TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 4 października 11 (nr 192).pdf

(4084 KB) Pobierz
704535665 UNPDF
prenumerata
Tygodnik
WYDAWCA:
PRAWO W FIRMIE
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
WTOREK 4 pa dziernika 2011 | Nr 192 (3078)
DZI PORADY
Ekspert GP
S dy polubowne
Arbitra czeka na nalen
mu ze strony władz UE uwag�
pisze dr Beata Gessel-
-Kalinowska vel Kalisz | C2
Jak przedsibiorca
moe si broni przed
opieszałoci urzdu
Je li urz d nie załatwi sprawy w terminie lub przewlekle
prowadzi post powanie – przedsi biorca mo e u y
instrumentów prawnych, które zmusz organ
do załatwienia sprawy
Nieruchomo ci
Podmioty rosyjskie i zagraniczne maj jednakowe prawo
do nabycia nieruchomoci mieszkaniowej w Rosji
| C 2
Aukcje internetowe
Serwisy aukcyjne mog
odpowiada€ za naruszenia
praw własno‚ci intelektualnej
wyjania Adrianna Zicik | C2
Prawo handlowe
Umowy zawierane przez spółki kapitałowe mog by�
niewa�ne z powodu braku zgody wspólników
| C3
Zamówienia publiczne
Przedsi-biorca, który nie spełnia wszystkich warunków
przetargowych, równie� mo�e bra� udział w przetargu | C 7
wiadczenie usług
Umowy outsourcingowe mog
okre‚la€ zasady współpracy
nie tylko z partnerem
zewn�trznym – tłumaczy
Michał Bielawski | C3
Procedury odwoławcze
Jawno� jest jedn z podstawowych zasad post-powania
o zamówienie publiczne
| C 7
Niedozwolone klauzule
Klient portalu skierowanego do osób o wykształceniu
prawniczym mo�e by� klasyfi kowany jako konsument
| C 8
Przedsi biorcy
Tylko raz mo�na przedłu�y� zezwolenie na prowadzenie
działalnoci w zakresie gier na automatach
| C 8
Spółki kapitałowe
Kady z małonków – o ile
drugi nie wyraził sprzeciwu
– moe samodzielnie zby€
wspólne akcje/udziały – uwa�a
dr Radosław Kwanicki | C6
Gazeta Prawna
Jak mo na si broni przed
na ladownictwem towarów
Serwis Kadrowy
Czy mo na …da od pracodawcy
opłacenia szkolenia
Jak poprawi bł…d w raporcie
ZUS RSA
www.kadry.gazetaprawna.pl
ZA TYDZIE”: Jak strona konsorcjum budowlanego mo�e zabezpieczy� swoje prawa
Za inwestycje wójta zapłac…
lokalne fi rmy
www.gazetaprawna.pl
704535665.023.png 704535665.024.png 704535665.025.png
C 2
KOMENTARZE
DGP | 4 października 2011 | nr 192 (3078) | www.GAZETAPRAwNA.Pl
Rosja
Nabycie domu
bez ograniczeń
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz
Unia nie wspiera arbitrażu
między stronami. Wybierając arbitraż, strony chcą mieć
pewność, że kwestia ważności klauzul arbitrażowych,
o ile dojdzie do sądu powszechnego, rozstrzygana bę-
dzie przez sąd uzgodniony przed, a nie po rozpoczęciu
sporu. Stanowi to esencję zasady autonomii stron, którą
komisja wzmocniła w swojej propozycji. Pytanie o to, czy
„wyłączać czy nie wyłączać” postępowanie arbitrażowe
z zakresu stosowania Rozporządzenia Bruksela I wywo-
łało burzliwą dyskusję w środowisku arbitrażowym. Jako
główny argument przemawiający za wyłączeniem podno-
szona jest efektywność i wiarygodność obowiązujących
konwencji nowojorskiej i genewskiej, które przywoływane
są również w uzasadnieniu projektu rezolucji PE. Wydaje
się, że brakuje zrozumienia faktu, że żadne z istniejących
rozwiązań prawnych nie rozwiązuje w rzeczywistości
problemu jurysdykcji. Propozycja Komisji Europejskiej,
choć zawiera pewne szczegóły budzące wątpliwości, ge-
neralnie umożliwiała rozwiązanie problemu jurysdykcji,
wskazując jurysdykcję sądu miejsca arbitrażu, co jest
zgodne z poglądem środowiska arbitrażowego. W dyskusji
zabrakło głosu użytkowników instytucji arbitrażu, którzy
oczekują jasno określonych i prostych zasad.
Zgodnie z rosyjskim ustawodawstwem podmioty rosyjskie
i zagraniczne mają jednakowe prawo do nabycia własno-
ści nieruchomości mieszkaniowej na terytorium Rosji
Jak pokazuje prakty-
ka, zagraniczne osoby
fizyczne i prawne mogą
nabywać nieruchomości
lokalowe bez jakichkol-
wiek ograniczeń. Są rów-
nież objęte tym samym
porządkiem zawierania
i rejestracji umów sprze-
daży lokalu co podmio-
ty rosyjskie. Muszą być
jednak zameldowane na
terytorium Rosji. Zamel-
dowanie na stały pobyt
jest przewidziane jedynie
dla obywateli rosyjskich,
natomiast zagraniczne
osoby fizyczne podlegają
jedynie zameldowaniu na
pobyt czasowy, nawet je-
żeli są właścicielami nie-
ruchomości na terytorium
tego państwa.
Wyjątek od zasady
Jedną z podstawowych
różnic pomiędzy pod-
miotami rosyjskimi i za-
granicznymi w zakresie
prawa do nabycia nieru-
chomości gruntowej jest
to, że własność tej nieru-
chomości, jeżeli należy
ona do organów państwo-
wych lub samorządowych
może być przeniesiona
w określonych przypad-
kach nieodpłatnie tylko
na obywateli rosyjskich.
Zagraniczne osoby fizycz-
ne i prawne mogą nabyć
własność takiej nierucho-
mości tylko odpłatnie i na
podstawie umowy dzier-
żawy.
Podmioty zagraniczne
nie mogą nabyć własno-
ści nieruchomości grun-
towych przeznaczonych
dla członków ogrodni-
czych, sadowniczych
i letniskowych stowa-
rzyszeń działających
non profit. Podobnie
jest z gruntami położo-
nymi na terytoriach przy-
granicznych Rosji oraz
z gruntami rolnymi. Je-
śli chodzi o grunty rolne,
to podmioty zagraniczne
mogą przyjmować je je-
dynie w dzierżawę. Po-
wyższe ograniczenia nie
odnoszą się jednak do sy-
tuacji, w której obywa-
tel zagraniczny nabywa
grunt rolny jedynie pod
budowę domu.
Własność nieruchomo-
ści budynkowych, je-
żeli taka nieruchomość
nie znajduje się na tery-
torium przygranicznym
Rosji i nie należy do tzw.
obiektów o strategicznym
znaczeniu dla państwa,
może być nabywana bez
ograniczeń.
Zakup nieruchomości
Sytuacja podmiotu za-
granicznego, który nabył
nieruchomość na teryto-
rium Federacji Rosyj-
skiej, nie różni się – poza
pewnymi wyjątkami – od
sytuacji rosyjskiego na-
bywcy nieruchomości.
Jednym z nich jest zale-
galizowanie pobytu oby-
watela zagranicznego na
terytorium Federacji Ro-
syjskiej. Może on przeby-
wać na terytorium Rosji
nie dłużej, niż ważna jest
jego wiza.
Legalizacja dokumentów
Wszelkie dokumenty
niezbędne do zawarcia
umowy sprzedaży nieru-
chomości, takie jak peł-
nomocnictwo do kupna
udzielone przez pod-
miot zagraniczny, zgoda
małżonka obywatela za-
granicznego albo orga-
nu spółki zagranicznej
na kupno nieruchomo-
ści (jeśli jest wymagana),
dokumenty założycielskie
zagranicznej osoby praw-
nej itd. wymagają legali-
zacji.
Dla państw będących
stronami konwencji ha-
skiej dokumenty takie
wymagają umieszczenia
apostil. Powinny one być
ponadto przetłumaczone
na język rosyjski, wraz
z poświadczonym przez
rosyjskiego notariusza
podpisem tłumacza.
Umowa sprzedaży nie-
ruchomości może być
zawarta w formie nota-
rialnej albo w zwykłej
formie pisemnej. Pod-
lega obowiązkowej re-
jestracji państwowej
i uważa się ją za zawar-
tą od momentu takiej re-
jestracji.
Rejestracji dokonuje
Federalna Służba Reje-
stracji Państwowej, Ka-
tastru i Kartografii (tzw.
Rosrjejestr).
Płatności w przypad-
ku sprzedaży nierucho-
mości na terytorium
Federacji Rosyjskiej
dokonywane są tylko
w rublach. Strony mo-
gą określić kurs rubla
w dowolnej walucie.
PodSTawa PRawna Art. 5 i 15
Kodeksu Ziemskiego Federacji
Rosyjskiej
niami, że arbitraż wciąż czeka na należną mu ze
strony władz Unii Europejskiej uwagę. Prowadzone
w ubiegłym roku przez Komisją Europejską prace dawały
nadzieję, że ta polityka się zmieni. Szczególnie obiecujące
było zainteresowanie komisji i propozycja uregulowania
kwestii postępowań sądowych wokół arbitrażu (doty-
czyła rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych
oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlo-
wych, COM (2010) 748,). Tym bardziej zdumiewające jest
to, że PE w swoim projekcie rozporządzenia z 28 czerwca
2011, w sprawie kluczowego dla rozpatrywania sporów
w UE, Rozporządzenia Bruksela I (2010/0383(COD)) –
dotyczącego jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania
orzeczeń w sprawach cywilnych i handlowych na tere-
nie UE – odmówił uznania propozycji komisji i poprzez
zmianę art. 1.2.(d) rozporządzenia dokonał wyłączenia
z zakresu stosowania rozporządzenia nie tylko arbitrażu,
ale również wszystkich postępowań sądowych mających
za przedmiot klauzule arbitrażowe. Czy propozycja Par-
lamentu powinna być traktowana jak krok wstecz w roz-
woju europejskiego procesu harmonizacji instrumentów
sądowych? W mojej opinii, tak. Przede wszystkim dlatego,
że propozycja ta pozostaje w sprzeczności z podstawową
zasadą UE wzajemnego zaufania między sądami państw
członkowskich i umożliwia powrót do stosowanych wcze-
śniej takich środków zabezpieczających, jak sądowy za-
kaz wszczynania i dalszego prowadzenia postępowania
przed sądem innego państwa.
Pozytywne wiadomości płyną natomiast z Komisji
Prawnej Parlamentu UE, która przygotowała niedawno
projekt raportu zawierający wniosek o przyjęcie rezolucji
PE w sprawie alternatywnych sposobów rozstrzygania
sporów (ADR) w sprawach cywilnych, handlowych i ro-
dzinnych (2011/2117 (INI)), w którym wyraża się zamiar
harmonizacji przepisów, również w relacjach pomiędzy
przedsiębiorcami. Mimo że dotychczasowa polityka UE
polegała na wyłączeniu arbitrażu z zakresu ADR, tym
razem nie jest to tak oczywiste. W punkcie 10 propozycji
znajdujemy następujące stwierdzenie „arbitraż i media-
cja oraz pewne procedury pozasądowego rozstrzygania
sporów (ADR)”, które może sugerować, że obecnie zakres
ADR może obejmować także arbitraż. Autorzy raportu
wzywają Komisję Europejską do rozwinięcia istnieją-
cych rozwiązań i zachęcenia państw członkowskich do
zwiększenia nakładów finansowych, mając na względzie
to, że procedury ADR zapewniające stronom niskokosz-
tową alternatywę nie powinny być „tańszym i gorszym
sposobem dochodzenia sprawiedliwości”.
Projekt ten narusza również zasadę autonomii stron
stanowiącą podstawę arbitrażu, umożliwiając nieprzewi-
dziane przejęcie jurysdykcji przez sądy państw członkow-
skich wbrew zapisowi na sąd polubowny uzgodnionemu
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, prezes Sądu
Arbitrażowego Lewiatan, wspólnik zarządzający Kancelarii
Prawnej GESSEL
Adrianna Zięcik
Aukcje internetowe pod kontrolą
wiedzialne za naruszenia praw własności intelektu-
alnej. Konieczność zwiększonej kontroli tego, czy na
internetowych serwisach aukcyjnych nie dochodzi do
naruszeń praw własności intelektualnej, wynika z szero-
ko już komentowanego orzeczenia Trybunału Sprawie-
dliwości Unii Europejskiej z 12 lipca 2011 r. Trybunał
rozpatrywał sprawę sprzedaży produktów L’Oréal na por-
talu aukcyjnym eBay bez zgody L’Oréal (sprawa numer
C-324/09) i zajął się między innymi kwestią odpowie-
dzialności pośredników sprzedaży (zwani także opera-
torami rynku elektronicznego), konkretnie problemem
odpowiedzialności pośrednika internetowego za treści
zamieszczone przez użytkowników na jego platformie.
nie sposób przyjąć, że operator rynku elektronicznego
zawsze jest w stanie rozróżnić, które z zamieszczanych
na jego platformie treści mają charakter bezprawny,
a które nie. Niemniej jednak trybunał orzekł, iż nawet
jeśli operator nie odgrywał aktywnej roli w oferowaniu
produktów naruszających prawa własności intelektual-
nej, nie powinien być zwolniony z odpowiedzialności,
o ile miał świadomość faktów czy okoliczności, których
ocena dokonana przez podmiot rzetelnie prowadzący
działalność gospodarczą powinna prowadzić do wnio-
sku, że oferowane produkty lub sposób ich oferowania
są bezprawne, a operator mimo posiadanej wiedzy nie
powstrzymał bezprawnych działań.
Na podstawie art. 11 Dyrektywy 2004/48/EC (dyrektywa
o egzekwowaniu praw własności intelektualnej), upraw-
niony np. z prawa ochronnego na znak towarowy musi
mieć możliwość skutecznego wnoszenia roszczeń prze-
ciwko pośrednikom, których usługi są wykorzystywane
przez stronę trzecią w celu naruszenia praw własności
intelektualnej. Rodzaje przysługujących roszczeń i eg-
zekwowanie praw należy do porządku krajowego, ale
cele dyrektywy muszą być osiągnięte, zatem egzekucja
praw – skuteczna. Trybunał stwierdził, że sądy krajowe
w państwach członkowskich właściwe w zakresie ochro-
ny praw własności intelektualnej powinny orzekać tak,
by operator podejmował nie tylko środki mające na celu
skuteczne zaniechanie naruszeń, ale także zapobieganie
naruszeniom w przyszłości. Operator może przykłado-
wo podjąć środki ułatwiające identyfikację sprzedaw-
ców, którzy są jego klientami. Orzeczenie trybunału nie
wprowadza ograniczeń w handlu internetowym, jednak
niewątpliwie stanowi przełomową decyzję, wzmacnia-
jącą pozycję właścicieli praw własności intelektualnej
w odniesieniu do problemu naruszeń polegających na
oferowaniu na internetowych serwisach aukcyjnych
produktów inkorporujących te prawa przez podmiot
inny niż ich właściciel bądź osoba przezeń uprawniona.
Veronika Konyaeva
prawnik w Departamencie
Prawa Rosyjskiego, Chałas
i Wspólnicy Kancelaria
Prawna
Trybunał ustalił, iż pomimo przypadków wyłączenia
odpowiedzialności operatorów, wynikających z art. 14
Dyrektywy 2000/31/EEC (dyrektywa o handlu elektro-
nicznym), wyłączenia takie nie mają zastosowania, gdy
operator posiadający wiedzę o transakcjach na swoim por-
talu i kontrolujący je, odgrywał „aktywną rolę” w procesie
sprzedaży. Aktywna rola została zdefiniowana w sposób
przykładowy jako „pomoc polegająca na optymalizacji
prezentacji konkretnych ofert sprzedaży lub ich promo-
cja”, zatem jako podejmowanie działań zmierzających do
promocji jednych ofert względem innych. Każdorazowo
do oceny sądu krajowego będzie należało ustalenie, czy
odpowiedzialność można wyłączyć, czy też nie. Często
Tygodnik
PRAWO W FIRMIE
Redaktor prowadzący:
Teresa Siudem
tel. 22 530 41 28
ewa.ciechanowska@infor.pl
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Adrianna Zięcik, rzecznik patentowy w Kancelarii AOMB
Polska sp. z o.o.
1
T rudno jest nie zgodzić się z często wyrażanymi opi-
I nternetowe serwisy aukcyjne mogą być współodpo-
704535665.026.png 704535665.001.png 704535665.002.png 704535665.003.png 704535665.004.png 704535665.005.png 704535665.006.png 704535665.007.png
DGP | 4 października 2011 | nr 192 (3078) | www.GAZETAPRAwNA.Pl
PRAWO W PRAKTYCE
C 3
Świadczenie usług
Umowa outsourcingowa wyznaczy standardy
Umowy outsourcingowe mogą skutecznie i efektywnie okre-
ślać zasady współpracy nie tylko z partnerem zewnętrznym,
ale także pomiędzy działami w irmie
kacji i zarządzania umową,
prawo przeprowadzania au-
dytów przez klienta u part-
nera zewnętrznego, opis
praw do własności intelek-
tualnej wytworzonej podczas
współpracy oraz szczególnie
istotny dla ustanawiania po-
zytywnych standardów opis
operacyjnych aspektów wy-
outsourcowanych usług.
Lista procesów
Umowa outsourcingowa
musi zawierać listę out-
sourcowanych procesów
wraz z ich dokładnym opi-
sem, a także listę wszystkich
działań (tzw. podprocesów),
jakie musza zostać wyko-
nane dla efektywnej reali-
zacji projektu. Przykładem
może być proces obsługi
zobowiązań, czyli obsługi
faktur przychodzących od
dostawców. W tym przypad-
ku procesem będzie obsługa
faktur, natomiast podproce-
sami będą takie zadania jak
zweryfikowanie poprawno-
ści faktury, wprowadzenie jej
do systemu i zapłata.
Lista procesów mo-
że zawierać sche-
maty operacyjne
czy instrukcje pracy na da-
nym stanowisku.
Parametry usługi
W każdym kontrakcie
outsourcingowym należy
uwzględnić tzw. Service Le-
vel Agreement (SLA). Jest to
szczegółowe określenie para-
metrów ilościowych i jako-
ściowych dobrze wykonanej
usługi. W każdej umowie out-
sourcingowej SLA jest różny
i odnosi się precyzyjnie do
zaplanowanej przez obie stro-
ny współpracy. Dla przykładu
w obszarze IT dokument mo-
że opisywać m.in., ile czasu
dostawca ma na dostarczenie
nowego sprzętu w wypadku
awarii, a w zakresie księgo-
wości np., ile czasu powinien
trwać proces obsługi faktury
od otrzymania dokumentu do
sporządzenia płatności i jej
zaksięgowania.
SLA to nic innego jak pre-
cyzyjne określenie wymagań
wobec jednostki podrzęd-
nej, a więc może mieć za-
stosowanie także wewnątrz
organizacji. Wiele firm, nieko-
rzystających z outsourcingu,
ma wyodrębnione pododdzia-
ły i jednostki serwisowe, które
mogą być rozliczane według
podobnych standardów.
Aby dobrze przygotować
SLA, należy do wcześniej
przygotowanej listy procesów
dobrać odpowiednie wskaź-
Przykład
Prawidłowo przygotowa-
na umowa outsourcingo-
wa zawiera elementy, które
precyzyjnie określają, w jaki
sposób zostanie wykonana
usługa i jak będą mierzone
jej efekty. Powinna również
identyfikować kolejne etapy
procesu, opisując najważ-
niejsze czynniki warun-
kujące standardy jakości.
Właściwa konstrukcja umo-
wy outsourcingowej pozwala
zwiększyć efektywność dzia-
łań dostawcy i klienta oraz
gwarantuje bezpieczeństwo
współpracy. Wprowadzenie
metod i standardów wyzna-
czanych przez umowy out-
sourcingowe może przynieść
wiele korzyści także firmom
niekorzystającym z usług
partnera zewnętrznego.
Warunki współpracy
Precyzyjne określenie wa-
runków i ram współpracy
outsourcingowej gwarantuje
satysfakcję klienta i umożli-
wia mu pełną kontrolę nad
wydzielonym na zewnątrz
procesem biznesowym. Do-
kument powinien zawierać:
n podział kompetencji mię-
dzy stronami,
n zakres odpowiedzialności
partnerów (zarówno po stro-
nie klienta i usługodawcy,
gdyż dostawca outsourcin-
gowy przejmuje zazwyczaj
tylko część operacji),
n możliwe konsekwencje
na wypadek, gdyby któryś
etap pracy nie został zreali-
zowany z należytą staran-
nością.
Podobne parametry może
określić każda firma w sto-
sunku do swojego działu we-
wnętrznego. Niejednokrotnie
jest to pierwszy krok dla firm,
które jeszcze nie są gotowe na
outsourcing, a chciałyby się
przygotować do takiej współ-
pracy w przyszłości.
Umowa outsourcingowa to
bardzo obszerny dokument,
obejmujący wszystkie aspek-
ty współpracy pomiędzy
klientem a dostawcą usług.
Szczególnie istotne z punktu
widzenia poprawy działania
organizacji są zapisy dotyczą-
ce współpracy operacyjnej
pomiędzy stronami. Zalicza
się tu m.in. zasady transferu
procesów, opis zarządzania
kadrami, zasady komuni-
1
2
Parametry usługi
Wprowadzając wskaźnik określający jak długo średnio trwa
rozliczenie delegacji służbowych irma może łatwo zorientować się
czy w danym miesiącu proces rozliczeń przebiegł bardziej czy mniej
sprawnie. Pozwala to na ocenę pracy usługodawcy lub wewnętrznego
działu, a także na identyikację ewentualnych utrudnień i zaburzeń.
Ustalenie PI jest także czynnikiem motywującym pracowników do
utrzymania wysokich standardów pracy.
niki, tzw. Performance Indi-
cators (PI). Są to mierzalne
instrumenty do kontroli pod-
wykonawcy. W przypadku
księgowania faktury warto
ustalić np., ile faktur ma zo-
stać obsłużonych w miesią-
cu, ile z nich przypadnie na
jednego pracownika, jaki jest
dopuszczalny poziom błę-
dów, ile średnio powinien
trwać proces obsługi faktu-
ry itd. Określając parametry
formułujemy jednocześnie
standardy realizacji
procesów. W efekcie
klient ma większe po-
czucie kontroli i wiedzy na
temat jakości usług dostawcy.
Ustalone wskaźniki muszą
pozwalać na ich regularny
pomiar i ocenę. Zdarza się,
że jest to proces bardzo pra-
cochłonny, dlatego wybór PI
musi być przemyślany. Istot-
na jest identyfikacja i wybór
wskaźników szczególnie waż-
nych dla danego procesu i dla
organizacji (Key Performance
Indicators, KPI). Aby ułatwić
proces oceny, poszczególnym
wskaźnikom można przypisać
wagi. W przypadku księgowa-
nia faktur najistotniejszymi
parametrami będą czas ob-
sługi faktury tak, aby faktura
była zapłacona na czas w celu
uniknięcia odsetek za zwłokę
oraz poprawne zastosowanie
stawek VAT (KPI). Mniej istot-
ne w tym przypadku pewnie
jest to, czy była to 15, czy 72
faktura w danym miesiącu
(PI) – ten wskaźnik będzie
używany wyłącznie przez
outsourcera w celu ustale-
nia, ile faktycznie pracy dla
nas wykonał, niemniej jednak
nie jest on krytyczny z punktu
widzenia jakości procesu księ-
gowania.
Podstawa Prawna Ustawa z 23
kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.
nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Przykład
2
1
Lista procesów
Opracowując dokładną procedurę księgowania faktury, należy
uwzględnić nie tylko wytyczne dla pracowników, lecz także
zdjęcia z ekranu komputera, obrazujące poszczególne etapy
księgowania faktury w systemie używanym w danej spółce. Tego
typu dokumentację warto stworzyć, nawet jeśli organizacja nie
korzysta z outsourcingu. Mając taką dokumentację, bardzo szybko
wdrożymy nowego pracownika czy zastąpimy specjalistę w razie
choroby. Możemy też dużo łatwiej rozliczyć pracowników z powie-
rzonych im zadań. Dodatkowo taki system umożliwia wdrożenie
jednolitego sposobu pracy w całym dziale, a w wypadku większych
irm – we wszystkich oddziałach. Raz opisany proces jest
doskonałą bazą do jego doskonalenia i poprawiania efektywności.
Michał Bielawski
Financial Controller Infosys
BPO Europe
zawieRanie uMÓw
Nowe spółki muszą zachować ostrożność
Wiele umów zawieranych przez spółki kapitałowe może być
nieważnych z powodu braku zgody wspólników na ich podpisa-
nie. Oznacza to, że urzędnicy mogą kwestionować rozliczenia
podatkowe związane z tymi transakcjami.
Co istotne, nie da się
ominąć ograniczeń wpro-
wadzonych przez art. 229
k.s.h. przez zamieszczenie
w umowie spółki generalne-
go zezwolenia na nabywanie
nieruchomości bez uchwały
wspólników (co jest możli-
we na podstawie art. 228
pkt 4 k.s.h.). Warto jednak
pamiętać, że w przypadku
spółki z o.o. ograniczenia
nie dotyczą tylko zbywców,
którzy są wspólnikami, ale
także transakcji z osoba-
mi trzecimi.
W spółce akcyjnej
Zgodnie z art. 394 k.s.h.
w spółkach akcyjnych też jest
wymagana uchwała walne-
go zgromadzenia akcjonariu-
szy na dokonanie niektórych
transakcji w pierwszych
dwóch latach od zarejestro-
wania spółki (i to powzięta
większością dwóch trzecich
głosów). Sankcją za brak ta-
kiej zgody akcjonariuszy
jest – podobnie jak w spółce
z o.o. – nieważność umowy.
Chodzi o nabycie dla spół-
ki jakiegokolwiek mienia (a
więc nie tylko nieruchomości
i środków trwałych) za cenę
przewyższającą 10 proc. wpła-
conego kapitału zakładowego,
od niektórych kate-
gorii sprzedających.
Chodzi o założyciela
lub akcjonariusza spółki.
Zgody wymagają też zaku-
py dokonywane przez spółkę
lub spółdzielnię zależną, je-
śli nabycie następuje od za-
łożyciela lub akcjonariusza
spółki. Wreszcie chodzi też
o nabycie mienia od spółki
dominującej albo spółki bądź
spółdzielni zależnej. Ogra-
niczenia zawarte w art. 394
k.s.h. nie obowiązują zaś przy
nabyciu mienia na podstawie
przepisów o zamówieniach
publicznych, w postępowa-
niu likwidacyjnym, upadło-
ściowym i egzekucyjnym
oraz do nabycia papierów
wartościowych i towarów
na rynku regulowanym.
Skutki podatkowe
Choć prawnicy różnią
się poglądami, czy umowy
zawarte bez wymaganych
zgód wspólników bądź ak-
cjonariuszy są bezwzględnie
nieważne, to jednak lepiej
postarać się – przy zawiera-
niu transakcji – o posiada-
nie odpowiednich uchwał.
Kontraktom takim może się
bowiem uważnie przyglądać
fiskus. Jeśli podczas kontroli
podatkowej urzędnicy za-
czną podejrzewać, że zawar-
ta przez spółkę umowa jest
nieważna, to zakwestionują
też prawidłowość rozliczeń
podatkowych z tym związa-
nych (zwłaszcza kosztów
uzyskania przychodu, amor-
tyzacji, deklaracji podatko-
wych VAT i CIT). Grozi to
spółce i odpowiedzialnym
za zarządzanie nią konse-
kwencjami podatkowymi
i karno-skarbowymi.
Podstawa Prawna Ustawa z 15
września 2000 r. – Kodeks spółek
handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037
ze zm.).
W stosunku do spółek
z ograniczoną odpowiedzial-
nością i spółek akcyjnych
przez pierwsze dwa lata ich
istnienia obowiązują ograni-
czenia wynikające z art. 229
i 394 kodeksu spółek han-
dlowych. Przepisy te nie są
identyczne – pierwszy z nich
dotyczy spółek z o.o., drugi
spółek akcyjnych.
W spółce z o.o.
Umowa o nabycie nierucho-
mości (albo choćby udziału
w niej) lub środków trwa-
łych za cenę przekraczającą
25 proc. kapitału zakładowe-
go zawarta przed upływem
dwóch lat od zarejestrowa-
nia spółki wymaga uchwały
wspólników. Inaczej (zgodnie
z art. 17 par. 1 k.s.h.) jest nie-
ważna. Środki trwałe to nie
tylko nieruchomości (grunty,
budynki, budowle), ale tak-
że np. maszyny, urządzenia,
środki transportu oraz inne
przedmioty, a nawet żywy
inwentarz o przewidywanym
okresie używania dłuższym
niż rok.
Do wyrażenia zgody wy-
starczy uchwała wspólni-
ków podjęta bezwzględną
większością głosów. Brak
odpowiedniej uchwa-
ły wspólników podjętej
przed albo nie później niż
w ciągu dwóch miesięcy od
dnia złożenia oświadczenia
przez spółkę z o.o. powodu-
je więc nieważność umowy.
Złagodzeniem tych rygo-
rów jest określenie
minimalnego limitu
wartości transakcji
wymagającej zgody wspól-
ników na 50 tys. zł.
Drugim złagodzeniem
jest wpisanie tej konkret-
nej transakcji nabycia do
umowy spółki. Wtedy zgo-
da wspólników na nabycie
nie jest już wymagana, bo
została ona niejako wyrażo-
na przy zakładaniu spółki.
Nie wystarczy jednak po-
stanowienie umowy spółki
generalnie dopuszczające na-
bywanie w ciągu tych dwóch
pierwszych lat jakichkolwiek
środków trwałych albo nie-
ruchomości.
1
Przykłady
1
Uchwała nie jest konieczna
Spółka z o.o. o kapitale zakładowym 25 tys. zł nabyła 1/2
udziału w nieruchomości (działce rolnej) od jednego ze swoich
wspólników. Wycena udziału to 12700 zł. Mimo że wartość
transakcji przekracza 25 proc. kapitału zakładowego, to jednak
jest niższa od 50 tys. zł. Uchwała wspólników ze zgodą na nabycie
nie jest więc potrzebna.
2 Bez zgody akcjonariuszy
Stroną transakcji jest członek zarządu spółki, który jednocześnie
jest akcjonariuszem. Potrzebna jest więc uchwała walnego
zgromadzenia. Zgoda akcjonariuszy nie jest wymagana, gdy
mienie sprzedaje przewodniczący rady nadzorczej spółki, który
nie posiada jednocześnie jej akcji.
Michał Kosiarski
autor prowadzi irmę
konsultingową
cenniK PRenuMeRaTY:
Cena prenumeraty DZIENNIKA GAZETY PRAWNEJ: Wersja Standard: miesięczna (październik 2011 r.): 82,95 zł , październik – grudzień 2011 r.: 244,90 zł . Wersja Premium: miesięczna (październik 2011 r.): 100,95 zł ,
październik – grudzień 2011 r.: 292,90 zł . Wszystkie ceny brutto (zawierają 8 % VAT). Więcej informacji na stronie www.gazetaprawna.pl/prenumerata
1
2
704535665.008.png 704535665.009.png 704535665.010.png 704535665.011.png
 
C 4
ekspert
DGP | 4 października 2011 | nr 192 (3078) | www.GAZETAPRAwNA.Pl
Jak przedsiębiorca
może się bronić przed
opieszałością urzędu
Jeśli urząd nie załatwi sprawy w terminie lub przewlekle prowadzi postępowanie – przedsiębiorca może użyć środków
prawnych, które zmuszą organ do załatwienia sprawy. Może wnieść zażalenie do organu wyższego stopnia, a gdy go nie
ma – wezwać organ prowadzący postępowanie do usunięcia naruszenia prawa
siębiorców i prowadzonych przez nich
działalności gospodarczej jest nieterminowe
załatwianie spraw przez organy administra-
cji. W wielu bowiem typach postępowań
administracyjnych, np. dotyczących pro-
cesu inwestycyjno-budowlanego, czas jest
kluczowym czynnikiem decydującym o po-
wodzeniu przedsięwzięcia biznesowego.
Paradoksem tej sytuacji jest fakt, że jedną
z podstawowych zasad polskiej procedury
administracyjnej jest zasada szybkości postę-
powania oraz będące jej emanacją przepisy
wyznaczające relatywnie krótkie terminy za-
łatwiania spraw administracyjnych. Zgodnie
z art. 12 par. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r.
– Kodeks postępowania administracyjnego
dalej: k.p.a.), organy administracji publicznej
powinny działać w sprawie wnikliwie i szyb-
ko, posługując się możliwie najprostszymi
środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
Ponadto w par. 2 wskazanego przepisu usta-
wodawca zobowiązał organy do załatwienia
spraw niezwłocznie, jeśli nie jest konieczne
zebranie dowodów, informacji lub wyjaśnień.
Normy te, będące zasadami ogólnymi postę-
powania administracyjnego zobowiązują więc
organ do możliwie szybkiego postępowania,
jednak bez uszczerbku dla jego dokładnego,
rzetelnego prowadzenia.
Termin do załatwienia sprawy
Gwarancją realizacji zasady szybkości po-
stępowania, a zarazem jej rozwinięciem
i doprecyzowaniem, są normy wyrażone
w artykułach 35 – 38 k.p.a. W artykule 35
k.p.a. ustawodawca określił terminy, w ja-
kich powinny być załatwiane sprawy ad-
ministracyjne. Ustanowiono w nim trzy
rodzaje terminów – niezwłocznie, oraz ter-
min jednego i dwóch miesięcy.
Zgodnie z par. 1 art. 35 k.p.a. organy ad-
ministracji publicznej powinny załatwiać
sprawy bez zbędnej zwłoki. Norma ta jest
ogólną wskazówką dotyczącą wszystkich
spraw załatwianych w postępowaniu admi-
nistracyjnym w taki sposób, aby nie tylko do-
chować terminów zakreślonych w kodeksie,
ale również – w miarę możliwości załatwiania
ich w terminach krótszych (tak: wyrok WSA
z 9 października 2009 r., sygn. IV SAB/Wa
116/09). Podobną tezę wyraził sąd administra-
cyjny w wyroku z 10 sierpnia 2009 r., sygn. II
SAB/Kr 29/09, gdzie stwierdzono, że jeśli to
możliwe, to sprawa powinna być załatwiona
w terminie krótszym niż określone ustawowo.
Zgodnie natomiast z art. 35 par. 2 k.p.a.
sprawy, które mogą być rozpatrzone w opar-
ciu o dowody przedstawione przez stronę
łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania
lub w oparciu o fakty i dowody powszech-
nie znane albo znane z urzędu organowi,
przed którym toczy się postępowanie, bądź
możliwe do ustalenia na podstawie danych,
którymi rozporządza ten organ, powinny być
załatwione niezwłocznie. Zwrot niezwłocz-
nie, ma bardzo podobny zakres znaczeniowy
jak zwrot z par. 1 tego artykułu i oznacza
załatwienie sprawy bez zbędnej zwłoki, czy
też tak szybko, jak to możliwe.
Art. 35 par. 3 k.p.a. ustanawia terminy,
dla załatwienia przez organ administracji
publicznej spraw, które wymagają przepro-
wadzenia postępowania wyjaśniającego. Pod-
stawowy jest tutaj termin jednego miesiąca.
Należy zwrócić uwagę na konstrukcję tego
przepisu, bowiem ustawodawca stwierdził,
że sprawę, która wymaga przeprowadzenia
postępowania wyjaśniającego, należy zała-
twić nie później niż w ciągu miesiąca. Ozna-
cza to, że czas załatwienia sprawy może być
krótszy. Termin dwóch miesięcy odnosi się
do załatwienia sprawy szczególnie skompli-
kowanej. Pojęcie „sprawa szczególnie skom-
plikowana” jest pojęciem nieostrym i trudno
dokładnie wskazać, jaki typ spraw można
zakwalifikować właśnie do tych szczególnie
skomplikowanych. Trzeba więc przyjąć, że
są to sprawy o niezwykle, ponadprzeciętnie
złożonym stanie faktycznym lub prawnym.
Ponadto w przypadku rozpatrywania sprawy
w postępowaniu odwoławczym organ admi-
nistracyjny jest zobowiązany do załatwienia
jej w terminie jednego miesiąca.
Ustawy szczególne mogą jednak ustana-
wiać inne terminy do załatwienia sprawy
(patrz ramka).
Wyznaczenie nowego terminu
Zgodnie z art. 36 par. 1 k.p.a. organ admi-
nistracji publicznej, w przypadku niezała-
twienia sprawy w terminie obowiązany jest
zawiadomić o tym strony, podając przyczyny
zwłoki oraz wyznaczyć nowy termin zała-
twienia sprawy. Zgodnie z orzecznictwem,
zastosowanie tego artykułu powinno jed-
nak być wyjątkiem, a nie regułą (tak wyrok
WSA z 28 maja 2010 r., sygn. IV SAB/Wa
68/10). Nowy termin powinien być dokład-
nie oznaczony, przez wskazanie dokładnej
daty załatwienia sprawy, podania liczby dni
(np. w ciągu 7 dni), albo przez wskazanie
miesiąca lub dwóch miesięcy etc. Brak jest
ograniczeń co do wielokrotności wyzna-
czania nowych terminów z art. 36 k.p.a.
do załatwiania sprawy, jednakże zgodnie
z orzecznictwem „wielokrotne informowanie
strony przez organ, iż sprawa zostanie zała-
Zażalenie i wezwanie do usunięcia naruszenia prawa
Zażalenie i wezwanie do usunięcia naruszenia pra-
wa powinny zawierać:
n wskazanie organu będącego adresatem
– w przypadku zażalenia – organ wyższego stopnia
wobec organu dopuszczającego się bezczynności
lub prowadzącego postępowanie w sposób prze-
wlekły,
– w przypadku wezwania do usunięcia naruszenia
prawa – organ, który dopuszcza się bezczynności
lub prowadzi postępowanie w sposób przewlekły
n w przypadku kierowania zażalenia do organu
wyższego stopnia można również wskazać organ,
który dopuścił się bezczynności lub prowadzi po-
stępowanie w sposób przewlekły,
n oznaczenie wnioskodawcy (imię i nazwisko, adres),
n oznaczenie sprawy, w której doszło do bezczyn-
ności lub przewlekłości,
n treść żądania,
n krótkie uzasadnienie,
n podpis składającego zażalenie.
twiona w terminie późniejszym, nie może
stać się regułą, ponieważ organ administracji
w ten sposób narusza wyrażoną w art. 12
k.p.a. zasadę szybkości postępowania” (wyr.
WSA z 29 września 2010 r., sygn. I SAB/
Wa 161/10). W powyższym orzeczeniu sąd
uznał, że wielokrotne przedłużanie spra-
wy może być traktowane jako bezczynność
administracji, a w obecnym stanie praw-
nym (po wprowadzeniu nowych instytucji
prawnych) może być również uznane za
przewlekłość postępowania.
Wyjątek od zasady
Wyjątkiem od opisanej powyżej sytuacji co
do możliwości kilkukrotnego informowania
strony o niezałatwieniu sprawy w terminie
i wyznaczaniu nowych terminów są in-
stytucje przewidziane w ustawie z 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodar-
czej. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 7 tej
ustawy termin rozpatrzenia wniosku może
zostać przedłużony dodatkowo tylko jeden
raz, a przedłużenie terminu rozpatrzenia nie
może przekroczyć dwóch miesięcy. Należy
jednak zaznaczyć, że regulacja ta odnosi się
tylko do spraw objętych zakresem tej ustawy.
Ze względu na złożony charakter admi-
nistracji publicznej, gdzie prawo jest tylko
jednym z regulatorów jej funkcjonowania
obok takich czynników jak organizacja pracy
w urzędzie, relacje międzyludzkie – zwierzch-
nik – podwładny itp., terminy te rzadko są
jednak dotrzymywane, co jest niezgodne z za-
sadą praworządności oraz jest naruszeniem
prawem obywatela do dobrej administracji.
Niezałatwienie sprawy w terminie określo-
nym w ustawie, bądź niewyznaczenie nowe-
go terminu, wówczas gdy jest to konieczne,
jest uznawane za stan bezczynności organu
administracji publicznej. Wielokrotne wy-
znaczanie nowego terminu lub pozorowanie
czynności zmierzających do wyjaśnienia
sprawy powoduje stan przewlekłego pro-
wadzenia postępowania przez organ.
Bezczynność organu administracji
W doktrynie podkreśla się, że stan bezczyn-
ności organu administracji publicznej wystę-
puje wówczas, gdy organ nie rozstrzygnął
sprawy w wymaganym terminie i nie podjął
czynności związanych z trybem procedowa-
nia. Stan ten zwany jest również milczeniem
administracji. Należy zaznaczyć, że stan ten
ujawnia się bezpośrednio po upływie termi-
nów ustawowych do załatwienia sprawy,
lub terminów wyznaczonych na podstawie
wskazanego wyżej art. 36 k.p.a., niezależnie
od tego, jakie były przyczyny uchybienia,
temu terminowi. Naczelny Sąd Administra-
cyjny w wyroku z 5 października 2002 r.,
sygn. I SAB 3/02, wskazał na przykład, że
„bezczynność organu ma miejsce wówczas,
gdy nie załatwia on sprawy w terminach
wskazanych w art. 35 par. 1 – 3 k.p.a., ani
nie wykonuje czynności, o których mowa
w art. 36 k.p.a. Bezczynności tej nie uspra-
wiedliwia pismo organu domagające się od
skarżącego przedłożenia mapy, gdyż to organ
jest obowiązany przeprowadzić dowody, co
mu nakazuje art. 7 k.p.a. (zasada prawdy
obiektywnej – przyp. aut.) i obowiązku tego
nie może przerzucać na stronę postępowania,
pozorując w ten sposób, iż sprawa nie może
być załatwiona z przyczyn nieleżących po
stronie organu”. Wojewódzki Sąd Administra-
cyjny w wyroku z 8 maja 2009 r., sygn. I SAB/
Wa 15/09, wskazał ponadto, że bezczynność
występuje wówczas, gdy „gdy organ zwleka
z wydaniem decyzji, postanowienia albo
aktu lub dokonaniem czynności dotyczącej
uprawnień lub obowiązków wynikających
z przepisów prawa, a sprawa ma charakter
sprawy z zakresu administracji publicznej”
przy czym, jak stwierdzono „nie ma znacze-
nia okoliczność, z jakich powodów określony
akt (decyzja, postanowienie, inny akt) nie
został podjęty lub czynność nie została do-
konana, a w szczególności, czy bezczynność
organu spowodowana została zawinioną lub
niezawinioną opieszałością organu w ich
podjęciu lub dokonaniu”.
Przewlekłość postępowania
Przewlekłość postępowania jest relatyw-
nie nową instytucją, wprowadzoną przez
ustawę z 20 stycznia 2011 r. o odpowie-
dzialności majątkowej funkcjonariuszy za
rażące naruszenie prawa, która m.in. zno-
welizowała k.p.a.
Pojęcie przewlekłości postępowania można
ująć jako zastój procesowy. Polega ona na
prowadzeniu postępowania nieuzasadnienie
długotrwale. Stwierdzenie stanu przewlekło-
ści postępowania wymaga przeprowadzenia
wielu ocen toku czynności procesowych,
ustaleń faktycznych i tego, czy długotrwałe
postępowanie wynika z zaniechań lub wa-
dliwości czynności podejmowanych przez
stronę tego postępowania. Jak wskazuje się
Krótsze terminy do załatwienia sprawy
Ustawa z 18 marca 2010 r. o szczególnych upraw-
nieniach ministra właściwego do spraw Skarbu Pań-
stwa oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach
kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzą-
cych działalność w sektorach energii elektrycznej,
ropy naftowej oraz paliw gazowych przewiduje inne
niż określone w art. 35 k.p.a. terminy do załatwienia
sprawy. Zgodnie z jej art. 2 ust. 5 w przypadku gdy
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa wnie-
sie sprzeciw wobec uchwały podjętej przez zarząd
spółki, której mienie zostało ujawnione w wykazie
obiektów wchodzących w skład infrastruktury tech-
nicznej, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
powinien być załatwiony w terminie 14 dni.
Tygodnik
PRAWO W FIRMIE
J ednym z poważnych problemów przed-
704535665.012.png 704535665.013.png 704535665.014.png 704535665.015.png 704535665.016.png 704535665.017.png 704535665.018.png
 
DGP | 4 października 2011 | nr 192 (3078) | www.GAZETAPRAwNA.Pl
ekspert
C 5
w doktrynie, stan przewlekłości postępo-
wania konstytuuje na przykład opieszałość
w wyznaczaniu i prowadzeniu czynności
dowodowych, mnożenie takich czynności
ponad potrzebę itd. Nie można ustalić za-
mkniętego katalogu zdarzeń, którymi da się
opisać przewlekłość postępowania, w dużej
mierze zależy to bowiem od konkretnej spra-
wy administracyjnej, stopnia jej skompliko-
wania i złożoności. W wyroku z 20 grudnia
2007 r., sygn. I SAB/Wa 162/07, WSA wska-
zał, że „nawet jeśli postępowanie admini-
stracyjne jest szczególnie skomplikowane,
kilkuletnia zwłoka organu w załatwieniu
sprawy w terminie określonym w art. 35
k.p.a. nie jest usprawiedliwiona”.
Zażalenie lub wezwanie
Najistotniejszy, z punktu widzenia niniej-
szego opracowania, jest art. 37 k.p.a., który
przyznaje stronie możliwość ochrony swoich
praw w przypadku bezczynności organu lub
przewlekłego prowadzenia sprawy. Zgodnie
z tym przepisem w przypadku niezałatwie-
nia sprawy w terminie (ustawowym lub
wyznaczonym na podstawie art. 36 k.p.a.)
lub w przypadku przewlekle prowadzonego
postępowania strona dysponuje określonymi
prawnie instrumentami, mającymi zmusić
dany organ do załatwienia sprawy.
Rozróżniamy tu dwa podstawowe instru-
menty. Pierwszym jest zażalenie do organu
wyższego stopnia, drugim zaś, który dotyczy
sytuacji, w której brak jest organu wyższego
stopnia, jest wezwanie do usunięcia naru-
szenia prawa. Oba te instrumenty strona
może stosować zarówno wobec stanu bez-
czynności, jak i przewlekłości postępowania.
Zażalenie wnosi się bezpośrednio do organu
wyższego stopnia, ustalanego na podstawie
art. 17 k.p.a. Dopiero ten organ wezwie or-
gan, którego działalność jest przedmiotem
zażalenia, do przesłania akt. Pewnym manka-
mentem wskazanego środka prawnego jest ko-
nieczność przekazania akt sprawy organowi
rozpoznającemu zażalenie, co uniemożliwia
w tym okresie wydanie rozstrzygnięcia i za-
kończenia przewlekle prowadzonej sprawy.
Organ badający zażalenie na podstawie
art. 37 par. 2 k.p.a, w przypadku uznania
zasadności tego środka prawnego wyznaczy
organowi dodatkowy termin do załatwienia
sprawy, zarządzi wyjaśnienie przyczyn i usta-
lenie osób winnych niezałatwienia sprawy.
Ponadto organ ten ma obowiązek stwierdzić,
czy niezałatwienie sprawy w terminie mia-
ło miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
Organ prowadzący postępowanie jest zo-
bowiązany do załatwienia sprawy w wy-
znaczonym przez organ wyższego stopnia
terminie.
Warto w tym miejscu zauważyć, wobec
wielu niejasności w doktrynie, że organem
wyższego stopnia w sprawie organów jedno-
stek samorządu terytorialnego dopuszcza-
jących się bezczynności lub przewlekłości
postępowania jest właściwe samorządowe
kolegium odwoławcze.
W sytuacji gdy stan bezczynności lub
przewlekłości postępowania dotyczy or-
ganów, wobec których brak jest organów
wyższego stopnia, np. ministrów, wów-
czas strona zgodnie z art. 37 par. 1 może
wezwać dany organ do usunięcia narusze-
nia prawa. Wezwanie to należy wnieść do
organu, który dopuszcza się bezczynno-
ści lub prowadzi postępowanie w sposób
przewlekły.
Czynności organu, do którego zostało
skierowane zażalenie, zgodnie z orzecz-
nictwem powinny być przeprowadzone
w ciągu miesiąca zgodnie z terminem okre-
ślonym w art. 35 par. 3 k.p.a. (tak wyr.
WSA z 29 października 2008 r., sygn. II
SAB/Bk 16/04). Po upływie tego terminu
wnioskodawca może wnieść skargę do sądu
administracyjnego na bezczynność organu
wyższego stopnia.
Skarga do sądu administracyjnego
W praktyce może zaistnieć jednak sytuacja,
w której pomimo wyznaczenia terminu do
załatwienia sprawy lub po wezwaniu do
usunięcia naruszenia prawa organ, którego
bezczynność lub przewlekłe prowadzenie
sprawy było przedmiotem interwencji, na-
dal nie załatwia sprawy. Podstawowym in-
strumentem chroniącym prawo jednostki do
szybkiego załatwienia sprawy administracyj-
nej w takiej sytuacji jest możliwość wniesie-
nia skargi na bezczynność lub przewlekłość
postępowania do sądu administracyjnego.
Konieczne jest jednak spełnienie przesłanki
wynikającej z art. 52 par. 1 w zw. z art. 52 par.
2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. o postępowa-
niu przed sądami administracyjnymi, dalej
p.p.s.a.) – wniesienie skargi na bezczynność
lub przewlekłość postępowania jest możliwe
tylko wówczas, gdy zostały wyczerpane środ-
ki zaskarżenia. W omawianych sytuacjach
będzie to odpowiednio zażalenie w przed-
miocie bezczynności lub przewlekłości bądź
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
Wówczas można w trybie art. 52 par. 1
skierować do sądu administracyjnego skar-
gę w omawianej sprawie. Skarga powinna
czynić zadość wymogom formalnym. Stąd
też powinna zawierać:
n oznaczenie sądu, do którego jest skie-
rowana,
n imię i nazwisko lub nazwę strony,
n miejsce zamieszkania strony,
n oznaczenie organu, którego bezczynność
lub przewlekłość postępowania jest przed-
miotem sprawy,
n oznaczenie przedmiotu sprawy,
n określenie naruszenia prawa,
n oznaczenie rodzaju, (czyli tytuł pisma:
„Skarga na bezczynność” bądź „Skarga na
przewlekłość postępowania”),
n wskazanie skarżonej czynności,
n osnowę wniosku lub oświadczenia,
n podpis,
n wymienienie załączników.
Istotne jest, aby zawsze pamiętać, że skarga
do sądu powinna być wniesiona za pośred-
nictwem organu, którego bezczynność lub
przewlekłość postępowania jest przedmio-
tem skargi. Oznacza to, że skargę należy
wnieść do danego organu, który przekaże ją
do sądu. Jest to uzasadnione tym, że organ
ma możliwość działania w trybie samokon-
troli i może w uzasadnionych przypadkach,
zgodnie z art. 54 par. 3 p.p.s.a., uwzględnić
skargę w całości. Takie postępowanie jest
dla strony korzystne, ponieważ umożliwia
znaczne skrócenie postępowania wobec
perspektywy postępowania sądowoadmi-
nistracyjnego.
Jeżeli jednak organ nie uwzględni skargi,
na podstawie art. 54 par. 2 p.p.s.a. prze-
kazuje skargę sądowi wraz aktami sprawy
w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia.
Co istotne, w razie niezastosowania się do
tego obowiązku strona na podstawie art. 55
par. 1 p.p.s.a. może wnieść, do właściwe-
go sądu administracyjnego o wymierzenie
organowi grzywny. Jeśli to nie okaże się
skuteczne, i pomimo wymierzenia grzywny
organ nadal nie przekazuje sprawy sądowi
administracyjnemu, wówczas skarżący może
żądać od sądu, na podstawie art. 55 par. 2
p.p.s.a., rozpoznania sprawy na podstawie
nadesłanego odpisu skargi, gdy stan faktycz-
ny i prawny przedstawiony w skardze nie
budzi uzasadnionych wątpliwości.
Należy pamiętać o tym, że zgodnie prawem
konieczne jest uiszczenie wpisu od skargi na
bezczynność lub przewlekłość postępowania
w wysokości 100 zł. Wpis taki powinien być
uiszczony na konto właściwego w sprawie
wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Podstawa Prawna Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2000 r. nr 98, poz.
1071 ze zm.).
Ustawa z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej
funkcjonariuszy za rażące naruszenie prawa (Dz.U. 2011 r.
nr 34, poz. 173).
Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz.U. 2002 r. nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.),
Ustawa z 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz ich
wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach
kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii
elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz.U. nr 65,
poz. 404).
Wzory
Zażalenie na przewlekłość postępowania lub bezczynność
...................., 5 lipca 2011 r.
Jan Kowalski
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w ..............................................................
Dot. sygn. akt .............................
Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie
Na podstawie art. 37 k.p.a. wnoszę o:
1) wyznaczenie Prezydentowi ......................................... terminu załatwienia sprawy o sygn. akt
.................. w przedmiocie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania dla nierucho-
mości położonej w .................................. nr ewid. 1/12;
2) wyjaśnienia przyczyn niezałatwienia sprawy w terminie.
Uzasadnienie
Od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków zabudowy dla przedmiotowej inwestycji (2 kwietnia
2011 r.) organ prowadzący postępowanie nie załatwił sprawy ani nie poinformował o przekroczeniu
kodeksowego terminu jej rozstrzygnięcia. Ponadto nie wyznaczył nowego terminu jej załatwienia.
Prezydent ........................ pozostaje zatem w zwłoce od upływu terminu do załatwienia sprawy, tj. od
3 maja 2011 r. W tym stanie rzeczy niniejsze zażalenie jest uzasadnione.
Jan Kowalski
Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa
.........................., 20 lipca 2011 r.
Skarżący:
Jan Kowalski
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Dot.: sygn. akt ..........................
WEZWANIE
do usunięcia naruszenia prawa
Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.) wzywam do usunięcia naruszenia prawa poprzez nieter-
minowe załatwianie odwołania od decyzji Wojewody .................... z 4 czerwca 2011 r. znak: ..................
w przedmiocie odmowy wydania paszportu.
Uzasadnienie
W dniu 6 czerwca 2011 r. wniosłem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednic-
twem Wojewody ............................ odwołanie od decyzji Wojewody ............................ z 4 czerwca
2011 r. znak: ...................................... w przedmiocie odmowy wydania paszportu.
Pomimo upływu terminu do rozpoznania odwołania, o którym mowa w art. 35 par. 3 k.p.a., do dziś
nie została wydana decyzja w sprawie. Organ nie wyznaczył również nowego terminu załatwienia
sprawy. Nie zostałem ponadto poinformowany o przyczynach zwłoki.
Mając na uwadze powyższe, wnoszę jak na wstępie.
Jan Kowalski
Skarga na bezczynność organu administracji:
..........................., 25 sierpnia 2011 r.
Skarżący:
Jan Kowalski
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
za pośrednictwem:
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
Organ administracyjny, którego działalność
jest przedmiotem zaskarżenia:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Dot. sygn. akt. ............................
SKARGA
na bezczynność Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie rozpoznania
odwołania od decyzji Wojewody ...................... w przedmiocie odmowy wydania paszportu
Wnoszę:
1. o zobowiązanie Ministra do wydania aktu w terminie 14 dni od dnia doręczenia organowi odpisu
prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy;
2. o zasądzenie na rzecz skarżącego kosztów postępowania podług norm przepisanych;
UZASADNIENIE
20 lipca skarżący wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wezwaniem do usu-
nięcia naruszenia prawa w przedmiocie bezczynności organu w trybie art. 37 par. 1 k.p.a. Do dnia
wniesienia niniejszej skargi Minister nie rozstrzygnął sprawy w przedmiocie odwołania od decyzji
Wojewody ......................... z 4 czerwca 2011 r. znak ................................ .
Zgodnie z art. 35 par. 1 k.p.a. organ administracji publicznej powinien załatwiać sprawy bez zbędnej
zwłoki. Ponadto art. 35 par. 3 k.p.a. stanowi, że sprawa w postępowaniu odwoławczym powinna być
załatwiona w terminie jednego miesiąca. Do dnia wniesienia niniejszej skargi organ nie wydał żad-
nego rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie, jak również nie zawiadomił strony, zgodnie z wymo-
giem art. 36 par. 1, o przyczynach zwłoki, jak też nie wskazał nowego terminu załatwienia sprawy.
Skarżący wyczerpał również środki zaskarżenia, co jest wymogiem do złożenia skargi na bezczyn-
ność organu zgodnie z wymogiem art. 52 par. 1 w zw. z art. 52 par. 2 ustawy prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi.
Nie ulega wątpliwości, że Minister pozostaje w zwłoce w załatwianiu odwołania od decyzji Wojewody
............................ Skoro zatem Minister nie załatwia sprawy w przepisanej prawem formie (ani nie
wydaje decyzji, ani nie stwierdza niedopuszczalności wniesionego środka zaskarżenia), to pozosta-
je w bezczynności. Jest to jaskrawe naruszenie porządku prawnego przez niewypełnienie dyrektywy
szybkości postępowania administracyjnego.
Mając powyższe na względzie, skarga zasługuje na uwzględnienie. Wnoszę również o zwrot kosztów
postępowania według norm przepisanych.
Jan Kowalski
Załączniki:
1) odpis skargi;
2) dowód uiszczenia wpisu stałego w wysokości 100 zł.
dr Maksymilian
Cherka
adwokat, adiunkt
w Katedrze Prawa
i Postępowania
Administracyjnego
WPiA UW, wspólnik
w Elżanowski
Cherka & Wspólnicy
Kancelaria Prawna Sp.
Jacek Piecha
doktorant w Katedrze
Prawa i Postępowania
Administracyjnego
WPiA UW, prawnik
w Elżanowski
Cherka & Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Sp.
704535665.019.png 704535665.020.png 704535665.021.png 704535665.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin