Wyklad 4 - Zatrudnienie wspomagane osób z niepełnosprawnością intelektualną.pdf

(508 KB) Pobierz
Microsoft Word - 2007_Szczecin
Źródło: E. Wapiennik (2007) Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną – od
„dopasowania ludzi do pracy” do „dopasowania pracy do ludzi. W: M. Kurek (red.).
„Wspieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teoria i praktyka. Szczecin:
Wydawnictwo PSOUU, Koło w Szczecinie
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną – od „dopasowania ludzi do
pracy” do „dopasowania pracy do ludzi”. 1
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną uznaje się, obok osób z zaburzeniami
zdrowia psychicznego, za grupę społeczną najbardziej narażoną na dyskryminację i społeczne
wykluczenie. Chociaż ich sytuacja w poszczególnych krajach często diametralnie się różni, to
nawet w wysoko rozwiniętych państwach Unii Europejskiej należących do tzw. starej
piętnastki osoby te mają znacznie utrudniony dostęp do zatrudnienia (Beyer i inni, 2004).
Bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością intelektualną do zatrudnienia.
Według V. Williamsa i D. Watsona (2001) w Europie mamy przede wszystkim do
czynienia z dwoma głęboko zakorzenionymi stereotypami, określonymi przez nich jako
model „niezdolności” do pracy i model „gotowości do pracy” . Zgodnie z tym pierwszym,
osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie są zdolne do pracy. Pracę tych osób często
traktuje się nie jako zatrudnienie, ale formę terapii, a zatrudnienie, które powinno być kwestią
godności, praw i równości, to często po prostu kolejne zajęcia w ich programie rehabilitacji.
Osoby te uważa się również stale za „niegotowe” do podjęcia zatrudnienia, w związku z czym
w oczekiwaniu na pracę przez wiele lat biorą one udział w programach szkoleniowych czy
różnego rodzaju programach dziennej aktywności. Prowadzi to często do sytuacji
rozczarowania tych osób bezustannymi szkoleniami, co bardzo trafnie wyraziła jedna z
niepełnosprawnych intelektualnie uczestniczek grupy selfadwokatów z Wielkiej Brytanii,
pytając o sens jej wieloletniego szkolenia, skoro jej obecna praca polega po prostu na
czyszczeniu toalet. Zwraca się również uwagę, że model „gotowości” do pracy może być
używany jako usprawiedliwienie sytuacji, w których osoby z niepełnosprawnością
Artykuł częściowo opracowano na podstawie niepublikowanej rozprawy doktorskiej E. Wapiennik
„Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce w świetle rozwiązań unijnych”, Akademia
Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 2005.
1
1
intelektualną nie są w stanie znaleźć pracy – przyczyny szuka się tu nie w barierach
społecznych, ale raczej w osobie niepełnosprawnej, uznając ją za „nieprzygotowaną”.
W sumie, V. Williams i D. Watson (2001) analizując sytuację zatrudnienia osób z
niepełnosprawnością intelektualną w krajach Unii Europejskiej określili aż dziewięć
głównych barier, na jakie osoby te napotykają w dostępie do zatrudnienia. Przedstawia je
rysunek nr 1.
Rys. 1. Główne bariery w dostępie do zatrudnienia dla osób z niepełnosprawnością
intelektualną w krajach europejskich.
Bariery
językowe
Bariery w
zatrudnieniu
Model
„niezdolności”
Planowanie bez udziału
osób
z niepełnosprawnością
Osoba z
niepełnosprawnością
intelektualną
Model „gotowości
do pracy”
Brak skutecznego
wsparcia
w zatrudnieniu
Bariery w
zatrudnieniu
Organizacja systemu
usług
Bariery
finansowe
Brak współpracy
i koordynacji między
różnymi służbami
Postawy społeczne,
postawy pracodawców
i opiekunów
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Williams V., Watson D. (2001). „Behind the Scenes. Work
in Europe”. Bristol, London: Norah Fry Research Centre, Mencap.
Oprócz wspominanych wyżej stereotypów, bariery w zatrudnieniu może stanowić
również o rganizacja istniejących służb i usług skierowanych do osób z
niepełnosprawnością intelektualną. Za przykład mogą służyć funkcjonujące w wielu krajach
europejskich zakłady pracy chronionej, których instytucjonalny charakter często przyczynia
się do tworzenia barier w zatrudnieniu; zakłady te niezbyt aktywnie zachęcają i pomagają
bardziej zdolnym pracownikom w poszukiwaniu zatrudnienia na otwartym rynku pracy, gdyż
odejście dobrze wyszkolonych pracowników nie leży w ich interesie.
W wielu państwach Europy brakuje również współpracy między różnymi służbami
i koordynacji działań , a służby zatrudnienia i pomoc społeczna podlegają zupełnie różnym
2
381283710.001.png
departamentom. Rozwiązaniem mogłyby być tzw. systemy „onestop”, gdzie potencjalny
pracownik z niepełnosprawnością mógłby skorzystać ze wsparcia specjalistów z różnych
dziedzin; z jednej strony uzyskałby pomoc w poszukiwaniu pracy, z drugiej – w tworzeniu
indywidualnego planu rehabilitacji.
Z kolei organizacja systemów zabezpieczenia społecznego tworzy często bariery
finansowe w wielu krajach członkowskich Unii, obawa przed utratą zasiłku skutecznie
zniechęca osoby z niepełnosprawnością intelektualną do poszukiwania pracy. Stąd, wiele
krajów stara się aktywnie przeciwdziałać tzw. pułapce świadczeń socjalnych i zależności od
zasiłków.
Brakuje również skutecznego wspierania zatrudnienia osób z
niepełnosprawnością intelektualną , za które w wielu państwach wciąż odpowiada raczej
pomoc społeczna, niż służby zatrudnienia. Prowadzi to do problemów z jego finansowaniem,
szczególnie w zakresie wspierania zatrudnienia na otwartym rynku pracy, co wynika głównie
z faktu, że zatrudnienie stanowi dla pomocy społecznej dziedzinę raczej peryferyjną. W
konsekwencji, większość zasobów finansowych w wielu krajach w dalszym ciągu przeznacza
się na różnego rodzaju programy dziennej aktywności dla osób z niepełnosprawnością czy
zakłady pracy chronionej, a brakuje konsekwentnego i stałego źródła finansowania dla
agencji zatrudnienia wspomaganego .
Barierę w zatrudnieniu w wielu krajach europejskich stanowi również brak włączenia
osób z niepełnosprawnością intelektualną w proces planowania osoby te oraz
organizacje działające na ich rzecz często nie są konsultowane i angażowane w proces
planowania zmian mogących mieć bezpośredni wpływ na ich sytuację. Żadna polityka
zatrudnienia nie będzie skuteczna, jeśli osoby, z myślą o których jest tworzona, są do niej
niechętnie nastawione. Za przykład mogą posłużyć programy promujące zatrudnienie osób z
niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy. Narażone są one na
niepowodzenie, jeżeli przy ich wdrażaniu nie zostanie wzięty pod uwagę fakt, że osoby te
zazwyczaj posiadają niewielką wiedzę na temat zatrudnienia na otwartym rynku pracy, a
pracę na stanowiskach chronionych postrzegają jako „bezpieczną”, szczególnie w związku z
obawą utraty zasiłków.
Dochodzą do tego negatywne postawy pracodawców , które uznaje się za jedną z
poważniejszych barier w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością intelektualną. Nie
mniejszą barierę stanowią również postawy opiekunów tych osób, którzy często z trudem
3
postrzegają osobę z niepełnosprawnością intelektualną jako zdolną do zatrudnienia.
V.Williams i D. Watson (2001) zwracają także uwagę na zniekształcanie niektórych
koncepcji zatrudnienia, kiedy te są wdrażane w poszczególnych krajach europejskich, co
określili jako tzw. bariery językowe . Wynikają one przede wszystkim z różnic między
systemami wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych w krajach Unii Europejskiej i
prób „przykrojenia” danej koncepcji do funkcjonującego w danym kraju systemu. Prowadzi
to do sytuacji, w której te same terminy oznaczają co innego w poszczególnych krajach.
Pokazuje to przykład Finlandii, gdzie na nowo zdefiniowano koncepcję zatrudnienia
wspomaganego, tak by dopasować ją do istniejącego systemu. Jego koncepcja została w
zdecydowany sposób zredukowana, a miarą jego powodzenia stało się, nie podjęcie pracy i
pozostanie w zatrudnieniu, ale osiąganie kolejnych poziomów dochodzenia do gotowości do
zatrudnienia.
Konieczność zmiany sposobu myślenia odejście od „dopasowania ludzi do pracy”, na
rzecz „dopasowania pracy do ludzi”
Dostępne analizy porównujące sytuację w zakresie zatrudnienia w krajach Wspólnoty
dotyczą przede wszystkim generalnej populacji osób niepełnosprawnych; niewiele jest
natomiast pogłębionych studiów odnoszących się bezpośrednio do osób z
niepełnosprawnością intelektualną, chociaż wiele krajów Wspólnoty dysponuje
interesującymi badaniami czy przykładami dobrych praktyk. Próby ich zbierania,
analizowania i oceniania pod kątem skuteczności podejmowane są dopiero od kilku lat. Na
uwagę zasługuje przede wszystkim projekt LABOr, finansowany w ramach unijnego
programu Leonardo da Vinci i realizowany od 2001 roku przez EASPD (European
Association of Service Providers for Persons with Disabilities) – europejską organizację
zrzeszającą organizacje i przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz osób z
niepełnosprawnością, we współpracy partnerskimi organizacjami. Głównym celem tego
projektu jest zwiększenie możliwości zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Ma on służyć przede wszystkim gromadzeniu, udostępnianiu i wymianie wiedzy i przykładów
dobrej praktyki w zakresie szkolenia zawodowego i instrumentów zatrudnienia osób z
niepełnosprawnością intelektualną. Prowadzone w jego ramach badania dotyczą trzynastu
krajów europejskich Austrii, Belgii, Cypru, Finlandii, Francji, Grecji, Holandii, Irlandii,
Niemiec, Portugalii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Wszystkie gromadzone sukcesywnie
4
informacje udostępniane są na stronie internetowej tzw. centrum wiedzy, dostępnej w
czterech językach (angielskim, francuskim, holenderskim i niemieckim) i dostosowywane do
potrzeb ewentualnych użytkowników: instytucji i organizacji świadczących usługi,
pracodawców, osób z niepełnosprawnością, władz różnego szczebla. Centrum świadczy także
doradztwo w ramach interaktywnego forum i poprzez lokalnych partnerów biorących udział
w projekcie. W chwili obecnej projekt zaowocował kilkoma interesującymi opracowaniami
stanowiącymi próbę zebrania i usystematyzowania dotychczasowej literatury i badań
dotyczących szkolenia i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną (Beyer i inni
2004, EASPD 2004).
Pierwsze trzy lata trwania projektu LABOr pozwoliły na sformułowanie pewnych
ogólnych wniosków dotyczących zatrudnienia i szkolenia zawodowego osób z
niepełnosprawnością intelektualną w krajach Wspólnoty (EASPD 2004). Zwraca się przede
wszystkim uwagę na konieczność zmiany podejścia organizacji i instytucji świadczących
usługi w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. W tym celu
potrzebny jest nowy sposób myślenia usługodawców – odejście od „dopasowania ludzi
do pracy”, na rzecz „dopasowania pracy do ludzi” , który wymusza jednocześnie zdobycie
nowych umiejętności, wdrażanie nowych instrumentów (np. profile zawodowe, plany kariery,
inne niż dotychczas metody ewaluacji), stosowanie metod szkolenia bardziej
odpowiadającym warunkom spotykanym w pracy. Niezbędne jest także wspieranie osób z
niepełnosprawnością intelektualną, by w jak najbardziej możliwym dla siebie zakresie
przejęły odpowiedzialność i kontrolę nad całym procesem. Ponadto podkreśla się, że osoby
niepełnosprawne intelektualnie są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa posiadającymi
również swoje własne indywidualne potrzeby; nie można ograniczać czy narzucać im
wyborów tylko dlatego, że są niepełnosprawne intelektualnie. Osoby te nie tylko nie tylko
chcą pracować i posiadają prawo do wykonywania płatnej pracy, ale ich praca może być
produktywna i przynosić zyski. Za zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną
przemawiają więc także przesłanki ekonomiczne, choćby takie, że płacąc podatki osoby z
niepełnosprawnością intelektualną przyczyniają się do zwiększenia dochodów budżetu, tak
jak reszta społeczeństwa – a nie są obciążeniem dla niego przebywając w instytucjach
opiekuńczych. Istnieje obecnie wyraźna tendencja do integracji zawodowej osób z
niepełnosprawnością intelektualną i ich zatrudniania na otwartym rynku pracy. Argumenty
przemawiające zwłaszcza za zatrudnieniem wspomaganym to m.in. zadowolenie
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin