INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO DLA OBIEKTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RUDNIKACH
I. Podstawa prawna
1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 1992 r. Nr 92. poz. 460 z późniejszymi zmianami).
2. Obwieszczenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 lutego 1999 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 1999 r. Nr 15 poz. 140).
3. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej ([Dz.U. z 1991 r. Nr 55 poz. 234).
4. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 1991 r. Nr 88 poz. 400 z późniejszymi. zmianami).
5. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414).
6. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 kwietnia 1992 r. w sprawie wydawania świadectw dopuszczenia (atestu) użytkowania wyrobów służących do ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 40, poz. 172).
7. PN-92/N-01 256/01 Znaki bezpieczeństwa. Ochrona przeciwpożarowa.
8. PN-92/N-01 256/02 Znaki bezpieczeństwa. Ewakuacja.
II. Zasady ogólne
1. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. Nr 81, poz. 351), dyrektor szkoły, zapewniając ochronę przeciwpożarową obiektów i budynków szkolnych, obowiązany jest w szczególności:
1) Przestrzegać przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych.
2) Wyposażyć budynek, obiekt lub teren w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz środki gaśnicze zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
3) Zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie lub na terenie bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji.
4) Przygotować budynek, obiekt lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej.
5) Zaznajomić pracowników z przepisami przeciwpożarowymi.
6) Ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
2. Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego określa:
1) Potencjalne źródła powstawania pożaru i drogi jego rozprzestrzeniania.
2) Zasady zapobiegania możliwości powstawania pożaru.
3) Zasady zabezpieczenia prac niebezpiecznych pożarowo.
4) Zasady zabezpieczenia obiektów w sprzęt gaśniczy.
5) Zasady postępowania na wypadek pożaru.
6) Zasady prowadzenia ewakuacji.
7) Zasady prowadzenia szkolenia pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
3. Do zapoznania się z instrukcją i przestrzegania jej ustaleń zobowiązani są wszyscy pracownicy, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Przyjęcie do wiadomości postanowień instrukcji pracownicy potwierdzają w oświadczeniu własnoręcznym podpisem, które powinno być włączone do akt osobowych pracownika.
4. Postanowienia instrukcji obowiązują również pracowników firm i przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą lub wykonujących jakiekolwiek prace na terenie obiektów szkoły. Umowa o powierzenie prac lub najem obiektów (ich części) musi zobowiązywać wykonawców (najemców) do przestrzegania ustaleń wynikających z treści instrukcji. Wykonawcy ponadto zobowiązani są zapoznać z treścią instrukcji swoich pracowników, którzy potwierdzają przyjęcie do wiadomości jej postanowień własnoręcznym podpisem.
5. Dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona ma prawo i obowiązek kontrolować wykonawców/najemców w zakresie realizacji w/w ustaleń i przestrzegania przez ich pracowników postanowień instrukcji.
III. Charakterystyka pożarowo-techniczna obiektów
Obiekty szkolne budynek szkolny położony jest na działce szkolnej przy ulicy Szkolnej w Rudnikach. Działka ta o kształcie prostokąta przylega od północy do ulicy Szkolnej, od południa graniczy z łąkami , od wschodu z prywatną posesja a od zachodu z niezabudowaną działką prywatną. Spadek terenu w kierunku południowo-wschodnim.
Budynek szkolny
Budynek szkolny jest usytuowany przy północno-wschodniej stronie działki, wzdłuż osi północ- -południe. Budynek został wybudowany w latach piędziesiątych.
1. Wymiary budynku:
1) Powierzchnia zabudowy – 1166.m²
2) Kubatura –.1166 m³
3) Powierzchnia użytkowa 720 m²
4) Powierzchnia kondygnacji podziemnej – 396 m²
5) Powierzchnia kondygnacji nadziemnych – 770 m² ( parter i I piętro)
6) Wysokość budynku –.5 m
7) Ilość kondygnacji nadziemnych – 3
2. Konstrukcja budynku
1) Część północna budynku :
a) ściany nośne – murowane z cegły ceramicznej pełnej na zaprawie cementowo-wapiennej,
b) stropy nad piwnicą i nad parterem – ceramiczne na belkach stalowych (Kleina), nad I i II piętrem płyty stropowe kanałowe,
c) ściany działowe i osłonowe murowane z cegły ceramicznej pełnej na zaprawie cementowo-wapiennej,
d) dach, pokryty papą klejoną lepikiem.
3. Zagospodarowanie budynku:
2) Przeznaczenie kondygnacji i pomieszczeń:
a) piwnica – pomieszczenia pomocnicze: skład opału, kotłownia węglowa z odrębnym wejściem, , magazyn żywności,.
b) przyziemie – pomieszczenia dydaktyczne, kuchnia, stołówka, korytarz, świetlica, natryski
c) parter – pomieszczenia dydaktyczne, gabinet dyrektora, pokój nauczycielski, sala lekcyjna , zastępcza sala gimnastyczna, biblioteka, szatnia, ubikacje, korytarz, pomieszczenia oddziału przedszkolnego
d) pierwsze piętro – biblioteka pięć sal lekcyjnych , łazienka.
3) Maksymalna liczba osób przebywających w budynku – 100
4) Maksymalna liczba osób przebywających na największej kondygnacji – 60 osób na I piętrze.
5) Wielkość pomieszczeń zakwalifikowanych do kategorii ZL I zagrożenia ludzi : stołówka – 54 m²
6) Rodzaj i ilość materiałów niebezpiecznych pożarowo:
a) w budynku nie używa się gazu,( kuchnia węglowa, ogrzewanie miałowe)
4. Klatki schodowe:
1) Ilość:
a) schody wewnętrzne – 2
b) schody zewnętrzne do – 1 (od strony zachodniej – do kotłowni i oddzielnego wejścia do oddziału przedszkolnego usytuowanego od strony południowej
2) Konstrukcja schodów:
a) wewnętrzne – żelbetowe wylewane na miejscu, dwubiegowe ze spocznikami,
§ z parteru na I piętro – otwarte, szerokość biegu i spocznika – 2 m
§ z parteru do przyziemia otwarte, szerokość 1,2m
3) Urządzenia służące do usuwania dymu z klatek schodowych – brak
4)
5. Instalacje:
1) Elektryczna 220 V na wszystkich kondygnacjach. Przewody prowadzone pod tynkiem. W pomieszczeniu kotłowni – instalacja siłowa. Główny wyłącznik prądu znajduje się na parterze na korytarzu na lewo od wejścia na korytarz.
2) Ogrzewcza – centralne ogrzewanie budynku zasilane z własnej kotłowni miałowej.
3) Odgromowa.
4) Wodociągowa – podłączona do wodociągu wiejskiego.
5) Kanalizacja sanitarna odprowadzająca ścieki do usytuowanego na placu szkolnym osadnika.
6) Wentylacja grawitacyjna w kotłowni, kuchni salach lekcyjnych i ubikacjach.
6. Instalacje gaśnicze i zabezpieczające:
1) Instalacja hydrantowa wewnętrzna – nie występuje.
2) Suche piony (instalacja hydrantowa nienawodniona – nie występuje.
3) Instalacja sygnalizacji alarmu pożarowego – nie występuje.
7. Zaopatrzenie wodne:
1) Sieć hydrantowa zewnętrzna przebiegająca wzdłuż ulicy Szkolnej: odległość do najbliższego hydrantu – 200 m.
2) Cieki i zbiorniki wodne zlokalizowane w odległości do 500 m od obiektu – staw o pojemności ok. 200 m³ zlokalizowany na placu szkolnym, z możliwością dojazdu ciężkim sprzętem straży pożarnej, bez stanowisk do poboru wody.
8. Drogi pożarowe do budynku:
1) Dojazd od ulicy Szkolnej przed front budynku (od strony północnej) – droga dojazdowa asfaltowa o szerokości 5 m z możliwością zawracania samochodów ciężarowych, plac o wymiarach ....... x..... m utwardzony asfaltowy, dalej pokryty traw o wymiarach...............x...............
2) Dojazd od ulicy Szkolnej z tyłu budynku (od strony wschodniej) – droga dojazdowa utwardzona o szerokości 4 m, plac o wymiarach .......... x ......... m nieutwardzony ,taras dolny trawiasty.
) Powierzchnia użytkowa – 683,15 m²
3) Powierzchnia zabudowy – 529,50 m²
4) Powierzchnia kondygnacji podziemnej – nie dotyczy
5) Wysokość budynku – 10,65 m
6) Ilość kondygnacji nadziemnych – 1
1) Ściany nośne – murowane z cegły kratówki kl. 15 na zaprawie cementowo-wapiennej 3,0, wzmocnione żelbetowymi rdzeniami.
2) Stropy z płyt kanałowych typu II.
3) Ściany działowe z cegły dziurawki.
4) Ściany osłonowe z cegły kratówki.
5) Dach o konstrukcji stalowej – dźwigary typu „Mieszko II” wykonane z kształtowników stalowych o przekroju HEA 160 i 120.
1) Przeznaczenie kondygnacji i pomieszczeń:
a) parter – sala gimnastyczna, korytarz, ubikacje, szatnie, natryski, magazyn sprzętu,
b) antresola nad ciągiem pomieszczeń pomocniczych – trybuna do obserwowania imprez sportowych.
2) Maksymalna liczba osób przebywających w budynku – 150
3) Maksymalna liczba osób przebywających na największej kondygnacji – 60 osób na sali gimnastycznej i w pomieszczeniach towarzyszących,
4) Wielkość pomieszczeń zakwalifikowanych do kategorii ZL I zagrożenia ludzi : sala gimnastyczna – 280 m²,
5) Rodzaj i ilość materiałów niebezpiecznych pożarowo – nie dotyczy.
a) schody wewnętrzne – 1
b) schody zewnętrzne - 1
b) zewnętrzne -
1) Elektryczna 220 V we wszystkich pomieszczeniach. Przewody prowadzone pod tynkiem. W pomieszczeniu – instalacja siłowa. Główny wyłącznik prądu znajduje się na ścianie zewnętrznej budynku, obok wejścia do łącznika.
2) Ogrzewcza – centralne ogrzewanie budynku zasilane z kotłowni węglowej znajdującej się w budynku szkolnym.
3) Wodociągowa – podłączona do wodociągu wiejskiego.
4) Odgromowa.
6) Wentylacja grawitacyjna i mechaniczna.
1) Instalacja hydrantowa wewnętrzna – dwie szafki hydrantowe zlokalizowane w sali gimnastycznej i na korytarzu, z zaworami hydrantowymi 25 mm – każda szafka wyposażona w dwa odcinki węża zakończonego prądownicą.
2) Cieki i zbiorniki wodne zlokalizowane w odległości do 500 m od obiektu – staw o pojemności ok. 800 m³ zlokalizowany na posesji szkoły z możliwością dojazdu ciężkim sprzętem straży pożarnej, bez stanowisk do poboru wody.
1) Dojazd od ulicy Szkolnej z tyłu budynku szkolnego (od strony wschodniej) – droga dojazdowa utwardzona częściowo z płytami betonowymi o szerokości 2,5 m, plac o wymiarach 40 x 20 m nieutwardzony, piaszczysty.
IV. Potencjalne źródła powstania pożaru i drogi jego rozprzestrzeniania
1. Klasa odporności pożarowej budynku szkoły
1) Szkoła jest obiektem zaliczonym do kategorii ZL III zagrożenia ludzi (Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 1992 r. Nr 92. poz. 460 z późniejszymi zmianami).
2) Budynek szkolny jest budynkiem trzykondygnacyjnym. Na podstawie Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz.U. z dnia 8 lutego 1995 r.) tego typu budynki szkolne zaliczone do kategorii ZL III powinny być wykonane w klasie odporności pożarowej C.
3) Elementy budynku szkolnego zaliczonego do klasy odporności ogniowej C powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) główna konstrukcja nośna (ściany, słupy, podciągi, ramy) - minimalna odporność ogniowa 60 minut – NRO,
b) stropy - minimalna odporność ogniowa 60 minut – NRO,
c) ścianki działowe - minimalna odporność ogniowa 15 minut – NRO,
d) dachy, tarasy, konstrukcja nośna dachu - minimalna odporność ogniowa 15 minut – NRO,
4) Budynek szkolny spełnia wymagania cytowanego wyżej przepisu.
2. Źródła powstania pożaru.
1) Możliwości powstania pożaru w budynku szkolnym mogą wynikać z:
a) wad oraz awaryjnego stanu pracy instalacji i urządzeń elektrycznych:
§ niewłaściwego wykonania,
§ przeciążania poprzez włączanie dużej ilości odbiorników energii do jednego obwodu elektrycznego,
b) używania otwartego ognia:
§ zaprószenia ognia spowodowanego niewłaściwym zabezpieczeniem paleniska w trzonie kuchennym lub piecu centralnego ogrzewania,
§ zaprószenia ognia spowodowanego niewłaściwym transportem i składowaniem gorącego popiołu i żużla z pieca CO,
c) rozszczelnienie przewodów kominowych,
d) prowadzenia prac remontowych polegających na spawaniu, cięciu, malowaniu, klejeniu z użyciem materiałów niebezpiecznych pożarowo,
e) niewłaściwego przeprowadzania doświadczeń chemicznych z użyciem palników Bunsena i substancji łatwopalnych,
f) celowego podpalenia.
3. Możliwości rozprzestrzeniania się pożaru
1) Rozwój pożaru w budynku szkolnym uzależniony jest od zastosowanych rozwiązań techniczno-budowlanych ograniczających możliwości rozprzestrzeniania się ognia i gazów pożarowych pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami i kondygnacjami.
2) Rozprzestrzenianie ognia w budynku szkolnym może następować poprzez:
a) palne elementy wykończenia wnętrz: podłogi drewniane, wykładziny podłogowe,
b) palne elementy wystroju oraz wyposażenia pomieszczeń dydaktycznych, administracyjnych i gospodarczych: meble, elementy dekoracyjne na ścianach, zasłony, firanki,
c) systemy instalacji użytkowych: wentylacyjnej, elektrycznej,
d) nieszczelne przewody kominowe,
3) Oprócz rozprzestrzeniania się ognia, istotne jest również przenikanie na poszczególne kondygnacje oraz do pomieszczeń dymów i gazów pożarowych – w budynku szkolnym mogą one się rozprzestrzeniać przez:
a) otwarte drogi komunikacyjne (korytarze, klatki schodowe),
b) przewody wentylacyjne,
Budynek sali gimnastycznej
1. Klasa odporności pożarowej budynku sali gimnastycznej
1) Budynek sali gimnastycznej jest budynkiem jednokondygnacyjnym - na podstawie Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z dnia 8 lutego 1995 r.) tego typu budynki szkolne zaliczone do kategorii ZL I powinny być wykonane w klasie odporności pożarowej E.
2) Elementy budynku sali gimnastycznej, zaliczonego do klasy odporności ogniowej E spełniają wymagania cytowanego wyżej przepisu:
...
liloo_liloo