Złącza wejść liniowych.doc

(106 KB) Pobierz

Wejścia liniowe w radioodtwarzaczach.
Wiele radioodtwarzaczy ma wyprowadzone wyjścia liniowe do podłączenia zewnętrznego wzmacniacza. Niestety nieliczne mają bezpośrednio dostępne wejście liniowe do podłączenia np. przenośnego odtwarzacza CD lub MP3. Okazuje się jednak, że często prod ucent przewidział taką możliwość ale dostępną zwykle jako opcję po dokupieniu odpowiedniego kabelka lub interface. Niestety często te dodatki nie są dostępne do kupienia w wielu krajach i przez to nie możemy skorzystać z wejść liniowych. Na szczęście w wielu modelach da się stosunkowo prosto wykonać odpowiedni przewód podłączeniowy i cieszyć się możliwością odtwarzania muzyki z ulubionego źródła przy zachowaniu dobrej jakości w przeciwieństwie do adapterów wkładanych zamiast kasety. Jako wtyk podłączany do przenośnego odtwarzacza przyjąłem standardowego małego jacka ale można zastosować inne złącze np. czinch. Takie wejście liniowe można wykorzystać do podłączenia zmieniacza innej f irmy niż radioodtwarzacz ale po zastosowaniu sterownika producenta zmieniacza. W przypadku gdy nie jest możliwe bezpośrednie podłączenie podaję symbol koniecznego w stosowaniu interface producenta. Koszt samego kabelka uwzględniając koszt wtyczek nie przekracza zwykle kilkunastu złotych.


Alpine
modele Ai-Net. Dostępny jest kabelek podłączeniowy o oznaczeniu KCA-121B. Jest to przejście z 2 złącz cinch na złącze Ai-Net. Tylko jak to jest połączone wewnątrz. W nowych modelach M-Bus też można uaktywnić wejście liniowe ale na razie nie wiem jak.

Blaupunkt
modele Fun Line 2, Skyline i wiele nowszych. Tu mamy duży luksus w możliwościach podłączeń. Jeżeli nie korzystamy ze zmieniacza mamy możliwość podłączenia 2 wejść liniowych (AUX1 i AUX2). Jeżeli mamy zmieniacz to zostaje nam tylko wejście AUX2. Kabelek potrzebny do podłączenia odtwarzacza przenośnego na AUX1 pokazany jest na rysunku poniżej. Widok złącza w radiu od strony łączenia.

A tak to wygląda fabrycznie jako kabelek 7 607 897 093 i kosztuje jedyne 13 dolarów USA.

A teraz AUX2 w dodatkowej kostce pionowo umieszczonej

W obu przypadkach należy uaktywnić wejście liniowe w menu ustawień DSC. Jeżeli mamy podłączony zmieniacz możemy korzystać tylko z wejścia liniowego AUX2. Jak takie coś wygląda fabrycznie jeszcze nie widziałem i nie znam ceny tego.
modele starsze np. seria Wave. W tych modelach potrzeba wykorzystać także wejście audio zmieniacza CD. Niestety trzeba dokonać pewnego połączenia we wtyku, które uaktywni wejście liniowe. Dokonuje się tego po przez podanie poziomu high na konektor nr 3 w górnej kostce. Ale czy to jest podanie 12V tego do końca nie wiem. Nie ma jasno nigdzie tego napisane nawet w instrukcji serwisowej. Ja podłączam przez rezystor 1Kom do +12V i działa. Sprawdziłem dla Dusseldor CM62, London RDM104, Madrid RDM105. Acha w w modelu Sydney RCM85 (model z kwaratowym wyświetlaczem z prawej strony) wejście liniowe aktywuje się przez posłączenie 2 styku w kostce zasilającej (A2) do masy przez rezystor 1kOm. Jak mamy aktywne wejście liniowe to między radiem a wejściem AUX (napis AUX lub AUX-IN) przełączenia możemy dokonywać klawiszem SRC. Co do starszych typu Heildenberg RCM40 to podanie sygnału robi wyciszenie ale nie bardzo chce wchodzić w pełen tryb AUX (nie przełącza kalwiszem SRC).

Fabryczny kabelek dodatkowo z wyjściami liniowymi (7 607 890 093) za jedyne 20 dolarów USA (nie oryginalny) prezentuje się tak:


Gelhard
model radia: GXR215DR, GXR216CR

Radio przełącza się na wejście CD po naciśnięci klawisza opisanego CD. W innych modelach nic na ten temat nie wiem.

Grundig
Złącza zmieniacza nie da się przełączyć w tryb pracy jako AUX.

JVC
Modele ze sterowaniem zmieniacza. Tutaj potrzebny jest specjalny interface oznaczony przez producenta KS-U57. Oferowany jest także modulator KS-IF200. Ceny i idea techniczna nie jest mi znana ale może być taka sytuacja, że interface to tylko przelotka. Fabryczny interface wygląda tak jak na rysunku poniżej i kosztuje za wielką wodą niecałe 40 dolarów. Część modeli ma możliwość uaktywnienia wejścia liniowego w menu (Chameleon) i chyba tylko w takich ta przelotka działa.


Kenwood
Modele po 1999 roku. Tutaj także oferowany jest interface, który okazał się prostą przelotką. Warto dodać, że od pewnego czasu złącze sterownika zmieniacza w Kenwoodzie zyskało nowe funkcje i obecnie stało się złączem magistrali do której można podłączyć także sterownik tunera DAB, sterownik wyświetlacza w Oplu (wielkie brawa tylko dlaczego tak drogo) a także złącze wejścia liniowego. Niestety jak podłączymy wejście liniowe to traci my możliwość sterowania zmieniaczem. A przecież Kenwood ma możliwość sterowania dwoma zmieniaczami. Fabryczny kabelek ma oznaczenie CA-C1AUX i wygląda jak na obrazku poniżej i kosztuje prawie 20 dolarów USA.

W środku wygląda to mniej więcej tak jak na rysunku niżej (tylko zamiast złącz cinch narysowałem znacznie częściej używanego malego jacka):

Na rysunku złącze 13 pinowe żeńskie w radiu widok od strony przyłączania.
W nowych radiach ładnie działa (najpierw pojawi się CD CH a potem już AUX). W przypadku starszych modeli możliwości pracy wejścia zmieniacza jako wejścia liniowego raczej nie ma bo nawet producent o tym nie wspominał i nie oferował żadnych akcesoriów w tym celu. Wiem nawet co się dzieje bo sprawdziłem na dwóch modelach. Radio owszem przełaczy się ale po chwili pokaże komunikat NO CH lub No changer. Zostanie przełączone ale nie odpuści mutingu dla zmieniacza. Sprawdziłem i niestety decyduje o tym audioprocesor i nie da się tego przeskoczyć. A dlaczego nam się radio przełącza na zmieniacz? Otóż decyduje o tym połączenie między stykiem 4 i 9 (radio daje sygnał aby zmieniacz się załączyl i ten sygnał wraca, jako odpowiedź, że już włączył się. Pozostaje radiu tylko zwrócić wysłane dane (zwarty styk 10 i 11 czyli wyjście i wejście danych) i już pozostaje na CD. Okazuje się, że starsze radia bez problemu przełączają się na AUX, tylko nic nie wyświetlają na ten temat (część segmentowa wyświetlacza zostaje pusta). Tak jest w KRC-556R, sprawdziłem i wszystko działa ładnie (regulacje audio). Jak kogoś drażni pusty wyświetlacz zawsze może włączyć zegarek.
Warto wspomnieć, że dużo w opracowaniu tego pomogła mi ta strona.
http://pjlucas.linux-dude.com/radio/KENWOOD-MP3/

Panasonic
Jak radio nie ma wejścia AUX z przodu to nie można wprowadzić sygnału z przenośnego odtwarzacza, ponieważ złącza sterującego zmieniaczem CD nie można przełączyć na tryb pracy AUX.

Pioneer
Modele M-Bus.Nie ma możliwości uaktywanienia wejść liniowych, nie została ona przewidziana przez producenta.
Modele IP-BUS. Aby wykorzystać wejście liniowe w Pioneerze z tą magistralą potrzebny jest interface o oznaczeniu CD-RB20. Wszystko wskazuje na to, że jest to interface aktywny zawierający w środku wzmac niacz operacyjny i trochę elementów dyskretnych za cenę 200 zł. Według mnie jest to przetwornik sygnału niesymetrycznego (z odtwarzacza przenośnego) na symetryczny (wejście zmieniacz). Ale ponoć wejście działa jako nie symetryczne co najwyżej jakość troszkę jest niższa ale i tak lepsza niż przez modulator. Aby interface działał potrzeba w menu specjalnym ustawić wejście AUX jako aktywne (opis na stronie z ustawieniami).
Fabryczny interace wygląda tak:

A kabelek przez nas wystrugany może wyglądać tak:

I powinno działać. Jak nie to masy (czyli ekran kabelka) nie podłączamy do złącza tylko bezpośrednio na masę radia. Szczerze powiedziawszy bardzo prawdopodobne jest, że taki schemat miał fabryczny interface CQ-RD10 oferowany jeszcze w USA. A wygląda to tak jak na obrazku poniżej i kosztuje (w USA) prawie 35 dolarów.

W czasie gdy korzystamy z tych przelotek nie mamy możliwości podłączenia zmieniacza. Producent oferuje interface od pewnego czasu i możliwe jest, że starsze modele (pierwsze IP-Bus) mogą nie współpracować z wejściami liniowymi. W przypadku stosowania wejścia liniowego należy nie przekraczać napięcia na tym wejściu o wartości 1V. Fabryczny zmieniacz daje 500mV i taka wartość umożliwia pełne wysterowanie wejścia.

Philips
Tu mamy do dyspozycji jedno wejście liniowe ale tylko w modelach ze sterowaniem zmieniacza i tylko wtedy gdy ten zmieniacz nie jest podłączony.
modele z nowym ISO (C3). Należy tylko zainicjować wejście liniowe (AUX) w menu ustawień radioodtwarzacza i podłączyć kabelek. Widok złącza w radiu od strony łączenia. Kabelek fabryczny nosi oznaczenie EA6786/00 a wygląd jego przypomina kabel Blaupunkta (co prawda mam tylko czarno białą fotogragię :)

modele ze starym ISO (C10). Ustawiamy w menu wejście AUX jako aktywne i podłączamy kabelek do górnego złącza ISO. Można to tylko zrobić gdy nie korzystamy ze zmieniacza. Fabryczny kabelek ma oznaczenie EA6784/00 .

modele ze złączem DIN-13. Są to niektóre modele starsze. Podłączamy kabelek i w menu ustawiamy aktywne wejście AUX. Kabelek oryginalny ma oznaczenie EA6785/00.


Sony
Modele Uni-Link (lub Uni-Bus). Aby uaktywnić wejście liniowe należy użyć specjalnego interface oznaczonego XA-107. Wygląda raczej na interface aktywny więc zrobić samemu będzie to raczej trudno. Ale co na Świecie wymyślono to Polak obejdzie. W najnowszych modelach gdy nie ma podłączonego zmieniacza to radio samo uaktywnia wejście AUX (np. w modelu CDX-M630).

Inne możliwości zrobienia wejść liniowych.

1.       Niektóre modele mają czasem z przodu wejście oznaczone CD. Można tam podłączyć bezpośrednio przenośny odtwarzacz. Są to jednak zwykle modele amerykańskie (np. Volkswagen Premium Sound) lub też sprzęt bazarowy ale zdarza się nawet w Renault (Philips). Dawniej było złącze podpisane Walkman w odtwarzaczach CD Sony lub Line In w Kenwoodach. Były to jednak jeszcze głównie modele kieszeniowe lub pierwsze z panelem. Możliwe jest jeszcze podłączenie w pętlę na korektor. Często się takie rozwiązanie da zastosować (Clarion, Honda, Ford z korektorem) wymaga tylko rozpoznania wyjścia i powrotu sygnału z korektora. Wtedy gdy włączamy źródło liniowe sygnał z radia przełączany jest na nie i wszystko jest ładnie. Jeszcze jedna uwaga, nie zawsze wejście CD-in jest z przodu radia. Gelhard czasem upychał go w ISO (model GXR216CR i GXR215DR) i nie opisywał. Dlatego jak radio posiada klawisz CD a nie ma sterowania zmieniaczem warto poszukać złącza.

2.       Kaseta adaptacyjna. Rozwiązanie takie sobie pod względem jakości a czasem nie sprawdzające się w modelach z mechanizmem full-logic. Sama budowa takiej kasety jest bardzo prymitywna, zawiera bowiem ona głowicę magnetofonową zamocowaną w obudowie kaset y tam gdzie jest otwór do głowicy odczytującej oraz prosty filtr składający się z jednego rezystora i jednego kondensatora. I oczywiście kabel z małym Jackiem. Dodatkowo kaseta dość głośno pracuje (w środku są zębatki do symulowania przesuwu taśmy tak aby nie zachowywał się dziwnie autorewers).

3.       Modulator. Często oferowane rozwiązanie w przypadku kupowania zmieniacza ze sterownikiem. Jakość zależy od radia ale dużo ograniczona. Wadą tego rozwiązania jest to, że tracimy możliwość słuchania komunikatów drogowych generowanych przerwaniem TA ora z tracimy jedną komórkę pamięci. Problematyczny jest zakup modulatora (można co prawda zrobić samemu ale to zadanie dla obeznanych z elektroniką) i wpływ na sygnał z anteny (mogą być zakłócane inne stacje).

4.       Wejście w korektorze lub procesorze dźwięku. Czasem jest tam wejście liniowe ale albo jest to kiepski korektor ze wzmacniaczem albo też przy stosowaniu dobrej klasy korektora mamy już wszystkie potrzebne źródła dźwięku i już nam takie wejście nie jes t potrzebne.

5.       Metoda bardziej pracochłonna ale możliwa przez trochę rozumiejących elektroników. Otóż w wielu radiach jest przed regulacją dźwięku lub audioprocesorem przełącznik wejść. Zwykle jest zbudowany na układzie CMOS 4051 lub pochodnym (4052 lub 4053). W ty m przypadku mamy kilka wejść i jedno wyjście przełączane w zależności od wybranego źródła. Źródeł zwykle jest 2 (radio i odtwarzacz) lub ewentualnie obsługa komunikatów drogowych. Znając kombinację sterującą (nota kat a logowa do 4051 i spółki) można znaleźć odpowiednią kombinację sterującą wolnym wejściem. Odcinamy je od masy (zwykle jest tak podłączone) i dorabiamy mały koderek naszej kombinacji włączany z klawiatury radia (np. klawiszem ARI lub VF w radiach, które nie miały jeszcze RDS). Wymaga to często kilku cięć na płytkach ale jak wygodne wejście zyskamy. Do wejścia multipleksera 405x doprowadzamy sygnał przez prosty wzmacniacz buforujacy, którego wzmocnienie warto dobrać doświadczalnie tak, aby po zmianie źródła głośność była jednakowa. Metoda ma jedną wadę a mianowicie nie zawsze da się zastosować ze względu na różne rozwiązania układowe. Można spróbować też rozciąć multiplekserem tor audio w okolicach regulatorów dźwięku i za pomocą prostego układu kombinacyjnego tym sterować. Aby jednak nie wyważać otwartych drzwi należy najpierw poszukać łatwiejszego rozwiązania niż akcja ze skalpelem i lutownicą .

Powrót do spisu kabli

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin