Gotyk, Kębłowski.pdf
(
162 KB
)
Pobierz
Wiek XIII – XV
Wiek XIII – XV. Gotyk
Periodyzacja gotyku.
Sztuka gotycka zaczyna się formować na ziemiach polskich w poł. XIII w., swój rozkwit przeżywa
w XIV i XV w., a jej znacznie słabnie w ciągu pierwszej tercji XVI w. Odżywa jeszcze w różnych nurtach
ok. 1600r.
Tło historyczne.
Kościół uzyskał niezależność od władzy świeckiej. W ciągu XIII w. utworzona została gęsta sieć
kościołów parafialnych. Nastąpił również silny rozwój klasztorów miejskich – franciszkanów i
dominikanów.
Nastąpiły również zmiany w dziedzinie organizacji twórczości: obok artystów zakonnych,
katedralnych oraz dworskich pojawili się twórcy miejscy, którzy z czasem zorganizowali się w cechy.
Miasto staje się nie tylko skupiskiem nowego typu odbiorców, ale również fundatorów.
W gotyku dokonały się głębokie przemiany w sferze ideowej, mające decydujące znaczenie dla
kształtu sztuki, stawiające przed nią nowe zadania, a równocześnie formujące mentalność twórców. Wizja
świata człowieczego rzutowała na świat religii. Wyrażało się to m.in. w akcentowaniu humanistycznych
akcentów w kulcie Chrystusa i Marii oraz w rozwijaniu się tzw. tematów dewocyjnych w interpretacji
mistycznej.
Początki gotyckiej architektury.
W drugiej połowie XIII w. pojawia się struktura w pełni gotyckiej architektury, znana dotychczas
tylko w wersji cysterskiej. W dziedzinie architektury przoduje budownictwo śląskie:
palatium i kaplica w
Legnicy
,
katedra we Wrocławiu
(1244 – 1272),
budowle cysterskie – Henryków i Trzebnica
, a
następnie budowle franciszkańskie i dominikańskie (Wrocław, Kraków, Poznań). System halowy pojawia
się w II poł. XIII w. Występuje on w wersji dwunawowej (Ziębice, Toruń – franciszkanie) oraz trzynawowej
(kościół św. Jana w Toruniu, kościół Mariacki w Krakowie). Refleksem klasycznego gotyku jest
kaplica
św. Jadwigi w Trzebnicy
. Na terenie państwa krzyżackiego powstają pierwsze regularne zamki.
W latach 1370 – 1400 w zakresie architektury kształtuje się nowa koncepcja oparta na integracji,
operowaniu iluzją przestrzenną i światłem, z położeniem nacisku na formę dekoracyjną, a nie na
konstrukcję. Nowa koncepcja przestrzeni formuje się w kręgu działalności Henryka z Braniewa (np.
prezbiterium
kościoła św. Jakuba w Szczecinie
, ok. 1375 – 1387). Wyraża się ona we wprowadzeniu
przypór do wnętrza oraz w ozdobieniu zewnętrznych lizen bogatą dekoracją z glazurowanej cegły.
Podobne tendencje reprezentuje
pałac Wielkiego Mistrza w Malborku
.
W nawiązaniu do architektury parlerowskiej powstał kościół św. Jakuba w Nysie (do 1430) –
działo Piotra z Ząbkowic. W latach 1391 – 1399 powstaje
ratusz staromiejski w Toruniu
z dekoracyjną
wieżą typu flamandzkiego. Zostaje również wzniesiony
ratusz w Gdańsku
(ok.1379).
Wielkopolska korzystała przede wszystkim z osiągnięć architektury nadbałtyckiej, co ujawniło się
w wydłużonych halach o dość szerokich nawach bocznych i żaglowych sklepieniach z bogatą siatką
żeber. Recepcją hali warmińskiej stanowiła późniejsza hala bydgoska.
Dla środowiska gdańskiego znaczenie miała rozbudowa
kościoła Mariackiego
(do 1502):
ostatecznie postała ogromna hala o trójnawowym chórze i takim transeptem, z międzyszkarpowymi
kaplicami. Rozwija się tutaj także budownictwo komunalne: powstaje
Dwór Artusa
(1476 – 1481) oraz
siedziba Bractwa św. Jerzego, przebudowano również ratusz.
W XV w. rozwija się architektura murowana na Mazowszu.
Początki rzeźby gotyckiej.
W II poł. XIII w. kształtuje się nowy typ programu figuralnego – w nawiązaniu do programów
katedralnych – o tematyce głównie mariologicznej i eschatologicznej. Pojawia się nowy typ gotyckiego
obrazowania, w którym obok symbolu i konwencji pojawia się obraz – odpowiednik rzeczywistości.
Rozwój rzeźby odbywał się w powiązaniu ze środowiskiem saksońskim i heskim. Rzeźba
architektoniczna wykazuje tendencje do wczesnego naturalizmu (Trzebnica, Wrocław – katedra). Łączą
one naturalizm z ekspresyjnym dramatyzmem.
Madonna Łokietkowa z Wiślicy
(ok.1280) związana jest
ze sztuką kręgu rycerskiego, podobnie jak
posąg księżnej Salomei Głogowskiej
(ok. 1290) i
posąg
nagrobny Henryka IV z Wrocławia
(ok. 1300). Powstają pierwsze obszerne programy rzeźbiarskie: w
Złotoryi, Kwidzynie, Malborku.
Kamienna rzeźba architektoniczna rozwija się równolegle z architekturą. Programy realizowane
są głównie na wspornikach i zwornikach, jak np. w katedrze wrocławskiej i krakowskiej. W państwie
krzyżackim pojawiła się tematyka rycerska (np .
refektarz malborski
ok. 1330), a także bogata dekoracja
na portalach (
kaplica malborska
). Rzeźby statuaryczne pojawiają się wyjątkowo przy portalach i we
wnętrzu.
Rozwija się rzeźba kultowa, np.
krucyfiks z kamienia Pomorskiego
czy
z kościoła św.
Marcina we Wrocławiu
z I ćw. XIV w. Jako materiał rzeźbiarski rozpowszechnia się drewno. Z czasem w
rzeźbach tych pojawia się interpretacja mistyczna. Znany od początku XIV w. temat Piety uzyskuje
monumentalną formę w
Piecie z Lubiąża
(1360). Kult Marii wyraża się w wielkiej liczbie powstających
figur Madonn, ewoluujących od konwencji linearnej ku plastycznej, a następnie plastyczno –
przestrzennej.
W dziedzinie nagrobków W początkach XIV w. trwają jeszcze tradycje klasyki rycerskiej (figury
Henryka IV wrocławskiego
czy
Bolka I świdnickiego
). W drugiej ćwierci XIV w. panuje tzw. styl
linearny (
Bolko i Jutta w Henrykowie
,
para rycerska we Lwówku
,
nagrobek Łokietka w Krakowie
i
Bolesława Chrobrego w Poznaniu
). Ok. 1350 r. następuje odrodzenie wartości plastycznych (
nagrobek
Bolka III legnickiego
). Pomniki te poza tematami eschatologicznymi zawierały często również treści
polityczne.
W latach 1370 – 1400 w rzeźbie egzystują obok siebie trzy nurty: nurt Madonn na lwie, dworski
nurt parlerowski i tzw. styl piękny. W kręgu Madonn na lwach powstawały Madonny w wersji siedzącej lub
stojącej na lwie. Powstawały również w tym kręgu ołtarze szafiaste związane z państwem zakonnym.
Główne ich tematy stanowiły Madonna z Dzieciątkiem, Płaszcz Opiekuńczy i Tron Łaski. Śląsk znajduje
się od 1380 r. pod wpływem nurtu parlerowskiego. Dotyczy to równocześnie rzeźby architektonicznej, jak i
nagrobnej. Nagrobek Kazimierza Wielkiego w Krakowie wiąże się w „dworskim stylem” środowiska
wiedeńskiego. W końcu XV w. zaczyna dominować tzw. styl międzynarodowy, zwłaszcza na Pomorzu i na
Śląsku. Ze środowiskiem pomorskim wiąże się
Piękna Madonna z Torunia
czy
Madonna Dobrej
Nadziei
. Krąg ten charakteryzuje rozbudowanie warstwy treści emocjonalnych, wnikliwe studium natury z
równoczesną idealizacją. Środowisko śląskie reprezentują:
Piękna Madonna wrocławska z kościoła św.
Elżbiety
i zespół Piet. Na terenie Małopolski związane z tym nurtem są Madonny z kościoła św. Mikołaja
w Krakowie (1420 – 1430) i z Kazimierza Dolnego (ok. 1420), a w Wielkopolsce – Piety z Wągrowca czy
krucyfiks z Szamotuł.
Nurt realistyczny reprezentują nieliczne dzieła:
krucyfiks z Pasji w kaplicy 11 tysięcy dziewic w
kościele Mariackim w Gdańsku
(pocz. XV w.) czy
Chrystus Boleściwy z fary poznańskiej
.
Początki malarstwa gotyckiego.
Początki malarstwa gotyckiego związane były z iluminacjami kodeksów, w znacznej części
importowanych. Malarstwo ścienne, poza nielicznymi wyjątkami, i tablicowe pojawia się dopiero w II poł.
XIV w. Decydujące znaczenie mają powiązania z Czechami.
Madonna Kłodzka
czy
Św. Trójca ze
Świerzawy
(ok. 1360) wiążą się z czeskim italianizmem Mistrza z Wyższego Brodu, a
niepołomickie
freski
, ukazujące legendę o św. Cecylii (ok. 1370 – 1375) – z działającym na Węgrzech i w Czechach
Tommaso da Madena. Z wpływem twórczości Mistrza Teodoryka łączone są monumentalne
malowidła w
Małujowicach
(po 1365).
Ciekawy jest zespół miniatur z
Żywota św. Jadwigi
(1353), związany z Czechami. Na przełomie
XIV i XV w. duże znaczenie ma dworska interpretacja narracyjnych i prezentacyjnych scen religijnych. W
Małopolsce podobna tendencja rysuje się w pierwszych dziełach tablicowych, związanych ściśle ze stylem
międzynarodowym.
W kręgu fundacji Władysława Jagiełły tworzy się enklawa malarstwa bizantyńsko – ruskiego, jako
wyraz osobistych upodobań króla (Kębłowski): przykładem tego są
malowidła w Krakowie – na zamku i
w kaplicy św. Krzyża w katedrze
.
W wieku XV kształtuje się w malarstwie krakowskim tzw.
modus humilis
, wywodzący się ze stylu
międzynarodowego, ale opanowany przez schemat i wykazujący uproszczenie w ikonografii,
przeznaczony dla szerokiego kręgu odbiorców.
Na Śląsku ołtarz św. Barbary (1447) i jego krąg stanowią precedens dla tendencji realistycznych.
W XVI w. decydujące znaczenie na tym obszarze mają wpływy Niderlandów oraz działalność artystów
niemieckich. Z tymi miejscami artystycznie związany był również Gdańsk. Na Śląsku ołtarz malowany
zostanie wyparty przez ołtarz rzeźbiony w postaci tryptyku.
W Małopolsce Ołtarz Dominikański (ok. 1460) przynosi pierwszy przełom w schematach „szkoły
krakowsko – sądeckiej”. Dalsze dzieła zmierzają w kierunku naturalizmu. Malarski ołtarz dominuje na tym
obszarze.
Miasto gotyckie.
Formujące się w okresie gotyku murowane miasto posiadało budowle komunalne, handlowe,
kościelne, obronne, a w pewnej mierze także mieszkalne. Przyczynami rozwoju miast są m.in.
intensyfikacja gospodarki związana ze wzmożoną produkcją rzemieślniczą, nasilenie się wymiany
handlowej, rosząca ilość ludności wykonującej „miejskie” zajęcia.
Model miasta gotyckiego ukształtował się w Europie Środkowej w bezpośrednim sąsiedztwie
Polski. Było to ok. 1188 r. w Magdeburgu, gdzie skodyfikowano prawo lokacyjne. Stosowano różne
odmiany prawa miejskiego: przywilej lokacyjny z Chełmna z 1232 r. stał się wzorem dal miast państwa
krzyżackiego, na Pomorzu Zachodnim stosowano prawa magdeburskie, a w Gdańsku – lubeckie.
Miasto lokowano zwykle na miejscu istniejących już osad i targów. Wyjątkowo tylko powstawały
miasta na tzw. surowym korzeniu, jak np. w państwie krzyżackim. Dawny układ osady i wcześniej
powstałych elementów architektonicznych miał wpływ na kształt nowego planu miasta. Miasta zakładane
na terenie Polski odznaczały się wyjątkowo regularnym układem geometrycznym planu. Modelowy plan
polegał na wytyczaniu regularnej szachownicy ulic, ujmujących zwarte bloki zabudowy, rozmieszone przy
centralnym placu targowym – rynku. W dużych miastach pojawiły się mniejsze rynki pomocnicze – np.
„solne”, „wodne”. Z głównego rynku wychodziły zwykle po dwie ulice z każdego naroża. Miasto posiadało
z reguły kościół parafialny, dla którego, wraz z cmentarzem, wyznaczano zwykle teren w bezpośrednim
sąsiedztwie rynku. Kościoły stanowiły najważniejsze i najwcześniej rozwinięte dominanty architektoniczne
miasta. Ważną rolę odgrywały w miastach świątynie franciszkańskie. Działalność tego zakonu spełniała
funkcje charytatywne: opiekę nad chorymi, kalekami, biednymi. Zasadniczy model budownictwa
miejskiego uformował się w XIV w. Początkowo domy były drewniane, parterowe, szczytem zwrócone do
rynku lub ulicy. W środku mieściły przejazd, izbę mieszkalną i kuchnię. Z czasem rosły w głąb i w górę.
Parter zajmował kantor kupiecki lub warsztat, lokowane w wielkiej sieni i w świetlicy od podwórza,
natomiast wnętrza mieszkalne znajdowały się na piętrze.
Miasto było również ośrodkiem władzy. Miasta zakładali przede wszystkim książęta, król, rzadziej
biskupi i możnowładcy, a na terenie państwa krzyżackiego – zakon. Dążeniem miast było uzyskanie
pełnego samorządu. Rozbudowywano jego instytucje i siedziby – ratusze. Ich zaczątkiem były siedziby
wójta. Ratusze zwykle przyjmowały kształt budowli wieżowej, która mogła pełnić funkcje strażnicze,
obronne i więzienne. Dopiero z czasem powstawały ratusze jako siedziby samorządu miejskiego, dla
posiedzeń sądu i ławników.
Miasto otaczał system urządzeń obronnych, które początkowo składały się z wałów ziemnych
otoczonych fosą, poprzez którą przeprowadzano mosty. Z czasem wały zastąpiono murami,
wzbogacanymi o wieże i basteje.
Zamki.
W okresie gotyku formują się zamki królewskie jako w pełni zaplanowany system obronny. Z
fundacji królewskiej wznosi się m.in.
zamek wawelski
– tzw.
Wieżę Łokietkową
(po 1306) oraz palatium
o charakterze wieżowym – tzw.
Kurzą Stopę
. W państwie krzyżackim powstaje sieć zamków,
budowanych wg jednolitego regularnego planu, podyktowanej potrzebą obrony zewnętrznej i wewnętrznej.
Na ich czele wymienić należy
Malbork
(
Zamek Wysoki
– koniec XIII w., oraz
Średni
– 1318 - 1324).
Początki gotyku na ziemiach polskich.
W XIII w. pojawiają się pierwsze dzieła gotyckiej architektury na Śląsku i w Małopolsce, ale pełna
gotyzacja architektury monumentalnej w Polsce przypada na okres po 1300 r. Postawały regionalne
szkoły w architekturze polskiej, zwłaszcza na Śląsku i w Małopolsce. Wznoszone na tym obszarze katedry
miał ogromny wpływ na powstawanie tych odrębności.
Gotyckie katedry w Polsce.
W XIV w. powstają pierwsze katedry zrealizowane pod wpływem architektury gotyckiej. Są to:
korpus katedry wrocławskiej (I poł. XIV w.), katedra krakowski (1320 – 1346 – 1364), gnieźnieńska (od
1342), poznańska (po 1346), a ponadto we Fromborku (1329 – 1388) i Chełmży. Powstałe w XIII w.
katedry romańskie pozostały w stanie niemal niezmienionym.
Powstały w latach 1244 – 1272 chór nawiązywał do architektury cysterskiej, wprowadzając
jednocześnie nowa, gotycką i naturalistyczną, interpretacje symbolicznej narracyjnej rzeźby
architektonicznej. Dopiero w I ćw. XIV w. podjęto budowę korpusu nawowego katedry. Zrezygnowano z
transeptu. Brak jest również szkieletowego wyodrębnienia systemu konstrukcyjnego. Dla podkreślania
płaszczyzn w nawie głównej wprowadzono, na wzór architektury włoskiej, baldachimowy fryz odcinający
poziom arkad międzynawowych od strefy okiennej i akcentujący horyzontalność kompozycji ściany, co
podkreślało korytarzowy charakter wnętrza. Fasada zachodnia wyła dwuwieżowa.
W wystroju rzeźbiarskim uwagę zwracają romanizujące postaci lwów strzegących portalu,
przedstawienia świętych na zwornikach oraz biskupa – fundatora i architekta.
Katedra wrocławska była dziełem biskupim. Charakter fundacji akcentowany był wielokrotnie: przez
przedstawienie fundator w korpusie nawowym i w kaplicy Mariackiej, a przede wszystkim dzięki
programowi sklepiennej rzeźby kaplicy, głoszącego otrzymanie władzy biskupa wprost od Boga.
Szczególną wymowę ma również pomnik nagrobny biskupa Przecława ustawiony w centrum kaplicy.
Katedra i jej wyposażenie są wyrazem suwerenności władzy biskupiej.
·
Położenie kamienia węgielnego pod budowę katedry krakowskiej odbyło się w 1320 r. i zbiegło się z
koronacją Władysława Łokietka. Katedra stała się kościołem koronacyjnym i miejscem grobów niemal
wszystkich późniejszych królów Polski.
Chór ukończony został w 1346 r., a budowa korpusu w 1364. Nawiązując do dawnej katedry
romańskiej, z której zachowała się krypta św. Leonarda i fragmenty wież, skorzystano ze wzoru katedry
wrocławskiej, jeśli chodzi o rozwiązanie chóru. W Krakowie jest on również zamknięty prostą ścianą. Chór
oddzielony został od trzyprzęsłowego korpusu nie występującym z bryły transeptem. Wokół obejścia
powstały z czasem kaplice, z których środkowa, Mariacka, nawiązuje do Mariackiej kaplicy w katedrze
wrocławskiej. Niewysokie wnętrze o romańskich proporcjach 1:2, posiadało staranną artykulację elewacji
wewnętrznych.
Królewski charakter budowli ma odzwierciedlenie w dekoracji architektonicznej. Na zwornikach chóru
pojawiły się przedstawienia Chrystusa, św. Wacława i św. Stanisława – patronów katedry – oraz herb
Rawicz, należący do fundatora – biskupa Grota. Dworska część katedry oznaczona została na fasadzie
herbem Kazimierza Wielkiego. W katedrze znajdują się liczne pomniki nagrobne władców: Władysława
Łokietka, Kazimierza Wielkiego, Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka.
Większe znaczenie katedrze krakowskiej nadaje osłabienie roli metropolitalnego ośrodka
gnieźnieńskiego.
·
Fundatorem katedry był arcybiskup Jan Bogoria ze Skotnik. Wznoszona od 1342 r. świątynia uzyskała
najbardziej „katedralny” kształt spośród wszystkich budowli tego typu w Polsce. Wydłużone trzyprzęsłowe
prezbiterium zamknięte jest siedmiobocznie, niemal półkoliście i otoczone obejściem oraz wieńcem kaplic.
Dla katedry typowy jest motyw wydłużonych i ostro zamkniętych arkad. Katedralny rodowód ma także
zredukowany do fryzu maswerkowych płycin motyw triforiów. Katedra gnieźnieńska reprezentuje
zaawansowany etap redukcyjnej architektury późnego gotyku II poł. XIV w., co uwidacznia się w
linearyzmie służek. Zanikają podziały przęsłowe na korzyść poziomego gzymsu jednoczącego całość.
Zrezygnowano również z transeptu. Później powstał korpus, ukończony w XV w., dzieło przybyłego
zapewne z północy warsztatu, na co wskazuje m.in. użycie sztucznego kamienia.
Wystrój rzeźbiarski jest zredukowany do uniwersalnego programu: w portalu południowym
przedstawiono Sąd Ostateczny w wersji apokaliptycznej. Na archiwoltach zamieszczono motyw cnót
walczących z występkami. W portalu północnym znajduje się scena Ukrzyżowania. Głowy umieszczone
na gzymsach południowej ściany nawy głównej interpretowane są jako przedstawienia zbawionych. W ich
gronie znajduje się „portret” fundatora i architekta (Kębłowski). Na łukach arkad międzyfilarowych widnieją
głowy potępionych.
·
Budowana była w latach 1346 – 1410 i powstawała w dwóch fazach: do roku 1364 wzniesiono korpus
katedry, natomiast budowę chóru rozpoczęto w końcu XIV w. Korpus katedry dość ściśle powtarza wzory
Każda z katedr posiadała swoje odrębne rozwiązania, na które wpływał m.in. kontekst fundatorski,
historia. Gotyckie katedry polskie nie stanowiły zwartej grupy architektonicznej – każda ma odmienny
kształt, pomimo występowania pewnych analogii (chóry katedr we Wrocławiu i w Krakowie), które mają
charakter ogólny.
·
katedra wrocławska:
katedra krakowska:
katedra gnieźnieńska:
katedra poznańska:
zaczerpnięte z architektury śląskiej. Oryginalne rozwiązanie przyjmował chór: jego autor wywodzi się
prawdopodobnie z kręgu architektury nadbałtyckiej. Zastosowano tu zmodyfikowane na sposób lubecki
katedralne obejście. Tworzą je trzy prostokątne przęsła z nadbudowanymi wieżami prezbiterialnymi,
połączone przęsłami trapezoidalnymi. Do przęseł prostokątnych otwierają się trzy dużych rozmiarów
wieloboczne, dwukondygnacyjne kaplice.
Formalny ciąg ideowy katedry poznańskiej wiedzie od Soissons, poprzez kościoły katedralne miast
hanzeatyckich (np. kościół Panny Marii w Lubece) oraz poprzez kościoły najbliższe terytorialnie – kościół
Mariacki w Stargardzie Szczecińskim. Drugi ciąg stanowi tradycja katedralna występująca w dwóch
wątkach: pierwszy to triforium, pełniące funkcję galerii śpiewaczej i nawiązujące do tradycji empor z
„chórami anielskimi”; druga – to trzy emporowe kaplice wokół chóru, z których wschodnia pełniła funkcję
kaplicy biskupiej. Nawiązują one do dwukondygnacyjnych kaplic – oratoriów przy katedrach francuskich
(np. w Reims) (Kębłowski).
Katedra poznańska łączy się z tradycją pierwszego biskupstwa na naszych ziemiach i miejscem
grobów Mieszka, Bolesława Chrobrego.
Gotycka architektura małopolska.
W Małopolsce tworzy się typ kościelnej architektury o charakterystycznej konstrukcji
(sprowadzenie szkarp wzdłuż filara nawy od strony nawy bocznej) i poziomej artykulacji elewacji
wewnętrznej. Schemat ten sformułowany został w krakowskiej katedrze.
Architektura zakonna.
W kręgu oddziaływania architektury zakonnej wykształcił się typ tzw. „szkoły wrocławskiej” o
charakterystycznym typie arkady i filara międzynawowego, dominacji ściany nad arkadami, artykułowanej
jedynie płaskimi lizenami, o tzw. korytarzowym typie przestrzeni. Zapoczątkowany został on w katedrze
wrocławskiej i zrealizowany w kilku innych kościołach tego miasta:
kościele św. Marii Magdaleny
,
św.
Elżbiety
, ale występuje także w Strzegomiu, Legnicy i Świdnicy).
Kościoły halowe.
Halowy typ przestrzeni reprezentują kościoły fundowane przez Kazimierza III Wielkiego, które
reprezentują charakterystyczny typ „dworskiej” przestrzeni, zwłaszcza w Wiślicy (ok. 1350),
Niepołomicach i Sandomierzu (1360 – 1387), w katedrze we Lwowie (ok. 1370), w Szydłowie i Stopnicy.
Na ziemiach północnych występował głownie typ hali o szerokich zwykle nawach i krótkim
korpusie – podstawowy typ czterofilarowy, o trzech nawach i trzech przęsłach, bez wydzielonego
prezbiterium (np. Brodnica, Grudziądz, Chełmża). Bardziej oryginalna interpretacja tego typu pojawia się
w
kościele św. Jakuba
(1309 – 1350) i
Panny Marii w Toruniu
(wysoka hala z wprowadzonymi do
wnętrza szkarpami). Halowy typ przestrzeni reprezentuje kościół
pw. Marii Panny na Piasku
.
Budownictwo cystersów.
Cystersi przybyli do Polski w pierwszej połowie XII w., a zaczęli tworzyć swoją architekturę na
przełomie późnego romanizmu i gotyku. Wszystkie ich domy wywodzą się z klasztorów francuskich, ale
nie bezpośrednio. Domy zakonne zakładają filie, często na odległych obszarach.
Przyczyny sprowadzenia cystersów do Polski były różne: religijne, wiążące się z realizacją
odnowy życia zakonnego związanej z reformą kluniacką, w sąsiedztwie granic z poganami prowadzili
działalność misyjną, w sferze gospodarki pomagali z odbudowie kraju. Klasztory były bowiem wzorowymi
jednostkami rolniczo – rzemieślniczymi. Klasztory wypełniały również zadania kulturowe – klasztor w
Lubiążu był ośrodkiem piśmiennictwa świeckiego.
Prawie wszystkie fundacje były dziełem książąt dzielnicowych, z wyjątkiem najstarszego klasztoru
w Jędrzejowie, ufundowanego przez biskupa Janika oraz Mogiły, ufundowanej przez biskupa Iwo
Odrowąża. Klasztory cysterskie zajęły miejsce klasztorów benedyktyńskich.
Pierwsze budowle murowane pochodzą z XIII w. W odniesieniu do architektury cystersi
nakazywali maksymalną prostotę. Zakazywano wznoszenia wież. Operowali pojęciem sztuki społecznie
zróżnicowanej – innej dla każdej grupy społecznej. Wyrażali niechęć do sztuk mimetycznych, co
przekładało się na rozwój proporcji matematycznych, a nie obrazu.
Problemem jest zagadnienie autorstwa i wykonawstwa koncepcji cysterskich. Głownie były to
warsztaty mieszane, w których przewodzili i byli wykonawcami zarówno zakonnicy, jak i świeccy
rzemieślnicy, którzy rekrutowali się z odmiennych środowisk artystycznych (Kębłowski).
Plik z chomika:
BienOuiOui
Inne pliki z tego folderu:
Nauki Pomocnicze Historii Sztuki.rar
(29788 KB)
Malarstwo Rodzajowe.pdf
(62 KB)
Lista slajdów.doc
(56 KB)
Gotyk, Kębłowski.pdf
(162 KB)
Filozofia.rar
(2238 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski
Czarna Żmija
Film
Galeria
Kabarety
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin