliskie obcowanie z przyrodą w dzieciństwie pozostawia niepowtarzalne wzruszenia. Przyroda silnie działa na sferę zmysłową i emocjonalną małego dziecka, dostarcza mu wiele emocji połączonych z dobrym samopoczuciem fizycznym, z radością ruchu na wolnej przestrzeni, świeżym powietrzu - ma to duże znaczenie zdrowotne. My, dorośli, powinniśmy wychodzić naprzeciw potrzebom obcowania z przyrodą i od najwcześniejszych lat rozwijać u dziecka zdolność dostrzegania szerokiej skali jej piękna. łączy się to z poznawaniem otaczającego środowiska, budzeniem uczuć dla ojczystej przyrody, kształtowaniem stosunku do zwierząt i ludzi oraz zjawisk otaczającej nas flory i fauny. Należy też podkreślić, że prowadzenie zajęć przyrodniczych w przedszkolu zależy w dużej mierze od przygotowań nauczycielek, które potrafią ukierunkować myślenie dziecka. Same wzbogacamy swoją wiedzę przyrodniczą, poprzez fachową literaturę i filmy. świat przyrody ze swym niezwykłym bogactwem kształtów, barw, zmiennością zjawisk pociąga dziecko i ma na nie wszechwładny wpływ o czym nie trzeba nikogo przekonywać. Zostało to udowodnione przez wielu wybitnych pedagogów. Obserwacja przyrody ma wpływ na sferę umysłową dziecka, rozwijając spostrzeżenia i wrażenia. Dziecko potrafi obserwować, zestawia, odnajduje podobieństwa i różnice, stara się dociec przyczyn zaistniałego zjawiska, wyciąga wnioski i uogólnia opanowując stopniowo logikę myślenia. Przyroda ma również wpływ na rozwój emocjonalny, społeczno-moralny zarazem inspiruje dziecko do dalszej działalności. Formy poznania tego ciekawego, żywego świata są różne. Jedną z najpopularniejszych metod są zajęcia w kąciku przyrody, gdzie można stworzyć dzieciom wyśmienite warunki do bardzo ciekawych obserwacji w "mikroświecie" przyrody. Do podziwiania w przyrodzie jest bardzo wiele. Wielu jest literatów, którzy w swoich utworach odzwierciedlają piękno i bogactwo przyrody. Bardzo nam się spodobało przesłanie pani Bronisławy Dymary z książki Dziecko w świecie przyrody - poznać, pokochać, chronić, bo przecież my nauczyciele jesteśmy po to aby to wszystko realizować. Za autorką zadajemy sobie wiele pytań: "Jak odnaleźć się w bogatym świecie przyrody?", "Co poznawać a z czego rezygnować?". Przyroda jest wszędzie - w poezji, w malarstwie, w muzyce, stanowi istotę ruchu. Poznajemy ją poprzez: zmysły, uczucia, wolę i inteligencję. Myślimy, że o przyrodzie można pisać w nieskończoność, bo wydaje nam się, że nie spędzamy ani jednego dnia bez niej. Dla dzieci organizujemy mnóstwo ciekawych zajęć:

·  bajki o tematyce ekologicznej - "Bajka o strasznym smogu" i "O Piotrku, który zamienił się w kwiat" (poprzez udział dzieci w inscenizacjach i bajkach starałyśmy się przybliżyć treści dotyczące zagrożeń ekologicznych jakie niesie cywilizacja oraz degradacja środowiska przyrodniczego, do której przyczynia się człowiek),

Przyroda stanowi więc okazję do cieszenia się z małych rzeczy, uczy otwartości oczu, skłania do zachwytu nad pięknem oraz radości w zwykłych czynnościach i zdarzeniach. Pozwala również realizować samego siebie

 

 

Świat przyrody w literaturze dziecięcej

- zbiór literarury.

 

 

Ø      Antologia literatury dziecięcej, Mac Edukacja

 

Ø      Badalska  W., Cztery motylki

Ø      Bator Agnieszka, Anna Podgórska, A to ciekawe... - Zwierzęta

Ø      Bator Agnieszka, Anna Podgórska, A to ciekawe... – Przyroda

Ø      Bator Agnieszka , Człowiek i przyroda - Encyklopedia wiedzy przedszkolaka

Ø      Bechlerowa H., Jedna srebrna kropla

Ø      Bechlerowa H., Jak kolczatek szukał mieszkania

Ø      Bahdaj A., Nad strumykiem,

Ø      Bianki W., przekład Lewandowska J., O cieśle bez siekier

Ø      Brzechwa J., Brzechwa dzieciom

Ø      Centkiewicz Alina, Na białym szlaku i inne opowiadania

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Na podbój Arktyki

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Nie prowadziła ich Gwiazda Polarna

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław , Okrutny biegun

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Tajemnice szóstego kontynentu

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Tumbo z Przylądka Dobrej Nadziei

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, W lodach Eisfiordu

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Zaczarowana zagroda

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Zdobywcy Bieguna Północnego

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Kierunek Antarktyda

Ø      Centkiewicz Alina i Czesław, Człowiek, o którego upomniało się morze

Ø      Ciboul A. Dzięki zmysłom poznajemy świat

Ø      Czarnecki J. M., Bór i gaik

Ø      Derwich Maria, Moja pierwsza encyklopedia - Wszechświat

Ø      Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju,

Ø      Duszyńska J., O ciekawym wróbelku

Ø      Dymara Bronisława,  Stanisław Michałowski,  Lidia Wollman-Mazurkiewicz, Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego,

Ø      Dysney ,Cztery pory roku z Kubusiem Puchatkiem

Ø      Elbanowska S. , Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym

Ø      FRYCIE Stanisław, ZIÓŁKOWSKA-SOBECKA Marta : Leksykon literatury dla dzieci i młodzieży.

Ø      Gellner D., Zbiór wierszy

Ø      Heine A., Edukablok - Pory roku 6 - 9 lat 

Ø      Janczarski Cz., Miś uszatek

Ø      Januszewska Hanna, Pyza na polskich dróżkach

Ø      Jaskóbczyk K., Magiczna ruletka – Postaw na miłość i wygraj

Ø      Kątny Marek , PRZYRODA w polskiej prozie dla dzieci i młodzieży

Ø      Konopnicka Maria, Wybór wierszy,

Ø      Korsak W.: Na tropie przyrody

Ø      M. Kowalewska, M. Kownacka: Głos przyrody, t. 1: Wiosna, lato, t. 2: Jesień, zim

Ø      Kownacka Maria, Nocka i dzionek

Ø      Kownacka Maria, O bursztynowym złocie

Ø      Kownacka MariaRazem ze słonkiem: pierwsza książka wprowadzająca w świat przyrody

Ø      Kownacka Maria, Razem ze słonkiem: pierwsza książka wprowadzająca w świat przyrody : Szaruga jesienna.

Ø      Kownacka Maria, Razem ze słonkiem : pierwsza książka wprowadzająca w świat przyrody : Zima

Ø      Kraszewska M., ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin