Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych - Władysław Dykcik.txt

(530 KB) Pobierz
SPO�ECZE�STWO
WOBEC AUTONOMII
OS�B NIEPE�NOSPRAWNYCH
WYDZIA� STUDI�W EDUKACYJNYCH
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
SPO�ECZE�STWO
WOBEC AUTONOMII OS�B
NIEPE�NOSPRAWNYCH
(Od diagnoz do prognoz i do dzia�a�)
Pod redakcj�
W�adys�awa Dykcika
POZNA� 1996
Publikacja dofinansowana przez Wydzia� Studi�w Edukacyjnych UAM
Recenzenci
HALINA BORZYSZKOWSKA
CZES�AW KOSAKOWSKI
Projekt ok�adki
JD G�SIOR

� Copyright by Wydawnictwo ERUDITUS s.c. - Pozna� 1996
Printed in Poland
ISBN 83-86142-13-8
Wydawnictwo ERUDITUS s.c.
60-681 Pozna�, Os. Boles�awa Chrobrego 8/58
Wydanie I. Nak�ad 300+100 egz.

SPIS TRE�CI
WST�P.........................         7
I. KULTUROWE, SPO�ECZNE I OSOBOWO�CIOWE UWARUNKO-
WANIA AUTONOMII OS�B NIEPE�NOSPRAWNYCH UMYS�O-
WO..........................       13
Irena Obuchowska
O autonomii w wychowaniu niepe�nosprawnych dzieci i m�odzie�y .   .       15
Kazimierz Obuchowski
Subiektywne  warunki  autonomii  psychicznej..........       25
W�adys�awa Pilecka, Jan Pilecki
Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upo�ledzonego umys-
�owo   .........................       31
Stanis�aw Kowalik
Autonomia os�b upo�ledzonych umys�owo w procesie rehabilitacji - �za"
a nawet �przeciw"....................       49
Tadeusz Fr�ckowiak
To�samo�� cz�owieka upo�ledzonego umys�owo: niezrozumia�a odmienno��,
kryzys identyfikacyjny i edukacyjny  dylemat..........       61
Maria Czerepaniak-Walczak
Autonomia czy izonomia (O prawach os�b sprawnych inaczej) ...       71
* Maciej Sieradzki
Niepe�nosprawni w spo�ecze�stwie i kulturze. Wybrane zagadnienia z so-
cjologii niepe�nosprawno�ci i rehabilitacji............       83.
II. SOCJALIZACYJNE   I   EDUKACYJNE   WYMIARY   I    KRYTERIA
AKCEPTACJI, INTEGRACJI I AUTONOMII OS�B UPO�LEDZO-
NYCH   UMYS�OWO...................       97
' Krystyna B�eszy�ska
Wybrane determinanty postaw wobec os�b niepe�nosprawnych intelektual-
nie..........................       99
Janina Wyczesany, Ewa Dyduch
Problem integracji os�b niepe�nosprawnych w �wietle opinii nauczycieli
przedszkoli......................   >     111
Marzenna Zaorska, Andrzej Pasymowski                                                            \
Integracyjny system kszta�cenia i wychowania - �za" i �przeciw" integracji      \
dzieci   niepe�nosprawnych   umys�owo   w   opinii   nauczycieli,   rodzic�w,
uczni�w........................     121
5
El�bieta Minczakiewicz
Postawy nauczycieli i uczni�^ szk� powszechnych wobec dzieci niepe�no-
sprawnych   umys�owo...................     131
V Andrzej Twardowski         �.....
Oddzia�ywania rodzic�w blokuj�ce rozw�j autonomii u dzieci upo�ledzo-
nych  umys�owo.....................     145
Maria O��g-Radew
Postawy matek wobec dzieci upo�ledzonych umys�owo w stopniu lekkim
a system kszta�cenia tych dzieci...............     155
Ma�gorzata Figarska
Postawy m�odzie�y wobec os�b niepe�nosprawnych oraz przysz�ych nau-
czycieli wobec integracji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych .     163
Gra�yna Bartkowiak
Postawy  uczni�w  niepe�nosprawnych fizycznie  wobec autonomii  os�b
niepe�nosprawnych  umys�owo................     169
Maria Molicka
Bariery edukacyjne  wobec  absolwent�w  podstawowych  szk�  specjal-
nych.........................187
Kazimiera Nowak-Lipi�ska
Pytania o miejsce edukacji seksualnej w systemie rehabilitacji os�b z g��b-
szym upo�ledzeniem umys�owym................      193
III. OBIEKTYWNE I SUBIEKTYWNE KONTEKSTY ROZWOJU POD-
MIOTOWYCH RELACJI: NIEPE�NOSPRAWNI UMYS�OWO - SPO-
�ECZE�STWO   .   ....................205
W�adys�aw Dykciks
Warunki i mo�liwo�ci kulturowej transmisji postaw i zachowa� spo�ecznych
wobec autonomii i izonomii os�b niepe�nosprawnych umys�owo .   .   .     207
 Jolanta Lausch-�uk
Autonomia m�odzie�y z upo�ledzeniem umys�owym w odczuciu rodzic�w .     235
Barbara Szychowiak
Autonomia m�odzie�y z upo�ledzeniem umys�owym w jej odczuciu .   .     243
Danuta Kope�, Beata Tylewska-Nowak
Autonomia os�b z g��bszym upo�ledzeniem umys�owym w opinii spo�ecz-
nej..........................251
BIBLIOGRAFIA NT. �SPO�ECZE�STWO WOBEC AUTONOMII OS�B
NIEPE�NOSPRAWNYCH (UPO�LEDZONYCH UMYS�OWO)"
(opra�. Piotr Potejko)...................261
INFORMACJA  O AUTORACH................269

Wst�p
Zagadnienie godno�ci cz�owieka, ka�dego cz�owieka, wynika prze-
de wszystkim z centralnego miejsca, jakie zajmuje on w hierarchicz-
nym uk�adzie warto�ci wsp�czesnego spo�ecze�stwa, a r�wnocze�nie
z niesta�o�ci jego pozycji, kt�ra zale�y od niego samego, jego postawy,
autokreatywno�ci oraz spo�ecznych warunk�w i mo�liwo�ci korzys-
tania ze swej wolno�ci.
Uczuciowa i umys�owa wra�liwo�� wsp�czesnych pokole� wobec
podmiotowego traktowania os�b niepe�nosprawnych kszta�towa�a si�
u nas w trudnych realiach �ycia spo�ecznego, stwarzanych przez
system totalitarny, a mimo tego, nie degraduj�cych ich osobowej
autonomii i to�samo�ci w systemie warto�ci humanitarnych. Huma-
nizm przestaje ju� by� tylko pi�kn� ide� czy ideologi�, a staje si�
solidarny z g�osem ludzi prostych, biednych, chorych, s�abych i na-
znaczonych negatywnie przez los.
Wzory i modele �dziedziczenia" pozycji spo�ecznej jednostek upo-
�ledzonych wynikaj� u nas z ci�g�o�ci tradycji kulturowej tych typ�w
systemu warto�ci, kt�re eksponowa�y rodzin�, edukacj�, sytuacj�
socjaln� i dzia�anie dla dobra innych. Wyra�aj� one afirmacj� �ycia
w mi�o�ci i nadzieje na �wiat coraz bardziej ludzki, aspiruj�cy do
wolno�ci osobistej i sprawiedliwo�ci, braterskiej zgody, partnerskiego
zrozumienia i empatii.
Ludzie r�ni� si� mi�dzy sob� pod wieloma wzgl�dami, r�ne maj�
predyspozycje biopsychospo�eczne u�atwiaj�ce lub utrudniaj�ce ich
pe�n� samorealizacj�. Rozmaite s� te� ich potencjalne i rzeczywiste
zdolno�ci rozwoju poprzez edukacj� jako warto�� daj�c� realny wzrost
szans �yciowych cz�owieka na to, aby godnie i zgodnie zaistnie�
w spo�ecze�stwie.
Osoby okre�lane jako op�nione, o nietypowym, odmiennym
rozwoju, poszkodowane na skutek dzia�ania niekorzystnych czynnik�w
biopsychicznych i spo�eczno-kulturowych cechuj� si� wzgl�dnie trwa�y-
mi zaburzeniami i ograniczeniami mo�liwo�ci rozwoju i uczenia si�.


Perspektywy i granice ich potencjalnych osi�gni�� stale wyznacza-
ne, regulowane i korygowane s� przez rodzic�w, nauczycieli lub
opiekun�w wed�ug ustalonego ju� schematu: - aspiracje - szans�
- pr�by - ryzyka - rezultaty. Post�powanie to wynika ze z g�ry
przyj�tego prze�wiadczenia o niesamodzielno�ci tych jednostek, o ich
niestabilnej, nieadekwatnej, zani�onej samoocenie oraz braku lub
s�abo�ci wewn�trznego sterowania swoim w�asnym post�powaniem.
Na og� wywo�uje ono poczucie bezsilno�ci, bezsensu, samowyob-
cowania, samotno�ci, izolacji i alienacji u tych os�b oraz utrudnia
regulacj� stosunk�w interpersonalnych w ka�dej prawie sytuacji.
 W realiach �ycia spo�ecznego nie by�o dot�d tradycji traktowania
 os�b upo�ledzonych umys�owo jako podmiot�w dzia�ania poznaw-
 czego i praktycznego, z ich subiektywnymi nastawieniami i oczekiwa-
 niami, z ich osobistymi potrzebami oraz problemami �yciowymi. Nie
 by�o te� pe�nej aprobaty dla szerszego respektowania ich spo�ecznej
 autonomii, obywatelskich praw i przywilej�w. Rezultatem zaistnienia
niesprawiedliwych wyobra�e� i stereotyp�w, centralnym miejscem
w obrazie w�asnym os�b upo�ledzonych by�o i jest poczucie poni�enia,
uzale�nienia od innych, udaremnienia pe�nej ich samorealizacji oraz
cierpienie z powodu spostrzegania siebie jako istoty s�abszej, gorszej
i niekiedy wyzyskiwanej przez innych.
Dla osi�gni�cia to�samo�ci osobowej i osobistej autonomii jako
pewnego rodzaju niezale�no�ci, samodzielno�ci w podejmowaniu decy-
zji i rozwi�zywaniu problem�w wszechobecnych w �yciu cz�owieka, dla
osi�gni�cia korzy�ci ze zbli�enia si� do normalno�ci �ycia i funkcjono-
 wania w spo�ecze�stwie, potrzebna jest fizyczna i funkcjonalna blisko��
os�b upo�ledzonych z innymi lud�mi. Formowanie si� ich osobowo�ci
i historii �ycia wed�ug schematycznego my�lenia �Upo�ledzone Ja.
Upo�ledzony umys�. Upo�ledzone �ycie" [M. Ko�cielska, 1995] sta�o
si� w spo�ecznej �wiadomo�ci samopotwierdzaj�c� si� prawid�owo�ci�
ograniczaj�c� prawa do posiadania domu, pracy, rodziny i przyjaci�.
W tworzeniu si� poczucia autonomii psychicznej os�b upo�ledzo-
nych znacz�c� przeszkod� stanowi fakt, �e subiektywny obraz umys-
�owego upo�ledzenia jest odbiciem rzeczywisto�ci spo�ecznej, w jakiej
one aktualnie �yj�. Efektywno�� ich zachowa� adaptacyjnych w reali-
zacji stawianych zada� i wymaga�, wynika nie tylko z wieku i wsp�-
wyst�powania r�nych deficyt�w lub zaburze�, lecz r�wnie� warun-
k�w stawianych przez �rodowisko spo�eczne w takich obszarach, jak:
samoobs�uga, sprawno�ci spo�eczne, komunikowanie si�, niezale�no��
osobista i finansowa oraz indywidualna odpowiedzialno��.
Wiele miejsca w �wiatowej literaturze po�wi�ca si� wi�c kryteriom
oceny i klasyfikacjom upo�ledzenia umys�owego, za� w post�powaniu
diagnostyczno-integracyjno-prognostycznym coraz cz�ciej uwzgl�dnia
i analizuje si� aktualne zachowania spo�eczne os�b upo�ledzonych,
zw�aszcza te, kt�re nie odbiegaj� od normy kulturowej i oceniane s� jako
kompetentne. W nowoczesnych uj�ciach psychospo�ecznych upo�ledze-
nie umys�owe jest wi�c nabywaniem spo�ecznej roli upo�ledzonego i ono
de facto stanowi podstaw� dla jego etykietowania. Prawid�owe spo�eczne
rozpoznanie tego stanu rzeczy jest niezwykle wa�ne, bo wtedy, kiedy
osoba g��biej upo�ledzona umys�owo nie jest rozpoznawana, otoczenie
spo�eczne mo�e wymusza� zachowania pozorowane niekompetentne
oraz powodowa� jeszcze wi�ksze spo�eczne i jednostkowe komplikacje.
Niniejsza praca zbiorowa jest pr�b� podej�cia do rewalidacji os�b
z upo�ledzeniem umys�owym od strony postaw i zachowa� spo�ecz-
nych przymuszaj�cych je do utrzymywania spo�ecznego statusu upo�le-
dzonego lub si� spo�ecznych wyzwalaj�cych ich psychiczn� autonom...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin