Ręczne prace transportowe - często zadawane pytania.pdf

(145 KB) Pobierz
Ręczne prace transportowe – często zadawane pytania
Ręczne prace transportowe – często
zadawane pytania
Czy istnieje określona dopuszczalna masa przenoszonych ładunków?
Czy istnieją wytyczne do oceny ryzyka przy ręcznych pracach
transportowych?
Co powinno obejmować szkolenie z zakresu ręcznych prac
transportowych?
Czy urząd HSE opublikował wytyczne dotyczące transportu
zespołowego?
Czy istnieje określona dopuszczalna masa
przenoszonych ładunków?
Rozporządzenie w sprawie transportu ręcznego (z późniejszymi zmianami) z
roku 1992 (The Manual Handling Operations Regulations) nie określa
maksymalnego ciężaru przenoszonych ładunków.
Z ergonomicznego punktu widzenia wynika jasno, że takie wymogi oparte są
na uproszczonej interpretacji zagadnienia i mogą prowadzić do niewłaściwych
wniosków. Ergonomiczne podejście uwzględniające szereg istotnych
czynników pozwala oszacować ryzyko zawodowe i określić działania
zapobiegawcze.
Rozporządzenie ustala następującą hierarchę środków ograniczających
ryzyko:
a. Eliminowanie w miarę możliwości niebezpiecznych ręcznych prac
transportowych, na przykład poprzez inną organizację pracy
pozwalającą na uniknięcie podnoszenia ciężarów lub poprzez
zastosowanie sprzętu zautomatyzowanego lub mechanicznego.
b. Przeprowadzenie właściwej oceny ryzyka zawodowego przy ręcznych
pracach transportowych, których nie da się wyeliminować.
53906292.001.png
c. Zmniejszanie ryzyka obrażeń na skutek tego typu czynności. W miarę
możliwości należy zapewniać mechaniczny sprzęt pomocniczy, jak
wózki czy dźwigniki. Jeżeli zastosowanie sprzętu pomocniczego nie
jest praktycznie możliwe, należy rozważyć możliwość zmiany
organizacji pracy, masy ładunku lub warunków środowiska pracy.
Zarówno środowisko lekarskie, jak i naukowe uznaje obecnie wagę problemu
i podkreśla znaczenie podejścia ergonomicznego dla wyeliminowania lub
zmniejszenia ryzyka obrażeń ciała na skutek przenoszenia ciężarów.
Ergonomię definiuje się czasem jako „dostosowywanie warunków pracy do
możliwości człowieka, a nie człowieka do warunków pracy”. Podejście
ergonomiczne traktuje transport ręczny całościowo i uwzględnia szereg
istotnych czynników takich jak rodzaj wykonywanej czynności, ładunek,
warunki środowiska pracy oraz indywidualne predyspozycje pracownika, a
ponadto wymaga udziału pracownika.
W przypadku gdy konieczna jest bardziej szczegółowa ocena ryzyka powinna
ona uwzględniać zagadnienia przedstawione w Załączniku 1 rozporządzenia.
Zagadnienia te podzielone zostały na pięć kategorii:
a. rodzaj wykonywanej pracy
b. przemieszczany przedmiot
c. warunki środowiska pracy
d. indywidualne predyspozycje pracownika (ta kategoria jest bardziej
szczegółowo omówiona w punkcie 4(3) i w objaśnieniu)
e. inne czynniki, np. stosowanie odzieży ochronnej.
Poszczególne kategorie należy rozważać w powiązaniu z pozostałymi. Aby
jednak dokonać właściwej oceny ryzyka zawodowego operacje powinno się
podzielić na elementy składowe.
Źródła
Manual handling. Manual Handling Operations Regulations 1992 (as
amended). Guidance on Regulations L23 (Third edition) HSE Books 2004
ISBN 0 7176 2823 X , £8.95
Dostępne są także bezpłatne broszury:
Getting to grips with manual handling: A short guide INDG143(rev2)
Aching arms (or RSI) in small businesses INDG171(rev1)
Mark a parcel - save a back INDG348 Manual handling assessment charts
INDG383
Are you making the best use of lifting and handling aids? INDG398
Wyżej wymienione bezpłatne broszury dostępne są do pobrania ze strony
internetowej HSE: http://www.hse.gov.uk/pubns/manlinde.htm.
Wszystkie wymienione tu publikacje dostępne są w HSE Books PO Box 1999,
Sudbury, Suffolk CO10 2WA, tel. 01787 881165, fax: 01787 313995, Internet:
www.hsebooks.co.uk.
Czy istnieją wytyczne do oceny ryzyka
zawodowego przy ręcznych pracach
transportowych?
Urząd HSE opracował diagramy do oceny ryzyka zawodowego związanego z
wykonywaniem ręcznych prac transportowych mające na celu ułatwienie
pracodawcom przeprowadzania takiej oceny. Poniższe informacje
zaczerpnięto z broszury Manual handling assessment charts (INDG383).
Choroby układu mięśniowo-szkieletowego (MSD), w tym obrażenia powstałe
na skutek wykonywanie ręcznych prac transportowych, stanowią najczęściej
spotykany rodzaj chorób zawodowych w Wlk Brytanii i zapobieganie tym
schorzeniom stanowi sprawę priorytetową dla HSC/E. Należy pamiętać, że:
a. chorobom układu mięśniowo-szkieletowego można zapobiegać
b. działania zapobiegawcze są opłacalne
c. nie wszystkim chorobom MSD można zapobiegać, dlatego bardzo
istotna jest wczesna diagnoza, odpowiednie leczenie i rehabilitacja.
Ograniczanie ryzyka
Rozporządzenie w sprawie transportu ręcznego z roku 1992 ustanawia
wyraźną hierarchię środków ograniczających ryzyko związane z ręcznymi
pracami transportowymi.
Hierarchia ta przedstawia się następująco:
a. Eliminowanie w miarę możliwości niebezpiecznych ręcznych prac
transportowych.
b. Przeprowadzenie właściwej oceny ryzyka zawodowego przy ręcznych
pracach transportowych, których nie da się wyeliminować.
c. Zmniejszanie ryzyka obrażeń na skutek tego typu czynności.
53906292.002.png
MAC
Diagramy do oceny ryzyka zawodowego przy ręcznych pracach
transportowych (Manual Handling Assessment Charts, MAC) to nowe
narzędzie ułatwiające inspektorom pracy dokonywanie oceny najczęściej
spotykanych czynników ryzyka związanych z podnoszeniem (i
opuszczaniem), przenoszeniem oraz transportem zespołowym. Diagramy
MAC mogą także ułatwiać pracodawcom, społecznym inspektorom pracy oraz
innym przedstawicielom zakładowych służb BHP identyfikowanie szczególnie
niebezpiecznych czynności transportowych i wypełnianie kart oceny.
Struktura systemu MAC
MAC nadaje się do trzech rodzajów ocen:
a. podnoszenie
b. przenoszenie
c. transport zespołowy.
Do każdego rodzaju oceny zapewnione jest objaśnienie i schemat
blokowy.
Uwaga
Nie wszystkie rodzaje czynności transportowych można oceniać przy pomocy
systemu MAC. Diagramy nie nadają się do oceny czynności wymagających
pchania i ciągnięcia. MAC nie służy do dokonywania pełnej oceny ryzyka
zawodowego (wskazówki na temat pełnej oceny ryzyka zawodowego znaleźć
można w broszurze L23 Manual handling). Przy wypełnianiu karty wyników
należy brać pod uwagę także czynniki indywidualne i psychospołeczne. MAC
nie jest przeznaczony do oceny ryzyka urazów kończyn górnych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin