Luminous20129.pdf

(4176 KB) Pobierz
Międzynarodowy Magazyn Oświetleniowy, maj 2012/9
Innowacje we wzornictwie
Przenikanie oświetlenia z architekturą?
Ludovico Lombardi i Dominic Harris
Organiczne Światło
Źródła OLED świecą przykładem!
911217289.036.png
2 EDITORIAL
W zeszłym miesiącu wielu studentów architektury na wydziale Akademii Sztuk Pięknych
stwierdziło, że muszą zupełnie samodzielnie wykonać swoje projekty; to tak jak geniusz
– supermózg chce opracować wszystko zupełnie sam, zrobić projekt domu w sposób
całościowy i kompleksowy. Inne rozwiązanie nie wchodzi w grę, uważają to za porażkę.
W rezultacie, opracowali swoje własne autorskie pomysły, chcąc uchronić się przed
wpływami innych projektantów, a także chroniąc swoje projekty przed intelektualną
kradzieżą.
Jednakże, staram się nauczyć moich studentów, że innowacyjność też nie bierze się
z próżni i w niej nie powstaje. Obecnymi czasy architektura jest zbyt skomplikowana,
aby jedna osoba projektowała wszystko, ze wszystkich dziedzin. Częścią architektury
jest również technologia, a co istotne, postęp innowacji jest tak znaczący, że musimy
dobierać się w grupy, łączyć nasze siły, tak aby zaprojektować rozwiązania na miarę
dylematów przed jakimi stoi świat: problemy energetyczne, mobilność, zasoby żywności,
urbanizacja, wspólne przenikanie się kultur, historia a to wszystko jeszcze ma dawać nam
poczucie wolności i inspiracji.
Innowacje nie rodzą się przypadkowo. Moja listopadowa pogawędka w TED (http://
youtu.be/XFNuKqW6TRA) pokazuje jak radzi sobie z tymi wyzwaniami irma Philips,
oferując Otwartą Innowację: współpraca nad projektem z klientami, projektantami,
naukowcami co stwarza techniczną platformę, którą dzielimy się z innymi – publikujemy
efekty naszej współpracy, a naszych najlepszych ludzi z dziedziny technologii i sztuki
projektowania przydzielamy naszym klientom, architektom i inżynierom. W efekcie
przyspieszamy rozwój prac nad nowymi oprawami oświetleniowymi i znajdujemy coraz
lepsze zastosowania dla technologii. Dzięki wzornictwu nasze technologie są coraz
lepsze, a produkty skoncentrowane wokół wymagań i oczekiwań naszych klientów.
W tym wydaniu Luminous’a przybliżamy więcej wzajemnych relacji, które są siłą
napędową dla Open Innovation. Dominic Harris (Cinimoid Studio) wraz z Ludovico
Lombardi (Zaha Hadid Architects) dzielą się z nami swoimi przemyśleniami o wzornictwie,
projektowaniu, pasji tworzenia i innowacjach. To bardzo inspirujący dialog! Relacjonujemy
również dla Państwa inspirujące wizyty od ‘kuchni’ w centrum Badań Philips Research,
w laboratoriach OLED i wiele innych. Przygotowaliśmy również wspaniały wywiad z
Glenn’em Shrum, projektantem i artystą, który zespala technologię, sztukę
i kunszt rzemieślniczy.
Życzę wszystkim naszym czytelnikom owocnej lektury Luminous, a kiedy zabierzecie
się za swój kolejny projekt przypomnijcie sobie słowa Chińskiego ilozofa i myśliciela,
Konfucjusza, który rzekł: „ wiesz, co wiesz; nie wiesz, czego nie wiesz…”
Rogier van der Heide
Vice Prezydent & Główny projektant
twitter: @rogiervdheide
colophon
published by | Philips Lighting BV – Mathildelaan 1, Eindhoven 5611 BD, The Netherlands – www.lighting.philips.com
editor in chief | Vincent Laganier managing editor | Paulina Dudkiewicz steering committee | Fernand Pereira,
Matthew Cobham copywriting & editing | Ruth Slavid graphic design concept | MediaPartners dtp | Relate4u
printing | Print Competence Centre more info | luminous@philips.com ISSN nr | 1876-2972 12 NC 322263566996
cover | Aston Martin photo | © Courtesy of Aston Martin
911217289.039.png 911217289.040.png 911217289.041.png 911217289.001.png 911217289.002.png 911217289.003.png 911217289.004.png 911217289.005.png 911217289.006.png 911217289.007.png 911217289.008.png 911217289.009.png 911217289.010.png 911217289.011.png 911217289.012.png 911217289.013.png 911217289.014.png 911217289.015.png 911217289.016.png 911217289.017.png 911217289.018.png 911217289.019.png 911217289.020.png 911217289.021.png
 
 
 
 
 
 
 
 
911217289.022.png
 
 
 
 
 
 
911217289.023.png 911217289.024.png 911217289.025.png 911217289.026.png 911217289.027.png 911217289.028.png 911217289.029.png 911217289.030.png 911217289.031.png 911217289.032.png
 
SPIS TREścI 3
INNOWACJE W PROJEKTOWANIU
Projekt to niezwykle istotny komponent inalnego efektu oświetlenia, to zasada, która sprawdza się to na całym świecie. Jak architekci
i projektanci oświetlenia korzystają z projektów? W tym Dossier pokazaliśmy cztery różne projekty oświetlenia stworzone w różnych
zakątkach świata, które wychodzą poza zakres nowych technologii. Zapraszamy Państwa do panelu dyskusyjnego o Light Community:
www.philips.com/lightcommunity
DIALOG
PRZENIKANIE OśWIETLENIA Z ARcHITEKTURĄ? 4
Zgodna wizja, oko w oko
FEEDBACK
PREZENTAcJA NOWEGO mUZEUm 26
Centrum Zastosowań Światła - LAC, Eindhoven, Holandia
DOSSIER
Projekty Innowacyjnego oświetlenia
SZTUKA OśWIETLANIA I PROJEKTOWANIA 28
FLUX Studio, Baltimore, Maryland, USA
STARRY cITY SKY 12
Hyllie Square, Malmö, Sweden
ZREALIZUJ SWÓJ PROJEKT 32
Warsztaty w ramach programu Architekci Światła
ORGANIcZNE śWIATŁO 16
Źródła OLED świecą przykładem
WIZYTA PEŁNA INSPRAcJI 40
Centrum Badań Philips Research Eindhoven, Holandia
WEJDŹ DO SmOKA 22
Centrum Marketingu U-Park, New Taipei City, Taiwan
26
22
28
911217289.033.png 911217289.034.png 911217289.035.png
 
Przenikanie
oświetlenia
z architekturą?
Ruth Slavid
Ludovico Lombardi, architekt w
jednej z wiodących światowej sławy
pracowni - Zaha Hadid Architects,
oraz projektant oświetlenia Dominic
Harris, założyciel studia projektowego
Cinimod Studio spotkali się razem
w Londynie, aby omówić swoją
fascynację oświetleniem i wiarę w to,
że właśnie tę branżę czeka świetlana
przyszłość.
911217289.037.png
© Cinimod Studio
911217289.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin