Cele ogólne:Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych płaskichKształtowanie zdolności abstrahowania, polegających na wyróżnianiu cech charakterystycznych dla danej grupy figur;Doskonalenie umiejętności łączenia wyrazów z odpowiednią figurą geometryczną;Ćwiczenie czytaniaDoskonalenie wrażliwości dotykowej;Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi kolegów, oraz cierpliwego czekania na możliwość wypowiadania się na dany tematCele operacyjne:Dziecko rozpoznaje i nazywa płaskie figury geometryczne;Dziecko potrafi wymienić charakterystyczne cechy dla danej grupy figurDziecko potrafi przeczytać prosty tekst ze zrozumieniem;Dziecko potrafi słuchać wypowiedzi kolegów i cierpliwie czekać na swoją kolejFormy pracy:Zajęcie z całą grupą ; praca indywidualnaMetody pracy:Aktywizująca , integrująca, działalności praktycznejPomoce:Wizytówki w kształcie figur geometrycznych dla każdego dziecka ( w 4 podstawowych kolorach)Karta pracy dla dziecka z narysowaną figurą geometryczną na środku kartkiKontury figur geometrycznych, wyrazy do odczytania( trójkąt, kwadrat itp.; oraz początek zdania do ćwiczenia werbalnego Trójkąt, prostokąt, koło, kwadrat jest jak…)Cztery kostki sześcienne z odpowiednio przygotowanymi ściankamiKlocki Dienes’aNagrania muzyki poważnej, magnetofon, miska z wodąPrzebieg zajęcia:1. działania wstępne- wybór wizytówkidzieci wchodząc rano do sali wybierają sobie figurę geometryczną i wpisują swoje imię , przyczepiają wizytówkę do ubrania1.Zabawa integracyjna-Witam wszystkich tych…Powitanie wszystkich, którzy przyszli na spotkanie: witam, wszystkich, którzy chętnie przyszli do przedszkola, witam tych, którzy przyjechali samochodem itp2.W krainie Figurolandiiposłuchajcie pewnej opowieści o dziwnej, jakże niezwykłej krainie zwanej Światem Figur lub po prostu Figurolandią. Umawiamy się, że jeżeli usłyszycie nazwę swojej figury z wizytówki, to wstajecie i mówicie dwa razy pierwszą sylabę swojej figurykoła-zataczają koła dłońmi mówią ko, kotrójkąty- wyciągają do przodu dłonie , rysując trójkąt mówią trój, trójprostokąty- klaszczą dłonie i mówią pros, proskwadraty- uderzają dłońmi w uda i mówią kwa, kwa.4. Zaczarowany worekdziecko poprzez dotyk rozpoznaje i nazywa figurę geometryczną, następnie układa ją z szarf i wybiera odpowiedni napis ( 4 razy)5. Co mówi nam kostkaKlasyfikowanie figur według kilku cech. Dzieci rzucają4 kostkami (na jednej jest kolor, drugiej wielkość, trzeciej figura, czwartej grubość) łącząc odczytane z kostek informacje wyszukują odpowiednią figurę ( duży, czerwony, cienki kwadrat)6.Pomieszane figuryDzieci siedzą w kole nauczycielka wypowiada nazwę jednej z figur, a zadaniem dzieci mających takie wizytówki jest szybka zamiana miejsc.( 5razy)7. W poszukiwaniu figur geometrycznychwylosowane grupy po kolei rozchodzą się po sali szukając konturów swojej figury, następnie przyczepiają je w wyznaczonym miejscu ( 4razy)8.Telefon dotykowy- rysowanie figur geometrycznych na plecach kolegiDzieci podzielone na cztery grupy według figur geometrycznych siadają jeden za drugim w wyznaczonym miejscu, tak aby mogły rysować na plecach kolegi. Ostatnie dziecko dostaje kształt figury rysuje je na plecach kolegi siedzącego przed nim itp. Pierwsze dziecko rysuje figurę na kartce papieru, wybiera odpowiedni napis, wybiera kontur figury ( 4razy)9.Figura patrzy- zabawa orientacyjno- porządkowaDzieci spacerują po całej sali w rytm muzyki na przerwę w muzyce zatrzymują się , spoglądają jaka figura na nich patrzy, jeżeli jest to ich figura z wizytówki to stoją nieruchomo pozostałe dzieci siadają w siadzie skrzyżnym ( 4razy)10. Wędrująca miska z wodą- zabawa uspakajającaDzieci stoją w kole i w całkowitym skupieniu przekazują sobie miseczkę z wodą.11. wyczaruj coś-trening zadaniowyDzieci podchodzą do nauczycielki, która rozdaje im kartki z narysowaną na środku figurą geometryczną. Zadaniem dzieci jest stworzenie własnej kompozycji, pracy plastycznej opartej na tej figurze. Dzieci siadają do stolików zamieniając się w artystów, pomaga im w tym płynąca z magnetofonu muzyka poważna. ( 5min)12 informacja zwrotnaOdłożenie prac na wyznaczone miejsce. Zajęcie miejsca w kole, dzieci podając sobie wędrujący kwadrat mówią co im podobało się, a co sprawiało im trudność.Podziękowanie dzieciom za wspólna zabawę zaproszenie je do zabaw dowolnych.W trzeciej części dnia : praca w grupach tworzenie Trójkątnych obrazów grupy na kartonach formatu A3 tworzą kompozycje z barwnych trójkątów.LiteraturaZ zabawą i bajką w świecie sześciolatka” L. Brzozowska, R. Kownacka. M. Lorek, A. Sowińska„ Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym” H. Moroz„ Matematyka już w przedszkolu” M. FiedlerWłasne materiały zgromadzone podczas różnorodnych szkoleń, zajęć otwartych, warsztatów.W KRAINIE FIGUROLANDIIDo tej dziwnej, nietypowej a jednocześnie przeuroczej krainy zwanej Figurolandią można wejść, mając specjalne przepustki takie jak nasze wizytówki. Jej mieszkańcy oraz wszystko to co się tam znajduje, ma przeuroczy kształt kół, kwadratów prostokątów i trójkątów. Ludzie to kolorowe prostokąty zamiast brzucha, prostokąty zamiast kończyn i kolorowe koła zamiast głów. Drzewa to czerwone koła, zielone prostokąty i różnokolorowe listki w kształcie trójkątów. Jeśli chodzi o domy , to te zaś są pięknymi trójkątami stojącymi na jednym wierzchołku, z kwadratowymi oknami, prostokątnym kominem z którego leci trójkątny dym. Samochody to kolorowe cuda w kształcie prostokątów na czarnych kołach. Czarne koła mkną po brązowej szosie i można podziwiać wtedy trójkątne i kwadratowe kwiaty, które rosną prostokątnych polach…..
2
Marusia901