GAZETA PRAWNA z 12 września 11 (nr 176).pdf
(
4147 KB
)
Pobierz
dgp040_k01_jedynka.qxd
Kto i jak będzie mógł głosować na nowych zasadach
|
B15
Poniedziałek
12 września 2011 | nr 176 (3062)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Przedsiębiorcy
| B4
Pozyskanie kapitału z obligacji jest
atrakcyjniejsze podatkowo niż z akcji
Poradnik „DGP”
| B2
Samozatrudnienie nadal bardziej
się opłaca niż praca na etacie
Jutro
Kiedy i do czego może
przydać się numer
identyfikacji podatkowej
książka niezbędna
w każdej fi rmie
Pielęgniarki łatwiej
znajdą pracę za granicą
Prenumeratorzy DGP kupią
książkę w promocyjnej cenie
Zamówienia
: 801 626 666, (22) 761 30 30,
bok@infor.pl, www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
ZATRUDNIENIE
Polska dąży do zmiany dyrektywy unijnej. Pielęgniarki po liceum
medycznym nie musiałyby uzupełniać kształcenia na studiach pomostowych
Ruch drogowy Pojazdy uprzywilejowane
Ratownicy dojadą na
sygnale pod Giewont
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
Minister zdrowia Ewa Ko-
pacz chce jeszcze podczas
polskiej prezydencji dopro-
wadzić do automatycznego
uznania kwalifikacji absol-
wentek liceów medycznych
w UE. Obecnie, chcąc wyko-
nywać zawód pielęgniarki
lub położnej za granicą, mu-
szą one uzupełniać kształce-
nie na studiach pomosto-
wych. Taki wymóg nie był
natomiast narzucony pielę-
gniarkom z Bułgarii czy Ru-
munii, które później niż Pol-
ska wchodziły do UE.
Podczas Forum Ekonomicz-
nego w Krynicy Ewa Kopacz
poinformowała po rozmowie
z unijnym komisarzem ds.
zdrowia Johnem Dalim, że bę-
dzie on rekomendował pro-
ponowane przez Polskę roz-
wiązanie. Dyrektywa o uzna-
wystarczy do tego zmiana
dyrektywy.
– Przeszkodą nie są bo-
wiem zapisy dyrektywy, ale
traktatu akcesyjnego, które-
go zmienić się nie da. Nie
wymienia on dyplomu
ukończenia liceum medycz-
nego jako uprawniającego
do uznania kwalifikacji
w UE – podkreśla.
Pielęgniarki, które ukoń-
czyły liceum medyczne, mo-
gą uzupełniać kwalifikacje
na studiach pomostowych
finansowanych ze środków
UE. Problem w tym, że pie-
niądze na ten cel skończą się
w 2012 roku.
Według szacunków samo-
rządu pielęgniarskiego absol-
wentek liceów medycznych,
które nie mają uzupełnione-
go wyższego wykształcenia,
może być jeszcze nawet
120 tys.
PREZYDENT PODPISAŁ
narciarskich. Druga – o bez-
pieczeństwie osób przeby-
wających na obszarach
wodnych.
Zmiany w przepisach
wprowadzono po to, by ra-
townicy mogli szybko do-
trzeć ma miejsce akcji ratun-
kowej. Dotychczas nie za-
wsze było to możliwe. Ekipy
ratunkowe miały duże pro-
blemy, by dotrzeć na miej-
sce zatłoczonymi drogami.
Teraz pojazd ratowników
będzie miał takie same
przywileje jak karetka pogo-
towia, czy policyjny radio-
wóz. Kierowcy na drogach
będą zmuszeni ustąpić im
pierwszeństwa, zjechać
z drogi i przepuścić, nawet
jeśli mają zielone światło.
lukasz.kuligowski@infor.pl
Samochody GOPR-u zosta-
ną uprzywilejowane, by ra-
townicy mogli szybciej do-
trzeć na akcję ratunkową.
Rozszerzona zostanie li-
sta pojazdów uprzywilejo-
wanych w ruchu drogo-
wym. Na sygnale i z włą-
czonym kogutem jeszcze
w tym roku pojadą ratow-
nicy górscy i służby parku
narodowego. Takie same
możliwości będą mieli ra-
townicy wodni, ale dopie-
ro od 2012 roku.
A to wszystko za sprawą
dwóch ustaw, które 8 wrze-
śnia 2011 r. podpisał pre-
zydent. Pierwsza to ustawa
o bezpieczeństwie i ratow-
nictwie w górach i na zor-
ganizowanych terenach
waniu kwalifikacji miałaby
zostać znowelizowana w taki
sposób, aby absolwentki stu-
diów medycznych, które ma-
ją co najmniej 5-letnie do-
świadczenie zawodowe uzy-
skane w ciągu 7 lat, były
traktowane w UE tak samo jak
pielęgniarki z innych krajów
członkowskich. Nie musiały-
by więc uzupełniać wykształ-
cenia na studiach pomosto-
wych.
– Liczymy na to, że uda się
wprowadzić te zmiany jesz-
cze w trakcie polskiej prezy-
dencji w UE – mówi Ewa
Kopacz.
W realizację tej obietnicy
wątpi samorząd pielęgniarek
i położnych, który o uzna-
nie ich kwalifikacji w UE
walczy od siedmiu lat.
Elżbieta Garwacka-Cza-
chor, wiceprezes Naczelnej
Rady Pielęgniarek i Położ-
nych, przypomina, że w do-
tychczasowych rozmowach
z Komisją Europejską za-
wsze padał argument, że nie
n
Współpraca Dominika Sikora
PODATKI Nieodpłatne świadczenia finansowane przez pracodawców
Za szczepionkę od szefa trzeba zapłacić PIT
DZIŚ W GP
PONADTO
n
ZUS może już umarzać składki
matek z firmą
| B8
n
Są jeszcze miejsca
na bezpłatnych studiach
| B8
n
Nie ma chętnych
na emerytury pomostowe,
bo są za niskie
| B9
n
Opłaca się zatrudniać
niepełnosprawnych
| B9
Zakup szczepionek przeciw
grypie dla pracowników to
koszt podatkowy u praco-
dawcy. U pracownika wartość
tego świadczenia w większo-
sci przypadków będzie przy-
chodem.
Pracodawcy rozpoczyna-
ją doroczne, jesienne akcje
szczepień przeciw grypie.
Ma to swoje podatkowe
konsekwencje. I to zarów-
no po stronie pracownika,
jak i pracodawcy.
Jak tłumaczy Tomasz Na-
pierała, doradca podatkowy,
partner w ABC Tax, koszty
zakupu szczepionki można
potraktować jako wydatki
racjonalnie uzasadnione
i zmierzające do powiększe-
nia przychodów firmy.
Szczepienia pozytywnie
wpływają na stan zdrowia
pracowników i zmniejszenie
ich nieobecności w pracy.
– Osiągnięty dzięki temu
wzrost efektywności prze-
kłada się pośrednio na
przychody przedsiębior-
stwa – argumentuje Tomasz
Napierała.
Takie stanowisko potwier-
dzają także organy podatko-
we, np. dyrektor Izby Skar-
bowej w Katowicach w inter-
pretacji z 2 lutego 2010 r. (nr
IBPBI/2/423-1356/09/PC).
Nie ma więc przeszkód, aby
wydatki związane z finanso-
waniem takich świadczeń
zdrowotnych zaksięgować
jako koszt uzyskania przy-
chodów. Tym bardziej, że od
2007 roku nie obowiązuje
już przepis, zgodnie z któ-
rym kosztem podatkowym
były tylko wydatki na obo-
wiązkowe świadczenia me-
dyczne.
Po stronie pracowników,
jak podpowiada Tomasz
Napierała, w większości
przypadków sfinansowane
przez firmę szczepienia sta-
nowią nieodpłatne świad-
czenie.
Wartość szczepienia prze-
ciw grypie należy zatem do-
liczyć do przychodów pra-
cownika ze stosunku pracy.
Od łącznej kwoty pobiera
się zaliczkę na podatek do-
chodowy oraz składki na
ubezpieczenia społeczne
oraz zdrowotne. Inaczej
jest, gdy świadczenie wy-
nika z przepisów bhp i jest
obowiązkowe.
– Wtedy jest ono zwolnio-
ne z podatku – dodaje To-
masz Napierała.
Zgodnie z rozporządze-
niem ministra zdrowia wi-
rusy grypy są uznawane za
szkodliwe czynniki biolo-
giczne. Aby nie płacić podat-
ku, pracownik musi być jed-
nak narażony na zarażenie
bezpośrednio w związku
z wykonywaną pracą, tak jak
np. w przychodniach.
W przypadku VAT, zapew-
nienie pracownikom bezpłat-
nych szczepień jest nieodpłat-
ną usługą. Przyczynia się jed-
nak do obniżenia absencji,
a zatem jest to usługa związa-
na z działalnością firmy,
i w związku z tym nie będzie
naliczany VAT.
ewa.matyszewska@infor.pl
PODATKI
Darowiznę należy zgłosić
w urzędzie skarbowym
Za niezgłoszenie w ciągu 6
miesięcy darowizny zwolnionej
grozi karna stawka
|B5
PONADTO
n
Nie ma boomu na leasing
konsumencki
| B5
n
Czynny żal uchroni przed karą
za zerwanie plomb
| B6
n
Wydatki na kapitalny remont
lokalu to koszt właściciela
| B6
PRAWO
UOKiK: Reklama kłamie
– firma płaci
Za wprowadzenie w błąd
klientów firmy zapłaciły
18 mln zł kary
| B10
PONADTO
n
Spadkobiercy mogą żądać
zwrotu działki
| B11
n
Zawieszenie firmy nie uwalnia
od zwrotu długów
| B13
PRACA
Od 2012 r. dłuższe urlopy
dla rodziców
Urlop ojcowski będzie dłuższy
o tydzień, a dodatkowy
macierzyński o 2 tygodnie
| B7
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
12 WRZEŚNIA
termin zapłaty składek na ubezpieczenia
społeczne, zdrowotne i fundusze pozaubezpiecze-
niowe oraz złożenia deklaracji ZUS DRA przez osoby
fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie
US
n
12 WRZEŚNIA
termin
dokonania zgło-
szenia Intrastat
za sierpień
n
15 WRZEŚNIA
termin wpła-
ty podatku od nierucho-
mości i podatku leśnego
oraz podatku rolnego
n
15 WRZEŚNIA
termin złożenia papierowej informacji
podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólno-
towych dostawach lub nabyciach towarów albo
o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług
ZUS
B
2
PORADNIK „DGP”
GP
| 12 września 2011 |
nr 176 (3062)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
się opłaca niż praca na etacie
n
Prowadzący własną firmę mają możliwość uwzględnienia rzeczywistych kosztów uzyskania przychodu
n
Osoby samozatrudnione mogą opłacać składki ZUS i zdrowotną w niższej wysokości niż pracownicy
n
Pierwsza zakładana działalność gospodarcza daje prawo do dodatkowych ulg w opłatach na ubezpieczenia społeczne
Marek Kutarba
marek.kutarba@infor.pl
Wybierając zamiast pracy
etatowej prowadzenie wła-
snego biznesu, można sporo
zyskać finansowo. Traci się
jednak poczucie bezpieczeń-
stwa, które daje zatrudnie-
nie na podstawie umowy
o pracę. Ale pieniądze, któ-
re można zaoszczędzić, po-
winny skłaniać do przemy-
ślenia takiej decyzji.
Wybierając firmę zamiast
etatu, zyskujemy rozliczanie
rzeczywistych kosztów na-
szej działalności. Praca na
etacie daje prawo do kosz-
tów zryczałtowanych, czyli
najczęściej 1335 zł rocznie. Ja-
ko przedsiębiorca możemy
uwzględnić wydatki związa-
ne z utrzymaniem części
mieszkania jako siedziby fir-
my, wykorzystywaniem auta
czy komputera. Można też
odliczyć np. zakup prasy,
książek, szkoleń potrzeb-
nych do prowadzenia firmy.
Co do zasady, odliczymy każ-
dy wydatek, jeśli tylko uda
nam się go powiązać z pro-
wadzoną działalnością.
Jedynym utrudnieniem jest
konieczność prowadzenia
księgowości. Ale przy małej
firmie nie jest to duży kłopot.
Podatek można płacić albo
według skali podatkowej, al-
bo według stawki liniowej 19
proc.
Podatek liniowy jest opłacal-
ny dopiero przy dochodach
przekraczających rocznie 90
tys. zł. A i to nie we wszyst-
kich przypadkach. Wybór tej
formy płacenia podatku po-
zbawia nas możliwości ko-
rzystania np. z ulgi proro-
dzinnej. Przy jednym dziec-
ku oznacza to konieczność
zapłacenia rocznie podatku
wyższego o 1112,04 zł. Przy
trójce aż o 3336,12 zł.
Dlatego, nawet gdy opłacal-
ne jest dla nas założenie fir-
my w miejsce dotychczasowej
pracy na etat, i tak bardziej ko-
rzystne może okazać się pła-
cenie podatku według skali.
Na pewno jest zaś takie, gdy
nasze dochody nieprzekra-
czają pierwszego progu po-
datkowego. Chyba że mamy
inne jeszcze źródła zarobko-
wania. Wówczas można
uniknąć połączenia docho-
dów z firmy z tymi innymi do-
chodami, i w konsekwencji
uciec przed zastosowaniem
wyższej stawki PIT.
Ekonomiczna przewaga sa-
mozatrudnienia nad etatem
nie wynika tylko z rozwiązań
podatkowych. Tym, co czy-
ni samozatrudnienie atrak-
cyjnym, są niższe niż dla
pracowników najemnych
składki. W przypadku pracy
etatowej oskładkowany jest
każdy zarobiony złoty. Jedy-
nie składki emerytalnej i ren-
towej nie pobiera się od do-
chodów przekraczających
w 2011 roku 100 770 zł.
W konsekwencji im więcej
pracownik etatowy zarabia,
tym więcej oddaje do ZUS
oraz NFZ.
Przedsiębiorcy mogą pła-
cić składki zryczałtowane.
W 2011 roku podstawowa
wpłata miesięczna do ZUS
w przypadku opłacania do-
browolnego ubezpieczenia
chorobowego, z tytułu
wszystkich składek to 597,37
zł. Wpłata do NFZ to z kolei
243,39 zł. Przedsiębiorca mu-
si zatem wyłożyć miesięcznie
840,76 zł. Płaci jednak tyle bez
względu na to, jaki uzyska
w danym miesiącu dochód.
Także gdy dochodu nie ma.
Wtedy ma jednak możliwość
wrzucenia sobie tych skła-
dek do kosztów i powiększe-
nia straty, czyli niejako prze-
rzucenia odliczenia składek
na przyszłość.
To stosunkowo niskie skład-
ki w porównaniu z tymi, któ-
re płaci pracownik. Jeśli weź-
miemy pod uwagę osobę sa-
mozatrudnioną z kontraktem
na 5 tys. zł miesięcznie i pra-
cownika z taką samą pensją
brutto, to ten ostatni zapłaci
do ZUS i NFZ około 12238,49
zł, podczas gdy przedsiębior-
ca 10089,12. Samozatrudnio-
ny zyskuje zatem blisko 2150
zł rocznie. Dodatkowy zysk
ma na podatku, z uwagi na to,
że może wygenerować wyż-
sze koszty.
Jeszcze większe korzyści
ma osoba, która rozpoczyna
działalność. Jeśli nie świad-
czy usług na rzecz byłego
pracodawcy i w ciągu pięciu
lat przed założeniem firmy
nie prowadziła innego biz-
nesu, może płacić przez dwa
lata obniżone składki, któ-
rych suma wynosi zaledwie
376,61 zł miesięcznie (ZUS
i NFZ).
n
TABELE PONIŻEJ pozwalają
sprawdzić, jak kształtują się
wynagrodzenia w zależności
od sposobu zatrudnienia
Pracownik opodatkowany według skali podatkowej
Wynagrodzenie
Składki ZUS
Składka zdrowotna
Dochód do opodatkowania Podatek zaliczka
Suma składek i podatków
Dochód netto
Przychód
Przychód
Składki
Składki
Do odli-
Do odli-
brutto
brutto
razem
razem
Podstawa
Składka
Składka
czenia
czenia
(miesięcznie)
(rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie)
(rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie) (miesięcznie) (rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie)
(miesięcznie) (rocznie) (miesięcznie)
(rocznie)
(miesięcznie) (rocznie)
3 000,00
36 000,00
411,30
4 935,60
2 588,70
232,98
2 795,80
200,62
2 407,49
2 477
29 729
199
2 388
843,26
10 119,18
2 156,74 25 880,82
3 200,00
38 400,00
438,72
5 264,64
2 761,28
248,52
2 982,18
214,00
2 567,99
2 650
31 800
217
2 600
903,90
10 846,88 2 296,10
27 553,12
3 400,00
40 800,00
466,14
5 593,68
2 933,86
264,05
3 168,57
227,37
2 728,49
2 823
33 871
234
2 812
964,54
11 574,58
2 435,46
29 225,42
3 600,00
43 200,00
493,56
5 922,72
3 106,44
279,58
3 354,96
240,75
2 888,99
2 995
35 942
252
3 025
1 025,18
12 302,28 2 574,82
30 897,72
3 800,00
45 600,00
520,98
6 251,76
3 279,02
295,11
3 541,34
254,12
3 049,49
3 168
38 013
270
3 237
1 085,83
13 029,98 2 714,17
32 570,02
4 000,00
48 000,00
548,40
6 580,80
3 451,60
310,64
3 727,73
267,50
3 209,99
3 340
40 084
287
3 449
1 146,47
13 757,68
2 853,53
34 242,32
4 200,00
50 400,00
575,82
6 909,84
3 624,18
326,18
3 914,11
280,87
3 370,49
3 513
42 155
305
3 661
1 207,11
14 485,38 2 992,89
35 914,62
4 400,00
52 800,00
603,24
7 238,88
3 796,76
341,71
4 100,50
294,25
3 530,99
3 686
44 226
323
3 874
1 267,75
15 213,08
3 132,25
37 586,92
4 600,00
55 200,00
630,66
7 567,92
3 969,34
357,24
4 286,89
307,62
3 691,49
3 858
46 297
340
4 086
1 328,39
15 940,78 3 271,61
39 259,22
4 800,00
57 600,00
658,08
7 896,96
4 141,92
372,77
4 473,27
321,00
3 851,99
4 031
48 368
358
4 298
1 389,03
16 668,48 3 410,97
40 931,52
5 000,00
60 000,00
685,50
8 226,00
4 314,50
388,31
4 659,66
334,37
4 012,49
4 203
50 439
376
4 511
1 449,68
17 396,18
3 550,32
42 603,83
5 200,00
62 400,00
712,92
8 555,04
4 487,08
403,84
4 846,05
347,75
4 172,98
4 376
52 510
394
4 723
1 510,32
18 123,87
3 689,68
44 276,13
5 400,00
64 800,00
740,34
8 884,08
4 659,66
419,37
5 032,43
361,12
4 333,48
4 548
54 581
411
4 935
1 570,96
18 851,57
3 829,04
45 948,43
5 600,00
67 200,00
767,76
9 213,12
4 832,24
434,90
5 218,82
374,50
4 493,98
4 721
56 652
429
5 147
1 631,60
19 579,27
3 968,40
47 620,73
5 800,00
69 600,00
795,18
9 542,16
5 004,82
450,43
5 405,21
387,87
4 654,48
4 894
58 723
447
5 360
1 692,24
20 306,97 4 107,76
49 293,03
6 000,00
72 000,00
822,60
9 871,20
5 177,40
465,97
5 591,59
401,25
4 814,98
5 066
60 794
464
5 572
1 752,88
21 034,67 4 247,12
50 965,33
6 200,00
74 400,00
850,02 10 200,24
5 349,98
481,50
5 777,98
414,62
4 975,48
5 239
62 865
482
5 784
1 813,53
21 762,37
4 386,47
52 637,63
6 400,00
76 800,00
877,44
10 529,28
5 522,56
497,03
5 964,36
428,00
5 135,98
5 411
64 936
500
5 996
1 874,17
22 490,07 4 525,83
54 309,93
6 600,00
79 200,00
904,86 10 858,32
5 695,14
512,56
6 150,75
441,37
5 296,48
5 584
67 007
517
6 209
1 934,81
23 217,77
4 665,19
55 982,23
6 800,00
81 600,00
932,28
11 187,36
5 867,72
528,09
6 337,14
454,75
5 456,98
5 756
69 078
535
6 421
1 995,45
23 945,47 4 804,55
57 654,53
7 000,00
84 000,00
959,70
11 516,40
6 040,30
543,63
6 523,52
468,12
5 617,48
5 929
71 149
553
6 633
2 056,09
24 673,17
4 943,91 59 326,83
Pracownik zatrudniony na umowę-zlecenie
3 000,00
36 000,00
411,30
4 935,60
2 588,70
232,98
2 795,80
200,62
2 407,49
2 071
24 852
126
1 510
770,09
9 241,16
2 229,91 26758,84
3 200,00
38 400,00
438,72
5 264,64
2 761,28
248,52
2 982,18
214,00
2 567,99
2 209
26 508
137
1 647
824,52
9 894,30
2 375,48
28 505,70
3 400,00
40 800,00
466,14
5 593,68
2 933,86
264,05
3 168,57
227,37
2 728,49
2 347
28 165
149
1 785
878,95
10 547,45
2 521,05 30 252,55
3 600,00
43 200,00
493,56
5 922,72
3 106,44
279,58
3 354,96
240,75
2 888,99
2 485
29 822
160
1 923
933,38
11 200,59
2 666,62
31 999,41
3 800,00
45 600,00
520,98
6 251,76
3 279,02
295,11
3 541,34
254,12
3 049,49
2 623
31 479
172
2 061
987,81
11 853,74
2 812,19
33 746,26
4 000,00
48 000,00
548,40
6 580,80
3 451,60
310,64
3 727,73
267,50
3 209,99
2 761
33 135
183
2 198
1 042,24
12 506,88
2 957,76
35 493,12
4 200,00
50 400,00
575,82
6 909,84
3 624,18
326,18
3 914,11
280,87
3 370,49
2 899
34 792
195
2 336
1 096,66
13 160,03
3 103,34
37 239,97
4 400,00
52 800,00
603,24
7 238,88
3 796,76
341,71
4 100,50
294,25
3 530,99
3 037
36 449
206
2 474
1 151,09
13 813,18
3 248,91
38 986,82
4 600,00
55 200,00
630,66
7 567,92
3 969,34
357,24
4 286,89
307,62
3 691,49
3 175
38 106
218
2 612
1 205,52
14 466,32
3 394,48 40 733,68
4 800,00
57 600,00
658,08
7 896,96
4 141,92
372,77
4 473,27
321,00
3 851,99
3 314
39 762
229
2 749
1 259,95
15 119,47
3 540,05 42 480,53
5 000,00
60 000,00
685,50
8 226,00
4 314,50
388,31
4 659,66
334,37
4 012,49
3 452
41 419
241
2 887
1 314,38
15 772,61
3 685,62 44 227,39
5 200,00
62 400,00
712,92
8 555,04
4 487,08
403,84
4 846,05
347,75
4 172,98
3 590
43 076
252
3 025
1 368,81
16 425,76
3 831,19
45 974,24
5 400,00
64 800,00
740,34
8 884,08
4 659,66
419,37
5 032,43
361,12
4 333,48
3 728
44 733
264
3 162
1 423,24
17 078,90
3 976,76
47 721,10
5 600,00
67 200,00
767,76
9 213,12
4 832,24
434,90
5 218,82
374,50
4 493,98
3 866
46 390
275
3 300
1 477,67
17 732,05
4 122,33
49 467,95
5 800,00
69 600,00
795,18
9 542,16
5 004,82
450,43
5 405,21
387,87
4 654,48
4 004
48 046
286
3 438
1 532,09
18 385,19
4 267,91
51 214,81
6 000,00
72 000,00
822,60
9 871,20
5 177,40
465,97
5 591,59
401,25
4 814,98
4 142
49 703
298
3 576
1 586,52
19 038,34
4 413,48
52 961,66
6 200,00
74 400,00
850,02 10 200,24
5 349,98
481,50
5 777,98
414,62
4 975,48
4 280
51 360
309
3 713
1 640,95
19 691,48
4 559,05 54 708,52
6 400,00
76 800,00
877,44
10 529,28
5 522,56
497,03
5 964,36
428,00
5 135,98
4 418
53 017
321
3 851
1 695,38
20 344,63
4 704,62 56 455,37
6 600,00
79 200,00
904,86 10 858,32
5 695,14
512,56
6 150,75
441,37
5 296,48
4 556
54 673
332
3 989
1 749,81
20 997,77
4 850,19 58 202,23
6 800,00
81 600,00
932,28
11 187,36
5 867,72
528,09
6 337,14
454,75
5 456,98
4 694
56 330
344
4 126
1 804,24
21 650,92
4 995,76 59 949,08
7 000,00
84 000,00
959,70
11 516,40
6 040,30
543,63
6 523,52
468,12
5 617,48
4 832
57 987
355
4 264
1 858,67
22 304,06
5 141,33 61 695,94
Tydzień „Zakładamy fi rmę z DGP”
Jutro
Środa
Czwartek
Piątek
W jakich przypadkach
Książka:
jak skorzystać
na samozatrudnieniu
Jak
dostać pieniądze
z urzędu
pracy na zatrudnienie pracownika
Jak
zawiesić działalność
gospodarczą
przyda się NIP
Samozatrudnienie nadal bardziej
GP
| 12 września 2011 |
nr 176 (3062)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PORADNIK „DGP”
B
3
Osoba korzystająca z praw autorskich
Wynagrodzenie
Składki ZUS
Składka zdrowotna
Dochód do opodatkowania
Podatek zaliczka
Suma składek i podatków
Dochód netto
Przychód
Przychód
Składki
Składki
Do odli-
Do odli-
brutto
brutto
razem
razem
Podstawa Składka
Składka
czenia
czenia
(miesięcznie)
(rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie)
(rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie) (miesięcznie) (rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie)
(miesięcznie) (rocznie)
(miesięcznie)
(rocznie) (miesięcznie) (rocznie)
3 000,00
36 000,00
411,30
4 935,60
2 588,70
232,98
2 795,80
200,62
2 407,49
1 294
15 532
0
0
644,28
7 731,40
2 355,72 28268,60
3 200,00
38 400,00
438,72
5 264,64
2 761,28
248,52
2 982,18
214,00
2 567,99
1 381
16 568
0
0
687,24
8 246,82 2 512,76
30 153,18
3 400,00
40 800,00
466,14
5 593,68
2 933,86
264,05
3 168,57
227,37
2 728,49
1 467
17 603
0
0
730,19
8 762,25 2 669,81 32 037,75
3 600,00
43 200,00
493,56
5 922,72
3 106,44
279,58
3 354,96
240,75
2 888,99
1 553
18 639
0
0
773,14
9 277,68
2 826,86 33 922,32
3 800,00
45 600,00
520,98
6 251,76
3 279,02
295,11
3 541,34
254,12
3 049,49
1 640
19 674
0
0
816,09
9 793,10
2 983,91 35 806,90
4 000,00
48 000,00
548,40
6 580,80
3 451,60
310,64
3 727,73
267,50
3 209,99
1 726
20 710
0
0
859,04
10 308,53 3 140,96
37 691,47
4 200,00
50 400,00
575,82
6 909,84
3 624,18
326,18
3 914,11
280,87
3 370,49
1 812
21 745
0
0
902,00
10 823,95 3 298,00 39 576,05
4 400,00
52 800,00
603,24
7 238,88
3 796,76
341,71
4 100,50
294,25
3 530,99
1 898
22 781
1
13
946,07
11 352,87 3 453,93 41 447,13
4 600,00
55 200,00
630,66
7 567,92
3 969,34
357,24
4 286,89
307,62
3 691,49
1 985
23 816
3
39
991,18
11 894,19 3 608,82 43 305,81
4 800,00
57 600,00
658,08
7 896,96
4 141,92
372,77
4 473,27
321,00
3 851,99
2 071
24 852
5
65
1 036,29
12 435,50 3 763,71
45 164,50
5 000,00
60 000,00
685,50
8 226,00
4 314,50
388,31
4 659,66
334,37
4 012,49
2 157
25 887
8
91
1 081,40
12 976,82 3 918,60 47 023,19
5 200,00
62 400,00
712,92
8 555,04
4 487,08
403,84
4 846,05
347,75
4 172,98
2 244
26 922
10
117
1 126,51
13 518,13
4 073,49 48 881,87
5 400,00
64 800,00
740,34
8 884,08
4 659,66
419,37
5 032,43
361,12
4 333,48
2 330
27 958
12
143
1 171,62
14 059,44 4 228,38 50 740,56
5 600,00
67 200,00
767,76
9 213,12
4 832,24
434,90
5 218,82
374,50
4 493,98
2 416
28 993
14
169
1 216,72
14 600,76 4 383,28 52 599,24
5 800,00
69 600,00
795,18
9 542,16
5 004,82
450,43
5 405,21
387,87
4 654,48
2 502
30 029
16
195
1 261,83
15 142,07
4 538,17
54 457,93
6 000,00
72 000,00
822,60
9 871,20
5 177,40
465,97
5 591,59
401,25
4 814,98
2 589
31 064
18
221
1 306,94
15 683,38 4 693,06 56 316,62
6 200,00
74 400,00
850,02
10 200,24
5 349,98
481,50
5 777,98
414,62
4 975,48
2 675
32 100
21
246
1 352,05
16 224,70 4 847,95 58 175,30
6 400,00
76 800,00
877,44
10 529,28
5 522,56
497,03
5 964,36
428,00
5 135,98
2 761
33 135
23
272
1 397,16
16 766,01
5 002,84 60 033,99
6 600,00
79 200,00
904,86
10 858,32
5 695,14
512,56
6 150,75
441,37
5 296,48
2 848
34 171
25
298
1 442,27
17 307,32 5 157,73
61 892,68
6 800,00
81 600,00
932,28
11 187,36
5 867,72
528,09
6 337,14
454,75
5 456,98
2 934
35 206
27
324
1 487,38
17 848,64 5 312,62
63 751,36
7 000,00
84 000,00
959,70
11 516,40
6 040,30
543,63
6 523,52
468,12
5 617,48
3 020
36 242
29
350
1 532,49
18 389,95
5 467,51 65610,05
Samozatrudniony opodatkowany według skali podatkowej
3 000,00
36 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
403
4 832
0
0
841
10 089
2 159,24 25910,88
3 200,00
38 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
603
7 232
0
0
841
10 089
2 359,24 28 310,88
3 400,00
40 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
803
9 632
0
0
841
10 089
2 559,24 30 710,88
3 600,00
43 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 003
12 032
0
0
841
10 089
2 759,24 33 110,88
3 800,00
45 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 203
14 432
0
0
841
10 089
2 959,24 35 510,88
4 000,00
48 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 403
16 832
0
0
841
10 089
3 159,24
37 910,88
4 200,00
50 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 603
19 232
33
391
873
10 480
3 326,69 39 920,18
4 400,00
52 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 803
21 632
69
823
909
10 912
3 490,69 41 888,18
4 600,00
55 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 003
24 032
105
1 255
945
11 344
3 654,69 43 856,18
4 800,00
57 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 203
26 432
141
1 687
981
11 776
3 818,69
45 824,18
5 000,00
60 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 403
28 832
177
2 119
1 017
12 208
3 982,69 47 792,18
5 200,00
62 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 603
31 232
213
2 551
1 053
12 640
4 146,69
49 760,18
5 400,00
64 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 803
33 632
249
2 983
1 089
13 072
4 310,69
51 728,18
5 600,00
67 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 003
36 032
285
3 415
1 125
13 504
4 474,69
53 696,18
5 800,00
69 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 203
38 432
321
3 847
1 161
13 936
4 638,69 55 664,18
6 000,00
72 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 403
40 832
357
4 279
1 197
14 368
4 802,69 57 632,18
6 200,00
74 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 603
43 232
393
4 711
1 233
14 800
4 966,69 59 600,18
6 400,00
76 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 803
45 632
429
5 143
1 269
15 232
5 130,69
61 568,18
6 600,00
79 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
4 003
48 032
465
5 575
1 305
15 664
5 294,69 63 536,18
6 800,00
81 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
4 203
50 432
501
6 007
1 341
16 096
5 458,69 65 504,18
7 000,00
84 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
4 403
52 832
537
6 439
1 377
16 528
5 622,69 67472,18
Samozatrudniony opodatkowany według stawki liniowej
3 000,00
36 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
403
4 832
0
0
841
10 089
2 159,24 25 910,88
3 200,00
38 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
603
7 232
0
0
841
10 089
2 359,24 28 310,88
3 400,00
40 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
803
9 632
0
0
841
10 089
2 559,24 30 710,88
3 600,00
43 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 003
12 032
0
0
841
10 089
2 759,24 33 110,88
3 800,00
45 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 203
14 432
19
227
860
10 316
2 940,32 35 283,84
4 000,00
48 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 403
16 832
57
683
898
10 772
3 102,32
37 227,84
4 200,00
50 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 603
19 232
95
1 139
936
11 228
3 264,32 39 171,84
4 400,00
52 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
1 803
21 632
133
1 595
974
11 684
3 426,32
41 115,84
4 600,00
55 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 003
24 032
171
2 051
1 012
12 140
3 588,32 43 059,84
4 800,00
57 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 203
26 432
209
2 507
1 050
12 596
3 750,32 45 003,84
5 000,00
60 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 403
28 832
247
2 963
1 088
13 052
3 912,32 46 947,84
5 200,00
62 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 603
31 232
285
3 419
1 126
13 508
4 074,32 48 891,84
5 400,00
64 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
2 803
33 632
323
3 875
1 164
13 964
4 236,32 50 835,84
5 600,00
67 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 003
36 032
361
4 331
1 202
14 420
4 398,32 52 779,84
5 800,00
69 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 203
38 432
399
4 787
1 240
14 876
4 560,32 54 723,84
6 000,00
72 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 403
40 832
437
5 243
1 278
15 332
4 722,32 56 667,84
6 200,00
74 400,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 603
43 232
475
5 699
1 316
15 788
4 884,32 58 611,84
6 400,00
76 800,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
3 803
45 632
513
6 155
1 354
16 244
5 046,32 60 555,84
6 600,00
79 200,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
4 003
48 032
551
6 611
1 392
16 700
5 208,32 62 499,84
6 800,00
81 600,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
4 203
50 432
589
7 067
1 430
17 156
5 370,32 64 443,84
7 000,00
84 000,00
597,37
7168,44
2704,31
243,39
2920,68
209,58
2514,96
4 403
52 832
627
7 523
1 468
17 612
5 532,32 66 387,84
Samozatrudniony opodatkowany według skali podatkowej (z obniżonymi składkami)
3 000,00
36 000,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
877
10 521
0
0
367
4 400
2 633,37 31 600,47
3 200,00
38 400,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
1 077
12 921
0
0
367
4 400
2 833,37 34 000,47
3 400,00
40 800,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
1 277
15 321
0
0
367
4 400
3 033,37 36 400,47
3 600,00
43 200,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
1 477
17 721
10
119
377
4 518
3 223,48 38 681,69
3 800,00
45 600,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
1 677
20 121
46
551
413
4 950
3 387,48
40 649,69
4 000,00
48 000,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
1 877
22 521
82
983
449
5 382
3 551,48
42 617,69
4 200,00
50 400,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
2 077
24 921
118
1 415
485
5 814
3 715,48
44 585,69
4 400,00
52 800,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
2 277
27 321
154
1 847
521
6 246
3 879,48 46 553,69
4 600,00
55 200,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
2 477
29 721
190
2 279
557
6 678
4 043,48 48 521,69
4 800,00
57 600,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
2 677
32 121
226
2 711
593
7 110
4 207,48
50 489,69
5 000,00
60 000,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
2 877
34 521
262
3 143
629
7 542
4 371,48
52 457,69
5 200,00
62 400,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
3 077
36 921
298
3 575
665
7 974
4 535,48 54 425,69
5 400,00
64 800,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
3 277
39 321
334
4 007
701
8 406
4 699,48 56 393,69
5 600,00
67 200,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
3 477
41 721
370
4 439
737
8 838
4 863,48 58 361,69
5 800,00
69 600,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
3 677
44 121
406
4 871
773
9 270
5 027,48 60 329,69
6 000,00
72 000,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
3 877
46 521
442
5 303
809
9 702
5 191,48
62 297,69
6 200,00
74 400,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
4 077
48 921
478
5 735
845
10 134
5 355,48 64 265,69
6 400,00
76 800,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
4 277
51 321
514
6 167
881
10 566
5 519,48
66 233,69
6 600,00
79 200,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
4 477
53 721
550
6 599
917
10 998
5 683,48 68 201,69
6 800,00
81 600,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
4 677
56 121
586
7 031
953
11 430
5 847,48
70 169,69
7 000,00
84 000,00
123,24
1478,88
2704,31
243,39
2 920,65
209,58
2 515,01
4 877
58 521
622
7 463
989
11 862
6 011,48 72 137,69
B
4
PODATKI
GP
| 12 września 2011 |
nr 176 (3062)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Firmy zyskują
na emisji obligacji
Druki uwzględnią numer EORI
Od dziś przedsiębiorcy bę-
dą posługiwać się w swo-
ich kontaktach z organa-
mi celnymi nowymi wzo-
rami wniosków ze spe-
cjalnym polem przezna-
czonym dla numeru EORI.
Ponadto w celu uprosz-
czenia formalności cel-
nych związanych z uzy-
skaniem pozwolenia na
stosowanie procedury
uproszczonej w nowo
określonych formularzach
ograniczono zakres infor-
macji, które wniosko-
dawca jest zobowiązany
podawać.
Przedsiębiorca nie musi
już też składać załączni-
ków, gdy wynikające
z nich informacje będą
mógłby być pozyskane
z innych źródeł dostęp-
nych organom celnym.
Nowe wzory wniosków
uwzględniają także prefe-
rencje dla wnioskodaw-
ców, którzy posiadają
świadectwo upoważnio-
nego
przedsiębiorcy
(AEO).
Zmiany wprowadziło
rozporządzenie ministra fi-
nansów z 22 lipca 2011 r.
w sprawie wzorów formu-
larzy stosowanych w spra-
wach celnych (Dz.U. nr
166, poz. 955), które dziś
wchodzi w życie.
PB
n
Pozyskanie kapitału z obligacji jest atrakcyjniejsze podatkowo niż z akcji
n
Wydatki poniesione w związku z wypuszczeniem obligacji to koszt podatkowy
n
W przypadku emisji akcji i wypłaty dywidendy koszt jest ograniczony
Liechtenstein przyjęty do organizacji
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Coraz więcej firm poszuku-
je kapitału na finansowanie
inwestycji, emitując obliga-
cje. Na publicznym rynku
giełdowym Catalyst w ciągu
trzech lat, od kiedy zaczął on
funkcjonować, liczba noto-
wanych obligacji korporacyj-
nych przekroczyła 100, na-
tomiast wartość emisji
zwiększyła się z niespełna
7 mld zł do 32 mld zł.
Z punktu widzenia podat-
kowego emisja obligacji mo-
że być korzystniejsza niż in-
ne sposoby pozyskania ka-
pitału przez firmę, np. przez
emisję akcji czy kredyt ban-
kowy.
Organy podatkowe nie
sprzeciwiają się bowiem
uznaniu odsetek wypłaca-
nych nabywcom obligacji za
koszty uzyskania przycho-
dów, tak jak jest w przypad-
ku wypłat dla inwestorów
związanych z akcjami (np.
dywidendy). Również wy-
datki na emisję obligacji,
w przeciwieństwie do emisji
akcji, w całości stanowią
koszt podatkowy.
Problematyczne może być
jednak ustalenie sposobu
rozliczenia niektórych wy-
datków związanych z emisją.
Przychód niepodatkowy
Pozyskanie kapitału w dro-
dze emisji papierów warto-
ściowych lub pożyczki nie
stanowi przychodu z punk-
tu widzenia przepisów po-
datkowych. W przypadku
akcji fiskus sprzeciwiał się
zaliczeniu wydatków na
emisję do kosztów. Wątpliwo-
ści rozwiała dopiero uchwa-
ła Naczelnego Sądu Admi-
nistracyjnego z 24 stycznia
2011 r. (sygn. II FPS 6/10)
w zakresie zaliczenia wydat-
ków związanych z emisją ak-
cji do kosztów podatkowych.
W uchwale tej NSA zdecy-
dował, że wydatki związane
bezpośrednio z formalno-
ściami koniecznymi do emi-
sji akcji nie są kosztem. Są to
np. opłaty notarialne, opła-
ty sądowe, opłaty za publi-
kację, podatek cywilnopraw-
ny, opłaty konieczne dla do-
puszczenia akcji do obrotu
publicznego. Sąd uznał, że
kosztem mogą być natomiast
pozostałe wydatki, czyli ta-
kie, od których podwyższe-
nie kapitałów zakładowych
spółki nie jest uzależnione.
– NSA zdecydował, że za
koszt można uznać np. do-
radztwo inwestycyjne, po-
moc prawną, usługi audy-
torskie, wyceny, tłumacze-
nia, usługi marketingowe
i poligraficzne – przypomi-
na Karol Potocki z Instytutu
Administracja skarbowa
Liechtenstein została przy-
jęta do Wewnątrzeuropej-
skiej Organizacji Admi-
nistracji Podatkowych
(IOTA). Jest to założona
w 1997 roku organizacja
non-profit, która aranżuje
spotkania przedstawicieli
administracji podatko-
wych w Europie i Rosji
w celu wymiany poglądów
i doświadczeń.
EM
WIĘCEJ
www.tax-news.com
Urzędnicy Rady Europy bez podatku
Funkcjonariusze biura
Rady Europy w Warsza-
wie są zwolnieni z opo-
datkowania wynagrodzeń
wypłacanych przez radę.
Poza tym bez cła mogą
przywozić meble i inne
przedmioty, np. jeden sa-
mochód. Zwolnienie z cła
dotyczy pierwszego przy-
wozu związanego z obję-
ciem funkcji. Warszawa
jest jednym z czterech
miast (obok Wiednia, Ge-
newy i Brukseli), w któ-
rych Rada Europy posia-
da biura pełniące funkcję
łącznika z innymi part-
nerskimi organizacjami
bądź instytucjami mię-
dzynarodowymi.
Status funkcjonariuszy
określa memorandum
o porozumieniu między
rządem Rzeczypospolitej
Polskiej a Radą Europy
w sprawie Biura Rady Eu-
ropy w Warszawie i jego
statusu prawnego, podpisa-
ne w Strasburgu 14 czerw-
ca 2011 r. (M.P. nr 81, poz.
812). Memorandum bę-
dzie obowiązywać przez
następne trzy lata.
AR
Studiów Podatkowych Mo-
dzelewski i Wspólnicy,
Organy podatkowe mają
odmienne podejście do wy-
datków związanych z emi-
sją obligacji niż do wydat-
ków na emisję akcji. Zezwa-
lają na pełne zaliczenie do
kosztów uzyskania przy-
chodów poniesionych wy-
datków.
– W przypadku finansowa-
nia dłużnego (np. emisji ob-
ligacji) organy podatkowe
nie wymagają bezpośrednie-
go związku między wydatka-
mi na jego pozyskanie a kon-
kretnym przychodem opo-
datkowanym – ocenia dr.
Michał Bernat, radca praw-
ny, doradca podatkowy
w Kancelarii Wardyński
i Wspólnicy,
Dodaje, że wręcz przeciw-
nie – fiskus słusznie do-
strzega szerszy związek po-
między wydatkami na pozy-
skanie finansowania dłużne-
go oraz przyszłymi przycho-
dami z działalności spółki.
Koszt podatkowy
– Odsetki oraz dyskonto
z obligacji stanowią wpraw-
dzie wydatki związane
z uzyskaniem przez spółkę
przysporzenia niestanowią-
cego przychodu, ale możli-
wość zaliczenia zapłaco-
nych odsetek i dyskonta do
kosztów podatkowych roz-
strzygają szczególne przepi-
sy ustawy o CIT – dodaje Mi-
chał Bernat.
Wynagrodzeń dla posiada-
czy akcji w postaci np. dy-
widendy spółka nie zalicza
do kosztów.
A co z kosztami na emisję
obligacji? Czy do nich rów-
nież może mieć zastosowanie
wspomniana uchwała NSA?
W ocenie Piotra Woźnia-
kiewicza, doradcy podatko-
wego, menedżera w PwC, te-
za ta nie jest prawidłowa,
gdyż wszelkie koszty zwią-
zane z emisją powinny być
uznane za podatkowe.
Co jednak, jeżeli organy po-
datkowe i sądy zaczęłyby au-
tomatycznie przenosić argu-
menty podnoszone przeciw-
ko zaliczeniu do kosztów
wydatków na emisję akcji na
grunt emisji obligacji? Wy-
daje się, że wtedy podatnicy
emitujący obligacje mogliby
jednak domagać się zalicze-
nia co najmniej części wy-
datków na emisję obligacji
do kosztów w oparciu i w za-
kresie określonym w uchwa-
le NSA, mimo że dotyczyła
ona akcji. Co więcej, jak pod-
kreśla Michał Bernat, możli-
wość zaliczenia wydatków
na emisję obligacji w pełnym
zakresie została już pozytyw-
nie rozstrzygnięta przez or-
gany podatkowe.
Na przykład dyrektor Izby
Skarbowej w Katowicach
w interpretacji z 8 marca
2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-
1543/09/JD) zgodził się ze
spółką, że wydatki poniesio-
ne w celu przygotowania
emisji obligacji stanowią
koszt uzyskania przychodu
nie tylko w przypadku, gdy
emisja została z powodze-
niem przeprowadzona, ale
także wtedy, gdy do tej emi-
sji nie doszło. Takie wydatki
rozlicza się w dacie ich po-
niesienia.
Podobnie uznał, już po
uchwale NSA, dyrektor Izby
Skarbowej w Poznaniu w in-
terpretacji z 20 marca 2011 r.
(sygn. ILPB4/423-1/11-2/DS).
Potwierdził, że wydatki na
emisję obligacji są kosztem
pośrednim.
Dyrektor Izby Skarbowej
w Łodzi w interpretacji z 18
sierpnia 2011 r. (sygn.
IPTPB3/423-66/11-4/MF)
uznał, że wydatki związane
z emisją obligacji należy zali-
czać do kosztów proporcjo-
nalnie do długości okresu,
którego dotyczą. Można to
zrobić zarówno w roku, w któ-
rym będzie emisja, jak i w ro-
ku, w którym nastąpi wykup
obligacji. Wraz z wykupem
obligacji powstanie upraw-
nienie do zaliczenia dyskon-
ta (różnica między wartością
nominalną obligacji a kwotą,
za jaką obligacje zostały za-
kupione) do kosztów.
Skoro dotychczas nie do-
strzeżono podobieństwa
między emisją akcji a emi-
sją obligacji, to kwestionowa-
nie wydatków związanych
bezpośrednio ze zdobyciem
finansowania dłużnego jest
mało prawdopodobne.
– Taka interpretacja przepi-
sów byłaby już skrajnym
przejawem profiskalnej wy-
kładni – stwierdza Piotr
Woźniakiewicz.
Lepsze od kredytu
Tomasz Hatylak, doradca
podatkowy w Kancelarii
Squire Sanders Święcicki
Krześniak, stwierdza, że emi-
sja obligacji może być bar-
dziej opłacalna podatkowo
dla emitenta w porównaniu
z zaciągnięciem kredytu ban-
kowego. Obligacje dają więk-
szą elastyczność co do zakre-
su zabezpieczeń i ogólnych
kosztów finansowania.
Ponadto porównując zasa-
dy opodatkowania emisji ob-
ligacji z pożyczką wspólni-
ka, to zarówno emisja, jak
i pożyczki udzielone spółce
kapitałowej nie są objęte po-
datkiem od czynności cywil-
noprawnych. Jednak podsta-
wowymi zaletami obligacji
jest możliwość obracania ni-
mi oraz większa elastyczność
form prawnych dokumenta-
cji emisji obligacji w stosun-
ku do pożyczki.
Zmieniono umowę podatkową z Maltą
Z umowy o unikaniu po-
dwójnego opodatkowania
zawartej między Polską
a Maltą znikną przepisy
dotyczące tzw. tax sparin-
gu. Umożliwiały one po-
mniejszenie podatku na-
leżnego (do zapłaty np.
w Polsce) o kwotę podat-
ku, która teoretycznie mo-
gła być pobrana od dane-
go dochodu w kraju jego
powstania (np. na Malcie),
ale pobrana nie była ze
względu na ulgi podatko-
we obowiązujące w tym
kraju.
Upoważnienie do wpro-
wadzenia tej nowelizacji
zawiera ustawa z 29 lipca
2011 r. o ratyfikacji proto-
kołu między rządem Rze-
czypospolitej Polskiej
a rządem Malty o zmianie
Umowy między rządem
Rzeczypospolitej Polskiej
a rządem Malty w sprawie
unikania podwójnego opo-
datkowania i zapobiegania
uchylaniu się od opodat-
kowania w zakresie podat-
ków od dochodu, sporzą-
dzonej w La Valetta 7 stycz-
nia 1994 r., podpisanego
w Warszawie 6 kwietnia
2011 r.
Ustawa została opubli-
kowana w Dz.U. nr 187,
poz. 1115 i wejdzie w ży-
cie po upływie 14 dni od
publikacji, tj. 22 września
2011 r.
AR
uwaga!
DZIŚ
TYLKO W PRENUMERACIE
Tygodnik Podatkowy
n
Odszkodowanie przyznane firmie działającej
w specjalnej strefie ekonomicznej nie jest zwolnione
z opodatkowania
n
Wyrok lub ugoda zawarta przed sądem decydują o tym,
że zadośćuczynienie nie będzie podlegało podatkowi
dochodowemu
n
Pozostałe po likwidacji działalności gospodarczej towary
należy opodatkować
n
Amortyzację środków trwałych używanych czasowo
podatnik powinien wstrzymać do następnego sezonu
n
Środek trwały, który z powodu wykrytej wady został
zwrócony, trzeba wyksięgować z ewidencji
www.edgp.gazetaprawna.pl
n
GP
| 13 września 2011 |
nr 176 (3062)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
5
Nie ma boomu na leasing konsumencki
Mariusz Włodarczyk,
członek zarządu BZ WBK Leasing
PROCEDURY Składanie deklaracji podatkowych z tytułu otrzymania rzeczy
Darowiznę należy zgłosić w urzędzie skarbowym
Wysoka, karna stawka podat-
ku od darowizny może mieć
zastosowanie do darowizn
zwolnionych z podatku, któ-
re w terminie półrocznym nie
zostały zgłoszone fiskusowi.
Od darowizny można za-
płacić aż 20-proc. sankcyj-
ny podatek. Tak wysoka
stawka jest stosowana, jeśli
podatnik powoła się na da-
rowiznę w trakcie postępo-
wania lub kontroli przed or-
ganami podatkowymi, a na-
leżny podatek od tej
darowizny nie został zapła-
cony. Można mieć wątpli-
wości, czy sankcyjną staw-
kę stosuje się też do daro-
wizn między najbliższą
rodziną, które są zwolnione
z opodatkowania. Warun-
kiem zwolnienia jest jednak
ich zgłoszenie naczelniko-
wi urzędu skarbowego
w terminie półrocznym.
Andrzej Ossowski, adwo-
kat z kancelarii A. Ossowski,
tłumaczy, że jeżeli przed
upływem sześciomiesięcz-
nego terminu zostanie wsz-
częte postępowanie podat-
kowe, to podatnik cały czas
dysponuje uprawnieniem do
Jakie są pierwsze do-
świadczenia z oferowania
leasingu konsumenckiego
po zmianach wprowadzo-
nych 1 lipca?
Od wprowadzenia przepisów
podatkowych umożliwiają-
cych świadczenie przez fir-
my leasingu konsumenckie-
go minęły już ponad dwa
miesiące, a zainteresowanie
nowym produktem na razie
jest niewielkie.
W Polsce leasing dla indywi-
dualnego konsumenta w po-
wszechnej świadomości
właściwie nie istnieje, stąd
w pierwszym okresie sprze-
daż w tym segmencie natra-
fiła na poważną barierę
mentalną. Ponadto nowy
produkt oferuje w tym mo-
mencie niewiele firm leasin-
gowych i dotyczy tylko finan-
sowania samochodów. Wy-
bór jest więc ograniczony.
go rozwiązania umowy,
klient nie mógł zakupić
przedmiotu za kwotę wyni-
kającą z rozliczenia kontrak-
tu, a jedynie za wartość ryn-
kową. Zawarcie leasingu fi-
nansowego było zaś
niemożliwe dlatego, że orga-
ny skarbowe stały na stano-
wisku, że skoro konsument
nie dokonuje odpisów amor-
tyzacyjnych od środka trwa-
łego, to nie może być stroną
takiej umowy.
zwolnienia z podatku od da-
rowizny.
– W tym okresie nie może
być zastosowana sankcyjna
20-proc. stawka – podkre-
śla nasz rozmówca.
Jednak po upływie pół-
rocznego terminu możli-
ły zastosowanie powyższe
stawki – mówi Andrzej
Ossowski.
Inaczej się stanie, gdy już
po upływie 6 miesięcy obo-
wiązek zapłaty powstanie
wskutek powołania się
przez obdarowanego na da-
warunki muszą być spełnio-
ne. Obowiązek podatkowy
musi powstać w toku czyn-
ności kontrolnych lub
sprawdzających, a należny
podatek od tej darowizny
nie został zapłacony.
W takiej sytuacji obowiąz-
kiem organu podatkowego
będzie jednak uwzględnie-
nie ewentualnych kwot nie-
podlegających opodatkowa-
niu lub szczególnych zwol-
nień z podatku np. przy
nabyciu nieruchomości.
Nie obejmuje to już jednak
pełnego zwolnienia z podat-
ku, które po upływie 6 mie-
sięcy wygasło.
– Zasada, że podatek obli-
cza się od nadwyżki podsta-
wy opodatkowania ponad
kwotę wolną, ma zastoso-
wanie również do 20-proc.
stawki – potwierdza Kry-
stian Pawłowicz.
Takiego zdania był m.in.
WSA w Łodzi w wyroku
z 22 lipca 2009 r. (sygn. akt
I SA/Łd 199/09).
magdalena.majkowska@infor.pl
Zwolnionej z podatku darowizny nie trzeba
zgłaszać, jeżeli umowa została zawarta
w formie aktu notarialnego lub wartość darowizny nie
przekracza 9637 zł (limit pięcioletni)
Jakie zmiany przyniosła
ustawa o leasingu konsu-
menckim?
Wprowadzone regulacje do-
tyczące leasingu będą neu-
tralne podatkowo dla osób
nieprowadzących działalno-
ści gospodarczej. Wyelimi-
nowane zostały opisane
ograniczenia dotyczące za-
wierania umów leasingu
z konsumentami. Nowością
jest możliwość zmiany cza-
su trwania umowy leasingu
konsumenckiego bez żad-
nych konsekwencji podatko-
wych.
Co więcej, nowe przepisy po-
datkowe dotyczące umów
leasingu zawieranych z kon-
sumentami nie wprowadzają
żadnych ograniczeń w za-
kresie minimalnego okresu
trwania kontraktu. Na dłu-
gość okresu leasingu wpły-
nie przede wszystkim wy-
bór klienta wynikający ze
zdolności do spłaty rat le-
asingowych w danej wyso-
kości. Co prawda nadal
obowiązują reguły ustalania
minimalnej wartości końco-
wej, tak więc po kilku mie-
siącach umowy wykup bę-
dzie ustalony na wysokim
poziomie wynikającym ze
stawek amortyzacji.
Nie będzie jednak żadnego
problemu, aby ten wykup
rozłożyć na raty w przedłu-
żonej umowie leasingu.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
wość skorzystania z ulgi
bezpowrotnie wygasa. Sku-
tek jest taki, że niezgłoszo-
na fiskusowi darowizna
podlega opodatkowaniu na
ogólnych zasadach przewi-
dzianych dla I grupy podat-
kowej. Podatek płaci się za-
tem od nadwyżki darowizny
ponad kwotę 9637 zł (kwo-
ta wolna od podatku), we-
dług progresywnej skali ze
stawkami: 3 proc., 5 proc.
lub 7 proc.
– Jeśli po pół roku podat-
nik samodzielnie zadekla-
ruje podatek do zapłaty od
darowizny, której nie zgło-
sił do zwolnienia, będą mia-
rowiznę przed organem po-
datkowym lub organem
kontroli skarbowej w toku
czynności sprawdzających,
postępowania podatkowe-
go, kontroli.
– W takiej sytuacji organ
podatkowy może nałożyć
20-proc. stawkę – ostrzega
Andrzej Ossowski.
Także Krystian Pawłowicz,
ekspert w KPMG, zwraca
uwagę, że aby dana osoba
mogła być obciążona wyjąt-
kowo wysoką 20-proc. staw-
ką podatku, oba ustawowe
Dlaczego do 1 lipca le-
asing dla Kowalskiego
właściwie w Polsce nie ist-
niał?
Leasing konsumencki był
dostępny przed 1 lipca, jed-
nak barierą w jego stosowa-
niu były przepisy podatko-
we, niespójne z regulacją do-
tyczącą kredytu
konsumenckiego. Przepisy
ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.) nie odnosiły się
do kwestii związanych z le-
asingiem dla osób nieprowa-
dzących działalności gospo-
darczej.
Firma leasingowa nie mogła
zaoferować leasingu opera-
cyjnego. Wynikało to z tego,
że w przypadku tej formy fi-
nansowania i wcześniejsze-
PISALIŚMY O TYM | nr 170/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Kiedy fiskus zainteresuje się oszczędnościami
RACHUNKOWOŚĆ Zmiana wartości szacunkowych
Nowy standard pomoże w prowadzeniu ksiąg
PROJEKT
Modyfikacja wartości szacun-
kowych nie będzie stanowić
zmiany zasad rachunkowości.
Co roku przy tworzeniu
sprawozdania księgowi ma-
ją problem z ujmowaniem
wartości szacunkowych np.
rezerw. Ułatwieniem może
okazać się nowy standard,
nad którym pracuje Komitet
Standardów Rachunkowo-
ści. Ministerstwo Finansów
opublikowało projekt stan-
dardu nr 7 „Zmiany zasad
(polityki) rachunkowości,
wartości szacunkowych, po-
prawianie błędów, zdarzenia
następujące po dniu bilanso-
wym – ujęcie i prezentacja”.
Projekt wyjaśnia m.in., kie-
dy wartości szacunkowe
wymagają zweryfikowania
i zaktualizowania. Jest to ko-
nieczne, gdy zmieniły się
okoliczności będące podsta-
wą dokonanych szacunków
lub pojawiły się dodatkowe
informacje, które wcześniej
nie były znane. Podstawą ta-
kich działań może być rów-
nież nabranie większego do-
świadczenia gospodarczego.
Ponadto według standardu
zmiana wartości szacunko-
wych lub zastosowanie sza-
cunków do wyceny akty-
wów wykazywanych dotąd
w cenie nabycia lub koszcie
wytworzenia (ewentualnie
pomniejszonych o dokonane
odpisy aktualizacyjne), nie
stanowi zmiany przyjętych
zasad (polityki) rachunko-
wości. Nie jest nią też zastą-
pienie wartości godziwej
skorygowaną ceną nabycia
lub ceną nabycia, w razie
niemożności wiarygodnego
ustalenia wartości godziwej.
Inaczej jest w przypadku
zmiana, zasad wyceny (np.
materiałów w cenie zakupu
zamiast nabycia), która stano-
wi zmianę przyjętych zasad
(polityki) rachunkowości.
W przypadku trudności
w odróżnieniu zmiany przy-
jętych zasad (polityki) rachun-
kowości od zmiany wartości
szacunkowych standard zale-
ca, aby przyjąć, że nastąpiła
zmiana wartości szacunko-
wych.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PROMOCJA
ee-
Poradnik
Poradnik
e
e-
Poradnik
Prawo Prawo Prawo Prawo Prawo
e
e-
Poradnik
Praca i Ubezpieczenia Praca i Ubezpieczenia
e
e-
Poradnik
Podatki Podatki Podatki Podatki
Kodeks drogowy
po zmianach
ZFŚS
obowiązki pracodawcy
i świadczenia dla pracowników
ZFŚS
Amortyzacja
dla niewtajemniczonych
• Ustawa prawo o ruchu drogowym
• Porady eksperta
• Taryfikatory mandatów i punktów karnych
• Zasady tworzenia ZFŚS
• Odpisy i zwiększenia na ZFŚS w 2011 r.
• Obowiązki w zakresie administrowania środkami ZFŚS
• Dokumentacja świadczeń socjalnych
• Czym są środki trwałe
• Czym są wartości niematerialne i prawne
• W jaki sposób dokonywać odpisów amortyzacyjnych
PRAWO
PRACA I UBEZPIECZENIA
PODATKI
❙
ustawa Prawo o ruchu drogowym
❙
porady eksperta
❙
taryfi katory mandatów i punktów karnych
❙
znaki drogowe
Liczba stron: 256, cena: 19,90 zł
❙
zasady tworzenia ZFŚS
❙
odpisy i zwiększenia na ZFŚS w 2011 r.
❙
dokumentacja świadczeń socjalnych
❙
porady, wyjaśnienia, przepisy
❙
czym są środki trwałe
❙
jak dokonywać odpisów amortyzacyjnych
❙
jakie są stawki amortyzacji
❙
co to jest amortyzacja ekspresowa
Liczba stron: 238, cena: 19,90 zł
Liczba stron: 120, cena: 19,90 zł
Wejdź na
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
lub zamów telefonicznie: 22 761 30 30 lub 801 626 666
Ważne!
obowiązki pracodawcy
i świadczenia dla pracowników
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 12 września 11 (nr 176).pdf
(4147 KB)
TYGODNIK PODATKOWY z 12 września 11 (nr 176).pdf
(1674 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin