Załącznik nr 2 do Zarządzenia Rektora Nr R/0210/09/09 z 24 lutego 2009 r.
1. RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA STUDENTÓW AKADEMII POMORSKIEJ W SŁUPSKU Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA STUDENTÓW WSZYSTKICH KIERUNKÓW WYDZIAŁU FILOLOGICZNO – HISTORYCZNEGO
I WYDZIAŁU EDUKACYJNO – FILOZOFICZNEGO.
2. RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA STUDENTÓW AKADEMII POMORSKIEJ W SŁUPSKU Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA STUDENTÓW WSZYSTKICH KIERUNKÓW WYDZIAŁU MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZEGO.
3. RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA STUDENTÓW AKADEMII POMORSKIEJ W SŁUPSKU Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA STUDENTÓW KIERUNKU WYCHOWANIE – FIZYCZNE.
4. ZAŚWIADCZENIE O ODBYCIU SZKOLENIA Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W UCZELNI.
DLA STUDENTÓW WSZYSTKICH KIERUNKÓW
WYDZIAŁU FILOLOGICZNO – HISTORYCZNEGO
I WYDZIAŁU EDUKACYJNO - FILOZOFICZNEGO
2009 r.
1. Nazwa szkolenia
Jest to szkolenie przygotowujące studentów do zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy podczas uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych, oraz w czasie wykonywania innych czynności na terenie uczelni.
2. Cel szkolenia
Celem szkolenia – jest przygotowanie studentów do uczestniczenia w procesie kształcenia i działalności uczelni zgodnie z normami bezpieczeństwa i higieny oraz zapoznanie się z:
- czynnikami środowiska oddziałującymi w procesie dydaktycznym (temperatura, wilgotność, oświetlenie itp.),
- czynnikami psycho-fizycznymi (stres, zmęczenie),
- sposobami ochrony przed zagrożeniami, jakie mogą powodować te czynniki,
- ryzykiem związanym z wykonywaniem czynności dydaktycznych,
- prawidłowym poruszaniem się po terenie uczelni,
- postępowaniem w razie wystąpienia zagrożenia pożarowego (drogi ewakuacyjne),
- sposobami udzielania pierwszej pomocy,
- praktycznym wykorzystaniem nabytej wiedzy i poznanych umiejętności z zakresu bezpiecznego studiowania.
3. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie obejmuje nowo przyjętych studentów.
4. Czas trwania i miejsce szkolenia
Szkolenie prowadzone jest w formach: wykładów, seminariów lub ćwiczeń, w salach wykładowych oraz salach ćwiczeń.
Szkolenie powinno uwzględniać wszystkie rodzaje czynności wykonywane przez studenta. Szkolenie przeprowadzają pracownicy wyznaczeni przez Kierownika każdego z Wydziałów przy współpracy ze specjalistą z zakresu ratownictwa medycznego.
Czas trwania poszczególnych etapów szkolenia oraz wybór jego formy uzależniony jest od specyfiki poszczególnych kierunków, sal wykładowych, różnych czynności wykonywanych w czasie procesu kształcenia.
5. Zaliczenie
Szkolenie kończy się zaliczeniem na podstawie obecności. Uczestnictwo w szkoleniu jest warunkiem zaliczenia i dopuszczenia studenta do dalszego procesu dydaktycznego. Zaliczenie szkolenia potwierdzają prowadzący zajęcia, ze szkolenia ogólnego oraz z podstaw udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, w indeksie i w zaświadczeniu o odbyciu szkolenia bhp.
6. Zakres tematyczny szkolenia
W ramach szkolenia każdy student powinien zapoznać się z tematami obejmującymi:
- funkcjonowanie elementów pomieszczeń w których będzie studiował (urządzeń technicznych, ochronnych),
- prawidłowe wykorzystanie elementów stanowiska kształcenia mających wpływ na bezpieczeństwo (monitor ekranowy, komputer, klawiatura, urządzenia peryferyjne, sprzęt audio-wizualny),
- czynniki występujące w otaczającym środowisku oraz zagrożenia związane z wykonywanymi czynnościami w ramach procesu dydaktycznego,
- prawidłowe przygotowanie wyposażenia na stanowisku pracy,
- sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia (pierwsza pomoc przedmedyczna, drogi ewakuacyjne, gaśnice, instalacje p.poż.)
7. Program szkolenia
1. Przygotowanie studentów do prawidłowego wykonywania czynności niezbędnych w procesie kształcenia, tzn. zapoznanie ich:
- z elementami pomieszczeń, w których będą kształceni,
- z elementami stanowiska mającymi wpływ na bezpieczną pracę,
- z przebiegiem procesu pracy w trakcie kształcenia.
2. Czynniki zagrożeń występujące w pomieszczeniach prowadzenia zajęć:
- zagrożenia związane z czynnościami procesu kształcenia,
- ryzyko związane z procesem uczenia się,
- sposoby ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z procesu kształcenia,
- postępowanie w razie wypadku, awarii lub pożaru.
3. Przygotowanie stanowiska pracy do wykonywania czynności związanych z procesem kształcenia :
- czynności wykonywane przed rozpoczęciem pracy – sprawdzenie działania obsługiwanych urządzeń,
- czynności wykonywane w trakcie pracy – obsługa komputera i urządzeń peryferyjnych (kserokopiarka, bindownica, laminator ),
- poruszanie się po terenie uczelni,
- czynności wykonywane po zakończeniu pracy – wyłączenie zasilania obsługiwanych urządzeń, sprzątnięcie stanowiska pracy (jeżeli zakres ćwiczeń przewiduje wykonywanie tych czynności), zabezpieczenie pomieszczenia, w którym wykonywana jest praca.
4. Zasady bezpiecznego zachowywania się studentów poza zajęciami dydaktycznymi, na terenie uczelni (poruszanie się między budynkami i w budynkach, normy prawidłowych zachowań).
WYDZIAŁU MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZEGO
1.Nazwa szkolenia
2.Cel szkolenia
- sposobami ochrony przed zagrożeniami, jakie mogą powodować te czynniki (fartuchy, rękawice robocze),
- ryzykiem związanym z wykonywaniem czynności dydaktycznych (ćwiczeń związanych z używaniem odczynników chemicznych, oddziaływaniem pola elektromagnetycznego itp.),
3.Uczestnicy szkolenia
4.Czas trwania i miejsce szkolenia
5.Zaliczenie...
liloo_liloo