EMOCJE UCZUCIA AFEKTY DEFINICJE INTELIGENCJI Stern okresla inteligencje jako zdolnosc nastawiania sie na nowe wymagania przez odpowiednie do celu zastosowania srodkow myslenia. Stoldar definiuje inteligencje jakko zdolnosc wykonywania dzialan: trudnych i zlozonych abstrakcyjnych ekonomicznych posiadajacych wartosc spoleczna w modelu mayera i saloveya inteligencja emocjonalna reprezentuje: zdolnosc spostrzegania: oceny i wyrazania emocji w trafny i przystosowawczy sposob PIEC ISTOTNYCH CECH KTORE WYMIENIA DANIEL GOLEMAN W ZWIAZKU Z INTELIGENCJA EMOCJONALNA: -motywacja-sklonnosci emocjonalne ktore prowadza do nowych celow lub ulatwiaja ich osiagniecie czyli dazenie do osiagniec -empatia- -umiejetnosci spoleczne- DO PODSTAW INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ NALEZA UMIEJETNOCI: orientowania sie w swoich uczuciach panowania nad swoimi uczuciami i wlasciwego kierowania danymi uczuciami motywowania sie do dzialania rozpoznawania uczuc u innych kontaktowanie sie, komunikowania sie z innymi KOMPETENCJE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ kompetencje psychologiczne-samoswiadomosc, samoocena, samokontrola kompetencje prakseologiczne(dzialania) koncepcje spoleczne MOZNA TEZ WYROZNIC INNE RODZAJE INTELIGENCJI: int. werbalna umiejetnosc porozumiewania sie za pomoca slow, pisania, czytania int.wizualna int.logiczna int.tworcza int.fizyczna DZIEKI INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ MOZNA: poprawic swoje stosunki z innymi lepiej kontrolowac swoje zachowanie obnizac swoj poziom stresu podrzymywac motywacje poprawic swoja pozycje w oczach innych BIBLIOGRAFIA STEFAN KONDRAT CLAUDIA HENDEL - "Inteligencja emocjonalna" DANIEL GOLEMAN "inteligencja emocjonalna" poznan 1997 RICHARD J. GERRIG, PHILIP G. ZIMBARDO "PSYCHOLOGIA I ZYCIE" UCZUCIA to odzwierciedlenie w stosunku do innych ludzi ich wytworow, ich wartosci poprzez zrozumienie zwiazkow miedzy czlowiekiem a... -wyobrazeniowe takie gdzie nasza bogata wyobraznia jest w stanie ulokowac w swiadomosci -przekonaniowe -porzadaniowe-to co chcemy, czego pragniemy -zmyslowe-glownie zwiazane z narzadami zmyslu (sprawiajace nam przyjemnosc) -duchowo-osobowosciowe-zwiazane z wartosciami, pieknem, sympatia(daja poczucie szczesliwosci np.milosc, spelnienie) 4 GRUPY UCZUC WYCZERPUJA BOGACTWO UCZUCIOWE CZLOWIEKA 1. uczucia spoleczne(stosunki miedzyludzkie) 2. uczucia praktyczne(dot. organizacji zycia codziennego) 3. uczucia poznawcze 4. kazda sytuacja niesie ze soba uczucia AFEKT UPOSLEDZENIE POKIEROWANIA SWOIM ZACHOWANIEM CZYNNIKI KSZTALTUJACE OSOBOWOSC CZLOWIEKA pojecie osobowosci-istnieje wiele koncepcji i wiele roznorodnych definicji osobowosc czlowieka to pewien zespol przeronych cech charakterystycznych dla danej jednostki. Cechy te okreslaja sposob postepowania oraz zachowanie sie w roznych sytuacjach czlowieka. Nabardziej popularne cechy osobowosci to: 1.procesy poznawcze i bezposrednie- wrazenia CzYNNIKI WPLYWAJACE NA KSZATLTOWANIE OSOBOWOSCI: -srodowisko -geny -wlasne ambicje TEMPERAMENT to szybkosc reagowania na dane bodzce z otaczajacego nas swiata. -sangwinik -melancholik -choleryk -flegmatyk STRUKTURA OSOBOWOSCI FAZY ROZWOJU OSOBOWOSCI 1. od okresu narodzin do czasu osiagniecia doroslosci, cechuja zmiany intensywne. Polegaja one na dynamicznym zdobywaniu coraz to nowych jakosci (wiedzy, sprawnosci, umiejetnosci, cech, postaw, nawykow, itp) 2. od zakonczenia rozwoju intensywnego. a wiec od osiagniecia doroslosci do mmomentu pojawienia sie zmian regresywnych, charakterystycznych dla okresu starzenia sie. W fazie tej zaczyna sie wyraznie spadek tempa i ilosci osiagania nowych jakosci rozwojowych na rzecz utrwalenia i rozbudowy tego... 3.zmiany regresywne, polegajace na stopniowym, lecz nieublaganie postepujacym, zakloceniu a nawet rozpadzie wiekszosci funkcji psychicznych. Obserwujac to zjawisko mowic mozna o zmianach w psychice i osobowosci , charakterystycznych dla okresu starzenia sie CZYNNIKI WPLYWAJACE NA KSZTALTOWANIE SIE OSOBOWOSCI rozwija sie w trakcie zycia jednostki. Nie jest wiec uksztaltowana z chwila narodzin dziecka. Isntnieja jedynie wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne, wplywajace na dalszy rozwoj, ale nie okreslajace go scisle. wyrozniamy: aktywnosc wlasna, osoby znaczace, przejmowanie wzorow, role oddzialywan wychowawczych
drahman