NOWE PRAWO z 23 sierpnia 11 (nr 162).pdf

(600 KB) Pobierz
041_nowe prawo_01.qxd
przepisy
prenumerata
nr 162 (3048) 23 sierpnia 2011
Pensje nauczycieli | D3
Wynagrodzenie zasadnicze kadry pedagogicznej
wzrośnie od 1 września o 7 proc.
Imprezy masowe | D4
Pseudokibice z orzeczonym zakazem wstępu
będą nadzorowani przez elektroniczne bransoletki
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Single też dostaną kredyt
n OPP mogą stracić
dochód z 1 proc. ...................................... |D2
z dopłatami do odsetek
n Określono wzory
druków celnych ........................................ |D2
n Środki na likwidację
są kosztem .............................................. |D2
Z PROGRAMU „RODZINA NA SWOIM” skorzystają także bezdzietne osoby niepozostające
w związkach małżeńskich. Na preferencyjny kredyt mogą liczyć tylko ci, którzy w dniu
złożenia wniosku będą mieli nie więcej niż 35 lat
n Budżet
otrzyma później środki............................ |D2
n Rolnik
nie dostanie PIT-8C ................................ |D2
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Już od 31 sierpnia będą obo-
wiązywały nowe zasady udzie-
lania dopłat do oprocentowa-
nia kredytów udzielanych w ra-
mach programu „Rodzina na
swoim”. Wchodząca w życie
nowelizacja ustawy o finanso-
wym wsparciu rodzin w naby-
waniu własnego mieszkania po-
szerza grono osób, które mogą
skorzystać z takiego wsparcia.
Nie tylko rodziny
Z kredytu z państwowymi do-
płatami mogły korzystać do-
tychczas tylko dwie kategorie
osób. Pierwszą grupą byli mał-
żonkowie bez względu na to, czy
posiadali dzieci. Drugą grupą
beneficjentów były osoby sa-
motnie wychowujące dzieci.
Przy tym przynajmniej jedno
z nich musiało być małoletnie
albo w wieku do 25 lat, pod wa-
runkiem że uczyło się lub stu-
diowało. Ze wsparcia mogli też
korzystać rodzice posiadający
dziecko, na które przysługiwał
zasiłek pielęgnacyjny (bez
względu na jego wiek).
Wraz z końcem tego miesiąca
wniosek o preferencyjny kredyt
będą mogły złożyć dodatkowo
osoby niepozostające w związ-
ku małżeńskim i niemające
dzieci. Na dopłaty będą mogli
jednak liczyć tylko ci single, któ-
rzy do dnia zawarcia umowy
kredytu preferencyjnego nie by-
li właścicielem lub współwłaści-
cielem domu (mieszkania) oraz
nie mieli własnościowego
mieszkania w spółdzielni.
Na tańsze mieszkania
Nowelizacja z jednej strony
poszerzyła grupę beneficjentów,
którzy mogą starać się o wspar-
cie państwa przy nabywaniu
pierwszego mieszkania. Z dru-
jednorodzinnych i lokali miesz-
kalnych w budynkach wieloro-
dzinnych. Dla pozostałych do-
mów jednorodzinnych i lokali
mieszkalnych w budynkach
wielorodzinnych będzie on wy-
nosił 0,8. Zmiany będą zauwa-
żalne. Przykładowo w III kwar-
tale 2011 r. w Lublinie można
było uzyskać dopłatę do miesz-
kania, którego 1 mkw. kosztuje
maksymalnie 4817 zł. Po zmia-
nach będzie to 3441 zł – w przy-
padku mieszkań z rynku pier-
cyjny najpóźniej do końca ro-
ku kalendarzowego, w którym
kończy 35 lat. Jeżeli wniosek
złożą małżonkowie, warunek
ten będzie dotyczył młodszego
małżonka, natomiast w przy-
padku jednakowego wieku –
obojga małżonków.
Jednym z najbardziej znaczą-
cych zapisów wchodzącej w ży-
cie regulacji jest określenie
maksymalnego okresu przyj-
mowania wniosków o kredyty
preferencyjne w ramach pro-
n Pielęgniarki chronione
jak funkcjonariusze publiczni.................. |D3
n Rolnicy mogą
starać się o refundację ............................ |D3
UWAGA!
książka niezbędna
w każdej fi rmie
Osoby, które chcą kupić pierwsze mieszkanie
lub wybudować dom i skorzystać przy tym
z państwowych dopłat do odsetek kredytowych,
muszą złożyć wniosek do końca 2012 r.
ponad 300 stron porad,
jak uniknąć błędów
w rozliczeniach
bonusów z fi skusem i ZUS
giej zawiera rozwiązania, które
prowadzą do stopniowego wy-
hamowania programu „Rodzi-
na na swoim” i wygaszania ak-
cji kredytowej. Ma to zostać
osiągnięte m.in. poprzez
zmniejszenie współczynnika
decydującego o cenie 1 mkw.
mieszkania, na które można
uzyskać dopłaty do kredytu.
Obowiązujący współczynnik
1,4 zostanie zmniejszony do 1,0
dla będących w budowie lub
nowo wybudowanych domów
wotnego, i 2753 zł – w przypad-
ku mieszkań z rynku wtórnego.
Limit wiekowy
Kolejnymi zmianami, które
przyczynią się do ograniczenia
akcji kredytowej, jest wprowa-
dzenie maksymalnego wieku
docelowego kredytobiorcy. Do-
płaty do odsetek będą mogły
być stosowane, jeżeli kredyto-
biorca, z wyjątkiem osób samot-
nie wychowujących dzieci, zło-
ży wniosek o kredyt preferen-
gramu „Rodzina na swoim”.
Nowelizacja przewiduje zakoń-
czenie ich przyjmowania z koń-
cem 2012 roku. Osoby, które
otrzymały kredyty na ich pod-
stawie, zachowają prawo do
otrzymywania państwowego
dofinansowania do odsetek
przez kolejne 8 lat.
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 ustawy z 15 lipca
2011 r. o zmianie ustawy o finansowym
wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. z 2011 r. nr 168, poz. 1006).
Zamówienia :
tel. 801 626 666, (22) 761 30 30
e-mail: bok@infor.pl
Promocyjna cena dla prenumeratorów DGP 69 zł + koszt wysyłki 7,50 zł
ADMINISTRACJA W tworzeniu prawa będą brać częściej udział przedstawiciele środowisk, których mają dotyczyć nowe regulacje
Rząd opracuje wykaz prac legislacyjnych
W wykazie prac legislacyjnych
zostanie podane nazwisko
osoby odpowiedzialnej za
opracowanie projektu aktu
prawnego. Znajdą się tam rów-
nież wskazania co do istoty
rozwiązań, które mają zostać
zawarte.
Już 1 września 2011 r. zmie-
nią się zasady ujawniania
działalności lobbingowej
w procesie stanowienia pra-
wa. Zamiast opracowywane-
go programu prac legislacyj-
nych Rady Ministrów doty-
czącego projektów ustaw co
sześć miesięcy rząd będzie
prowadził wykaz prac legi-
slacyjnych. Znajdą się w nim
projekty: założeń projektów
ustaw, ustaw i rozporządzeń
oraz informacje o potrzebie
i przyczynach wprowadze-
nia rozwiązań, które zostały
tam ujęte.
Nowe zasady zawiera usta-
wa z 13 maja 2011 r. o zmia-
nie ustawy o działalności lob-
bingowej w procesie stano-
wienia prawa (Dz.U. nr 161,
poz. 966), którą 4 sierpnia
2011 r. podpisał prezydent.
Odpowiedzialność personalna
W wykazie zostaną podane
imię i nazwisko oraz stano-
wisko i funkcja osoby odpo-
wiedzialnej za opracowanie
projektu, a w razie jej rezy-
gnacji z prac nad projektem
także przyczyny, które to spo-
wodowały. Oprócz tego znaj-
dą się tam również wskaza-
nia co do istoty rozwiązań,
które planuje się zawrzeć
w projekcie, a także organu
odpowiedzialnego za opra-
cowanie go oraz za przedło-
żenie rządowi. Wykaz będzie
udostępniany w Biuletynie
Informacji Publicznej. Nato-
miast raz na sześć miesięcy
rząd przedstawi Sejmowi
wykaz projektów, co do któ-
rych został już określony ter-
min, w jakim je przyjmie. Ra-
da Ministrów bądź jej organ
pomocniczy będą bowiem
miały prawo określać termin
planowanego przyjęcia pro-
jektu ujętego w wykazie.
Zakres informacji
Prowadzone będą także
wykazy prac legislacyjnych
dotyczące projektów rozpo-
rządzeń prezesa Rady Mini-
strów i ministrów wraz z po-
daniem terminu wydania te-
go aktu prawnego, informa-
cjami o przyczynie i potrze-
bie wprowadzenia rozwią-
zań tam ujętych oraz innymi,
które podawane będą w wy-
kazie projektów: założeń,
ustaw i rozporządzeń.
Tworzenie projektu
Teksty tych projektów bę-
dą udostępniane w Biulety-
nie Informacji Publicznej
w chwili przekazania ich do
uzgodnień z członkami Rady
Ministrów. W biuletynie zo-
staną udostępnione wówczas
również wszystkie doku-
menty dotyczące prac nad
projektem.
Nowe przepisy uregulują
także sposób zgłaszania za-
interesowania pracami nad
projektami ujętymi w wyka-
zach lub udostępnionych
w biuletynie, gdy nie były
ujęte w żadnym z wykazów.
Zgłoszenie będzie można
wnieść na urzędowym for-
mularzu do organu odpowie-
dzialnego za przedłożenie
projektu założeń ustawy lub
projektu ustawy rządowi lub
opracowanie projektu rozpo-
rządzenia. Następnie takie
zgłoszenie zostanie opubliko-
wane w Biuletynie Informa-
cji Publicznej, ale bez adre-
sów osób fizycznych, i zali-
czone do dokumentów do-
tyczących prac nad konkret-
nym projektem.
Podmiot dokonujący zgło-
szenia poda w nim imiona,
nazwiska oraz adresy osób
reprezentujących go w pra-
cach nad konkretnym pro-
jektem. W razie zmiany
wskazanych danych osobo-
wych musi je aktualizować.
Ma na to siedem dni od wy-
stąpienia zmian. Zgłoszenie
takie kieruje się odpowied-
nio do organu odpowie-
dzialnego za przedłożenie
projektu Radzie Ministrów
lub opracowanie projektu
rozporządzenia.
malgorzata.piasecka@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 ustawy
z 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy
o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz.U. nr 161,
poz. 966).
NOWE PRAWO
PROMOCJA
690094942.024.png 690094942.025.png 690094942.026.png 690094942.027.png 690094942.001.png 690094942.002.png
D 2
przepisy
PODATKI
DGP | 23 sierpnia 2011 | nr 162 (3048) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PROCEDURY Sprawozdania
OPP mogą stracić
dochód z 1 proc.
PRAWO CELNE Składanie dokumentów w urzędzie
Określono wzory druków celnych
Od 12 września 2011 r. w kontaktach z organami celnymi podmioty uczestniczące w obrocie towarowym z krajami trzecimi
powinny posługiwać się nowymi wzorami formularzy, w których przewidziano miejsce na numer EORI
Organizacja pożytku publicz-
nego, która nie przekaże w ter-
minie sprawozdania z działal-
ności, nie zostanie umieszczo-
na w wykazie podmiotów
uprawnionych do otrzymania
1 proc. z PIT.
Nowelizacja ustawy o dzia-
łalności pożytku publicz-
nego i o wolontariacie oraz
niektórych innych ustaw
uchwalona przez Sejm 30
czerwca wprowadza zmia-
ny w terminach dostarcza-
nia przez organizacje pożyt-
ku publicznego (OPP)
sprawozdań ze swojej
działalności.
Zgodnie z nowelizacją
OPP zamieszczają zatwier-
dzone sprawozdanie fi-
nansowe i sprawozdanie
merytoryczne ze swojej
działalności w terminie do
15 lipca roku następujące-
go po roku, za który skła-
dane jest sprawozdanie, na
stronie internetowej Mini-
sterstwa Pracy i Polityki
Społecznej (MPiPS). Wy-
jątkiem od tej zasady jest
sytuacja, kiedy rok obroto-
wy organizacji nie jest
rokiem kalendarzowym.
W takiej sytuacji organiza-
cja zamieszcza sprawozda-
nia w terminie 15 dni od
dnia zatwierdzenia rocz-
nego sprawozdania finan-
sowego.
Jednocześnie zgodnie ze
zmienionymi przepisami
sankcją za naruszenie
obowiązku zamieszczenia
sprawozdań na stronie in-
ternetowej MPiPS (tj. do 15
lipca roku następującego
po roku, za który składane
jest sprawozdanie finanso-
we i merytoryczne) jest
brak możliwości uwzględ-
nienia takiej organizacji
w wykazie organizacji po-
żytku publicznego, na któ-
re podatnik podatku do-
chodowego od osób fizycz-
nych może przekazać
1 proc. podatku. Senacka
poprawka wprowadzona
do ustawy doprecyzowała,
że zasada ta powinna do-
tyczyć również tych orga-
nizacji, których rok obro-
towy nie pokrywa się z ro-
kiem kalendarzowym.
Przepisy znowelizowa-
nej ustawy mają wejść
w życie po upływie 30 dni
od dnia ogłoszenia. Prze-
pisy ustawy modyfikują-
ce zasady publikowania
sprawozdań finansowych
i merytorycznych przez
organizacje pożytku pu-
blicznego mają wejść
w życie z początkiem
2012 roku.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 23
ust. 6 – 6b ustawy z 30 czerwca
2011 r. o zmianie ustawy o działalno-
ści pożytku publicznego i o wolonta-
riacie oraz niektórych innych ustaw
(nieopublikowana).
Art. 45c ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób
fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51,
poz. 307 z późn. zm.).
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
Przedsiębiorcy, którzy
chcą przywozić towary oraz
dokonywać ich transportu
w ramach procedury tranzy-
towej lub je wywozić, mu-
szą w kontaktach z organa-
mi celnymi posługiwać się
numerem EORI. Zgodnie
z rozporządzeniem Komisji
(WE) nr 312/2009 z 16
kwietnia 2009 r. taki obo-
wiązek ciąży też na po-
datnikach, którzy zamie-
rzają wystąpić o pozwole-
nia na stosowanie procedu-
ry uproszczonej lub proce-
dur celnych w różnych pań-
stwach członkowskich.
Przedsiębiorcy mieli pro-
blem z podawaniem swoich
numerów EORI, ponieważ
na dotychczasowych wzo-
rach formularzy określonych
w rozporządzeniu ministra fi-
nansów z 22 grudnia 2004 r.
(Dz.U. nr 283 poz. 2824
z późn. zm.) nie było miejsca
na podanie numeru EORI.
Od 12 września 2011 r. wej-
dzie w życie nowe rozporzą-
dzenie, w którym określono
wzory wniosków ze specjal-
nym polem przeznaczonym
dla numeru EORI. Ponadto
w celu uproszczenia formal-
ności celnych związanych
z uzyskaniem pozwolenia
na stosowanie procedury
uproszczonej w nowo okre-
ślonych formularzach ogra-
niczono zakres informacji,
które wnioskodawca jest zo-
bowiązany podawać. Przed-
siębiorca nie będzie musiał też
składać załączników, gdy
wynikające z nich informacje
będą pozyskane z innych
źródeł dostępnych dla orga-
nów. Nowe wzory wniosków
uwzględniają, także preferen-
cje dla wnioskodawców po-
siadających świadectwo upo-
ważnionego przedsiębiorcy
(AEO). W rozporządzeniu
określono nowy wzór formu-
larza dla przedsiębiorców,
którzy będą chcieli powiado-
mić organy celne o rozpoczę-
ciu działalności w wolnym
obszarze celnym lub składzie
wolnocłowym.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 1 – 38 rozporzą-
dzenia ministra finansów z 22 lipca 2011 r.
w sprawie wzorów formularzy stosowa-
nych w sprawach celnych
(Dz.U. nr 166 poz.955).
Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 usta-
nawiające przepisy w celu wykonania roz-
porządzenia Rady (EWG)
nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnoto-
wy Kodeks Celny (Dz.Urz. UE L 98
z 17 kwietnia 2009 r., str. 3).
PODATEK DOCHODOWY Nowe prawo geologiczne i górnicze
Środki na likwidację są kosztem
Pieniądze zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przez przedsiębiorcę, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopalin
ze złóż, stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Nowa ustawa – Prawo geo-
logiczne i górnicze (Dz.U.
z 2011 r. nr 163, poz. 981)
ma swoje konsekwencje
w prawie podatkowym. Do-
tyczą one funduszu likwi-
dacji zakładu górniczego.
Zgodnie z art. 128 ustawy
– Prawo geologiczne i górni-
cze przedsiębiorca, który
uzyskał koncesję na wydo-
bywanie kopalin ze złóż,
podziemne bezzbiornikowe
magazynowanie substancji
lub podziemne składowanie
odpadów, ma obowiązek
utworzenia funduszu likwi-
dacji zakładu górniczego.
Środki na nim zgromadzone
mogą zostać przeznaczone
jedynie na likwidację zakła-
du. Jak wynika z art. 128 ust.
8 ustawy, środki funduszu
stanowią koszty uzyskania
przychodów w rozumieniu
przepisów o podatku docho-
dowym i mogą być wyko-
rzystane wyłącznie w celu
pokrycia kosztów likwidacji
zakładu górniczego lub jego
oznaczonej części, a także
zbędnych ze względów
technicznych i technolo-
gicznych urządzeń, instala-
cji, obiektów lub wyrobisk
górniczych tego zakładu.
A zatem przedsiębiorstwo
może zaliczać gromadzone
na funduszu środki do swo-
ich kosztów podatkowych.
Nowe prawo geologiczne
i górnicze powołuje się rów-
nież na zasady amortyzacji
obowiązujące w podatku
dochodowym. Zasady te na-
leży stosować do określania
wysokości środków, jakie
przedsiębiorstwo musi
przekazać na fundusz likwi-
dacyjny. Jak wynika z art.
128 ust. 4 pkt 1 ustawy,
w przypadku wydobywania
kopalin ze złóż metodą ro-
bót podziemnych lub otwo-
rów wiertniczych na fun-
dusz trzeba przeznaczyć
równowartość nie mniej niż
3 proc. odpisów amortyza-
cyjnych od środków trwa-
łych zakładu górniczego.
Co więcej, z ustawy wyni-
ka też, że podmiot, który
uzyskał koncesję na poszu-
kiwanie lub rozpoznawanie
złóż kopalin, musi wnieść
opłatę. Do opłaty tej stosu-
je się przepisy Ordynacji po-
datkowej (np. w przypadku
konieczności ściągnięcia
wierzytelności i odsetek).
PODSTAWA PRAWNA Art. 128 ustawy
z 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz.U. nr 163, poz. 981).
Podatnicy, składając zeznania podatkowe
PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38,
PIT-39, mogą przekazać 1 proc. należnego podatku
na konto wybranej organizacji pożytku publicznego
DYSPONENCI Zmiana terminów
Budżet otrzyma później środki
PODATKI DOCHODOWE Zwolnienia
Rolnik nie dostanie PIT-8C
Niewykorzystane do końca
roku środki z budżetu europej-
skiego minister finansów mo-
że przekazać na sfinansowa-
nie potrzeb pożyczkowych
państwa. Na przekazanie tych
środków będzie miał czas do
końca marca.
Od 19 sierpnia obowiązu-
je rozporządzenie ministra fi-
nansów, które wprowadziło
kilka zmian dotyczących
rozliczania środków z bud-
żetu europejskiego (obecnie
w budżecie państwa mamy
podział na budżet środków
krajowych i europejskich).
Zgodnie z par. 13 ust. 9 roz-
porządzenia w przypadku
gdy na koniec roku budże-
towego na rachunku banko-
wym do obsługi płatności
znajdują się niewykorzysta-
ne środki przekazane na ten
rachunek ze źródeł, o których
mowa w art. 118 ust. 3 usta-
wy o finansach publicz-
nych, minister finansów
przekazuje te środki na ra-
chunek środków do sfinan-
sowania pożyczkowych po-
trzeb budżetu państwa,
w terminie do 31 marca ro-
ku następującego po roku
budżetowym. Wyjaśnijmy,
że art. 118 ust. 3 ustawy o fi-
nansach publicznych sta-
nowi, że deficyt budżetu
środków europejskich jest
finansowany w ramach po-
trzeb pożyczkowych budże-
tu państwa.
Zmiana była konieczna ze
względu na prawidłowość
rozliczeń niewykorzysta-
nych środków i przekaza-
nia ich na zaspokojenie po-
trzeb pożyczkowych pań-
stwa. Beneficjenci korzysta-
jący z pieniędzy z budżetu
środków europejskich na
przełomie roku często zwra-
cali niewykorzystane środ-
ki na rachunek w Banku Go-
spodarstwa Krajowego do
obsługi płatności. Minister-
stwo Finansów wyjaśniło,
że konieczna jest szczegóło-
wa analiza zwrotów, aby
sprawdzić, czy pochodzą ze
źródła określonego w art.
118 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych. Analiza taka
jest możliwa jednak dopie-
ro po 20 lutego roku nastę-
pującego po roku budżeto-
wym. Do tego czasu dyspo-
nenci środków muszą bo-
wiem złożyć sprawozdania
roczne. Stąd konieczne by-
ło wydłużenie terminu dla
ministra finansów (do 31
marca roku następującego
po roku budżetowym).
Omawiane rozporządzenie
ujednoliciło również termin
na rozliczenie przez organy
podatkowe operacji na ra-
chunkach bankowych po
zakończeniu roku budżeto-
wego. Zgodnie z par. 16 ust.
7 pkt 1 izby celne (dotych-
czas przepis dotyczył jedy-
nie urzędów skarbowych)
będą mogły przekazać do-
chody z tytułu podatko-
wych i niepodatkowych na-
leżności budżetowych na
bieżący rachunek budżetu
państwa do 25 stycznia ro-
ku następującego po roku
budżetowym.
lukasz.zalewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 13 ust. 9, par. 16
ust. 7 pkt 1 rozporządzenia ministra fi-
nansów z 22 lipca 2011 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie szczegółowe-
go sposobu wykonywania budżetu pań-
stwa (Dz.U. nr 161, poz. 970).
Agencja płatnicza nie będzie
miała obowiązku wystawiania
informacji PIT-8C w związku
z umorzeniem należności rol-
nikom.
Umorzone producentom
rolnym należności i wierzy-
telności przypadające agen-
cjom płatniczym w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej ma-
ją być zwolnione z opodatko-
wania podatkiem dochodo-
wym. Zwolnienie ma objąć
również należności z tytułu
nienależnie lub nadmiernie
pobranych płatności m.in.
w ramach systemów wspar-
cia bezpośredniego, od usta-
lenia których odstąpiono. Ta-
kie nowe zwolnienia w usta-
wach o PIT i CIT przewiduje
nowelizacja ustawy o wspie-
raniu rozwoju obszarów
wiejskich z udziałem środ-
ków Europejskiego Fundu-
szu Rolnego na rzecz Rozwo-
ju Obszarów Wiejskich oraz
o zmianie niektórych innych
ustaw, którą rozpatrzył już
Sejm i Senat.
Należności umarzane są
podmiotom będącym pro-
ducentami rolnymi.
Szczegółowe zasady uma-
rzania, odraczania lub roz-
kładania na raty spłaty należ-
ności przypadających agen-
cjom płatniczym w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej re-
guluje rozporządzenie Rady
Ministrów z 21 grudnia
2010 r. Wyjaśnijmy, że pre-
zes agencji płatniczej (Agen-
cji Restrukturyzacji i Moder-
nizacji Rolnictwa i Agencji
Rynku Rolnego) z urzędu
umarza należności pienięż-
ne pochodzące z określo-
nych w rozporządzeniu fun-
duszy, o ile należność nie jest
wyższa od kwoty stanowią-
cej równowartość 100 euro.
Obecnie organy podatkowe
argumentują, że umorzenie
należności oraz odstąpienie
od ich dochodzenia ma kon-
kretny wymiar finansowy
i jest przychodem podatni-
ka. Wprawdzie nie uzyskuje
on środków finansowych, ale
zostaje zwolniony od zapła-
ty określonych kwot. W kon-
sekwencji umorzone należ-
ności oraz odstąpienie od ich
dochodzenia od osób fizycz-
nych prowadzących działal-
ność gospodarczą stanowi
przychód z tej działalności.
Dla tych osób agencja płatni-
cza nie ma obowiązku wy-
stawienia informacji PIT-8C
o wysokości osiągniętego
przychodu.
Natomiast w przypadku
umorzenia należności oraz
odstąpienia od ich docho-
dzenia od osób fizycznych
nieprowadzących działalno-
ści gospodarczej, u osób tych
powstanie przychód z in-
nych źródeł. W związku
z tym dla tych osób koniecz-
ne jest wystawienie infor-
macji PIT-8C. Na skutek
wprowadzenia zwolnień po-
datkowych wyeliminowane
zostaną wskazane powyżej
obowiązki związane z rozli-
czeniem podatkowym umo-
rzonych należności.
magdalena.majkowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 2 oraz art.
3 ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu
rozwoju obszarów wiejskich z udziałem
środków Europejskiego Funduszu Rolne-
go na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(ustawa przekazana do podpisu prezy-
denta).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Gmina może otrzymać nawet 1 mln zł na remont targowiska
Środa
24 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
PODATNIK
FIRMA
PRZEDSIĘBIORCA
Ważne!
FINANSE PUBLICZNE
PRODUCENCI
690094942.003.png 690094942.004.png 690094942.005.png 690094942.006.png 690094942.007.png
DGP | 23 sierpnia 2011 | nr 162 (3048) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
przepisy
D 3
PRACOWNICY MEDYCZNI Wykonywanie zawodu
Pielęgniarki chronione
jak funkcjonariusze publiczni
PŁACE Obowiązki samorządów
Pensje nauczycieli
wyższe o 7 procent
Od 1 września wynagrodze-
nie zasadnicze kadry peda-
gogicznej wzrośnie o siedem
proc. Na tej podstawie samo-
rządy mogą określić wyso-
kość pozostałych składników
ich pensji.
Zmiana stawek wynagro-
dzenia zasadniczego na-
uczycieli jest konsekwencją
ustalenia w ustawie budże-
towej nowej kwoty bazowej
dla tej grupy zawodowej. Od
1 września 2011 r. wzrasta
ona o 7 proc. i będzie wy-
nosić 2618,10 zł. Następ-
stwem jej podwyższenia
jest zmiana załącznika do
rozporządzenia ministra
edukacji narodowej z 31
stycznia 2005 r. w sprawie
wysokości minimalnych
stawek wynagrodzenia za-
sadniczego nauczycieli,
ogólnych warunków przy-
znawania dodatków do wy-
nagrodzenia zasadniczego
oraz wynagradzania za pra-
cę w dniu wolnym od pra-
cy (Dz.U. nr 22, poz. 181
z późn. zm.).
Samorządy na podstawie
tej nowelizacji (patrz podsta-
wa prawna) mogą już okre-
ślać wysokości m.in. dodat-
ków motywacyjnych do
pensji nauczycieli, aby na
bieżąco móc zapewniać im
średnie płace i nie być zmu-
szonymi w przyszłym roku
wypłacać nauczycielom do-
datków wyrównawczych
do pensji.
Od września zatem pensje
zasadnicze pedagogów wy-
nosić będą:
n dla nauczyciela stażysty –
2182 zł,
n dla nauczyciela kontrakto-
wego – 2246 zł,
n dla nauczyciela mianowa-
nego – 2550 zł,
n dla nauczyciela dyplomo-
wanego 2995 zł.
Średnia płaca nauczycieli
będzie kształtować się od-
powiednio: stażysty – 2618
zł, kontraktowego – 2906 zł,
mianowanego – 3770 zł, dy-
plomowanego – 4817 zł.
Podwyższenie wynagro-
dzeń dla nauczycieli ma na-
stąpić nie później niż do 30
września, ale z wyrówna-
niem od 1 września.
artur.radwan@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 13 ust. 2 ustawy
z 20 stycznia 2011 r. – Ustawa budżetowa
na rok 2011 (Dz.U. nr 29, poz. 150).
Art. 43 ustawy z 26 listopada 2010 r.
o zmianie niektórych ustaw związanych
z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U.
nr 238, poz. 1578).
Rozporządzenie ministra edukacji naro-
dowej z 18 lipca 2011 r. zmieniające roz-
porządzenie w sprawie wysokości mini-
malnych stawek wynagrodzenia zasad-
niczego nauczycieli, ogólnych warunków
przyznawania dodatków do wynagro-
dzenia zasadniczego oraz wynagradza-
nia za pracę w dniu wolnym od pracy
(Dz.U. nr 161, poz. 967).
Agresywnego pacjenta za napaść na pielęgniarkę lub jej znieważenie podczas pełnienia obowiązków służbowych będzie można
ukarać grzywną lub wszcząć wobec niego postępowanie karne. Pielęgniarki i położne będą traktowane jak funkcjonariusze
publiczni. Zyskały one także prawo ochrony przed dyskryminacją ze względu na formę zatrudnienia
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
Od przyszłego roku zmie-
nią się uprawnienia zawo-
dowe, ale także zostaną za-
ostrzone sankcje wobec
pielęgniarek i położnych.
2 sierpnia prezydent Broni-
sław Komorowski podpisał
dwie ustawy, które regulu-
ją zasady wykonywania
obu zawodów oraz funk-
cjonowania ich samorzą-
dów zawodowych. Obie
grupy zyskają więcej przy-
wilejów i lepszą ochronę
zawodową.
Od przyszłego roku pielę-
gniarki i położne będą trak-
towane podczas pracy jak
funkcjonariusze publiczni,
np. policjanci. Tak przewi-
duje ustawa o zawodach
pielęgniarki i położnej.
Uznanie przedstawicielek
obu zawodów za funkcjo-
nariuszy publicznych ozna-
cza, że zgodnie z kodeksem
karnym za ich znieważenie
podczas pełnienia obowiąz-
ków służbowych grozi kara
grzywny, a nawet pozba-
wienia wolności do trzech
lat. Nowe przepisy mogą
być podstawą do wszczęcia
postępowania i ukarania
np. agresywnego pacjenta,
który zaatakował pielę-
gniarkę podczas wykony-
wania obowiązków służbo-
wych.
Zakaz dyskryminacji
Ustawa o zawodach pielę-
gniarki i położnej przewi-
duje również dodatkową
ochronę sióstr przed dys-
kryminacją ze względu na
formę wykonywania zawo-
du. Takie przepisy do usta-
wy wprowadzili senatoro-
wie. Ma to związek z usta-
wą o działalności leczniczej,
która obowiązuje od 1 lipca
i umożliwia zatrudnianie
pielęgniarek w szpitalach na
kontraktach. Sankcjonuje to
także ustawa o zawodzie
pielęgniarki i położnej, któ-
ra stwierdza, że siostry mo-
gą być zatrudniane na pod-
stawie umowy o pracę lub
umowy cywilnoprawnej,
a także w ramach indywi-
dualnej lub grupowej prak-
tyki.
Zgodnie z nowymi prze-
pisami, pracodawca nie
będzie mógł jednak podej-
mować żadnych działań
dyskryminujących je ze
względu na formę zatrud-
nienia.
Zgodnie z poprawkami
wprowadzonymi w Sena-
cie, odmowa pielęgniarki
zatrudnionej w szpitalu na
etacie zgody na zmianę for-
my wykonywania zawodu
nie może być przyczyną
wypowiedzenia jej u mowy
przez pracodawcę. Ozna-
cza to także, że nie będzie
można szykanować pielę-
gniarki lub położnej, która
nie zgodzi się na przejście
na kontrakt.
Przerwa w pracy zawodowej
Ustawa poszerza katalog
czynności, których wyko-
nywanie przez pielęgniarkę
nie pozbawi jej prawa za-
wodu. Obecnie pielęgniarka
lub położna, która nie wy-
konuje zawodu przez okres
dłuższy niż 5 lat, traci
uprawnienia zawodowe.
Chcąc je odzyskać, musi
wziąć udział w szkoleniu,
które trwa do pół roku i od-
bywa się pod nadzorem wy-
znaczonej osoby.
Zgodnie z nową ustawą
prawa wykonywania zawo-
du pielęgniarki lub położ-
nej nie będą tracić osoby,
które:
n uczą zawodu pielęgniarki
lub położnej,
n prowadzą prace nauko-
wo-badawcze w zakresie
pielęgniarstwa lub wyko-
nywania zawodu położ-
nej,
n zajmują się kierowaniem
lub zarządzaniem zespo-
łami pielęgniarek lub po-
łożnych,
n są zatrudnione w szpita-
lach lub innych placów-
kach medycznych, ale na
stanowiskach administra-
cyjnych, jeśli wykonują
czynności związane przy-
gotowywaniem, nadzo-
rem lub udzielaniem
świadczeń zdrowotnych,
n pracują w Narodowym
Funduszu Zdrowia oraz
innych instytucjach pu-
blicznych, których za-
kres działania obejmuje
nadzór na ochroną zdro-
wia,
n są zatrudnione w domach
pomocy społecznej,
n są zatrudnione na stano-
wisku pielęgniarki w żłob-
ku lub klubie dziecięcym,
n sprawują funkcje w samo-
rządzie pielęgniarek i po-
łożnych,
n pełnią funkcję w związ-
kach zawodowych poza
zakładem pracy, jeżeli
z pełnieniem tej funkcji
jest związane zwolnienie
z obowiązku świadczenia
pracy.
Sprawowanie tych czyn-
ności przez pielęgniarkę lub
położną ustawa uznaje za
wykonywanie zawodu.
Opieka pielęgnacyjna
Ustawa zezwala pielę-
gniarkom i położnym na
wykonywanie w ich miej-
scu pracy dodatkowej opie-
ki pielęgnacyjnej. Takie roz-
wiązanie zostało wprowa-
dzone przepisami ustawy
z 6 listopada 2008 roku
o prawach pacjenta i rzecz-
niku praw pacjenta (Dz.U.
z 2009 r. nr 52, poz. 417
z późn. zm.). Pacjent lub je-
go rodzina mogą zawrzeć
z pielęgniarką lub położną
umowę cywilnoprawną na
wykonywanie przez nie do-
datkowej opieki świadczo-
nej odpłatnie poza godzina-
mi pracy. Są to usługi inne
niż świadczenia zdrowot-
ne, takie, jak mycie, pomoc
w karmieniu chorego. Pie-
lęgniarka lub położna, któ-
ra zawrze taką umowę z pa-
cjentem lub jego rodziną,
ma obowiązek poinformo-
wać o świadczeniu dodatko-
wej opieki pielęgnacyjnej
placówkę medyczną, w któ-
rej jest zatrudniona.
Odmowa świadczenia
Pielęgniarki i położne bę-
dą miały prawo wglądu do
dokumentacji medycznej
pacjenta oraz do uzyskania
od lekarza pełnej informacji
o stanie zdrowia chorego,
rozpoznaniu, proponowa-
nych metodach diagno-
stycznych, leczniczych, re-
habilitacyjnych, zapobie-
gawczych i dających się
przewidzieć następstwach
podejmowanych działań,
w zakresie niezbędnym do
udzielanych przez siebie
świadczeń zdrowotnych
i pielęgnacyjnych.
Są one obowiązane zgod-
nie z posiadanymi kwalifi-
kacjami zawodowymi do
udzielania pomocy w każ-
dym przypadku, gdy zwło-
ka w jej udzieleniu mogła-
by spowodować stan nagłe-
go zagrożenia. Jednocześnie
jednak ustawa przyznaje im
prawo do odmowy wykona-
nia świadczenia zdrowotne-
go lub wykonania zlecenia
lekarskiego, jeśli jest ono
niezgodne z ich sumieniem
lub z zakresem posiadanych
kwalifikacji. Przyczynę od-
mowy pielęgniarka musi
wyjaśnić przełożonemu na
piśmie. Odnotowuje rów-
nież ten fakt w dokumenta-
cji medycznej. W sytuacji
uzasadnionej odmowy wy-
konania świadczenia pielę-
gniarka i położna mają obo-
wiązek uprzedzić o tym pa-
cjenta oraz wskazać
możliwości uzyskania tego
świadczenia u innej pielę-
gniarki, położnej lub w in-
nej placówce medycznej.
Więcej kar dla pielęgniarek
Od stycznia przyszłego
roku zmienią się także do-
tychczasowe regulacje do-
tyczące odpowiedzialności
zawodowej pielęgniarek
i położ- nych. Najważniej-
szą zmianą jest poszerzenie
katalogu kar, które mogą być
nałożone na pielęgniarkę
lub położną, jeśli złamie ona
zasady wykonywania zawo-
du. Obecnie przedstawiciel-
kę jednego z tych zawodów
sąd pielęgniarek i położ-
nych może ukarać naganą,
upomnieniem lub czaso-
wym zawieszeniem prawa
wykonywania zawodu. Od
przyszłego roku za zacho-
wanie nieetyczne lub zła-
manie prawa będzie można
nakładać na siostry także
kary pieniężne. Sąd zawodo-
wy będzie mógł zastosować
taką karę wysokości od 1 do
nawet 10 tys. zł. Zostanie
przeznaczona na cel spo-
łeczny związany z ochroną
zdrowia.
PODSTAWA PRAWNA Art. 60 – 65 ustawy
z 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgnia-
rek i położnych (czeka na publikację
w Dzienniku Ustaw).
Art. 1, 11, 13, 19, 26 ustawy z 15 lipca
2011 r. o zawodach pielęgniarki i położ-
nej (czeka na publikację w Dzienniku
Ustaw).
RYNEK PRACY Aktywizacja
Rolnicy mogą starać
się o refundację
Osoby prowadzące gospodar-
stwo rolne, niepubliczne szko-
ły i przedszkola otrzymają po-
nad 20 tys. zł bezzwrotnego
wsparcia na wyposażenie sta-
nowiska pracy dla zatrudnio-
nego przez nich bezrobotnego.
Prawo do ubiegania się
o refundację na doposażenie
lub wyposażenie stanowi-
ska pracy bezrobotnego od
31 lipca 2011 r. zyskały trzy
podmioty. Są to producen-
ci rolni (osoby fizyczne
prawne lub jednostki orga-
nizacyjne niemające osobo-
wości prawnej), niepublicz-
ne szkoły i przedszkola. Wy-
nika to z ustawy z 16
grudnia 2010 r. o zmianie
ustawy o promocji zatrud-
nienia i instytucjach rynku
pracy oraz niektórych in-
nych ustaw (Dz.U. nr 257,
poz. 1725).
Zainteresowani powinni
pamiętać, że mogą otrzymać
wsparcie wtedy, gdy speł-
nią określone w przepisach
prawa warunki.
Producent rolny, szkoła
i przedszkole niepubliczne
będą mogli się ubiegać o re-
fundację, jeśli w ostatnich
sześciu miesiącach przed
złożeniem wniosku o jej
uzyskanie zatrudniali co
najmniej jednego pracow-
nika w każdym miesiącu
w pełnym wymiarze czasu
pracy. Nie mogą zmniejszyć
mu etatu ani wypowiedzieć
umowy o pracę, bądź rozstać
się z nim na mocy porozu-
mienia stron z przyczyn nie-
dotyczących pracowników
w ciągu pół roku, licząc od
dnia, w którym złożyli
wniosek oraz w okresie od
dnia złożenia wniosku do
dnia otrzymania refundacji.
Ponadto nie mogą zalegać
z opłacaniem podatków
oraz składek na ubezpiecze-
nia społeczne, ubezpiecze-
nie zdrowotne, Fundusz
Pracy, Fundusz Gwaranto-
wanych Świadczeń Pra-
cowniczych oraz Fundusz
Emerytur Pomostowych.
Nie mogą też mieć długów
cywilnych, a także być ka-
rani (w okresie dwóch lat
przed ubieganiem się o re-
fundację) za przestępstwa
przeciwko obrotowi gospo-
darczemu.
pawel.jakubczak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 46 ustawy z 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U.
z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.).
Par. 2, 4 i 5 rozporządzenia ministra pra-
cy i polityki społecznej z 25 lipca 2011 r.
w sprawie dokonywania refundacji kosz-
tów wyposażenia lub doposażenia sta-
nowiska pracy dla skierowanego bezro-
botnego oraz przyznawania bezrobotne-
mu środków na podjęcie działalności
gospodarczej (Dz.U. nr 155, poz. 922).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Krytyka pracodawcy nie zawsze musi być powodem dyscyplinarnego zwolnienia
Czwartek
25 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
SZKOŁY
OCHRONA ZDROWIA
OBYWATEL
690094942.008.png 690094942.009.png 690094942.010.png 690094942.011.png 690094942.012.png 690094942.013.png 690094942.014.png 690094942.015.png 690094942.016.png 690094942.017.png 690094942.018.png
D 4
przepisy
PRAWO
DGP | 23 sierpnia 2011 | nr 162 (3048) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRAWO KARNE Zmiana zasad stosowania zakazów wstępu na imprezy masowe
Sąd nakaże założenie nadajnika pseudokibicowi
Skazani, w stosunku do których zostanie orzeczony zakaz wstępu na imprezy sportowe, nie będą już musieli się stawiać na komisariatach policji. Zamiast policjantów będą ich pilnować
elektroniczne bransoletki, które pokażą, czy w czasie meczu pseudokibic przebywa w domu lub innym miejscu wskazanym przez sąd
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Piątego sierpnia senatoro-
wie zajęli stanowisko
w sprawie nowelizacji kilku
ustaw związanych z bezpie-
czeństwem imprez sporto-
wych. Zmiany w przepisach
mają pomóc w zapewnieniu
porządku na stadionach, od-
izolować od nich pseudoki-
biców i ekspresowo skazy-
wać chuliganów za akty
wandalizmu i bijatyki pod-
czas imprez sportowych.
Nowela zmienia przede
wszystkim mechanizmy
prawne dotyczące orzeka-
nia i egzekwowania zaka-
zów stadionowych. Najważ-
niejszą zmianą jest to, że są-
dy będą mogły nakazać
nałożenie pseudokibicowi
elektronicznej bransoletki,
która będzie informowała
o miejscu jego przebywania
podczas wybranych spo-
tkań piłkarskich.
Zakaz stadionowy
Zakaz wstępu na imprezy
masowe, do których zalicza-
ją się zazwyczaj zorganizo-
wane mecze piłki nożnej,
jest dzisiaj określony w art.
41b kodeksu karnego. Pole-
ga on na tym, że w pewnych
przypadkach sąd może fa-
kultatywnie orzec lub obo-
wiązkowo orzeka taki śro-
dek karny, jeżeli zachowanie
sprawcy przy popełnieniu
przestępstwa wskazuje, że
jego udział w imprezach
masowych zagraża istotnym
dobrom chronionym pra-
wem. Chodzi tutaj między
innymi o występki związa-
ne z wnoszeniem i posiada-
niem broni na stadionach,
bezprawne wdarcie się na
jego teren, rzucanie niebez-
piecznych przedmiotów na
murawę czy naruszanie nie-
tykalności ochroniarzy.
Dzisiaj zakaz stadionowy
jest związany zawsze z obo-
wiązkiem osobistego sta-
wiennictwa w jednostce or-
ganizacyjnej policji lub
w innym miejscu określo-
nym przez właściwego te-
rytorialnie powiatowego (re-
jonowego, miejskiego) ko-
mendanta policji.
Sąd, orzekając zakaz wstę-
pu na imprezę masową,
określa, w czasie których
imprez skazany musi się sta-
wić na komisariacie. Poda-
je przy tym nazwy dyscy-
plin sportowych, nazwy
klubów sportowych oraz za-
kres terytorialny obowiązy-
wania orzeczonego środka.
Liczy się związek
Zgodnie z uchwaloną 28
lipca 2011 r. nowelizacją
ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych oraz nie-
których innych ustaw, sąd
będzie mógł orzec lub bę-
dzie obowiązkowo orzekał
zakaz wstępu na imprezę
masową, jeżeli przestęp-
stwo zostało popełnione
w związku z taką imprezą,
a udział sprawcy w impre-
zach masowych zagraża do-
brom (lecz niekoniecznie
istotnym) chronionym pra-
wem.
Nowym kryterium zasad-
ności zastosowania tego
środka karnego nie będzie
ocena zachowania sprawcy
przy popełnieniu jakiego-
kolwiek przestępstwa, ale
związek popełnionego prze-
stępstwa z imprezą maso-
wą. Zakaz wstępu na impre-
zę masową będzie się ściśle
wiązał z okolicznościami
czynów popełnionych
w związku z imprezą dane-
go rodzaju.
Rzadziej na komisariacie
Przestępcy stadionowi nie
będą ponadto musieli z za-
sady stawiać się w czasie me-
czów na komisariatach poli-
cji. Orzekając zakaz wstępu
na imprezę masową za czyn
popełniony w związku z ma-
sową imprezą sportową, sąd
będzie mógł orzec obowią-
zek przebywania skazanego
w czasie trwania niektórych
imprez masowych w okre-
ślonym miejscu stałego po-
bytu.
nikało, że wykonanie
obowiązku przebywania
w miejscu wskazanym
przez sąd jest niemożliwe
lub jego orzeczenie jest
oczywiście niecelowe, bo
z góry wiadomo, że chuligan
i tak go nie wypełni. Wtedy
w miejsce tego obowiązku
będzie orzekany standar-
dowy dzisiaj obowiązek
stawiennictwa skazanego
w czasie trwania niektórych
imprez masowych objętych
zakazem na policji lub w in-
nym wskazanym przez po-
licję miejscu.
Nadajnik zamiast policjanta
Wprowadzenie możliwo-
ści elektronicznego monito-
rowania osób z orzeczonym
zakazem wstępu na impre-
zę masową spowodowało
konieczność zmian w usta-
wie o wykonywaniu kary
pozbawienia wolności poza
zakładem karnym w syste-
mie dozoru elektroniczne-
go. Dodano do niej nowy
rozdział 5a zatytułowany
„Warunki wykonywania, or-
ganizowanie i kontrolowanie
oraz nadzór nad wykonywa-
niem obowiązku przebywa-
nia w miejscu stałego poby-
tu w czasie trwania impre-
zy masowej”.
Do kontrolowania wyko-
nywania zakazu stadiono-
wego będzie stosowana apa-
ratura monitorująca. O jej
zastosowaniu będzie decy-
dował sąd penitencjarny.
Będzie robił to niezwłocz-
nie po otrzymaniu odpisu
prawomocnego wyroku ska-
zującego w formie postano-
wienia. Przed jego wyda-
niem sprawdzi ewentualne
przeciwwskazania do zało-
żenia elektronicznej bran-
soletki. Będą to na przykład
warunki techniczne czy
względy medyczne (wtedy
sąd nakaże stawiennictwo
na komisariacie policji).
Zmiana obowiązków
Sąd penitencjarny będzie
jednak uprawniony do zmia-
ny obowiązku przebywania
w domu na obowiązek sta-
wiennictwa w komisariacie
policji. Będzie to robić, jeże-
li skazany udaremni lub
utrudni kontrolowanie przy
Orzeczenie o zastosowaniu nadajnika
Sądowe postanowienie o za-
stosowaniu elektronicznego
monitoringu wobec pseudoki-
bica będzie wskazywało:
n miejsce wykonywania obo-
wiązku przebywania, kontro-
lowanego przy użyciu apara-
tury monitorującej, oraz ro-
dzaj podlegających zainsta-
lowaniu środków technicz-
nych,
n termin i sposób zgłoszenia
przez skazanego podmiotowi
prowadzącemu centralę mo-
nitorowania gotowości do
zainstalowania elektronicz-
nego urządzenia rejestrują-
cego lub założenia nadajni-
ka,
n obowiązek przebywania ska-
zanego w miejscu stałego
pobytu w czasie trwania im-
prez masowych, w termi-
nach, o których będzie infor-
mowany przez centralę mo-
nitorowania,
n datę zakończenia kontrolo-
wania obowiązku przebywa-
nia przy użyciu aparatury
monitorującej.
użyciu aparatury monitoru-
jącej. Będzie tak także, gdy po-
wstanie okoliczność unie-
możliwiająca kontrolowanie
skazanego przy użyciu apa-
ratury monitorującej lub czy-
niąca takie kontrolowanie
oczywiście niecelowym.
Obowiązek przebywania
w czasie imprezy sportowej
w miejscu zamieszkania
będzie mógł zostać ponad-
to czasowo zawieszony
w szczególnych przypad-
kach uzasadnionych warun-
kami zdrowotnymi, rodzin-
nymi lub osobistymi.
Ważne jest także to, że ska-
zany będzie każdorazowo
informowany przez centra-
lę monitorowania o termi-
nach imprez masowych,
w czasie trwania których
ma on obowiązek przeby-
wać w miejscu stałego poby-
tu. Terminy imprez maso-
wych podmiot prowadzący
centralę monitorowania
określi na podstawie infor-
macji przekazanych przez
komendanta głównego po-
licji.
Zakaz nawet na 6 lat
Obowiązki polegające na
przebywaniu podczas me-
czu w domu czy stawiania
się w jednostce policji orze-
ka się w miesiącach i latach.
Pierwszy z nich połączony
z koniecznością elektronicz-
nego nadajnika będzie orze-
kany przez sądy na okres nie
krótszy niż 6 miesięcy i nie
dłuższy niż 12 miesięcy.
Obowiązek stawiennictwa
w jednostce policji będzie
z kolei orzekany na okres od
6 miesięcy do 6 lat. Nawet
jeśli zostanie on określony
w maksymalnym wymiarze,
skazany, który okaże skruchę
i udowodni, że poprawił
swoje zachowanie, będzie
mógł liczyć na łagodniejsze
traktowanie.
Sąd będzie mógł zwolnić
skazanego z orzeczonego
obowiązku po upływie po-
łowy okresu, na który został
on na niego założony. Obo-
wiązek będzie musiał być
stosowany przynajmniej
przez rok.
Z mocy ustawy zakaz
wstępu na imprezę masową
obejmie wszelkie imprezy
masowe na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej oraz
mecze piłki nożnej rozgry-
wane przez polską kadrę na-
rodową lub polski klub
sportowy poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Zmiany zawarte w nowe-
lizacji w istotnym zakresie
są związane z organizowa-
nymi przez Polskę i Ukra-
inę mistrzostwami Europy
w piłce nożnej Euro 2012.
Mają też charakter uniwer-
salny, bo pozwolą na trwa-
łe zwiększenie efektywno-
ści działań organów ścigania
i wymiaru sprawiedliwości.
Nowelizacja czeka teraz,
aż poprawkami wniesiony-
mi przez senatorów zajmie
się Sejm. Większość jej prze-
pisów ma wejść w życie po
upływie 30 dni od ogłosze-
nia w Dzienniku Ustaw.
PODSTAWA Art. 5 i 10 ustawy z 28 lipca
2011 r. o zmianie ustawy o bezpieczeń-
stwie imprez masowych oraz niektórych
innych ustaw.
Bezpieczeństwo
na Euro 2012
Zmiany w prawie mają służące
poprawie bezpieczeństwa pod-
czas mistrzostw Euro 2012:
n skazywanie chuliganów
przez sądy stadionowe,
n surowe kary za spowodo-
wanie nieuzasadnionych
interwencji służb publicz-
nych,
n monitoring pseudokibiców
z zakazami stadionowymi,
n grzywny za posiadanie noża
w miejscu publicznym,
n odpowiedzialność karna za
wtargnięcie na boisko,
n możliwość orzekania zakazu
stadionowego na meczach
reprezentacji za granicą.
Wykonywanie środka bę-
dzie kontrolowane w sposób
określony w przepisach
o wykonywaniu kary pozba-
wienia wolności poza zakła-
dem karnym w systemie do-
zoru elektronicznego. Prze-
sadnie zagorzali kibice nie
będą się więc mogli tłuma-
czyć, że pomyłkowo trafili
w pobliże stadionu. Cen-
trum monitoringu będzie
zawczasu powiadamiało
o terminach imprez maso-
wych, w czasie których ma-
ją oni obowiązek przebywać
w domu.
Wyjątkiem będzie sytu-
acja, kiedy z okoliczności
popełnienia przestępstwa
stadionowego będzie wy-
Zakaz stadionowy
Sąd orzeka dzisiaj wynoszący
od 2 do 6 lat zakaz wstępu
na mecze piłki nożnej za:
n wdarcie się na teren stadio-
nu albo nieopuszczenie ta-
kiego miejsca wbrew żądaniu
osoby uprawnionej,
n rzucanie przedmiotem mogą-
cym stanowić zagrożenie dla
innych osób,
n wnoszenie lub posiadanie na
terenie obiektu broni, innych
niebezpiecznych i łatwopal-
nych przedmiotów,
n naruszanie nietykalności ciele-
snej członka służby porządko-
wej lub służby informacyjnej,
n niszczenie urządzeń stadio-
nowych,
n chuligańskie zakłócanie po-
rządku na stadionie,
n publiczne nawoływanie i po-
chwalanie przestępczych wy-
bryków chuligańskich.
PROMOCJA
Biblioteka Gazety Prawnej
Prezent dla prenumeratorów
Samochód w fi rmie
Zaloguj się na: www.gazetaprawna.pl/biblioteka_gp
i pobierz bezpłatnie wydanie w formacie PDF
Możesz zamówić tę publikację także w wersji papierowej, zaznaczając to w formularzu na stronie internetowej.
Książkę prześlemy pocztą na podany adres. Wyłącznie prenumeratorzy „Dziennika Gazety Prawnej” otrzymują publikacje bezpłatnie,
dlatego możemy poprosić o przesłanie potwierdzenia opłacenia prenumeraty (kopii faktury).
Dodatkowe informacje: www.gazetaprawna.pl/prenumerata
Biuro Obsługi Klienta: 22 761 30 30, 801 626 666
NOWE PRAWO
OBYWATEL
Dodatkowe inform
Biuro Obsługi Klien
690094942.019.png 690094942.020.png 690094942.021.png 690094942.022.png 690094942.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin