chemia 4.pdf
(
1165 KB
)
Pobierz
4Chemia_zadania_odpowiedzi_I
Zadania z chemii (4)
Zadanie 1
A.
Chlor może występować na następujących stopniach utlenienia: –I,0,III,V, VII.
1) Wskaż, na których stopniach utlenienia chlor może pełnić rolę tylko utleniacza, tylko
reduktora lub utleniacza i reduktora.
2) Oblicz stopnie utlenienia chloru w podanych cząstkach:
KClO
4
, Cl
2
, ClO
3
¯
, BaCl
2
, Cl
2
O, ClO
¯
, NaClO
2
B.
Spośród podanych związków chromu wybierz te, które w reakcjach redukcji – utlenienia mogą
pełnić wyłącznie rolę utleniacza:
Cr
2
(SO
4
)
3
, K
2
Cr
2
O
7
, NaCrO
2
, CrO, Na
2
CrO
4
, CrCl
3
C.
Uzupełnij poniższe wykresy wpisując stopnie utlenienia chromu tak, aby prawidłowo
zobrazować zmiany odpowiednich własności związków chromu, a następnie sformułuj wnioski:
Cr( ) Cr( ) Cr( )
―――――――――――――――――→
zasadowość
Cr( ) Cr( ) Cr( )
―――――――――――――――――→
własności utleniające
D.
W podanych schematach równań połówkowych uzupełnij nad strzałką liczbę elektronów
(oddanych lub pobranych) oraz ustal, czy jest to proces utleniania czy redukcji.
- I 0 II III
a) 2Br ¾¾® Br
2
…………………... b) Fe ¾¾® Fe ……………………
0 - II -III 0
c) S
S ………………….. d) 2N
¾¾®
¾¾®
Mn …………………… h) Cr
¾¾®
Cr ……………………..
E.
Wybierz wszystkie możliwości
. Aby przeprowadzić reakcję 2Br
-
→ Br
2
można podziałać:
a) Cr
2
O
7
2-
b) Fe
2+
c) MnO
4
-
d) I
2
e) SO
4
2-
f) Cl
-
Zadanie 2
A. Dane są równania reakcji zachodzących z udziałem związków manganu :
1) Mn(OH)
2
+ 2HCl ¾® MnCl
2
+ 2H
2
O
2) 2KMnO
4
+ 5KNO
2
+ 3H
2
SO
4
¾®
2MnSO
4
+ 5KNO
3
+ K
2
SO
4
+ 3H
2
O
MnCl
2
+ Cl
2
+ 2H
2
O
4) 2MnO
4
¯
+ 3Mn
2+
+ 4OH
¯
¾® 5MnO
2
+ 2H
2
O
5) MnO
2
+ 2S
¾®
MnS + SO
2
6) 2MnO
4
¯
+ 5H
2
O
2
+ 6H
+
¾®
¾®
2Mn
2+
+ 5O
2
+ 8H
2
O
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
N
2
……………………
0 II VII II
e) Mg ¾¾® Mg …………………... f) Mn ¾¾® Mn …………………….
IV VI VI II
g) Mn
¾¾®
3) MnO
2
+ 4HCl
7) Mn
2+
+ 8OH¯ - 5e
¾®
MnO
4
¯
+ 4H
2
O
MnSO
4
+ H
2
9) MnSO
4
+ 2KOH ¾® Mn(OH)
2
+ K
2
SO
4
Spośród nich wybierz te:
a) w których mangan ulega tylko utlenieniu,
b) w których mangan ulega tylko redukcji,
c) w których mangan ulega zarówno redukcji i utlenianiu,
d) które nie są reakcjami redoks?
¾®
B.
Do każdej reakcji w podanym schemacie przemian wybierz odpowiednie reagenty: utleniacz,
reduktor, zasada, kwas
1 2 3 4
K
2
MnO
4
―→ KMnO
4
―→ MnCl
2
―→ Mn(OH)
2
―→ MnSO
4
Zadanie 3
A. Wpisz brakujące wzory jonów i zbilansuj równania:
(1) Cr
2
O
3
+ NO
3
¯ + ............→ CrO
4
2
¯ + NO
2
¯
+ H
2
O
(2) MnO
4
¯ + ...... + .......→ Mn
2+
+ Fe
3+
+ H
2
O
B. Wykonano eksperyment ze związkiem manganu (probówka I) oraz związkiem chromu
(probówka II) według podanego schematu. Zaobserwowano następujące zmiany:
- w probówce I fioletowy roztwór odbarwił się,
- w probówce II roztwór zmienił barwę z żółtej na zieloną.
Wpisz wzory odpowiednich związków manganu i chromu w luki w schemacie oraz uzupełnij zapis
wzorem kwasu bądź zasady, które zagwarantują opisany przebieg reakcji.
KNO
2
I
II
....................
+ ................... ......................+ ........................
Odpowiedz, jaką rolę spełnia KNO
2
w obu reakcjach?
Zadanie 4
1 2 3 4
A. Ułóż równania reakcji do schematu przemian: Fe → FeCl
2
→ Fe(OH)
2
→ Fe(OH)
3
→ Fe
2
O
3
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
Które z reakcji są reakcjami utleniania żelaza?
Zapisz jonowe skrócone równanie reakcji do przemiany 1 i 2.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
8) Mn + H
2
SO
4(rozc.)
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
Podaj obserwacje do przemiany 2 i 3.
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
B. Pod wpływem kwasów utleniających, np. kwasu azotowego(V), żelazo ulega pasywacji.
Zbilansuj równanie reakcji ilustrujące pasywację
.... Fe + ...... HNO
3
→ ...... Fe
2
O
3
+ ..... NO
2
+ ..... H
2
O
Wyjaśnij, jak to zjawisko umożliwia transportowanie stężonych kwasów w stalowych cysternach.
Zadanie 5
Wykonano dwa doświadczenia, przy czym każde składało się z dwóch etapów.
Do
ś
wiadczenie 1
I.
Do kolby wsypano manganian(VII) potasu i dodano stężony kwas solny – wydzielił się
zielonożółty gaz o duszącym zapachu.
II. Następnie do tej kolby wprowadzono zapalony sód na łyżce do spalań – wydzieliło się dużo
białego dymu i powstała biała substancja.
Do
ś
wiadczenie 2
I.
Do kolby wlano 5% wodę utlenioną i dodano niewielką ilość tlenku manganu(IV) – wydzielił
się bezbarwny, bezwonny gaz, a barwa roztworu nie uległa zmianie.
II. Do tej samej kolby wprowadzono na łyżce do spalań zapalony magnez i rozpalił się jasnym,
oślepiającym płomieniem oraz powstała biała substancja.
a) Podaj nazwy opisanych produktów każdego etapu doświadczeń.
b) W każdej reakcji wskaż reduktor i utleniacz.
c) Ułóż równania zachodzących reakcji.
d) Jaką rolę pełnił tlenek manganu(IV) w doświadczeniu 2?
Zadanie 6
Chlor można otrzymać w reakcji :
MnO
2
+ ..... HCl → ..... MnCl
2
+ ....... Cl
2
+ ...... H
2
O
a) Uzgodnij współczynniki metodą bilansu elektronowego.
b) Oblicz, ile dm
3
chloru w warunkach normalnych można otrzymać, gdy w reakcji bierze udział
14,6 g HCl.
nie mają atomów wodoru, w środowisku silnie zasadowym
ulegają dysproporcjonowaniu (tzw. reakcja Cannizzaro). Uproszczony zapis procesu można
przedstawić schematem:
a
O
O
2
R
C
+
OH
R
C
O
+
RCH
2
OH
a)
Które z podanych poniżej aldehydów ulegają tej reakcji? Ustal wzory produktów.
H
CHO
CH
2
CHO
CHO
1)
2)
3)
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zadanie 7
Aldehydy, których cząsteczki w pozycji
4)
HCHO
5)
CH
3
CHO
b) Na przykładzie wybranego aldehydu uzasadnij słuszność określenia
dysproporcjonowanie
zastosowanego do reakcji Cannizzaro.
Zadanie 8
W czterech probówkach zawierających roztwory soli zanurzono płytki metali: w pierwszej płytkę
żelazną w roztworze CuSO
4
, w drugiej cynkową w roztworze KNO
3
, w trzeciej miedzianą płytkę
w roztworze AgNO
3
, a w czwartej płytkę glinu w roztworze CaCl
2
.
a) podaj, w których probówkach zaszła reakcja,
b) zapisz równania reakcji wskazanych w punkcie a),
c) wyjaśnij, dlaczego w pozostałych probówkach reakcja nie zachodzi.
Zadanie 9
W trzech probówkach z 0,1-molowym roztworem kwasu octowego zanurzono płytki metali: glinu,
miedzi i magnezu.
a) Narysuj schemat opisanego doświadczenia.
b) Wskaż probówkę, w której nie zaobserwowano żadnych zmian i wyjaśnij dlaczego.
Zadanie 10
Do trzech naczyń zawierających roztwór azotanu(V) miedzi(II) wprowadzono płytki o znanej
masie: glinową, ołowianą, srebrną. Po pewnym czasie wyjęto płytki z roztworu, osuszono
i zważono. Stwierdzono, że masa płytki glinowej wzrosła, ołowianej – zmalała, a srebrnej – nie
uległa zmianie. Wyjaśnij zachodzące zjawisko i uzasadnij odpowiedź podając jonowe równania
reakcji.
Zadanie 11
W 100 cm
3
roztworu zawierającego 0,2 mola azotanu(V) miedzi(II) i 0,2 mola azotanu(V) srebra
zanurzono blaszkę miedzianą. Po zakończonej reakcji blaszkę wyjęto.
a)
Napisz, co zaobserwowano na powierzchni blaszki.
b)
Zapisz równanie zachodzącej reakcji w formie jonowej.
c)
Oblicz stężenie molowe jonów miedzi w otrzymanym roztworze.
Zadanie 12
A. W podanych ogniwach ustal elektrodę dodatnią i ujemną oraz zapisz schemat każdego ogniwa
zgodnie konwencją Sztokholmską.
a) Sn½Sn
2+
Mg
2+
Mg b) Fe½Fe
2+
Al
3+
Al
c) Cd
Cd
2+
H
+
H
2
, Pt d) Be
½
Zadanie 13
Na podstawie szeregu napięciowego metali zaplanuj dwa ogniwa, w których półogniwo glinowe
będzie raz biegunem dodatnim, a w drugim - biegunem ujemnym.
Podaj: a) schematy tych ogniw, b) kierunek przepływu elektronów, c) oblicz SEM tych ogniw.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Be
2+
2I
¯
I
2
B. Dla ogniwa z podpunktu
b)
zapisz sumaryczne równanie reakcji. Oblicz, jak i o ile zmieni się
masa elektrody ujemnej w czasie pracy ogniwa, jeśli w tym samym czasie elektroda dodatnia
zmieni swoją masę o 112 mg.
½
Zadanie 14
a) Wyjaśnij, dlaczego ogrodzenie z siatki stalowej co pewien czas należy malować farbą ochronną?
b) Jaki ma wpływ zanieczyszczenie powietrza tlenkami azotu i siarki?
Zadanie 15
Który z przedmiotów żelaznych: ocynkowany czy pokryty miedzią ulegnie szybciej korozji gdy:
a) powłoka nie jest uszkodzona,
b) powłoka ochronna zostanie uszkodzona?
Zadanie 16
Ochrona protektorowa polega na połączeniu chronionej konstrukcji stalowej ze stosunkowo dużą
płytą z metalu o niższym potencjale od żelaza. W wytworzonym ogniwie płyta ulega roztwarzaniu
i co pewien czas należy przyłączać nową.
Krzysztof M. Pazdro „Chemia Cz. II Chemia fizyczna” Oficyna Edukacyjna *Krzysztof Pazdro Sp. z o.o. Warszawa
2009
Wybierz z podanych metali ten, który można zastosować jako protektor do ochrony rurociągu
stalowego: a) Ni b) Mg c) Pb. Uzasadnij wybór.
Zadanie 17
Przeprowadzono doświadczenie:
I. Do pewnej ilości bezwodnego etanolu wprowadzono magnez i lekko ogrzano. Cała porcja etanolu
przereagowała. Otrzymano 3,36 dm
3
bezbarwnego, palnego gazu.
II. Dokładnie taką samą ilość etanolu zużyto w reakcji z roztworem dichromianu(VI) potasu
o stężeniu 0,5 moldm
-3
, zakwaszonego rozcieńczonym kwasem siarkowym(VI), obserwując
zmianę barwy roztworu z pomarańczowej na zieloną.
a)
W każdej z omówionych reakcji podaj utleniacz i reduktor.
b)
Napisz równania reakcji, podaj nazwy produktów organicznych.
c)
Oblicz, jaką zużyto objętość roztworu K
2
Cr
2
O
7
, jeśli produktem był aldehyd, a proces zachodził
z wydajnością 100%.
Odpowiedzi:
Zad.1
A. a) tylko reduktor: - I, tylko utleniacz : VII, reduktor i utleniacz: O,III,V;
b) VII 0 V - I I I III
KClO
4
, Cl
2
, ClO
3
¯
, BaCl
2
, Cl
2
O, ClO
¯
, NaClO
2
D.
- I
-2e
0 II
-1e
III
a) 2Br
Br
2
utlenienie
b) Fe
¾¾®
Mn
redukcja
IV -
2e
VI VI
+4e
II
g) Mn ¾¾® Mn
utlenienie
h) Cr ¾¾® Cr
redukcja
E. a, c, e
Zad.2
A. a) 7,8 b) 2,3,5,6 c) 4 d) 1,9. B. kolejno 1-4: utleniacz, reduktor, zasada, kwas
Mg
utlenienie
f) Mn
¾¾®
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Fe
utlenienie
0
+2e
- II -III
-6e
0
c) S ¾¾® S
redukcja
d) 2N ¾¾® N
2
utlenienie
0
-2e
II VII
+5e
II
e) Mg
¾¾®
¾¾®
Plik z chomika:
dida1979
Inne pliki z tego folderu:
Kurs MEDICUS chemia.pdf
(24787 KB)
Informator_chemii_chemia_3276652.pdf
(851 KB)
kalendarz2010_chemia.pdf
(441 KB)
matura-2012-arkusze-i-rozwiazania-z-chemii-poziom,1797148.htm
(137 KB)
WZORY STOSOWANE W CHEMII.docx
(18 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Matura Biologia
■ Matura Biologia(1)
Biologia
Biologia - Anatomia
Biologia Lewiński i Hoser
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin