rA-t.doc

(406 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

Dodatek A Rozwiązywanie problemów z połączeniami i działaniem sieci

Dodatek A
Rozwiązywanie problemów z połączeniami i działaniem sieci

Kłopoty z siecią mogą uniemożliwić Ci pracę, otwieranie plików, wykonywanie kopii zapasowych oraz wykonywanie innych zadań związanych z komputerami podłączonymi do sieci. Fakt, że Twój komputer będzie całkiem sprawny nie będzie miał w takim wypadku znaczenia. Gdy wystąpią tego typu będziesz chciał jak najszybciej je rozwiązać, aby znowu móc korzystać z sieci.

Zapobieganie awariom sieci

Możesz zapobiec wielu awariom sieci jeżeli dobrze ją zaplanujesz. Dokumentuj i zachowuj wszystkie informacje dotyczące sprzętu, dokumentacji, instrukcji i ustawień. Poza tym staraj się kupować wysokiej jakości sprzęt sieciowy, a nie ten najtańszy. Lepszy sprzęt będzie działał dłużej i lepiej.

Powinieneś być ostrożny podczas instalowania sieci, szczególnie podczas obchodzenia się z kartami sieciowymi i innym sprzętem instalowanym wewnątrz komputerów. Powinieneś także zainstalować w miarę możliwości zasilacz awaryjny chroniący Twoją sieć przed problemami z zasilaniem.

Dokumentowanie problemów z siecią

Jak już mówiliśmy w rozdziale 5. powinieneś zapisywać wszystkie zdarzenia związane ze sprzętem, okablowaniem, wszystkim komputerami i urządzeniami zewnętrznymi. Opisuj każdy komputer takimi informacjami jak szybkość procesora, wielkość twardego dysku i ilość pamięci RAM. Opisz typ okablowania, kart sieciowych i hubów. Przechowuj dokumentacje które są dołączane do napędów CD-ROM, dysków twardych, kart dźwiękowych, drukarek i każdego innego sprzętu.

Możesz nigdy nie potrzebować tych informacji, ale niektóre z nich mogą się przydać. Dajmy na to nastąpi awaria twardego dysku. Dzięki dokumentacji będziesz mógł sprawdzić ile ma on lat, czy posiada jeszcze gwarancje i jakiego jest typu. A co jeżeli zainstalujesz kartę dźwiękową powodującą konflikt w innym urządzeniem? Możesz wtedy szybko sprawdzić, który zasób komputera używa tego samego przerwania.

Rozwiązywanie problemów związanych z komputerem podłączonym do sieci opiera się na wiedzy o nim. Oto lista rzeczy które musisz w swojej sieci dokumentować:

·         Konfiguracja sprzętowa każdego komputera (typ i szybkość procesora, typ i ilość pamięci RAM, typ i pojemność twardych dysków, BIOS komputera). Niektóre z tych parametrów mogą się znajdować w dokumentacji komputera lub na fakturze za niego.

·         Informacje o monitorze, klawiaturze, myszce i innym sprzęcie takim jak głośniki czy joysticki.

·         Typ i wersja systemu operacyjnego oraz instalowane na nim poprawki.

·         Informacje konfiguracyjne o adresach IRQ, kanałach DMA i portach I/O urządzeń komputera. Także informacje o producencie i modelu karty.

·         Szczegółowe informacje na temat każdego urządzenia zewnętrznego (drukarki, skanera, kamery, zasilacza awaryjnego i innych), takie jak producent, model i sterowniki. Upewnij się, że wiesz jakiego sterownika używa każde urządzenie.

·         Informacje o aplikacjach, włączając w to licencjonowanie.

·         Adresy IP, maski podsieci, ewentualnie adresy bram oraz inne informacje o używanych protokołach.

·         Typ okablowania i zewnętrzne połączenia, na przykład telefoniczne lub do zdalnych sieci.

·         Szczegóły połączenia z Internetem, szczególnie informacje konfiguracyjne.

·         Informacje i instrukcje zamontowanych zestawów sieciowych.

Innym ważnym dziennikiem jest historia awarii i napraw. Za każdym razem gdy natkniesz się na problem ze sprzętem odnotuj to. Udokumentuj problem i jego rozwiązanie. Nigdy nie wiadomo, kiedy ten sam problem wystąpi znowu.

Zapobieganie

Jeżeli będziesz ostrożnie instalował sprzęt to powinieneś natknąć się na mniej problemów z nim związanych. Okablowanie staraj się utrzymywać z dala od dzieci i zwierząt oraz miejsc w który będzie narażone na stałe przechodzenie po nim. Sprzęt taki jak drukarki i komputery utrzymuj z dala od kurzu, wilgoci i sierści zwierząt. Dym z papierosów także szkodzi komputerom.

Dbaj o swój sprzęt, a będzie Ci służy dłużej i bardziej bez awaryjnie.

Układanie kabli

Jak już wspominaliśmy w rozdziale 5. powinieneś nakreślić mapę swojej sieci w celu określenia prowadzenia okablowania oraz lokalizacji sprzętu sieciowego. Użyj tej mapy, gdy w Twojej sieci wystąpią problemy. Jeżeli wiesz, gdzie dokładnie biegną kable możesz zaoszczędzić wiele czasu i wysiłku.

Powinieneś także bardzo ostrożnie układać kable. Jeżeli używasz sieci wykorzystującej linie telefoniczne lub bezprzewodowej to ta wskazówka Cię nie dotyczy. Jednak w przypadku tradycyjnego okablowania trzymanie się kilu zaleceń pozwoli Ci w przyszłości oszczędzić czas i pieniądze.

Oto kilka wskazówek dotyczących układania okablowania:

·         Nie układaj kabli zbyt blisko silników, światła jarzeniowego, i przewodów elektrycznych.

·         Podczas wykonywania otworów w ścianach i stropach upewnij się, że nie uszkodzisz przewodów elektrycznych.

·         W przypadku ścian szkieletowych nie wierć przez ich elementy nośne.

·         Nie naciągaj kabla. Naciągnie może spowodować problemy z połączeniami, a nawet całkowite zniszczenie kabla.

·         Do instalacji kabla nie używaj spinaczy, ani automatów do nich. Możesz w ten sposób uszkodzić kabel.

·         Jeżeli używasz plastikowych lub metalowych opasek do powiązania kilka kabli razem, nie zaciskaj ich zbyt mocno. Może to uszkodzić kabel.

·         Jeżeli musisz przeciąć drogę kabla z zasilaniem zrób to pod kątem jak najbardziej zbliżonym do prostego. Mniejszy to zakłócenia.

·         Nie zwijaj kabla na końcu w pierścień. Jeżeli zostanie Ci trochę luźnego kabla to staraj się go ułożyć względnie prosto. Zwijanie kabla powoduje zwiększenia zakłóceń.

Sprawdzanie zasilania awaryjnego

Zasilania awaryjne chroni Twój komputer przed awariami i niską jakością zasilania. Przypuśćmy, że ktoś zahaczy o kabel zasilający twojego komputera i wyciągnie go z gniazdka.. Przez ten czas zasilacz awaryjny będzie zasilał Twój komputer, aż nie włożysz kabla z powrotem. Komputer nie straci zasilania, a Ty nie stracisz swoich danych.

Zasilacz awaryjny chroni także przed następującymi zjawiskami:

·         Szpilki to chwilowe duże zwiększenie się napięcia zasilającego. Są one powodowane przez wyładowania elektryczne i włączani urządzeń elektrycznych.

·         Skoki napięcia polegając na krótkotrwałym zwieszeniu lub spadku napięcia. Zwykle powstają one podczas włączania i wyłączania maszyn elektrycznych dużej mocy.

·         Szum jest powodowany przez zakłócenia elektromagnetyczne, takie jak burze, silniki elektryczne i promieniowanie mikrofalowe.

·         Długotrwałe obniżenie napięcia zasilającego. Zwykle wstępuje, gdy elektrownia nie może nadążyć za zaspokajaniem zapotrzebowania na energię.

Musisz pamiętać, że zasilacz awaryjny może podtrzymywać działanie komputera jedynie przez określoną ilość czasu (typowo od 5 do 25 minut). Jeżeli zabraknie energii nie powinieneś dalej pracować na zasilaniu awaryjnym, a raczej użyć go do zapisania swoich dokumentów i zamknięcia systemu operacyjnego. Zwykle po okresie braku zasilania jego przywrócenie jest związane z dużym skokiem napięcia, więc możesz odłączyć wszystkie komputery od sieci do czasu przywrócenia zasilania.

Oto powodu dla których warto używać zasilania awaryjnego:

·         Nie chcesz, aby twój sprzęt uległ uszkodzeniu od wyładowania elektrycznego.

·         Odtwarzanie danych, które ulegną zniszczeniu w wypadku zaniku zasilania zajmuje zbyt wiele czasu.

·         Żyjesz na obszarze, gdzie często zdarzają się awarie zasilania.

·         Twój komputer znajduje się blisko urządzeń o dużym zużyciu prądu, na przykład wind, lub urządzeń przemysłowych.

·         Twój komputer znajduje się blisko światła jarzeniowego, klimatyzacji, gwałtowanie włączanych odbiorników energii (na przykład ogrzewania).

Czas życia baterii zainstalowanej w zasilaczu awaryjnym zależy od temperatury i ilości wyładowań, które wystąpiły podczas działania urządzenia. Względnie niskie temperatury dobrze służą tak komputerom, jak i zasilaczom awaryjnym. Baterie są dostosowane do długiego ładowania oraz niewielkiego rozładowywania. Głębokie rozładowywanie baterii skraca okres jej życia.

Moc zasilacza jest określona w watach. Im więcej sprzętu jest podłączone do zasilacza awaryjnego, tym jego moc powinna być większa. Zasilacz awaryjny powinien mieć moc przynajmniej 250 VA (wolto-amper). Nie używaj niczego o mniejszej mocy.

Każdy serwer w sieci powinien być podłączony do zasilacza awaryjnego. Możesz także podłączyć taki zasilacz do każdego komputera jeżeli uważasz, że wymagają one zabezpieczenia. Nie musisz chronić w ten sposób komputera na którym grasz, ale przydałoby się chronić komputer na którym księgujesz.

Pierwsze kroki podczas diagnozowania problemu

Jak to zwykle bywa powinieneś zacząć od zorientowania się, jakie jest źródło problemu. Powinieneś sprawdzić każdy element, który może powodować problem. Nie zaczynaj od nieprawdopodobnych miejsc, a skup się na sprawach najprostszych, takich jak połączenia sieciowe i zasilanie.

Użycie programu Informacje o systemie

Możesz używać narzędzi systemu Windows do lokalizowania przyczyn problemów. Na przykład możesz zawsze przeglądać informacje o systemie. Informacje te obejmują zasoby sprzętowe, środowisko pracy programów i inne komponenty, taki jak modem, sieć, porty, urządzenia i tak dalej.

Narzędzia sprawdzające

Aby oglądać informacje o systemie wybierz StartðProgramyðAkcesoriaðNarzędzia systemoweðInformacje o systemie. Okno tego programu przedstawia rysunek A.1.

 

Rysunek A.1. Za pomocą programu Informacje o systemie sprawdź źródła konfliktów lub problemów

 

Program ten pokazuje występowanie określonych zdarzeń, zasoby systemowe i inne, ale dołączone do niego narzędzia mają znacznie większe możliwości:

·         Narzędzie raportujące Windows tworzy raport opisujący problem, który możesz wysłać do firmy Microsoft. Technicy tej firmy mogą Ci pomóc w jego rozwiązaniu.

·         Dezinstalator kreatora aktualizacji pomaga w odinstalowaniu różnych komponentów programowych.

·         Kontroler plików systemowych przegląda pliki systemowe i sprawdza, czy nie są uszkodzone. W przypadku uszkodzenia pliku pyta się o możliwość zastąpienia ich oryginalną wersją.

·         Kontroler Rejestru sprawdza poprawność rejestru i w razie konieczności odtwarza go z kopii zapasowej.

·         Dr Watson jest programem działającym w tle i zapisującym zdarzenia występujące w systemie.

·         Narzędzie konfiguracji systemu pozwala uruchomić komputer przy użyciu różnych plików systemowych, dzięki czemu możesz diagnozować problemy występujący podczas startu systemu. Pokazuje on także pliki config.sys, system.ini, autoexec.bat i win.ini oraz pozwala je modyfikować. Pokazuje on także programy ładowane podczas startu systemu. Możesz wyłączyć ładowanie poszczególnych programów w celu zdiagnozowania problemu (rysunek A.2.).

 

Rysunek A.2. Użyj Narzędzia konfiguracji systemu do zlokalizowania problemów z jego uruchamianiem

 

·         ScanDisk przeszukuje dyski pod kątem występowania błędów oraz umożliwia ich naprawę.

·         Menadżer wykrywania konfliktów wersji wyświetla listę plików powodujących konflikt z bieżącym systemem operacyjnym.

Narzędzia te możesz uruchomić wybierając menu Narzędzia okna Informacje o systemie. Mogą Ci one pomóc w zdiagnozowaniu i naprawieniu problemów związanych z określonym komputerem.

 

Błędy ochrony Windows

Błędy ochrony Windows są dość często występującym problemem systemu Windows. Mimo, że zwykle nie mają one wpływu na sieć, to są dość denerwujące. Jeżeli twój komputer zatrzyma się to będziesz musiał go restartować. Oto niektóre przyczyny występowania błędów ochrony:

·         Podsystem Plug and Play BIOS-u komputera nie działa odpowiednio. BIOS to zestaw procedur pozwalający systemowi operacyjnemu na komunikowanie się ze sprzętem.

·         Rejestr jest uszkodzony.

·         Masz wirusa, który zaraził pliki Win.com lub Command.com.

·         Pamięć lub plik są uszkodzone.

·         Płyta główna nie działa prawidłowo.

·         W pamięci CMOS występują niewłaściwe ustawienia.

Jeżeli nękają Cię błędy ochrony spróbuj poniższych rozwiązań:

1.       Uruchom komputer w Trybie awaryjnym i sprawdź, czy w tym trybie występują błędy. Jeżeli nie występują to przyczyna tkwi w błędach jednego z urządzeń (sprawdź karty, przerwania, system Plug and Play i inne za pomocą Menadżera urządzeń). Występowanie błędu w trybie awaryjnym może oznaczać wirus lub problemy z pamięcią operacyjną, podręczną lub CMOS.

2.       Sprawdź ustawienia pamięci CMOS. Więcej informacji na ten temat zawiera dokumentacja Twojego komputera.

3.       Jeżeli używasz oprogramowania Client32 firmy Novell usuń je i zainstaluj klienta dla sieci NetWare firmy Microsoft.

4.       Ponownie zainstaluj Windows. Najpierw powinieneś spróbować zainstalować Windows na poprzedniej wersji, bez jej wcześniejszej ponownej instalacji. Dzięki temu nie będziesz musiał od nowa instalować aplikacji i dokonywać ustawień. Zawsze jednak powinieneś wykonać kopię zapasową danych. Instaluj tą samą wersję Windows, którą posiadasz obecnie na komputerze. Ponowna i instalacja powinna naprawić uszkodzona i brakujące pliki. Jeżeli to nie zaradzi problemowi powinieneś wykonać całkowitą kopię zapasową i następnie sformatować twardy dysk. Zainstaluj Windows i aplikacje od nowa. Jest to duży wysiłek, ale w większości wypadków pomaga.

 

Omówienie zasobów sprzętowych

Okno programu Informacje o systemie wyświetla informacje o zasobach sprzętowych, włączając w to konflikty IRQ, zakresy adresów wejścia-wyjścia oraz zaalokowaną pamięć. Rysunek A.3. przedstawia listę urządzeń wraz z używanymi przez nie przerwaniami.

Aby obejrzeć zasoby sprzętowe kliknij znak plus znajdujący się po lewej stronie okna, aby rozwinąć listę kategorii, a następnie wybierz jedną z nich. Jej zawartość pojawi się po prawej stronie okna.

Przeglądanie komponentów

Komponenty systemu to multimedia, urządzenia wprowadzające, ekran i inne. Gdy przeglądasz informacje na temat określonego komponentu widzisz jego nazwę, opis, użycie procesora, przepustowości i inne informacje charakterystyczne dla tego komponentu. Możesz nawet przeglądać szczegółowe informacje na temat urządzeń powodujących problemy.

Rysunek A.4. przedstawia komponent Drukowanie. Zauważ, że pojawiają się tu wszystkie drukarki zainstalowane w systemie, nawet te sieciowe. Możesz przeglądać tu wersje sterowników, datę zainstalowania i język jaki używa drukarka.

 

Rysunek A.4. Przeglądaj informacje na temat komponentów systemu

 

Przeglądanie środowiska programowego

Środowisko programowe określa sterowniki urządzeń i inne oprogramowanie sterujące sprzętem, moduły 16- i 32-bitowe, pliki uruchamiające aplikacje, programy uruchamiane podczas startu systemu oraz pliki OLE wpływające na Rejestr.

Rysunek A.5. przedstawia pliki DLL (Dynamic Link Library) załadowane przez system. Jeżeli masz problemy związane z plikami DLL, tutaj możesz sprawdzić czy posiadasz ich najnowsze wersje.

 

Rysunek A.5. Sprawdź aktualne wersje plików DLL

 

PORADA

Możesz wydrukować każdą informację pokazywaną przez aplikacje Informacje o systemie. W tym celu wydaj polecenie PlikðDrukuj.

 

Znajdowanie problemów

Sieć składa się zwykle z wielu różnych komponentów. Każdy z nich może sprawiać problemy. Na dodatek dwa lub więcej komponenty mogą ulec awarii na raz, co powoduje mylące objawy.

W zależności od typu sieci można wyróżnić trzy lub cztery składniki, które mogą działać wadliwie. W sieci klient-serwer problemy mogą dotyczyć serwera. W przypadku oby typów sieci (klient-serwer i równorzędnej) problem może sprawiać hub, okablowanie lub stacje klienckie. Po pierwsze powinieneś sprawdzić, który z tych komponentów powoduje problemy. Zawęzi to pole poszukiwań.

Diagnozowanie pojedynczego komputera PC

Musisz dowiedzieć się czy problem dotyczy jednego komputera, dwóch, czy może też całej sieci. Jeżeli problem dotyczy tylko jednego komputera, sprawdź czy nie powoduje go nie podłączony lub przerwany kabel, uszkodzona karta sieciowa, lub inna awaria sprzętowa. Jeżeli nie zauważasz żadnych problemów spróbuj w to samo miejsce podłączyć inny komputer. Jeżeli problem dotknie także drugi komputer, to znaczy że wadliwe jest okablowanie lub porty huba, Jeżeli drugi komputer będzie działał poprawnie podejrzany jest pierwszy komputer.

 

PORADA

Jeżeli komputer jest nowy, lub właśnie dodałeś do niego sprzęt, to problem jest najprawdopodobniej spowodowany konfiguracją systemu. Sprawdź wszystkie ustawienia dwa razy.

 

Diagnozowanie wielu komputerów PC

Jeżeli problem kilku komputerów PC (lub nawet wszystkich), to oznacza problemy z hubem lub innym urządzeniem sieciowym. (routerem, bramą lub innym). Sprawdź także okablowanie.

Jeżeli problem występuje w całej sieci możesz mieć problemy z serwerem lub innym komputerem udostępniającym usługi. W zależności od sytuacji serwer mógł się zawiesić, mogła ulec awarii jego karta sieciowa, mógł w nim wystąpić blokujący go błąd, lub mógł być zajęty wykonywaniem zadania.

Sprawdzanie prostych rozwiązań

Mimo, że niektóre z poniższych sugestii mogą się wydawać zbyt proste, lub nawet idiotyczne, to powinieneś sprawdzanie rozpocząć od nich. Często za brak połączenia odpowiada rozłączony lub zagięty kabel. Jeżeli sprawdzisz najpierw rzeczy oczywiste, to możesz zaoszczędzić sporo czasu.

Najpierw fizycznie sprawdź komputer, drukarkę, hub oraz inne części sieci. Jeżeli karta sieciowa zainstalowana w komputerze ma diody upewnij się, że świecą ona na zielono. Sprawdź diody diagnostyczne huba, aby sprawdzić czy funkcjonuje on poprawnie. Następnie wyłącz komputer i sprawdź następujące rzeczy:

1.       Sprawdź kable zasilające i upewnij się, że każdy z nich jest na właściwym miejscu.

2.       Sprawdź kabel sieciowy i połączenia pomiędzy urządzeniami. Upewnij się że połączenia są wykonane solidnie, a kable nie mają zagięć, nie są przerwane lub naciągnięte.

3.       Sprawdź w środku komputera, czy wszystkie kable wyglądają na sprawne i dobrze podłączone. Upewnij się, że są one włożone w odpowiednie gniazdka, a ich kontakty pasują. Także karty powinny być pewnie osadzone w płycie głównej.

4.       Jeżeli wszystkie fizyczne połączenia wydają się działać poprawnie uruchom ponownie komputer. Podczas jego startu obserwuj uważnie wszystkie komunikaty i dźwięki wskazujące występowanie błędów. Instrukcja obsługi komputera omawia znaczenie tych dźwięków.

Jeżeli problem nie ustępuje, spróbuj zmienić elementy z różnych komputerów. Na przykład jeżeli klawiatura nie działa, spróbuj podłączyć inną. Jeżeli ta druga działa, to znaczy że pierwsza jest uszkodzona. Możesz zamieniać ze sobą różne elementy komputera: karty sieciowe, kable do drukarek i inne. Jeżeli karty sieciowe są różne musisz zadbać, żeby przed sprawdzaniem załadować odpowiedni sterownik.

Śledzenie problemów z komputerem

Jeżeli masz problemy z komputerem używającym systemu Windows (niezależnie od tego, czy jest on podłączony do sieci czy nie), możesz spróbować kilku metod wykrywania przyczyn problemów. Po pierwsze spróbuj uruchomić komputer w trybie awaryjnym.

Aby uruchomić komputer w trybie awaryjnym naciśnij klawisz F8, gdy system Windows rozpoczyna uruchamianie. Pojawi się wtedy menu w którym możesz wybrać Tryb awaryjny z obsługą sieci. Możesz także wybrać inne opcje, aby upewnić się czy problem nie jest spowodowany na przykład złą konfiguracją sieci lub karty graficznej. Za każdym razem gdy chcesz użyć innej opcji musisz ponownie uruchomić komputer.

W systemach Windows często występują błędy związane z mechanizmem Plug and Play. Jeżeli masz problemy z uruchamianiem i zamykaniem systemu lub łączeniem się z siecią, to mogą być one powodowane przez kartą sieciową Plug and Play. W takim wypadku możesz wyłączyć Plug and Play na tej karcie i spróbować ponownie.

Jeżeli masz problemy z dostępem do sieci, to sprawdź proces logowania się użytkownika do sieci. Zwykle użytkownicy anulują okno logowania do sieci, aby rozpocząć pracę szybciej. Inną możliwością jest to, że ktoś wcześniej używał komputera i wprowadził inną nazwę użytkownika. Większość użytkowników zapomina sprawdzić nazwę użytkownika. Po prostu podają hasło i oczekują zalogowania do sieci. Zwykle jednak to nie działa.

Możesz także sprawdzić taką prostą sprawę jak to, czy ostatnio nie nastąpiła zmiana konfiguracji sieci, dodawanie sprzętu lub oprogramowania, lub czy użytkownik nie miał ostatnio wielu problemów z komputerem. Jeżeli szybko zadasz to pytanie, to może dojdziesz do źródła problemu szybciej.

Użycie Monitora systemu

Jeżeli masz problemy w sieci klient-serwer to użycie Monitora systemu możeatwić ich znalezienie. Jeżeli używasz sieci równorzędnej, to możesz oglądać zasoby systemowe poszczególnych komputerów, aby stwierdzić gdzie znajduje się wąskie gardło. Monitor systemu pozwala Ci na monitorowanie działających procesów, użycia pamięci, dostępu dial-up i innych aspektów działania systemu.

Aby użyć Monitora systemu w sieci potrzebujesz następujących składników:

·         Sieci klient-serwer z serwerem Windows NT lub Novell NetWar...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin