1. Rozwój sektora usług następował pod wpływem wielu czynników a te z kolei były konsekwencją zmian demograficznych:
· Wydłużyła się średnia długość życia co spowodowało wzrost liczby ludzi w wieku emerytalnym. Grupa ta kreuje popyt na usługi związane z wypoczynkiem, rozrywką i podróżami, a także na usługi medyczne i para medyczne.
· Przemiany strukturalne wpłynęły na wybór miejsca zamieszkania i styl życia ludzi. Rozwój nowych miast i regionów spowodował wzrost zapotrzebowania na usługi związane z infrastrukturą i inne usługi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania społeczności.
2. Rozwój sektora usług następował pod wpływem wielu czynników a te z kolei były konsekwencją zmian społecznych:
· Wzrost liczby pracujących kobiet przyczynił się do gwałtownego rozwoju produkcji łatwo i szybko przyrządzanych posiłków, wzrost popytu na fachową opiekę nad dziećmi oraz rozwoju innych usług osobistych.
· Pensje kobiet zwiększyły dochody rodziny, a tym samym popyt na usługi, w tym świadczone przez handel detaliczny, handel nieruchomościami i firmy doradcze.
· Poprawiła się jakość życia. Mniejsze rodziny, których dochód składał się z dwóch pensji, mogły przeznaczyć większą jego część na rozrywkę i podróże.
· Podróże zagraniczne i swoboda przemieszczania się ludzi wykształciły bardziej wyrafinowany gust konsumentów. Zaczęli oni porównywać usługi świadczone w kraju i za granicą, domagając się większej ich różnorodności i coraz lepszej jakości
· Coraz bardziej skomplikowane procedury, których nie sposób uniknąć w codziennym życiu, stworzyły popyt na wiele różnorodnych usług zwłaszcza z zakresu doradztwa prawnego i finansowego
· Rozwój telekomunikacji i podróże spowodowały wzrost aspiracji ludzi. Obecnie zarówno dzieci ,jak i dorośli domagają się poszerzenia zakresu edukacji i lepszych metod nauczania po to, aby móc rozwijać umiejętność konkurowania z innymi w złożonej i szybko zmieniającej się rzeczywistości
3. Wymień cztery grupy ofert wymienionych przez Philipa Kotlera:
· Klasyczne dobro materialne – (czysty produkt), takie jak mydło, pasta do zębów, sól. Takim produktom nie towarzyszy żadna usługa.
· Dobro materialne wraz z towarzyszącą mu usługą – podkreśla troskę o klienta, np. komputer.
· Usługa jako element podstawowy w pakiecie z drugorzędnymi, towarzyszącymi jej dobrami i usługami o mniejszym znaczeniu – np. przelot samolotem w pierwszej klasie
· Klasyczna usługa – np. opieka nad dzieckiem i psychoterapia
4. Wymień cechy usług:
· Niematerialność – usługi są w większości przypadków nie związane z wytwarzaniem dóbr materialnych
· Różnorodność – usługi są niejednolite, niestandardowe i bardzo urozmaicone
· Nierozdzielność – usługi są świadczone przez usługodawcę i jednocześnie konsumowane przez klienta
· Nietrwałość – nie ma możliwości magazynowania usług
5. Wymień znane Ci koncepcje klasyfikacji usług:
· Rodzaj usługi
· Rodzaj sprzedającego usługę
· Typ nabywcy usługi
· Charakter zapotrzebowania
· Wynajem a wejście w stan posiadania
· Stopień niematerialności
· Motywy zakupu
· Stopień wykorzystania sprzętu a stopień wykorzystania ludzi
· Częstotliwość kontaktu z klientami
· Warunki dostarczenia usługi
· Stopień w jakim usługę wykonano na zamówienie indywidualne
· Pracochłonność
6. Wymień znane Ci usługi oferowane jako dodatkowy element dóbr materialnych:
· Przesunięty termin zapłaty lub leasing
· Szkolenie
· Umowy gwarancyjne
· Wymiana towaru lub możliwość użytkowania urządzenia dostarczonego przez firmę na czas naprawy
· Porady
· Sprzedaż akcji klientom
7. Z czego składają się działania marketingowe:
· Marketing mix – istotne elementy wewnętrzne, które składają się na program marketingowy
· Otoczenie – zewnętrzne możliwości i zagrożenia, które oddziałują na marketing firmy
· Proces dostosowania – strategiczne decyzje menedżerów, w wyniku których koncepcja marketingu mix i polityka wewnętrzna firmy zostaną odpowiednio dostosowane do sił rynkowych.
8. Wymień znane Ci uniwersalne koncepcje marketingu mix:
· Produkt – oferowane dobro lub usługa
· Cena – wysokość pobieranej ceny oraz warunki sprzedaży
· Promocja – system komunikacji związany ze sprzedażą dobra lub usługi
· Dystrybucja – kanały dystrybucji i logistyka związane z udostępnianiem przez firmę jego produktu
9. Wymień znane Ci obszary, które składają się na otoczenie:
· Konsument – jego zachowania jako nabywcy, tzn. jego motywacje, zwyczaje, środowisko, liczebność grupy i siła nabywcza
· Zachowanie branży – system motywacyjny, struktura, zwyczaje, postawy detalistów, pośredników i innych podmiotów w łańcuchu dostaw
· Konkurenci – wpływ struktury branży i charakteru konkurencji na pozycję i zachowanie firmy
· Polityka rządu i instytucji kontroli – kontrola rynku, która odnosi się zarówno do działań marketingowych, jak i zasad konkurencji
10. Wymień ważniejsze etapy, przez które przechodzą firmy usługowe:
· Sprzedaż
· Reklama i komunikacja
· Rozwój produktu
· Różnicowanie produktu i analiza zachowań konkurentów
· Obsługa klienta
· Jakość usług
· Integracja i marketing partnerski
11. Podaj znane Ci etapy opracowania misji:
· Niebezpiecznie jest określać misję firmy zbyt wąsko lub zbyt szeroko
· Należy bardzo rozsądnie wybrać adresatów misji
· Należy wiedzieć i rozumieć, jaki rodzaj działalności prowadzi firma
· Misja musi mieć unikatowy charakter
· Ważne jest, by misja koncentrowała się na rynku, a nie na produkcie
12. Podaj działania zachodzące pomiędzy rynkiem a produktem:
· Penetracja rynku
· Rozwój usługi (produktu)
· Rozwój rynku
· Dywersyfikacja
Produkt (usługa)
Dotychczasowy
Nowy
Rozwój produktu (usługi)
Rozwój rynku
Dywersyfikacja
13. Według F. R. Dawida istnieje dziewięć elementów misji, wymień je:
· Klienci
· Produkt
· Lokalizacja
· Technologia
· Kontynuacja działalności, przetrwanie firmy
· Filozofia
· Własna koncepcja firmy
· Publiczny wizerunek firmy
· Personel
14. Misja RED STAR PARCEIS określa konkretne cele w odniesieniu do:
· Jakości
· Dostępności
· Produktu
· Segmentów produktu i rynku
· Kosztów
· Ludzi
15. Co powinna zawierać dobra misja firmy:
· Określać cel działalności firmy
· Wskazywać konkretne usługi oraz rynki
· Pomagać zweryfikować bieżące i przyszłe warianty strategiczne
· Być optymalnie wyważona
· Wyróżniać firmę spośród innych tej samej branży
· Być dostatecznie szczegółowa, aby móc oddziaływać na personel firmy
· Być realistyczna i elastyczna
· Skupiać się na potrzebach klienta, a nie na cechach usług
· Informować o podstawowej działalności firmy
· Utożsamiać się z celami zbiorowymi firmy, aby można było oszacować postęp w realizacji misji
· Być zrozumiała i znana wszystkim pracownikom firmy
16. Podaj zalety zapoznawania personelu z misją:
· Większa akceptacja podstawowych wartości misji
· Bezpośredni udział pracowników pozwala im spojrzeć na firmę z szerokiej perspektywy
· Pozytywny wpływ na postawę personelu
· Większe zaangażowanie personelu w sprawy firmy
· Skupienie uwagi na realizacji kluczowych zadań firmy
· Poprawa marketingu wewnętrznego
17. Podaj sposoby postępowania firm usługowych:
· Działanie nie zróżnicowane – polega na agregacji a nie segmentacji rynku
· Działanie zróżnicowane – pozwala określić np. pięć segmentów rynku, dla których firma opracowuje pięć odrębnych struktur marketingu mix, po jednej dla każdego segmentu
· Działanie skoncentrowane – mimo istnienia pewnej liczby ukrytych segmentów instrumenty polityki marketingowej firmy koncentrują się przede wszystkim na jednym wybranym segmencie
18. W procesie segmentacji heterogeniczny rynek zostaje podzielony na homogeniczne segmenty, jakie:
· Zdefiniowanie rynku, na który zostanie skierowana oferta
· Określenie kryteriów segmentacji
· Przegląd kryteriów i wyboru najlepszego lub najlepszych z punktu widzenia firmy
· Rozpoznanie poszczególnych segmentów rynku, oceny ich atrakcyjności oraz wyboru tych, do których będzie skierowana oferta
19. Co decyduje o wyborze konkretnego rynku:
· Zakres świadczonych usług
· Rodzaj klientów
· Obszar geograficzny
...
marcing096