Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego - L. Sadowska(1).pdf

(4041 KB) Pobierz
259971882 UNPDF
Spis treści
1. Rozwój dziecka. Podstawy anatomiczne i patofizjologiczne
Ludwika Sadowska
5
1.1. Charakterystyka rozwoju dziecka
5
1.2. Wybrane elementy z anatomii i czynności narządu ruchu człowieka
11
1.3. Układ mięśniowy i mechanizmy jego funkcjonowania
20
1.4. Rola sieci neuronalnych w sterowaniu lokomocją człowieka
33
1.5. Integracja sensoryczna i jej rola w aktywności człowieka
35
1.6. Rola plastyczności mózgu w rozwoju dziecka
55
Piśmiennictwo
61
Wykaz rysunków
63
Wykaz tabel
63
2. Budowa i funkcja układu nerwowego
Alicja Kędzia
65
2.1. Rozwój ośrodkowego układu nerwowego (oun)
65
2.2. Podstawowe elementy układu nerwowego
67
2.3. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego (oun)
70
2.4. Opis dróg
95
Piśmiennictwo
112
Wykaz rysunków
113
3. Neurokinezjologiczna diagnostyka niemowląt
z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego
Ludwika Sadowska, Grażyna Banaszek
115
3.1. Rozważania na temat ontogenezy postawy i lokomocji
116
3.2. Neurokinezjologiczna kompleksowa diagnostyka niemowląt
120
Piśmiennictwo
172
Wykaz rysunków
174
Wykaz tabel
174
259971882.018.png 259971882.019.png 259971882.020.png 259971882.021.png 259971882.001.png 259971882.002.png 259971882.003.png 259971882.004.png 259971882.005.png 259971882.006.png 259971882.007.png
4. Zasady rehabilitacji metodą odruchowej lokomocji
Ludwika Sadowska, Anna Szkolnicka, Grażyna Banaszek
175
4.1. Wprowadzenie do terapii
175
4.2. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji
180
4.3. Wyzwalanie kompleksu motorycznego w postaci odruchowego obrotu
188
4.4. Wyzwalanie kompleksu motorycznego podczas stymulacji
odruchowego pełzania
209
4.5. Wskazania do terapii neurokinezjologicznej metodą odruchowej lokomocji
228
Piśmiennictwo
238
Wykaz rysunków
240
5. Ocena diagnostyki i stymulacji metodą Vojty
dzieci z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego
(na podstawie badań własnych i przeglądu piśmiennictwa)
Ludwika Sadowska, Anna Krejft, Adam Wiraszka
243
5.1. Ocena neurokinezjologicznej diagnostyki i terapii za pomocą
algorytmu Krefft (w badaniach własnych)
244
5.2. Wczesne rozpoznanie i leczenie dzieci z uszkodzonym oun metodą Vojty
(przegląd piśmiennictwa)
277
Piśmiennictwo
288
Wykaz rysunków
292
Wykaz tabel
292
259971882.008.png 259971882.009.png 259971882.010.png 259971882.011.png 259971882.012.png 259971882.013.png 259971882.014.png 259971882.015.png 259971882.016.png 259971882.017.png
Ludwika Sadowska
Rozwój dziecka. Podstawy
anatomiczne i patofizjologiczne
1.1. Wybrane badania rozwoju dziecka
W opracowaniu dotyczącym wczesnej diagnostyki i leczenia zaburzeń
rozwoju psychomotorycznego dzieci konieczne jest wprowadzenie wybranych
elementów z podstawowych dziedzin opisujących morfologię oraz fizjologię
człowieka. Aby przypisać określonej właściwości fizjologicznej jej wartość
i prawdziwe znaczenie, należy odnieść ją do całości i ostateczne wnioski wycią-
gać, także mając na uwadze całość. Izolując poszczególne części organizmu,
czynimy tak dla ułatwienia analizy eksperymentalnej, a nie po to, aby je trak-
tować jako odrębne całości.
Wiadomo, że ontogeneza to rozwój osobniczy człowieka od chwili po-
częcia do naturalnej śmierci. Embriologia zajmuje się procesami rozwoju
przed urodzeniem, zaś postembriologia, czyli egzogeneza śledzi rozwój
jednostki ludzkiej po urodzeniu poprzez wszystkie jego okresy, czyli: nowo-
rodkowy, niemowlęcy, przedszkolny, szkolny, wiek dojrzały oraz okres sta-
rzenia się.
Biologiczna definicja rozwoju człowieka podkreśla, iż jest to proces
wielostopniowy, nieodwracalny, a jego motorem jest immanentna tendencja
do osiągania coraz wyższego poziomu równowagi dzięki istniejącym mechaniz-
mom samoregulacji. Jest to proces poszerzania funkcji struktur morfologicznych
organizmu w celu zwiększenia jego aktywności w otoczeniu. Adaptacja dziecka
do otoczenia dokonuje się poprzez asymilację i akomodację, które na każdym
kolejnym etapie rozwoju osobniczego doprowadzają do wykształcenia się
nowej postaci równowagi. Pojęcie równowagi między czynnikami genetycz-
nymi i środowiskowymi jest kluczowym elementem ekologicznej teorii roz-
woju człowieka (Piaget 1966, 1981).
Okres rozwojowy człowieka od poczęcia do uzyskania pełnej dojrzałości
osobniczej uwzględnia możliwość prokreacji i realizacji pełni życia w wymiarze
psychosomatycznym i duchowym, jest czasem gwałtownych przemian wew-
nątrz organizmu w interakcji ze środowiskiem zewnętrznym.
W obszarze medycyny wieku rozwojowego pediatria społeczna określa
odpowiednią postawę zapobiegania lub postępowania leczniczego w choro-
bach dzieci, zajmuje się oceną norm wzrastania i rozwoju, ich wszelkimi
uwarunkowaniami, także epidemiologią chorób zakłócających ten rozwój
oraz ich prewencją.
Pediatria etologiczna propaguje diagnozowanie stanu zdrowia metodą
obserwacji spontanicznego zachowania się dziecka, bez dodatkowych, często
skomplikowanych badań laboratoryjnych i pomocniczych. Wnikliwa obser-
wacja spontanicznego zachowania dziecka w możliwie naturalnych warunkach
stanowi główne kryterium oceny zdrowia. W Instytucie Pediatrii Społecznej
Medycyny Młodzieżowej Uniwersytetu im. Ludwika Maksymiliana w Mona-
chium powstała Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR).
To dzieło zespołu naukowego kierowanego przez prof. dr h.c. Theodora Hell-
brugge, znanego pediatry, przewodniczącego niemieckiej fundacji „Promyk
Słońca", eksperta Światowej Organizacji Zdrowia zostało udostępnione pedia-
trom polskim (Hellbrugge i in. 1994, 1995). Hellbrugge (Hellbrugge i in. 1994)
przez rehabilitację rozwojową rozumie łącznie: wczesną diagnostykę, wczesną
terapię wrodzonych lub wcześnie nabytych uszkodzeń ośrodkowego układu
nerwowego (oun) oraz wczesną integracją zaburzonych w rozwoju dzieci ze
społeczeństwem. Wczesna diagnostyka zaburzeń rozwoju oun, to jest w pierw-
szych miesiącach życia dziecka, jest najtrudniejsza wobec niedojrzałości
tkanek, narządów i układów narządowych, jak też podobieństwa objawów
fizjologicznych, które ulegają w kierunku patologicznym.
7
Zadaniem rehabilitacji rozwojowej jest prewencja zaburzeń postawy
i motoryki w celu rozwinięcia zdolności komunikowania się z otoczeniem
i uzyskanie przez dziecko samodzielności. Rehabilitacja rozwojowa propo-
nuje wkroczenie czynne w procesy naprawcze, jaką stwarza plastyczność
rozwijającego się mózgu i jego podatność na bodźce zewnętrzne, a szcze-
gólnie te, które w sposób naturalny wzmacniają siłę i równowagę w rozwoju
organizmu.
Międzynarodowe badania pod nazwą „Rozwój Dziecka" pozwoliły na
zestawienie różnych skal rozwoju najważniejszych funkcji psychomotorycz-
nych w pierwszym roku życia dziecka. Opracowany system testów rozwojo-
wych tzw. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR)
w pierwszym, drugim i trzecim roku życia pozwala pediatrom i psycholo-
gom na wczesne rozpoznanie nawet niewielkich opóźnień w rozwoju funkcji
motorycznych takich, jak raczkowanie, siadanie, chodzenie, chwytanie przez
określenie wieku ich pojawienia się. MFDR określa ponadto wiek percepcji jako
miarę postrzegania zmysłowego i umiejętności pojmowania, wieku mówienia
będącego miarą rozwoju umiejętności wyrażania dźwięków mowy artykuło-
wanej oraz ich rozumienia, a także umiejętności kontaktowania się z otocze-
niem będącej miarą dojrzałości społecznej dziecka.
Ocena stanu rozwoju dziecka odbywa się w jego naturalnych warunkach
środowiskowych, w rodzinie, w ścisłej współpracy lekarza z rodzicami i/lub
opiekunami dziecka, od najwcześniejszego okresu życia dziecka. Podkreśla
się, że zdrowie dziecka jest uwarunkowane współuczestnictwem rodziców
w stymulacji jego rozwoju i w procesie właściwej pielęgnacji. Matka pierwsza
ocenia rozwój swego dziecka podczas pielęgnacji. Obdarzając swe dziecko
miłością, może bardzo trafnie dostrzec pewne nieprawidłowości rozwoju
oraz podzielić się spostrzeżeniami z lekarzem pediatrą, który winien cenić
rodzicielską intuicję i umiejętność interpretacji spontanicznego zachowania
dziecka.
Istnieje wiele sposobów i technik badawczych służących ocenie rozwoju
psychomotorycznego niemowląt i małych dzieci, opracowanych dla potrzeb
lekarzy pediatrów, psychologów, socjologów jak również dla rodziców. Świa-
dome uczestnictwo rodziców w rozwoju dziecka od jego poczęcia poprzez
narodziny i okres niemowlęctwa jest niezmiernie ważne dla jego rozwoju,
kształtowania się indywidualnych predyspozycji i umiejętności w ciągłej
integracji ze środowiskiem. Poza miłością rodzicielską potrzebna jest w tym
celu podstawowa wiedza o fazach rozwojowych zdrowego niemowlęcia,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin