naratunek_artykul_2008_02_18078.pdf

(1314 KB) Pobierz
str_16_17_18_19_20.indd
Organizacja i zarządzanie
Poważne
awarie
chemiczne
Zagrożenia
i postępowanie
ratownicze
Współczesna chemizacja życia codzien-
nego niesie za sobą zagrożenia dla życia,
zdrowia ludzi i środowiska. Szybki roz-
wój chemii wkroczył nie tylko do dzia-
łalności przemysłowej i techniki, ale
także do codziennego życia człowieka.
bryg. dr inż. Jerzy Ranecki
zastępca komendanta Miejskiego Państwowej
Straży Pożarnej w Poznaniu
mysłowych o dużym i zwiększonym ryzyku wy-
stępowania poważnych awarii przemysłowych. W trak-
cie transportu drogowego i kolejowego przewozi się
tysiące ton substancji niebezpiecznych. Działania
związane ze zwalczaniem zagrożeń chemicznych są
wyzwaniem dla służb ochrony zdrowia, ratownictwa
oraz władz samorządowych i państwowych. Warun-
kiem skutecznego reagowania jest integracja działań
poprzez wzajemne komunikowanie się i świadomość
roli, jaką powinny odgrywać poszczególne służby
w przewidywaniu i opanowywaniu ewentualnego za-
grożenia chemicznego.
Podstawy prawno-organizacyjne
ratownictwa chemicznego
i ekologicznego
Polska dostosowała swoje prawo do prawa Unii Euro-
pejskiej w zakresie przeciwdziałania poważnym awa-
riom poprzez wprowadzenie Ustawy z dnia 27 kwiet-
nia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62,
16 Na ratunek 2/08
W Polsce znajduje się ponad 300 zakładów prze-
306063701.008.png
Organizacja i zarządzanie
POWAŻNA AWARIA
POWAŻNA AWARIA
ZGŁOSZENIE
Państwowa Straż Pożarna
Policja
Pogotowie ratunkowe
Zaobserwowanie zdarzenia
Pracownicy zakładu oraz realizujący transport
Zadysponowanie na miejsce zdarzenia jednostek Państwowej Straży Pożarnej,
ochrony przeciwpożarowej, pogotowia ratunkowego, policji
oraz powiadomienie władz, służb, inspekcji i straży
Rozpoznanie i ocena sytuacji na miejscu zdarzenia
Ewakuacja ludzi ze strefy zagrożenia, udzielenie kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej
oraz przekazanie pogotowiu ratunkowemu
Prognozowanie rozwoju zagrożenia w czasie i przestrzeni oraz wyznaczenie stref zagrożeń
Współdziałanie z pogotowiem ratunkowym w zakresie segregacji
i dekontaminacji poszkodowanych
Kierowanie działaniem ratowniczym oraz organizacja sztabu działań ratowniczych
Dekontaminacja
Zakończenie działań ratowniczych
Pierwsza pomoc
Ostrzeżenie ludzi o zagrożeniu, ewakuacja i wezwanie pomocy
(straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i policji)
Wstępna organizacja punktu pomocy medycznej
Przekazanie poszkodowanych przybyłym służbom
Współdziałanie ze strażą pożarną, pogotowiem ratunkowym i policją
Procedura 1 – Pierwsza pomoc prowadzona przez pracowników
zakładu lub realizujących transport podczas poważnej awarii
Procedura 2 – Czynności ratownicze prowadzone przez Państwo-
wą Straż Pożarną podczas poważnej awarii
POWAŻNA
AWARIA
ZGŁOSZENIE
Pogotowie ratunkowe
lub szpitalny oddział ratunkowy
Państwowa Straż Pożarna
Policja
POWAŻNA AWARIA
ZGŁOSZENIE
Policja
Państwowa Straż Pożarna
Pogotowie ratunkowe
Zadysponowanie na miejsce zdarzenia zespołu ratownictwa medycznego
Nawiązanie współpracy z Państwową Strażą Pożarną w czasie dojazdu na miejsce zdarzenia
Rozpoznanie i ocena sytuacji w zakresie ratownictwa medycznego
Przejęcie poszkodowanych od Państwowej Straży Pożarnej
i prowadzenie medycznych czynności ratunkowych
Organizacja segregacji i dekontaminacji we współpracy z Państwową Strażą Pożarną
Nawiązanie współpracy z Ośrodkiem Toksykologii Klinicznej
i szpitalnymi oddziałami ratunkowymi
Transport poszkodowanych do Ośrodka Toksykologii Klinicznej
i szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz innych placówek służby zdrowia
Zadysponowanie na miejsce zdarzenia jednostek policji
Nawiązanie współpracy z Państwową Strażą Pożarną
w czasie dojazdu na miejsce zdarzenia
Zabezpieczenie działań ratowniczych – wyznaczenie objazdów i blokad dróg
Pilotowanie kolumn transportu sanitarnego do szpitali
Ewakuacja ludzi zagrożonych
Udział w pracach sztabu
Procedura 3 – Działania prowadzone przez zespoły ratownictwa
medycznego
Procedura 4 – Zabezpieczenie przez policję działań ratowniczych
podczas poważnej awarii
poz. 627 z późniejszymi zmianami). Zagadnienia do-
tyczące ratownictwa chemicznego i ekologicznego
reguluje Ustawa o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U.
nr 147, poz. 1229 – tekst jednolity). Zgodnie z art. 14
Ustawy krajowy system ratowniczo-gaśniczy ma na
celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska
poprzez walkę z pożarami lub innymi klęskami żywio-
łowymi oraz ratownictwo: techniczne, chemiczne, eko-
logiczne i medyczne.
System ten zorganizowała Państwowa Straż Pożarna
i uruchomiła go w 1995 roku. Funkcjonowanie krajowe-
go systemu ratowniczo-gaśniczego reguluje Rozporzą-
dzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 29 grudnia 1999 roku w sprawie szczegółowych
zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśni-
czego (Dz.U. nr 3, poz. 1311). Zgodnie z tym rozporzą-
dzeniem ratownictwo chemiczne i ekologiczne prowa-
dzą specjalistyczne grupy ratownictwa chemicznego
i ekologicznego Państwowej Straży Pożarnej. Szcze-
gólną rolę w systemie pełnią jednostki ochotniczych
straży pożarnych.
Specyfika zagrożeń chemicznych
Skutki zdrowotne działania substancji toksycznych
mogą mieć charakter ostry lub przewlekły i odwra-
calny lub nieodwracalny. Ich wielkość zależy przede
wszystkim od następujących czynników:
– rodzaju, stężenia substancji toksycznej,
– rodzaju i czasu ekspozycji (narażenia).
Typowe standardy higieniczne i środowiskowe dawek,
jakie stosuje się do określenia stopnia narażenia w przy-
padku uwolnień chemicznych, przedstawiono w tabeli 1
(dostępna na stronie internetowej czasopisma). Są to
standardy stosowane za granicą (Stany Zjednoczone).
IDLH dla amoniaku wynosi 300 ppm (213 mg/m 3 ),
a dla chloru – 10 ppm (30 mg/m 3 ) (2, 3). W literaturze
zachodniej w odniesieniu do stężenia par i gazów po-
wszechnie używana jest jednostka objętościowa ppm
(ang. parts per million). Oznacza ona 1 cm 3 zanieczysz-
czenia (gazu bądź pary) w 1 m 3 powietrza. W Polsce
nie wyznaczono tego typu standardów. Obowiązuje
wartość stężenia dotycząca miejsca pracy i jest to naj-
wyższe dopuszczalne stężenie (NDS).
www.naratunek.elamed.pl 17
306063701.009.png 306063701.010.png
Organizacja i zarządzanie
Państwowa Straż Pożarna
odpowiednio zabezpieczeni
ratownicy i lekarze
1. Przyjęcie chorych do puntku medycznego
2. Segregacja ofiar ( triage )
3. Wstępne leczenie
4. Dekontaminacja
5. Dalsze leczenie
6. Segregacja
7. Przewiezienie chorych do odpowiednich ośrodków
Informacja
Władze samorządowe i państwowe
miejsce skażenia
strefa czysta
kierunek wiatru
Powołanie
zespołu zarządzania kryzysowego
STREFA SKAŻONA
ok. 30 m
STREFA BEZPIECZNA
Zarządzanie
sytuacją nadzwyczajną
punkt
zbierania
rannych
30 m
punkt
reanimacyjny
punkt
segregacji
transport
w I kolejności
Ewakuacja
ludzi zagrożonych
Zapewnienie
warunków socjalnych i medycznych
ewakuowanej ludności
miejsce
skażenia
punkt
dekontami-
nacji
punkt
segregacji
transport
w II kolejności
Bieżące informowanie
społeczeństwa
o zaistniałej sytuacji
transport
w III kolejności
miejsce
skażone
na odpadki
70 m
punkt
reanimacyjny
Podejmowanie działań
mających na celu przywrócenie sytuacji,
jaka była przed wypadkiem
lub katastrofą chemiczną
konieczność zabezpieczenia dróg
oddechowych i/lub skóry
wskazane zabezpieczenie dróg
oddechowych i/lub skóry
kontrolne
pomiary skażenia
Procedura 5 – Zarządzanie sytuacją nad-
zwyczajną (katastrofa chemiczna) przez
władze administracji publicznej
Procedura 6 – Modelowy schemat organizacji akcji ratowniczej podczas skażenia
chemicznego (5)
Poważne awarie wyróżnia spośród innych zagrożeń
przede wszystkim zasięg ich skutków. Symulację zasię-
gu zagrożeń w przypadku poważnej awarii przedstawio-
no na przykładzie awaryjnego uwolnienia amoniaku do
otoczenia. Amoniak ciekły po wydostaniu się z instalacji
lub zbiornika magazynowego do otoczenia gwałtowanie
paruje i przechodzi w stan gazowy, a następnie rozprze-
strzenia się w atmosferze, stanowiąc zagrożenie dla śro-
dowiska. Stosując odpowiednie programy komputerowe,
można z dużym przybliżeniem oszacować zasięg strefy za-
grożenia dla życia i zdrowia ludzi wokół miejsca powsta-
nia poważnej awarii. Badaniami objęto skutki awaryjnego
uwolnienia do otoczenia pięciu ton amoniaku. Strefy za-
grożeń wyznaczono za pomocą specjalistycznego ame-
rykańskiego programu komputerowego ALOHA (ang.
Areal Locations of Hazardous Atmospheres) (10).
Obliczając strefy zagrożeń, przyjęto następujące
założenia:
– stany atmosfery: konwekcja lub inwersja,
– prędkość wiatru: 5 m/s,
– temperatura otoczenia: 15 o C,
– stężenie substancji niebezpiecznej stanowiącej za-
grożenie dla zdrowia: 300 ppm – IDHL,
– stężenie śmiertelne substancji: 5034 ppm – według
kart substancji niebezpiecznych Centralnego Insty-
tutu Ochrony Pracy.
Na rysunkach 1 i 2 (dostępne na stronie internetowej
czasopisma) przedstawiono strefy zagrożeń podczas
awaryjnego uwolnienia 5 ton amoniaku w warunkach
konwekcji i inwersji przy prędkości wiatru 5 m/s.
Z powyższych symulacji można wnioskować, że strefy
zagrożeń dla ludzi i środowiska podczas awaryjnego
uwolnienia amoniaku mogą sięgać od kilkuset me-
trów do kilku kilometrów. W strefie zagrożenia mogą
się znaleźć setki, a nawet tysiące ludzi, dlatego należy
podejmować wszelkie działania chroniące środowisko
oraz ratownicze czynności zmniejszające lub zapobie-
gające zagrożeniom ludności.
Wnioski
1. Należy doskonalić i rozwijać procedury postępowa-
nia podczas dekontaminacji masowej.
18 Na ratunek 2/08
306063701.011.png 306063701.001.png 306063701.002.png
Organizacja i zarządzanie
Pacjenci nieskażeni
(bez objawów),
którzy przebywali
w strefie skażenia
Przygotowanie personelu,
wybór miejsca dekontaminacji,
uruchomienie planów
oraz systemu kontroli skuteczności
Pacjenci skażeni
Segregacja wstępna
Dekontaminacja
niemedyczna
Dekontaminacja
niemedyczna
Rejestracja
pacjenta
Identyfikacja
pacjenta
Rozebranie
pacjenta
Pomoc
medyczna
w razie
potrzeby
Rozebranie
pacjenta
Dekontaminacja
pacjenta
Dekontaminacja
pacjenta
Segregacja
ostateczna
Strefa
kwarantanny
Strefa
udzielania pomocy
Procedura 7 – Dekontaminacja poszkodowanych podczas ska-
żenia chemicznego (6)
Procedura 8 – Organizacja ratownictwa podczas poważnej awarii
z małą liczbą poszkodowanych (od jednej do kilku osób). Legenda:
WSKR KW PSP – Wojewódzkie Stanowisko Koordynacji Ratow-
nictwa Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej
2. Warto podejmować działania logistyczne i organiza-
cyjne mające na celu przygotowanie się na wypadek
katastrof chemicznych i ekologicznych.
3. W planach działań ratowniczych dotyczących ka-
tastrof chemicznych i ekologicznych oraz klęsk
żywiołowych należy uwzględniać Wojska Obrony
Przeciwchemicznej Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej
Polskiej.
4. Należy podejmować działania mające na celu wyko-
rzystanie technik cyfrowych (oprogramowanie, mapy
cyfrowe) umożliwiających modelowanie zagrożeń
poważnymi awariami.
5. Warto przeanalizować możliwość utworzenia bazy
danych o katastrofach chemicznych i ekologicz-
nych.
6. Należy organizować treningi doskonalące, warszta-
ty szkoleniowe i ćwiczenia praktyczne sprawdzające
gotowość systemu na poszczególnych poziomach
administracyjnych do prowadzenia działań ratowni-
czych oraz ochrony ludzi i środowiska podczas wy-
stąpienia poważnej awarii.
Podstawowe pojęcia i definicje
Poważna awaria to zdarzenie (zwłaszcza emisja, po-
żar lub eksplozja powstałe w trakcie procesu przemy-
słowego, magazynowania lub transportu), w którym
występuje jedna lub więcej niebezpiecznych sub-
stancji, prowadzące do natychmiastowego powstania
zagrożenia życia, zdrowia ludzi bądź środowiska lub
powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem (7).
Substancja niebezpieczna – to jedna lub więcej
substancji albo ich mieszanina, które ze względu
na swoje właściwości chemiczne, biologiczne lub
promieniotwórcze mogą, w razie nieprawidłowego
obchodzenia się z nimi, spowodować zagrożenie
życia lub zdrowia ludzi czy środowiska; substancją
niebezpieczną może być surowiec, produkt, półpro-
dukt, odpad, a także substancja powstała w wyniku
awarii (7).
Konwekcja (normalne warunki meteorologiczne)
– stan, w którym wzrostowi wysokości w troposferze
(najniższej warstwie atmosfery) odpowiada obniżenie
się temperatury (8).
www.naratunek.elamed.pl 19
306063701.003.png 306063701.004.png 306063701.005.png 306063701.006.png
Organizacja i zarządzanie
ZGŁOSZENIE
ZGŁOSZENIE
Państwowa Straż Pożarna
Państwowa Straż Pożarna
998
CZK
UW
KCKRiOL
KG PSP
998
Pogotowie ratunkowe
999
112
Pogotowie ratunkowe
999
112
Policja
997
Policja
997
Centrum Powiadamiania Ratunkowego
WSKR
KW PSP
Wsparcie z powiatów
w województwie
Centrum Powiadamiania Ratunkowego
KCKRiOL KG PSP
Wsparcie z poziomu
krajowego
Dysponowanie i koordynacja
Dysponowanie i koordynacja
Pogotowie ra-
tunkowe i inne
jednostki ochro-
ny zdrowia
Państwowa Straż
Pożarna i inne
jednostki ochrony
przeciwpożarowej
Policja
Służby,
inspekcje,
straże
Pogotowie ra-
tunkowe i inne
jednostki ochro-
ny zdrowia
Państwowa Straż
Pożarna i inne
jednostki ochrony
przeciwpożarowej
Policja
Służby,
inspekcje,
straże
ChiRZA WOP
Miejsce zdarzenia
Organizacja ratownictwa chemicznego i ekologicznego
Organizacja medycznych czynności ratunkowych
Dekontaminacja
Ewakuacja i ostrzeganie ludzi o zagrożeniach
Transport poszkodowanych do szpitali
POZIOM
POWIATOWY
Miejsce zdarzenia
Organizacja ratownictwa chemicznego i ekologicznego
Organizacja medycznych czynności ratunkowych
Dekontaminacja
Ewakuacja i ostrzeganie ludzi o zagrożeniach
Transport poszkodowanych do szpitali
POZIOM
WOJEWÓDZKI
WSKR KW PSP
Wojewoda
Wojewódzki
zespół zarządzania
kryzysowego
Powiatowy zespół
zarządzania
kryzysowego
Szpitalny oddział
ratunkowy
Oddziały
Toksykologii
Klinicznej
w kraju
Szpitalny oddział
ratunkowy
LKRM
Regionalny Ośrodek
Toksykologii
Klinicznej
Informacja
toksykologiczna
Najbliższy szpital nie posiadający
oddziału ratunkowego
Regionalny Ośrodek
Toksykologii
Klinicznej
Informacja
toksykologiczna
Najbliższy szpital nie posiadający
oddziału ratunkowego
Procedura 9 – Organizacja ratownictwa podczas poważnej awarii
z dużą liczbą poszkodowanych (kilkanaście, kilkadziesiąt osób)
Legenda: WSKR KW PSP – Wojewódzkie Stanowisko Koordynacji
Ratownictwa Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej;
CZK UW – Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Woje-
wódzkiego; KCKRiOL KG PSP – Krajowe Centrum Koordynacji
Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej
Straży Pożarnej
Procedura 10 – Organizacja ratownictwa podczas poważnej awa-
rii z bardzo dużą liczbą poszkodowanych (dziesiątki, setki osób)
i rozległym skażeniem środowiska. Legenda: WSKR KW PSP – Wo-
jewódzkie Stanowisko Koordynacji Ratownictwa Komendy Woje-
wódzkiej Państwowej Straży Pożarnej; KCKRiOL KG PSP – Krajowe
Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy
Głównej Państwowej Straży Pożarnej; ChiRZA WOP – Chemiczne
i Radiacyjne Zespoły Awaryjne Wojsk Obrony Przeciwchemicznej;
LKRM – Lekarz Koordynator Ratownictwa Medycznego działający
w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego
Inwersja – stan, w którym wzrostowi wysokości w at-
mosferze odpowiada wzrost temperatury (8).
Najwyższe dopuszczalne stężenie (NDS) – wartość
średnia ważona stężenia, którego oddziaływanie na
pracownika w ciągu 8-godzinnego, dobowego i prze-
ciętnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, określo-
nego w Kodeksie pracy, przez okres jego aktywności
zawodowej nie powinno spowodować ujemnych zmian
w jego stanie zdrowia oraz w stanie zdrowia jego przy-
szłych pokoleń (9).
3. National Institute of Occupational Safety and Health:
Pocket Guide to Chemical Hazards. U.S. Department
of Health and Human Services 1994.
4. Konieczny J., Ranecki J.: Ratownictwo chemiczno-medycz-
ne. Garmond Oficyna Wydawnicza, Poznań – Warszawa
2007.
5. Pach J., Sein, Anand J.: Postępowanie w zagrożeniu ter-
roryzmem chemicznym. www.etox.2p.pl.
6. Grosset R.: Zrób to sam. „Przegląd Pożarniczy, Miesięcz-
nik Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej”, War-
szawa, 2004, 6.
7. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony śro-
dowiska (Dz.U., nr 62, poz. 1229 z późn. zm.).
8. Mała encyklopedia powszechna. Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa 1997, 404.
9. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 29 listopada 2002 roku w sprawie najwyższych
dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodli-
wych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U, nr 217,
poz. 1833).
10. http://response.restoration.noaa.gov/cameo/aloha.
html.
Artykuł w pełnej wersji dostępny na
www.naratunek.elamed.pl
Piśmiennictwo
1. Markowski A.S. (red.): Analiza efektów fizycznych i skut-
ków awaryjnych uwolnień substancji chemicznych do
otoczenia. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
2000, 386.
2. Marshall V.C.: The Prediction of Human Mortality from
Chemical Accidents with Especial Reference to the Le-
thal Toxicity of Chlorine. „J. Haz. Mat”, 1989, 22, 13-56.
20 Na ratunek 2/08
306063701.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin