ZABAWY RUCHOWE
5- LATKI
ZESTAW 1
· Zabawa orientacyjno-porządkowa Idź – stój.
Na hasło Idź, wypowiedziane przez dowolne dziecko, dzieci maszerują w rozsypce po sali,
na hasło Stoj – zatrzymują się. O częstotliwości poruszania się i zatrzymywania decydują osoby podające kolejne hasła.
· Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Masujemy nasze ciała.
Dzieci ustawione w rozsypce masują kolejne części swoich ciał, zaczynając od dołu do
gory, zgodnie z tekstem wypowiadanym przez nauczyciela.
Każde z nas masuje ciało, aby sprawnie pracowało.
Najpierw łydki pocieramy i kolana ugniatamy.
Teraz brzuch rozcieramy i ramiona opukamy.
Włosy nasze poburzymy i zrobimy groźne miny.
· Ćwiczenie rownowagi Bociany na łące.
Dzieci maszerują po całej sali z wysokim unoszeniem kolan. Stają na jednej nodze, klaskają
wyciągniętymi rękami przed sobą, naśladując klekotanie: Kle, kle, kle...
· Czworakowanie Pieski na spacerze.
Poruszają się na czworakach w rożnych kierunkach, naśladując służenie.
· Podskoki Małe i duże piłeczki.
Dzieci wykonują wysokie i niskie podskoki obunóż
· Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci ustawione w kole ilustrują ruchowo tekst.
Maszerują dzieci w koło, maszerują po kole,
słońce świeci im nad głową. machają wyciągniętymi do gory rękami,
Dziś wesoły każdy z nas, zatrzymują się, odwracają się do środka koła,
kołyszą się na boki, wskazują na siebie,
bo przyjemnie spędza czas. klaszczą w dłonie.
ZESTAW 2
· Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe Samochody.
Dzieci biegają w rożnych kierunkach, naśladując poruszanie kierownicą. Na sygnał – uderzenie
w bębenek, zatrzymują się i trąbią: pi, pi. Dwa uderzenia są sygnałem do poruszania
się do tyłu, a trzy – do ponownego ruchu do przodu.
· Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Chmury i trawa.
Na hasło Chmury – dzieci, stojąc, wyciągają do gory ręce, jakby chciały dosięgnąć chmur,
na hasło Trawa – przykucają.
· Ćwiczenia tułowia – skręty Patrzymy na lecący samolot.
Dzieci siedzą skrzyżnie. Jedną rękę mają na kolanach, drugą tworzą nad czołem daszek.
Wykonują skręt tułowia i głowy w jedną stronę, a następnie w drugą.
· Ćwiczenie równowagi Rysujemy koła.
Stojąc na jednej nodze, dzieci rysują w powietrzu małe i duże koła, raz jedną nogą, raz drugą.
· Zabawa bieżna Konik ciągnie wóz.
Dzieci dobierają się w pary. Pierwsze dziecko jest woźnicą, a drugie – wozem. Po chwili
następuje zmiana ról.
Dzieci maszerują parami przy muzyce po obwodzie koła, potem środkiem sali i rozchodzą
się kolejno – raz na prawo, raz na lewo.
ZESTAW 3
· Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe.
Dzieci maszerują i biegają w rożnych kierunkach. Na mocne uderzenie w bębenek kładą
się na brzuchu i naśladują pływanie żabką.
· Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Zbieramy muszelki.
Dzieci naśladują zbieranie muszelek. Na polecenie nauczyciela prostują się i spacerują po
plaży, rozglądając się dookoła.
· Czworakowanie.
Dzieci maszerują na czworakach między wodorostami wyrzuconymi przez morze na brzeg.
Co pewien czas prostują się i idą kilka kroków do przodu.
· Ćwiczenia tułowia – skręty Puszczamy kaczki.
Dzieci naśladują zbieranie kamyków i rzucanie nimi prawą i lewą ręką (po kilka razy każdą
z nich).
· Bieg Biegniemy po gorącym piasku.
Dzieci biegają na palcach w rożnych kierunkach.
· Ćwiczenia uspokajające.
Maszerują parami po obwodzie koła, zatrzymują się i naprzemiennie wyklaskują w parach
rymowankę: Choć wakacje się skończyły, nigdy ich nie zapomnimy.
ZESTAW 4
· Zabawa orientacyjno-porządkowa Drzewa w parku.
Dzieci maszerują i biegają w rożnych kierunkach przy dźwiękach tamburynu. Na mocne
uderzenie zatrzymują się, wyciągają ręce do góry, zastygają w bezruchu jak drzewa.
· Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Robimy bukiety z liści.
Dzieci spacerują po sali, naśladują zbieranie liści i układanie z nich bukietów.
· Ćwiczenie równowagi Idziemy po opadłych liściach.
Maszerują z wysokim unoszeniem kolan.
· Czworakowanie Wiewiórki w parku.
Maszerują na czworakach w rożnych kierunkach, co pewien czas wykonują przysiad, stają
słupka i rozglądają się dookoła.
· Podskoki.
Dzieci podskakują obunóż w miejscu i do przodu. Powtarzają
za nauczycielem słowa: Ram, tam, tam, dużo liści mam.
· Marsz.
Dzieci maszerują po obwodzie koła, wyklaskując rytm wystukany przez nauczyciela na bębenku.
ZESTAW 5
· Zabawa orientacyjno-porządkowa Lis i zajączki.
Część sali to las, przed nim jest polana. Dzieci-zajączki skaczą po polanie, z boku stoi lis.
Na hasło nauczyciela: Uwaga, lis! zajączki uciekają w stronę lasu, gdzie są bezpieczne.
Złapane zajączki zamienią się w lisy i polują wspólnie z nimi.
· Ćwiczenia tułowia Gimnastyka zajączków.
Dzieci dobierają się parami, ustawiają tyłem do siebie w rozkroku, w niewielkiej odległości
od siebie. Wykonują skłon do przodu i podają partnerowi ręce przez okienko utworzone
przez nogi w rozkroku. Następnie prostują się i wykonują skręty tułowia, celując otwartymi
dłońmi w dłonie kolegi raz z jednej, raz z drugiej strony.
· Ćwiczenia wyprostne Zajączek zmęczony i wypoczęty.
Dzieci siadają skrzyżnie, ręce mają na kolanach. Na hasło: Zajączek zmęczony – wykonują
luźny skłon tułowia w przód, a na hasło Zajączek wypoczęty, prostują tułów z głową ustawioną prosto.
· Ćwiczenia rąk i nóg Rozbawione zajączki.
Dzieci, w leżeniu na plecach, machają rękami i ugiętymi w kolanach nogami uniesionymi
do góry.
· Bieg Zajączki jadą na rowerze.
Dzieci biegają w luźnej gromadce po obwodzie koła z wysokim unoszeniem kolan.
· Marsz zajączków.
Poruszają się w lekkim skłonie, ręce mają oparte na kolanach. Następnie, we wspięciu na palcach,
podnoszą ręce w gorę, machają palcami – Maszerują zające, świeci słońce gorące.
...
honia100