INSTRUKCJA
OBSŁUGOWO - NAPRAWCZYCH
POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1.Cala załoga zakładu pracy powinna znać obowiązujące przepisy i instrukcje w
zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące terenu, budynków,
urządzeń i procesów technologicznych oraz powinna przestrzegać stosowania
środków zapewniających bezpieczeństwo i higienę pracy.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych zakładu mają obowiązek:
— sprawowania nadzoru nad bezpiecznym stanem urządzeń, pomieszczeń, wyposażeniem technicznymi itp. gwarantującym bezpieczne wykonywanie pracy na poszczególnych stanowiskach,
— ścisłego współpracowania z personelem inżynieryjno-technicznym
bezpieczeństwa i higieny pracy przy ustalaniu planów podnoszenia na wyższy
poziom warunków pracy,
— organizowania stanowisk roboczych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i
higieny pracy,
— zapewnienia zatrudnionym środków ochrony osobistej oraz dopilnowania ich
stosowania,
— organizowania, przygotowania i prowadzenia robót w sposób bezpieczny,
— czuwania nad właściwym przechowywaniem i konserwacją odzieży, obuwia
specjalnego oraz sprzętu ochrony osobistej.
3.Na majstrach i brygadzistach ciąży w szczególności obowiązek:
— dopilnowania przestrzegania przez robotników bezpiecznych metod i
organizacji pracy,
— przeprowadzania instruktażu (wstępnego i okresowego) na każdym stanowisku roboczym
— sprawowania nadzoru nad stanem narzędzi, osłon oraz innych urządzeń i
przyrządów zabezpieczających,
— nadzoru nad korzystaniem przez zatrudnionych z wydanej im odzieży specjalnej,
obuwia specjalnego i sprzętu ochrony osobistej,
— nadzoru nad przestrzeganiem przez zatrudnionych przepisów instrukcji
bezpieczeństwa i higieny pracy,
— udziału w szczegółowym badaniu przyczyn wszystkich wypadków przy
pracy oraz podejmowania na tej podstawie odpowiednich środków
zapobiegawczych,
— doglądania miejsc pracy i instruowania podległego personelu w zakresie
obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
— okazywania młodym lub nowo-wstępującym pracownikom, rady i pomocy
w wykonywaniu powierzonych im zadań,
— dbania o przekazywanie stanowisk pracy, urządzeń, maszyn i aparatów
następnej zmianie w stanie umożliwiającym natychmiastowe przystąpienie do
pracy,
— brania czynnego udziału w organizowaniu współzawodnictwa pracy i
racjonalizacji oraz okazywania pomocy poczynaniom załogi lub poszczególnych
pracowników w tym zakresie,
— dbanie o zachowanie socjalistycznej dyscypliny pracy, o kulturę miejsca
pracy oraz pouczać robotników w tym zakresie.
4.Osoby winne naruszenia przepisów. o bezpieczeństwie i higienie pracy stosowania niebezpiecznych metod pracy, nieuzasadnionego nie wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na bezpieczeństwo i higienę pracy, nie wykonania obowiązków w zakresie szkolenia załóg i personelu inżynieryjno-technicznego w zakresie ochrony pracy, albo nie wykonania innych obowiązków ustalonych przepisami wydanymi w wykonaniu obowiązujących uchwal i ustaw, powinny być niezależnie od odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawnych, pociągnięte doodpowiedzialności służbowej aż do zwolnienia włącznie.
II. WPROWADZENIE POJAZDU NA STANOWISKO
OBSŁUGOWO—NAPRAWCZE
1.Pojazd samochodowy wolno wprowadzać na stanowisko obsługowo-
naprawcze w przypadku za-— błocenia dopiero po uprzednim umyciu i
wysuszeniu lub ocieknięciu wody.
2.Wprowadzać pojazd samochodowy na stanowisko obsługowo-naprawcze należy dopiero po uprzednim upewnieniu się czy nie grozi to niebezpieczeństwem innym osobom.
3.Wprowadzać pojazd samochodowy na stanowisko obsługowo-naprawcze może tylko kierowca, który jest odpowiedzialny za niego, ewentualnie monter posiadający właściwą kategorię pozwolenia na prowadzenie pojazdów na drogach publicznych. Wykaz monterów uprawnionych do prowadzenia pojazdów powinien być wywieszony na tablicy ogłoszeń Stacji Obsługi.
4 W czasie wprowadzania pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze wewnątrz pojazdu nie mogą znajdować się inne osoby prócz prowadzącego pojazd.
5.Pracownik wskazujący kierunek jazdy, powinien stać z boku tak, aby nie był potrącony przez pojazd lub w razie nagłego szarpnięcia do przodu, przyciśnięty do ściany przeciwległej czy też stojącego w przedzie pojazdu samochodowego.
6.Po wprowadzeniu pojazdu samochodowego na stanowisko obslugowo-
naprawcze prowadzący pojazd obowiązany jest natychmiast unieruchomić silnik.
7.Wpychanie samochodu na stanowisko obsługowo-naprawcze drugim pojazdem dopuszczalne jest jedynie pod warunkiem sztywnego zamocowania obydwóch końców drąga holowniczego do pojazdów w miejscach do tego przewidzianych (haki holownicze).
8.Pojazd samochodowy należy lak ustawić na stanowisku obslugowo-naprawczym aby pracownicy zatrudnieni w kanale mieli swobodne wyjście i wejście.
9.Zabrania się wprowadzania pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze kanałowe, jeżeli na stanowisku znajdują się pracownicy.
10. Zabrania się. jeżdżenia na błotnikach, stopniach samochodu w czasie wprowadzania pojazdu na stanowisko obsługowo-naprawcze jak również w czasie pilotowania pojazdu po terenie zakładu.
III. ZABEZPIECZENIE POJAZDU
SAMOCHODOWEGO NA STANOWISKU
1.Po wprowadzeniu pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze, prowadzący pojazd obowiązany jest wyłączyć przekładnię (dźwignię zmiany biegów pozostawić na luzie) oraz zaciągnąć ręczny hamulec.
2.W przypadku niesprawności hamulca ręcznego pojazd samochodowy można pozostawić na biegu do czasu podłożenia klinów pod koła.
3.Pracownik przystępujący do obsługi pojazdu zobowiązany jest uprzednio do sprawdzenia zabezpieczenia pojazdu samochodowego przed samoczynnym przetoczeniem.
4.Zabrania się używania jako klinów pod koła cegieł, kamieni, zużytych elementów tarcz kół oraz innych przedmiotów przypadkowych.
5.Wykonywanie jakichkolwiek czynności obsługowo-naprawczych przy uniesionym pojeździe samochodowym • podpartym tylko na podnośniku jest zabronione.
6.Pojazd, który został podniesiony na pewną wysokość przy użyciu podnośnika lub dźwigu musi być natychmiast zabezpieczony podstawkami (kobyłkami) a urządzenie podnoszące wyłączone z prasy (podnośnik opuszczony, liny wciągu dźwigu luźne).
7.Przed użyciem podnośnika należy sprawdzić jego stan techniczny ( w podnośnikach mechanicznych należy sprawdzić dokładnie prawidłowość działania zapadek powrotnych oraz stan podstawki).
8.Podnośnik w czasie podnoszenia pojazdu samochodowego powinien być ustawiony na równym, twardym, nie kruszącym się i wykluczającym poślizg podłożu. Pomiędzy główką podnośnika a podpieraną częścią pojazdu samochodowego powinien być włożony klocek z twardego drewna celem uniknięcia ześlizgnięcia się główki podnośnika.
IV. CZYNNOŚCI OBSŁUGOWO—NAPRAWCZE
1.W czasie wykonywania podwoziowych prac obsługowo-naprawczych zabrania się uruchamiania silnika, jak również dokonywania naprawy instalacji elektrycznej przy pojeździe samochodowym.
2.Przy wykonywaniu prac wymagających zwiększonego wysiłku fizycznego .należy stosować i specjalne urządzenia gwarantujące bezpieczne wykonanie zamierzonych czynności obsługowo-naprawczych przy pojeździe samochodowym (wózki, podnośniki, urządzenia dźwigowe).
3.Podnoszenie ciężkich (kanciastych) elementów pojazdu samochodowego przy pomocy wciągu przez opasywanie ich łańcuchem jest wzbronione. Ogniwa opasującego łańcucha mogą niekiedy ustawić się w ten sposób, że jedno z nich zaczepi o drugie. Podczas podnoszenia ogniwo może się nagle zwolnić i spowodować nagły uskok (nagłe opuszczenie się) podnoszonego elementu czym związane jest niebezpieczeństwo zerwania łańcucha i zranienie ciała pracownika jak również uszkodzenie podnoszonego elementu.
4.Do czynności wymienionych w pkt. 3 należy używać lin stalowych lub konopnych uprzednio sprawdzonych.
5.Zabrania się przebywania pracownikom pod niezabezpieczonymi pojazdami lub zespołami pojazdu wiszącymi na dźwigu lub opierającym się tylko na podnośniku.
6.Przy wykonywaniu podwoziowych prac obsługowo-naprawczych na stanowisku bez kanałowym, pracownik powinien pracować w pozycji leżącej na leżance z podgłówkiem. O ile w pobliżu na terenie odbywa się ruch innych samochodów pracownik powinien leżeć wzdłuż samochodu, unikając wystawiania nóg poza obrys samochodu.
7. Pracownik powinien tak się ułożyć (na plecach) pod samochodem aby ręce lub narzędzia dotykały części samochodu na wysokości piersi, a nigdy na wysokości twarzy (zapruszenie oczu).
8.Do prac obsługowo-naprawczych należy używać lamp przenośnych o napięciu 24 V.
1.Prace spawalnicze, w wyniku których powstają dość duże zanieczyszczenia powietrza, szczególnie przy podgrzewaniu powierzchni d...
liloo_liloo