Poznajemy losy Szewczyka - konspekt lekcji nauczania zintegrowanego w klasie II
Nadanie tytułów wydarzeniom książki J.Porazińskiej "Szewczyk Dratewka". Dobieranie odpowiednich tytułów zilustrowanym fragmentom tekstu
Poznajemy losy SzewczykaUczeń- zna tekst lektury- czyta fragmenty lektury pod kierunkiem nauczyciela- ustala przebieg akcji, opowiada treść ilustracji- ustala kolejność zdarzeń przy pomocy tekstu- potrafi samodzielnie wypowiadać się na temat ilustracji- przekształca zdania na równoważniki (bez wprowadzania terminu).Środki dydaktyczne: egzemplarze lektur, prace plastyczne uczniów, ilustracje przedstawiające: czarownicę, kaczki, mrówki, Dratewkę, tytuły na paskach papieru.Formy pracy:indywidualna-zróżnicowana, zbiorowa jednolitaMetody: praca z lekturą, słowna-pogadanka, pokaz, elementy metody problemowejPRZEBIEG ZAJĘĆ1. Odczytanie tytułu baśni z plątaninkiTytuł "Szewczyk Dratewka" 2. Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje przedstawiające kaczki, Szewczyka, czarownicę i mrówki- Z jakiej baśni przybyły do nas te postacie?- Kogo one przedstawiają?- Kto jest autorką książki "Szewczyk Dratewka"?- Jakie inne postacie występują jeszcze w tej baśni?- Zapiszcie tytuł i autora książki na tablicy- Kto przypomni mi, jaki jest czas i miejsce akcji?3. Wyodrębnienie postaci tytułowej i drugoplanowych- Dlaczego Szewczyka Dratewkę nazwiemy bohaterem tytułowym?- Jak nazwiemy pozostałe postacie w baśni? (drugoplanowe)- Które z tych postaci oceniamy pozytywnie? (Szewczyk może być wzorem do naśladowania)- Które negatywnie i dlaczego?4. Wypowiedzi uczniów na temat ilustracji przygotowanych na plastyce- Uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają - losowo - jedną ilustrację i wypowiadają się na jej temat- Co przedstawia ta ilustracja?- Jakie zdarzenie zostało tu przedstawione? (w ten sposób odkrywamy wszystkie ilustracje)- Ułóżcie tak ilustracje, żeby były zgodne z kolejnością zdarzeń w książce- Uczniowie układają zdania do kolejnych obrazków5. Wyszukiwanie i głośne odczytywanie fragmentów lektury odnoszących się do poszczególnych ilustracji- Który fragment pasuje do tego obrazka?6. Proszę o wyjęcie z kopert rozsypanki z tytułami do lektury (ilustracji)- Polecam dokonanie odpowiedniego doboru tytułów do ilustracji- Najlepsi uczniowie sami przekształcają zdania zapisane na paskach na równoważniki zdań- Proszę o odczytanie wszystkich tytułów do kolejnych ilustracji1) Wyprawa szewczyka w świat.2) Pomoc mrówkom. (Szewczyk pomaga mrówkom.)3) Naprawa zniszczonej barci.4) Nakarmienie kaczek na jeziorze.5) Spotkanie Dratewki z ludźmi. (Dratewka spotyka się z ludźmi.)6) Rozmowa z czarownicą.7) Pomoc mrówek przy przebieraniu maku. (Mrówki pomagają przy przebieraniu maku).8) Wydobycie złotego kluczyka przez kaczki.9) Pomoc pszczół w uwolnieniu pięknej panny.10) Wesele szewczyka i księżniczki.7. Analiza ortograficzna wyrazów o trudnej pisowni.- Które wyrazy mogą wam sprawić trudność przy pisaniu?- Polecam zapisanie kolejnych tytułów do zeszytu.8. Podsumowanie wiadomości- Co robiliśmy na dzisiejszej lekcji?- Głośne odczytanie tytułów zapisanych w zeszycie.- Proszę przekształcić tytuły na zdania.9. Utrwalenie pisowni wyrazu pszczoła - gromadzenie wyrazów pokrewnych.- Zwrócenie uwagi na fakt, że po spółgłosce "p" napiszemy tutaj "sz", gdyż jest to wyjątek.pszczołap...czółka, p...czeli, p...czelarz, p...czelarstwo10. Praca domowa.- Ustnie ułożyć opowiadanie o najciekawszej przygodzie Szewczyka Dratewki.
Opracowanie: Danuta Ciesielskanauczycielka nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Niechłoninie
agaron70