TOK WPROWADZANIA LITERY
w szkole podstawowej
1. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do ćwiczeń w mówieniu;
2. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego;
3. Analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego oraz innych wyrazów z daną głoską:
a) wybrzmiewanie wyrazu podstawowego sylabami i w całości;
b) wybrzmiewanie wyrazu podstawowego głoskami i w całości;
c) modelowanie dźwiękowej struktury wyrazu;
d) wyróżnianie spółgłosek i samogłosek;
e) określanie miejsca podanych głosek w wyrazie i wybrzmiewanie ich w
izolacji;
f) wyodrębnianie w wyrazie podstawowym nowej głoski;
g) podawanie wyrazów z nową głoską w nagłosie, wygłosie i śródgłosie;
4. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego oraz innych wyrazów z daną literą:
a) pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej;
b) rozpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter;
c) układanie wyrazu podstawowego z liter drukowanych oraz innych wyrazów z nową literą;
d) pokaz wyrazu przedstawionego literami pisanymi;
e) wyodrębnienie nowej litery pisanej;
5. Czytanie tekstu z nową literą;
6. Wyszukiwanie w tekście wyrazów z nową literą;
7. Nauka pisania litery małej i wielkiej oraz łączenia jej z innymi literami:
a) pokaz wzoru nowej litery pisanej małej i wielkiej;
b) analiza kształtu litery, porównywanie jej z innymi literami;
c) demonstrowanie sposobu pisania litery przez nauczyciela na tablicy w liniaturze;
d) pisanie bez-śladowe (w powietrzu, na ławce);
e) pisanie liter ćwiczebne (w zeszycie ćwiczeniowym – po śladach i bez śladów);
f) pisanie liter w liniaturze (w zeszycie przedmiotowym);
g) pisanie liter w połączeniach;
8. Nauka pisania wyrazu podstawowego i innych wyrazów.
ab_cdef_88