Ćwiczenia od dr Żbikowskiego.doc

(1248 KB) Pobierz
Czy masz zdolności organizacyjne

29

 

 

 

 

 

 

 

Jacek Żbikowski

 

 

 

 

 

MATERIAŁY POMOCNICZE DO ZAJĘĆ

 

Z TEORII ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

WSTĘP              3

CWICZENIE NR 1              4

Studium przypadku: Czy masz zdolności organizacyjne?              5

CWICZENIE NR 2              8

Studium przypadku:Tropiciel              8

Studium przypadku: Egzamin              9

CWICZENIE NR 3              10

Studium przypadku: Nowy              10

CWICZENIE NR 4              12

Studium przypadku: „Kocia dola”              12

CWICZENIE NR 5              15

Studium przypadku: Henry Ford — początki imperium              15

ĆWICZENIE NR 6              19

Studium przypadku: Uśmiercanie teorii Y              19

ĆWICZENIE NR 7              21

Studium przypadku: Bernard              21

CWICZENIE NR 8              23

Studium przypadku Dr Hans Haller              23

CWICZENIE NR 9              26

Studium przypadku: Najbardziej znany szef we Włoszech              26

CWICZENIE NR 10              28

Studium przypadku: całość — to nie jest suma części              28

CWICZENIE NR 11              29

Studium przypadku: „Luxor" — upadek kultury organizacyjnej              29

CWICZENIE NR 12              32

Studium przypadku: Zarządzanie potencjałem społecznym w Sony Corporation              32

CWICZENIE NR 13              35

Studium przypadku: Lima — eksperyment okryty tajemnicą              35

CWICZENIE NR 14              37

Studium przypadku: Przygotowania do Wspólnoty Europejskiej              37

CWICZENIE NR 15              39

Studium przypadku:  Complus sp. z o.o.              39

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Niniejsze opracowanie stanowi uzupełnienie do studiowania problematyki poru­szonej przeze mnie w książce „Teoria organizacji i zarządzania.(Zarys wykładów)",  Wyd.  Akademii Bydgoskiej,  Bydgoszcz 2004 i służyć może jako przewodnik do ćwiczeń z przed­miotu teoria organizacji i zarządzania" w uczelniach nieekonomicznych.

Opracowanie niniejsze obejmuje materiały pomocnicze do prowadzenia zajęć  z teorii Organizacji i Zarządzania przy wykorzystywaniu tzw. metod aktywizujących. Celem dydak­tycznym wprowadzenia tych metod (powszechnie stosowanych na świecie) jest próba pobudzenia słuchaczy do refleksji i przyswojenia wiedzy drogą aktywnego udziału w rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu Teorii organizacji i zarządzania.

Taki sposób prowadzenia zajęć wymaga zarówno od prowadzących (wykłady, ćwi­czenia), jak i od uczestników zajęć innego podejścia przy organizacji tego typu ćwi­czeń. W dyscyplinach typu aplikacyjnego, a do takich należy Teoria organizacji i zarządzania, prowadzenie zajęć metodami aktywnymi będzie skuteczne, o ile  podstawą merytoryczną zajęć będzie wykład lub dodatkowo wymieniona litera­tura podana przez prowadzących lub znajdująca się w skrypcie „Teoria Organizacji i Zarządzania”.

Opracowanie niniejsze w zamierzeniu autora zawiera liczne studia przypadków, które mogą przybliżyć przedstawianą w czasie wykładów problematykę Autor dobrał tak studia przypadków, aby słuchacze w sposób zupełny mogli zapoznać się i zweryfikować omawiane podczas wykładów kwestie. Zdaniem autora przedstawione w opracowaniu przykłady dobrze korelują z praktyką zarządzania.W opracowaniu wykorzystano studia przypadków znajdujące się w następujących pozycjach:

1.      Kożmiński A. K., Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1995.

2.      Steinmann H., Schreyogg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995.

3.      Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996.

4.      Bednarski, ,Organizacja i zarządzanie. Materiały do ćwiczeń, Wyższa Szkoła Zarządzania i Finansów, Bydgoszcz 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CWICZENIE NR 1

 

Studium przypadku: Czy masz zdolności organizacyjne?

W czasie od godziny 11.30 do 15.00 masz załatwić następujące sprawy:

1.      uwierzytelnić w notariacie odpis ważnego dokumentu;

2.      spotkać się na dworcu z ojcem, który przyjeżdża pociągiem przez miasto,( przy czym pociąg ten zatrzymuje się tylko na 2 minuty (od 14.27 do 14.29), aby odebrać od niego pieniądze;

3.      osobiście odebrać indeks z filii uczelni;

4.      przeprowadzić z akademika rozmowę telefoniczną z koleżanką z Warszawy, która ma zatelefonować do Ciebie miedzy godziną 13.00 a 13.30;

5.      obejrzeć w sklepie branżowym oraz ocenić nowy typ komputera osobistego;

6.      nadać   na   poczcie   ekspres   polecony   do   promotora   z   rozdziałem   pracy magisterskiej;

7.      omówić w biurze Almaturu szczegóły wyjazdu na wycieczkę zagraniczną, w czasie przerwy wakacyjnej;

8.      spotkać się o godzinie 14.10 w kawiarni z jednym z przedstawicieli zarządu przedsiębiorstwa, które ufundowało Ci stypendium — jesteś na to spotkanie umówiony przez sekretarkę przedsiębiorstwa;

9.      kupić w księgarni naukowej potrzebne podręczniki do nauki języka obcego. Na załączonym planie sytuacyjnym zaznaczono wszystkie miejsca i wszystkie drogi prowadzące do nich. Podano tam także czas, jaki pochłania przebycie poszczególnych dróg pieszo. Ty możesz skorzystać z samochodu, który posiadasz do swojej dyspozycji; wtedy czas potrzebny na załatwienie wszystkich spraw skróciłby się do jednej trzeciej. (Uwaga: obliczając poszczególne odcinki czasu należy je zaokrąglić w górę lub w dół, do pełnych minut, np. 3 x 3 min do 10 min, 3 x 7do20 min itd.).Na polach prostokątów oznaczających poszczególne miejsca wpisano w niektórych przypadkach liczbę minut, jakie są niezbędne do załatwienia odnośnej sprawy. Na prostokątach, odnoszących się do dworca, akademika i kawiarni, czasów tych nie podano, niemniej nie należy zapomnieć, że jesteś związany terminami, których musisz dotrzymać (patrz punkty 2, 4,8 itd.). Co do kawiarni, to każdy musi sam się zorientować i zdecydować, jak długo tam zabawić. Przed przystąpieniem do realizacji zadania koniecznie należy jeszcze uwzględnić następujące okoliczności:

  musisz załatwić wszystko osobiście, wypełniając bez wyjątku wszystkie powierzone Ci zadania,  bez korzystania z żadnych  środków pomocniczych, jak tramwaje,
taksówki, telefon itp., wolno skorzystać Ci, owszem, z samochodu, który stoi przed gmachem akademika, ale jest uszkodzony (nie działa zapłon) — można go z trudem uruchomić, ale posuwa się on wtedy bardzo wolno (z szybkością pieszego): możnaby go co prawda zreperować, ale w tym celu trzeba go oddać do warsztatu, przy czym naprawa ta pochłonie dokładnie półtorej godziny;

  wyruszasz z akademika o godz. 11.30;

  wszystkie sklepy, biura, urzędy (w tym także Twój dziekanat) kończą pracę o godz.15.00;

              korzystać można jedynie z dróg zaznaczonych na planie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CWICZENIE NR 2

Studium przypadku:Tropiciel

Istnieje wiele wersji etapów cyklu działania zorganizowanego. We wszystkich tych wersjach można jednak wyraźnie wyróżnić trzy fazy:

             ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin