Instr 2.DOC

(88 KB) Pobierz
INSTRUKCJA Nr 27

INSTRUKCJA

BEZPIECZEŃSTWA l HIGIENY PRACY

PRZY CZYNNOŚCIACH

OBSŁUGOWO - NAPRAWCZYCH

POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

 

 

I.   Przepisy ogólne

1.Cala załoga zakładu pracy powinna znać obo­wiązujące przepisy i instrukcje w

   zakresie bez­pieczeństwa i higieny pracy dotyczące terenu, budynków,

    urządzeń i procesów technologicznych oraz powinna przestrzegać stosowania

    środków zapewniających bezpieczeństwo i higienę pracy.

 

2.   Kierownicy komórek organizacyjnych zakładu mają obowiązek:

— sprawowania nadzoru nad bezpiecznym sta­nem urządzeń, pomieszczeń,      wyposażeniem technicznymi itp. gwarantującym bezpieczne wykonywanie pracy na poszczególnych stano­wiskach,

— ścisłego współpracowania z personelem inżynieryjno-technicznym

bezpieczeństwa i higieny pracy przy ustalaniu planów podnoszenia na wyższy

poziom warunków pracy,

— organizowania stanowisk roboczych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i

higieny pracy,

— zapewnienia zatrudnionym środków ochrony osobistej oraz dopilnowania ich

stosowania,

— organizowania, przygotowania i prowadzenia robót w sposób bezpieczny,

— czuwania nad właściwym przechowywaniem i konserwacją odzieży, obuwia

specjalnego oraz sprzętu ochrony osobistej.

 

3.Na   majstrach   i   brygadzistach   ciąży   w   szczegól­ności obowiązek:

— dopilnowania   przestrzegania   przez   robotników bezpiecznych  metod i 

organizacji  pracy,

              — przeprowadzania              instruktażu (wstępnego i okresowego) na każdym stanowisku ro­boczym

    sprawowania nadzoru nad stanem narzędzi, osłon oraz innych urządzeń i

przyrządów za­bezpieczających,

— nadzoru nad korzystaniem przez zatrudnio­nych z wydanej im odzieży specjalnej,

obuwia specjalnego i sprzętu ochrony osobistej,

— nadzoru nad przestrzeganiem przez zatrud­nionych przepisów instrukcji

bezpieczeństwa i higieny pracy,

— udziału    w    szczegółowym    badaniu    przyczyn wszystkich  wypadków  przy 

pracy  oraz  podejmowania     na     tej     podstawie     odpowiednich środków 

zapobiegawczych,

— doglądania miejsc pracy i instruowania pod­ległego personelu w zakresie

obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

        — okazywania młodym lub nowo-wstępującym pracownikom, rady i pomocy

        w wykonywaniu powierzonych im zadań,

dbania o przekazywanie stanowisk pracy, urządzeń, maszyn i aparatów

następnej zmia­nie w stanie umożliwiającym natychmiastowe przystąpienie do

pracy,

brania czynnego udziału w organizowaniu współzawodnictwa pracy i

racjonalizacji oraz okazywania pomocy poczynaniom załogi lub poszczególnych

pracowników w tym zakresie,

dbanie o zachowanie socjalistycznej dyscy­pliny pracy, o kulturę miejsca

pracy oraz pouczać robotników w tym zakresie.

 

4.Osoby winne naruszenia przepisów. o bezpieczeństwie i higienie pracy stosowania niebezpiecznych metod pracy, nieuzasadnionego nie wyko­rzystania środków finansowych przeznaczonych na bezpieczeństwo i higienę pracy, nie wykonania obowiązków w zakresie szkolenia załóg i personelu inżynieryjno-technicznego w zakresie ochrony pracy, albo nie wykonania innych obowiązków ustalonych przepisami wydanymi w wy­konaniu obowiązujących uchwal i ustaw, powinny być niezależnie od odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawnych, pociągnięte do
odpowiedzialności służbowej aż do zwolnienia włącznie.             

 

 

II.  WPROWADZENIE  POJAZDU  NA  STANOWISKO

OBSŁUGOWO—NAPRAWCZE

1.Pojazd   samochodowy  wolno  wprowadzać  na  sta­nowisko   obsługowo-      

naprawcze   w   przypadku   za-—    błocenia  dopiero   po   uprzednim   umyciu   i  

wysu­szeniu  lub ocieknięciu wody.

2.Wprowadzać pojazd samochodowy na stanowisko obsługowo-naprawcze należy dopiero po uprzed­nim upewnieniu się czy nie grozi to niebezpie­czeństwem innym osobom.

3.Wprowadzać pojazd samochodowy na stanowisko obsługowo-naprawcze może tylko kierowca, który jest odpowiedzialny za niego, ewentualnie mon­ter posiadający właściwą kategorię pozwolenia na prowadzenie pojazdów na drogach publicz­nych. Wykaz monterów uprawnionych do prowa­dzenia pojazdów powinien być wywieszony na tablicy ogłoszeń Stacji Obsługi.

4 W czasie wprowadzania pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze wewnątrz pojazdu nie mogą znajdować się inne osoby prócz prowadzącego pojazd.

5.Pracownik   wskazujący   kierunek   jazdy,   powinien stać   z   boku   tak,   aby   nie   był   potrącony   przez pojazd  lub  w  razie  nagłego  szarpnięcia  do  przodu,   przyciśnięty   do   ściany   przeciwległej   czy   też stojącego w przedzie pojazdu samochodowego.

6.Po wprowadzeniu pojazdu samochodowego na stanowisko obslugowo-

naprawcze prowadzący pojazd obowiązany jest natychmiast unierucho­mić silnik.

7.Wpychanie samochodu na stanowisko obsługowo-naprawcze drugim pojazdem dopuszczalne jest jedynie pod warunkiem sztywnego zamocowania obydwóch końców drąga holowniczego do po­jazdów w miejscach do tego przewidzianych (haki holownicze).

8.Pojazd samochodowy należy lak ustawić na sta­nowisku obslugowo-naprawczym aby pracownicy zatrudnieni w kanale mieli swobodne wyjście i wejście.

9.Zabrania się wprowadzania pojazdu samochodo­wego na stanowisko obsługowo-naprawcze kana­łowe, jeżeli na stanowisku znajdują się pra­cownicy.

10. Zabrania się. jeżdżenia na błotnikach, stop­niach samochodu w czasie wprowadzania po­jazdu na stanowisko obsługowo-naprawcze jak również w czasie pilotowania pojazdu po terenie zakładu.

 

III.   ZABEZPIECZENIE  POJAZDU

SAMOCHODOWEGO NA STANOWISKU

OBSŁUGOWO—NAPRAWCZYM

1.Po wprowadzeniu pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze, prowadzący pojazd obowiązany jest wyłączyć przekładnię (dźwignię zmiany biegów pozostawić na luzie) oraz zaciągnąć ręczny hamulec.

2.W przypadku niesprawności hamulca ręcznego pojazd samochodowy można pozostawić na biegu do czasu podłożenia klinów pod koła.

3.Pracownik przystępujący do obsługi pojazdu zo­bowiązany jest uprzednio do sprawdzenia zabez­pieczenia pojazdu samochodowego przed samo­czynnym przetoczeniem.

4.Zabrania się używania jako klinów pod koła cegieł, kamieni, zużytych elementów tarcz kół oraz innych przedmiotów przypadkowych.

5.Wykonywanie jakichkolwiek czynności obsługowo-naprawczych przy uniesionym pojeździe sa­mochodowym • podpartym tylko na podnośniku jest zabronione.

6.Pojazd, który został podniesiony na pewną wy­sokość przy użyciu podnośnika lub dźwigu musi być natychmiast zabezpieczony podstawkami (kobyłkami) a urządzenie podnoszące wyłączone z prasy (podnośnik opuszczony, liny wciągu dźwigu luźne).

              7.Przed   użyciem  podnośnika  należy  sprawdzić  jego stan  techniczny  (  w podnośnikach mechanicznych należy   sprawdzić   dokładnie   prawidłowość   działania   zapadek   powrotnych   oraz  stan   podstawki).

              8.Podnośnik w czasie podnoszenia pojazdu samo­chodowego powinien być ustawiony na równym, twardym, nie kruszącym się i wykluczającym poślizg podłożu. Pomiędzy główką podnośnika a podpieraną częścią pojazdu samochodowego powinien być włożony klocek z twardego drewna celem uniknięcia ześlizgnięcia się główki pod­nośnika.

IV.   CZYNNOŚCI   OBSŁUGOWO—NAPRAWCZE

              1.W czasie wykonywania podwoziowych prac obsługowo-naprawczych zabrania się uruchamia­nia silnika, jak również dokonywania naprawy instalacji elektrycznej przy pojeździe samocho­dowym.

              2.Przy wykonywaniu prac wymagających zwię­kszonego wysiłku fizycznego .należy stosować i specjalne urządzenia gwarantujące bezpieczne wykonanie zamierzonych czynności obsługowo-naprawczych przy pojeździe samochodowym (wózki, podnośniki, urządzenia dźwigowe).

              3.Podnoszenie ciężkich (kanciastych) elementów pojazdu samochodowego przy pomocy wciągu przez opasywanie ich łańcuchem jest wzbronione. Ogniwa opasującego łańcucha mogą niekiedy ustawić się w ten sposób, że jedno z nich za­czepi o drugie. Podczas podnoszenia ogniwo może się nagle zwolnić i spowodować nagły uskok (nagłe opuszczenie się) podnoszonego elementu czym związane jest niebezpieczeństwo zerwania łańcucha i zranienie ciała pracownika jak również uszkodzenie podnoszonego elementu.

4.Do czynności wymienionych w pkt. 3 należy używać lin stalowych lub konopnych uprzednio sprawdzonych.

5.Zabrania się przebywania pracownikom pod niezabezpieczonymi pojazdami lub zespołami po­jazdu wiszącymi na dźwigu lub opierającym się tylko na podnośniku.

6.Przy wykonywaniu podwoziowych prac obsługowo-naprawczych na stanowisku bez kanałowym, pracownik powinien pracować w pozycji leżącej na leżance z podgłówkiem. O ile w pobliżu na terenie odbywa się ruch innych samochodów pracownik powinien leżeć wzdłuż samochodu, unikając wystawiania nóg poza obrys samochodu.

7. Pracownik   powinien  tak  się   ułożyć   (na  plecach) pod   samochodem   aby   ręce   lub   narzędzia   doty­kały     części    samochodu    na    wysokości    piersi, a     nigdy     na     wysokości     twarzy     (zapruszenie oczu).

              8.Do prac obsługowo-naprawczych należy używać lamp przenośnych o napięciu 24 V.

 

V.   PRACE  SPAWALNICZE PRZY NAPRAWIE SAMOCHODU

1.Prace spawalnicze, w wyniku których powstają dość duże  zanieczyszczenia   powietrza,   szczegól­nie   przy   podgrzewaniu   powierzchni   d...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin