instrukcja.doc

(197 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO DLA OBIEKTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RUDNIKACH

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO DLA OBIEKTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RUDNIKACH

I. Podstawa prawna

 

1.       Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 1992 r. Nr 92. poz. 460 z późniejszymi zmianami).

 

2.       Obwieszczenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 lutego 1999 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 1999 r. Nr 15 poz. 140).

 

3.       Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej ([Dz.U. z 1991 r. Nr 55 poz. 234).

 

4.       Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 1991 r. Nr 88 poz. 400 z późniejszymi. zmianami).

 

5.       Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414).

 

6.       Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 kwietnia 1992 r. w sprawie wydawania świadectw dopuszczenia (atestu) użytkowania wyrobów służących do ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 40, poz. 172).

 

7.       PN-92/N-01 256/01 Znaki bezpieczeństwa. Ochrona przeciwpożarowa.

 

8.       PN-92/N-01 256/02 Znaki bezpieczeństwa. Ewakuacja.

 

 

II.        Zasady ogólne

 

1.       Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. Nr 81, poz. 351), dyrektor szkoły, zapewniając ochronę przeciwpożarową obiektów i budynków szkolnych, obowiązany jest w szczególności:

 

1)      Przestrzegać przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych.

 

2)      Wyposażyć budynek, obiekt lub teren w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz środki gaśnicze zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

 

3)      Zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie lub na terenie bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji.

 

4)      Przygotować budynek, obiekt lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej.

 

5)      Zaznajomić pracowników z przepisami przeciwpożarowymi.

 

6)      Ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.

 

 

2.       Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego określa:

 

1)      Potencjalne źródła powstawania pożaru i drogi jego rozprzestrzeniania.

 

2)      Zasady zapobiegania możliwości powstawania pożaru.

 

3)      Zasady zabezpieczenia prac niebezpiecznych pożarowo.

 

4)      Zasady zabezpieczenia obiektów w sprzęt gaśniczy.

 

5)      Zasady postępowania na wypadek pożaru.

 

6)      Zasady prowadzenia ewakuacji.

 

7)      Zasady prowadzenia szkolenia pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

 

3.       Do zapoznania się z instrukcją i przestrzegania jej ustaleń zobowiązani są wszyscy pracownicy, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Przyjęcie do wiadomości postanowień instrukcji pracownicy potwierdzają w oświadczeniu własnoręcznym podpisem, które powinno być włączone do akt osobowych pracownika.

 

4.       Postanowienia instrukcji obowiązują również pracowników firm i przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą lub wykonujących jakiekolwiek prace na terenie obiektów szkoły. Umowa o powierzenie prac lub najem obiektów (ich części) musi zobowiązywać wykonawców (najemców) do przestrzegania ustaleń wynikających z treści instrukcji. Wykonawcy ponadto zobowiązani są zapoznać z treścią instrukcji swoich pracowników, którzy potwierdzają przyjęcie do wiadomości jej postanowień własnoręcznym podpisem.

 

5.       Dyrektor szkoły  lub osoba przez niego wyznaczona ma prawo i obowiązek kontrolować wykonawców/najemców w zakresie realizacji w/w ustaleń i przestrzegania przez ich pracowników postanowień instrukcji.

 

 

III. Charakterystyka pożarowo-techniczna obiektów

 

Obiekty szkolne budynek szkolny  położony jest na działce szkolnej przy ulicy Szkolnej w Rudnikach. Działka ta o kształcie prostokąta przylega od północy do ulicy Szkolnej, od południa graniczy z łąkami  , od wschodu z  prywatną posesja a od zachodu z niezabudowaną działką prywatną. Spadek terenu w kierunku południowo-wschodnim.

 

 

 

 

 

 

 

Budynek szkolny

 

Budynek szkolny jest usytuowany przy północno-wschodniej stronie działki, wzdłuż osi północ- -południe. Budynek został wybudowany w latach piędziesiątych.

 

1.       Wymiary budynku:

 

1)         Powierzchnia zabudowy – 1166.m²

 

2)         Kubatura –.1166 m³

 

3)         Powierzchnia użytkowa 720 m²

 

4)         Powierzchnia kondygnacji podziemnej – 396 m²

 

5)         Powierzchnia kondygnacji nadziemnych – 770 m² ( parter i I piętro)

 

6)         Wysokość budynku –.5 m

 

7)         Ilość kondygnacji nadziemnych – 3

 

2.       Konstrukcja budynku

 

1)         Część północna budynku :

 

a)       ściany nośne – murowane z cegły ceramicznej pełnej na zaprawie cementowo-wapiennej,

 

b)       stropy nad piwnicą i nad parterem – ceramiczne na belkach stalowych (Kleina), nad I i II piętrem płyty stropowe kanałowe,

 

c)       ściany działowe i osłonowe murowane z cegły ceramicznej pełnej na zaprawie cementowo-wapiennej,

 

d)       dach, pokryty papą klejoną lepikiem.

 

3.       Zagospodarowanie budynku:

 

2)         Przeznaczenie kondygnacji i pomieszczeń:

 

a)       piwnica – pomieszczenia pomocnicze: skład opału, kotłownia węglowa z odrębnym wejściem, , magazyn żywności,.

 

b)       przyziemie – pomieszczenia dydaktyczne, kuchnia, stołówka, korytarz, świetlica, natryski

 

c)       parter – pomieszczenia dydaktyczne, gabinet dyrektora, pokój nauczycielski, sala lekcyjna , zastępcza sala gimnastyczna, biblioteka, szatnia, ubikacje, korytarz, pomieszczenia oddziału przedszkolnego

 

d)       pierwsze piętro – biblioteka pięć sal lekcyjnych , łazienka.

 

3)         Maksymalna liczba osób przebywających w budynku – 100

 

4)         Maksymalna liczba osób przebywających na największej kondygnacji – 60 osób na I piętrze.

 

5)         Wielkość pomieszczeń zakwalifikowanych do kategorii ZL I zagrożenia ludzi : stołówka – 54 m²

 

6)         Rodzaj i ilość materiałów niebezpiecznych pożarowo:

 

a)       w budynku nie używa się gazu,( kuchnia węglowa, ogrzewanie miałowe)

 

4.       Klatki schodowe:

 

1)         Ilość:

 

a)       schody wewnętrzne – 2

 

b)       schody zewnętrzne do  – 1 (od strony zachodniej – do kotłowni i oddzielnego wejścia do oddziału przedszkolnego usytuowanego od strony południowej

 

2)         Konstrukcja schodów:

 

a)       wewnętrzne – żelbetowe wylewane na miejscu, dwubiegowe ze spocznikami,

 

§            z parteru na I piętro – otwarte, szerokość biegu i spocznika – 2 m

 

§         z parteru do przyziemia   otwarte, szerokość 1,2m

 

3)           Urządzenia służące do usuwania dymu z klatek schodowych – brak

 

4)            

 

5.       Instalacje:

 

1)         Elektryczna 220 V na wszystkich kondygnacjach. Przewody prowadzone pod tynkiem. W pomieszczeniu kotłowni – instalacja siłowa. Główny wyłącznik prądu znajduje się na parterze  na korytarzu  na lewo od wejścia na korytarz.

 

2)         Ogrzewcza – centralne ogrzewanie budynku zasilane z własnej kotłowni miałowej.

 

3)         Odgromowa.

 

4)         Wodociągowa – podłączona do wodociągu wiejskiego.

 

5)         Kanalizacja sanitarna odprowadzająca ścieki do usytuowanego na placu szkolnym osadnika.

 

6)         Wentylacja grawitacyjna  w kotłowni, kuchni salach lekcyjnych i ubikacjach.

 

6.       Instalacje gaśnicze i zabezpieczające:

 

1)         Instalacja hydrantowa wewnętrzna – nie występuje.

 

2)         Suche piony (instalacja hydrantowa nienawodniona – nie występuje.

 

3)         Instalacja sygnalizacji alarmu pożarowego – nie występuje.

 

7.       Zaopatrzenie wodne:

 

1)         Sieć hydrantowa zewnętrzna przebiegająca wzdłuż ulicy Szkolnej: odległość do najbliższego hydrantu – 200 m.

 

2)         Cieki i zbiorniki wodne zlokalizowane w odległości do 500 m od obiektu – staw o pojemności ok. 200 m³ zlokalizowany na placu szkolnym, z możliwością dojazdu ciężkim sprzętem straży pożarnej, bez stanowisk do poboru wody.

 

8.       Drogi pożarowe do budynku:

 

1)         Dojazd od ulicy Szkolnej przed front budynku (od strony północnej) – droga dojazdowa asfaltowa o szerokości 5 m z możliwością zawracania samochodów ciężarowych, plac o wymiarach ....... x..... m utwardzony asfaltowy,  dalej pokryty traw o wymiarach...............x...............

 

2)          Dojazd od ulicy Szkolnej z tyłu budynku (od strony wschodniej) – droga dojazdowa utwardzona  o szerokości 4 m, plac o wymiarach .......... x ......... m nieutwardzony ,taras dolny trawiasty.

 

)         Powierzchnia użytkowa – 683,15 m²

 

3)         Powierzchnia zabudowy – 529,50 m²

 

4)         Powierzchnia kondygnacji podziemnej – nie dotyczy

 

5)         Wysokość budynku – 10,65 m

 

6)         Ilość kondygnacji nadziemnych – 1

 

2.       Konstrukcja budynku

 

1)         Ściany nośne – murowane z cegły kratówki kl. 15 na zaprawie cementowo-wapiennej 3,0, wzmocnione żelbetowymi rdzeniami.

 

2)         Stropy z płyt kanałowych typu II.

 

3)         Ściany działowe z cegły dziurawki.

 

4)         Ściany osłonowe z cegły kratówki.

 

5)         Dach o konstrukcji stalowej – dźwigary typu „Mieszko II” wykonane z kształtowników stalowych o przekroju HEA 160 i 120.

 

3.       Zagospodarowanie budynku:

 

1)         Przeznaczenie kondygnacji i pomieszczeń:

 

a)       parter – sala gimnastyczna, korytarz, ubikacje, szatnie, natryski, magazyn sprzętu,

 

b)       antresola nad ciągiem pomieszczeń pomocniczych – trybuna do obserwowania imprez sportowych.

 

2)         Maksymalna liczba osób przebywających w budynku – 150

 

3)         Maksymalna liczba osób przebywających na największej kondygnacji – 60 osób na sali gimnastycznej i w pomieszczeniach towarzyszących,

 

4)         Wielkość pomieszczeń zakwalifikowanych do kategorii ZL I zagrożenia ludzi : sala gimnastyczna – 280 m²,

 

5)         Rodzaj i ilość materiałów niebezpiecznych pożarowo – nie dotyczy.

 

4.       Klatki schodowe:

 

1)         Ilość:

 

a)       schody wewnętrzne – 1

 

b)       schody zewnętrzne - 1

 

2)         Konstrukcja schodów:

 

a)      wewnętrzne – żelbetowe wylewane na miejscu, dwubiegowe ze spocznikami,

 

b)     zewnętrzne -

 

3)         Urządzenia służące do usuwania dymu z klatek schodowych – brak

 

5.       Instalacje:

 

1)         Elektryczna 220 V we wszystkich pomieszczeniach. Przewody prowadzone pod tynkiem. W pomieszczeniu – instalacja siłowa. Główny wyłącznik prądu znajduje się na ścianie zewnętrznej budynku, obok wejścia do łącznika.

 

2)         Ogrzewcza – centralne ogrzewanie budynku zasilane z kotłowni węglowej znajdującej się w budynku szkolnym.

 

3)         Wodociągowa – podłączona do wodociągu wiejskiego.

 

4)         Odgromowa.

 

5)         Kanalizacja sanitarna odprowadzająca ścieki do usytuowanego na placu szkolnym osadnika.

 

6)         Wentylacja grawitacyjna i mechaniczna.

 

6.       Instalacje gaśnicze i zabezpieczające:

 

1)         Instalacja hydrantowa wewnętrzna – dwie szafki hydrantowe zlokalizowane w sali gimnastycznej i na korytarzu, z zaworami hydrantowymi 25 mm – każda szafka wyposażona w dwa odcinki węża  zakończonego prądownicą.

 

2)         Suche piony (instalacja hydrantowa nienawodniona – nie występuje.

 

3)         Instalacja sygnalizacji alarmu pożarowego – nie występuje.

 

7.       Zaopatrzenie wodne:

 

1)         Sieć hydrantowa zewnętrzna przebiegająca wzdłuż ulicy Szkolnej: odległość do najbliższego hydrantu – 200 m.

 

2)         Cieki i zbiorniki wodne zlokalizowane w odległości do 500 m od obiektu – staw o pojemności ok. 800 m³ zlokalizowany na posesji szkoły z możliwością dojazdu ciężkim sprzętem straży pożarnej, bez stanowisk do poboru wody.

 

8.       Drogi pożarowe do budynku:

 

1)         Dojazd od ulicy Szkolnej z tyłu budynku szkolnego (od strony wschodniej) – droga dojazdowa utwardzona częściowo z płytami betonowymi o szerokości 2,5 m, plac o wymiarach 40 x 20 m nieutwardzony, piaszczysty.

 

 

IV. Potencjalne źródła powstania pożaru i drogi jego rozprzestrzeniania

 

Budynek szkolny

 

 

 

1.       Klasa odporności pożarowej budynku szkoły

 

1)         Szkoła jest obiektem zaliczonym do kategorii ZL III zagrożenia ludzi (Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 1992 r. Nr 92. poz. 460 z późniejszymi zmianami).

 

2)         Budynek szkolny jest budynkiem trzykondygnacyjnym. Na podstawie Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz.U. z dnia 8 lutego 1995 r.) tego typu budynki szkolne  zaliczone do kategorii ZL III powinny być wykonane w klasie odporności pożarowej C.

 

3)         Elementy budynku szkolnego zaliczonego do klasy odporności ogniowej C powinny odpowiadać następującym warunkom:

 

a)       główna konstrukcja nośna (ściany, słupy, podciągi, ramy) - minimalna odporność ogniowa 60 minut – NRO,

 

b)       stropy - minimalna odporność ogniowa 60 minut – NRO,

 

c)       ścianki działowe - minimalna odporność ogniowa 15 minut – NRO,

 

d)       dachy, tarasy, konstrukcja nośna dachu - minimalna odporność ogniowa 15 minut – NRO,

 

4)         Budynek szkolny spełnia wymagania cytowanego wyżej przepisu.

 

2.       Źródła powstania pożaru.

 

1)         Możliwości powstania pożaru w budynku szkolnym mogą wynikać z:

 

a)       wad oraz awaryjnego stanu pracy instalacji i urządzeń elektrycznych:

 

§      niewłaściwego wykonania,

 

§      przeciążania poprzez włączanie dużej ilości odbiorników energii do jednego obwodu elektrycznego,

 

b)       używania otwartego ognia:

 

§      zaprószenia ognia spowodowanego niewłaściwym zabezpieczeniem paleniska w trzonie kuchennym lub piecu centralnego ogrzewania,

 

§      zaprószenia ognia spowodowanego niewłaściwym transportem i składowaniem gorącego popiołu i żużla z pieca CO,

 

c)       rozszczelnienie przewodów kominowych,

 

d)       prowadzenia prac remontowych polegających na spawaniu, cięciu, malowaniu, klejeniu z użyciem materiałów niebezpiecznych pożarowo,

 

e)       niewłaściwego przeprowadzania doświadczeń chemicznych z użyciem palników Bunsena i substancji łatwopalnych,

 

f)       celowego podpalenia.

 

3.       Możliwości rozprzestrzeniania się pożaru

 

1)         Rozwój pożaru w budynku szkolnym uzależniony jest od zastosowanych rozwiązań techniczno-budowlanych ograniczających możliwości rozprzestrzeniania się ognia i gazów pożarowych pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami i kondygnacjami.

 

2)         Rozprzestrzenianie ognia w budynku szkolnym może następować poprzez:

 

a)       palne elementy wykończenia wnętrz: podłogi drewniane, wykładziny podłogowe,

 

b)       palne elementy wystroju oraz wyposażenia pomieszczeń dydaktycznych, administracyjnych i gospodarczych: meble, elementy dekoracyjne na ścianach, zasłony, firanki,

 

c)       systemy instalacji użytkowych: wentylacyjnej, elektrycznej,

 

d)       nieszczelne przewody kominowe,

 

3)         Oprócz rozprzestrzeniania się ognia, istotne jest również przenikanie na poszczególne kondygnacje oraz do pomieszczeń dymów i gazów pożarowych – w budynku szkolnym mogą one się rozprzestrzeniać przez:

 

a)       otwarte drogi komunikacyjne (korytarze, klatki schodowe),

 

b)       przewody wentylacyjne,

 

 

 

Budynek sali gimnastycznej

 

 

 

1.       Klasa odporności pożarowej budynku sali gimnastycznej

 

1)         Budynek sali gimnastycznej jest budynkiem jednokondygnacyjnym - na podstawie Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z dnia 8 lutego 1995 r.) tego typu budynki szkolne  zaliczone do kategorii ZL I powinny być wykonane w klasie odporności pożarowej E.

 

2)         Elementy budynku sali gimnastycznej, zaliczonego do klasy odporności ogniowej E spełniają wymagania cytowanego wyżej przepisu:

 

a)       główna konstrukcja nośna (ściany, słupy, podciągi, ramy) - minimalna odporność ogniowa 60 minut – NRO,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin