MUZYKA 4-6.doc

(25 KB) Pobierz
MUZYKA

 

 

 

 

MUZYKA

 

Program nauczania dla II etapu edukacyjnego (klasy 4-6)

szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu lekkim

 

 

 

 

Program opracowany na podstawie programu dopuszczonego do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej i wpisanego do wykazu programów nauczania na poziomie II etapu kształcenia.

Numer w wykazie DKW – 4041 – 138/00.

 

 

 

 

WPROWADZENIE

 

 

       Program nauczania muzyki na II etapie edukacyjnym przeznaczony jest dla nauczyciela uczącego dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i obejmuje problematykę twórczości artystycznej oraz wiedzę z zakresu muzyki.

       Celem programu jest przygotowanie ucznia do kontaktu z dziełami sztuki i ich odbioru, ukierunkowanie jego działań twórczych, pomoc w rozumieniu i przeżywaniu świata dźwięków, rytmu i ruchu.

       Poprzez sztukę uczeń poznaje wartości kulturowe regionu, w którym mieszka i utożsamia się z nim, rozwija postawy patriotyczne, aktywizuje wrażliwość i wyobraźnię. Sztuka przyczynia się do lepszego poznania przez uczniów otaczającej rzeczywistości, otwiera psychikę dziecka na wrażenia słuchowe i wzrokowe, prowokuje do marzeń i skupiania uwagi.

       Muzyka jest ważnym elementem procesu rewalidacyjnego, sprzyja ogólnemu rozwojowi uczniów, ich integracji, usprawnianiu funkcji psychicznych i fizycznych, łagodzeniu napięć dzieci nadpobudliwych i pobudzaniu do działania dzieci apatycznych.

       Program stwarza wiele możliwości poszukiwania przez nauczyciela nowych dróg urzeczywistnienia celów edukacyjnych, zadań tematycznych oraz metod realizacji zagadnień muzycznych. Zakłada realizację w trakcie przedmiotu następujących ścieżek edukacyjnych:

1. Edukacja prozdrowotna:

     - zabawy ruchowe, rekreacja.

2. Edukacja czytelnicza i medialna:

    - dzieje pisma, książki, prasy i przekazów medialnych

     - teatr jako źródło przekazów medialnych.

3. Wychowanie do życia w społeczeństwie:

     - przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie

       czasu wolnego

     - najbliższe otoczenie domu rodzinnego, sąsiedztwa i szkoły

     - elementy historii regionu i ich związki z historią i tradycją własnej rodziny

     - lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje i zwyczaje

     - miejscowe podania, przysłowia, muzyka, plastyka, tradycyjne rzemiosło,

       sztuka ludowa i folklor.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin