PSYCHOLOGIA(emocje uczucia afekty).txt

(4 KB) Pobierz
					EMOCJE UCZUCIA AFEKTY


	DEFINICJE INTELIGENCJI

Stern okresla inteligencje jako zdolnosc nastawiania sie na nowe wymagania przez odpowiednie do celu zastosowania
srodkow myslenia. 

Stoldar definiuje inteligencje jakko zdolnosc wykonywania dzialan:
trudnych i zlozonych
abstrakcyjnych
ekonomicznych
posiadajacych wartosc spoleczna

w modelu mayera i saloveya inteligencja emocjonalna reprezentuje:
zdolnosc spostrzegania: oceny i wyrazania emocji w trafny i przystosowawczy sposob

	PIEC ISTOTNYCH CECH KTORE WYMIENIA DANIEL GOLEMAN W ZWIAZKU Z INTELIGENCJA EMOCJONALNA:




-motywacja-sklonnosci emocjonalne ktore prowadza do nowych celow lub ulatwiaja ich osiagniecie czyli dazenie do osiagniec

-empatia-

-umiejetnosci spoleczne-



DO PODSTAW INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ NALEZA UMIEJETNOCI:

orientowania sie w swoich uczuciach

panowania nad swoimi uczuciami i wlasciwego kierowania danymi uczuciami

motywowania sie do dzialania

rozpoznawania uczuc u innych

kontaktowanie sie, komunikowania sie z innymi


KOMPETENCJE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ

kompetencje psychologiczne-samoswiadomosc, samoocena, samokontrola 

kompetencje prakseologiczne(dzialania)

koncepcje spoleczne


	MOZNA TEZ WYROZNIC INNE RODZAJE INTELIGENCJI:

int. werbalna umiejetnosc porozumiewania sie za pomoca slow, pisania, czytania
int.wizualna
int.logiczna
int.tworcza
int.fizyczna


	DZIEKI INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ MOZNA:

poprawic swoje stosunki z innymi
lepiej kontrolowac swoje zachowanie
obnizac swoj poziom stresu
podrzymywac motywacje
poprawic swoja pozycje w oczach innych


	BIBLIOGRAFIA

STEFAN KONDRAT CLAUDIA HENDEL - "Inteligencja emocjonalna"
DANIEL GOLEMAN "inteligencja emocjonalna" poznan 1997
RICHARD J. GERRIG, PHILIP G. ZIMBARDO "PSYCHOLOGIA I ZYCIE"




						UCZUCIA

to odzwierciedlenie w stosunku do innych ludzi ich wytworow, ich wartosci poprzez zrozumienie zwiazkow
miedzy czlowiekiem a...
-wyobrazeniowe takie gdzie nasza bogata wyobraznia jest w stanie ulokowac w swiadomosci
-przekonaniowe
-porzadaniowe-to co chcemy, czego pragniemy
-zmyslowe-glownie zwiazane z narzadami zmyslu (sprawiajace nam przyjemnosc)
-duchowo-osobowosciowe-zwiazane z wartosciami, pieknem, sympatia(daja poczucie szczesliwosci np.milosc, spelnienie)


	4 GRUPY UCZUC WYCZERPUJA BOGACTWO UCZUCIOWE CZLOWIEKA

1. uczucia spoleczne(stosunki miedzyludzkie)
2. uczucia praktyczne(dot. organizacji zycia codziennego)
3. uczucia poznawcze
4. kazda sytuacja niesie ze soba uczucia



						AFEKT

UPOSLEDZENIE POKIEROWANIA SWOIM ZACHOWANIEM






			CZYNNIKI KSZTALTUJACE OSOBOWOSC CZLOWIEKA

	pojecie osobowosci-istnieje wiele koncepcji i wiele roznorodnych definicji

osobowosc czlowieka to pewien zespol przeronych cech charakterystycznych dla danej jednostki.
Cechy te okreslaja sposob postepowania oraz zachowanie sie w roznych sytuacjach czlowieka.
Nabardziej popularne cechy osobowosci to:
1.procesy poznawcze i bezposrednie- wrazenia 


CzYNNIKI WPLYWAJACE NA KSZATLTOWANIE OSOBOWOSCI:
-srodowisko
-geny
-wlasne ambicje

	TEMPERAMENT

to szybkosc reagowania na dane bodzce z otaczajacego nas swiata.

-sangwinik
-melancholik
-choleryk
-flegmatyk


	STRUKTURA OSOBOWOSCI



	FAZY ROZWOJU OSOBOWOSCI

1. od okresu narodzin do czasu osiagniecia doroslosci, cechuja zmiany intensywne.
  Polegaja one na dynamicznym zdobywaniu coraz to nowych jakosci (wiedzy, sprawnosci, umiejetnosci,
  cech, postaw, nawykow, itp)
2. od zakonczenia rozwoju intensywnego. a wiec od osiagniecia doroslosci do mmomentu pojawienia sie zmian
  regresywnych, charakterystycznych dla okresu starzenia sie. W fazie tej zaczyna sie wyraznie spadek tempa
  i ilosci osiagania nowych jakosci rozwojowych na rzecz utrwalenia i rozbudowy tego...
3.zmiany regresywne, polegajace na stopniowym, lecz nieublaganie postepujacym, zakloceniu a nawet
rozpadzie wiekszosci funkcji psychicznych. Obserwujac to zjawisko mowic mozna o zmianach w psychice i osobowosci
, charakterystycznych dla okresu starzenia sie

	CZYNNIKI WPLYWAJACE NA KSZTALTOWANIE SIE OSOBOWOSCI

rozwija sie w trakcie zycia jednostki. Nie jest wiec uksztaltowana z chwila narodzin dziecka. Isntnieja jedynie
wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne, wplywajace na dalszy rozwoj, ale nie okreslajace go scisle.
wyrozniamy: aktywnosc wlasna, osoby znaczace, przejmowanie wzorow, role oddzialywan wychowawczych



Zgłoś jeśli naruszono regulamin