Podstawy duchowości Akcji Katolickiej w Polsce.pdf

(296 KB) Pobierz
Microsoft Word - Podstawy duchowości Akcji Katolickiej w Polsce 2.doc
Ks. Marek Chmielewski
PODSTAWY DUCHOWOŚCI
AKCJI KATOLICKIEJ W POLSCE
Dokładnie dwadzieścia lat temu, papież Paweł VI w adhor-
tacji Evangelii nuntiandi (z dnia 8 XII 1975 r.) zawarł zna-
mienne stwierdzenie: „Człowiek naszych czasów chętniej słu-
cha świadków, aniżeli nauczycieli; a jeśli słucha nauczycieli,
to dlatego, że są świadkami” (EN 41).
Jeżeli dziś w Polsce, o której całkiem niedawno mówiło się
z dumą: „semper fidelis” (zawsze wierna) i która wciąż chlubi
się Papieżem-Polakiem, obserwujemy poważny kryzys wiary,
czego wyrazem jest m.in. opowiedzenie się połowy społeczeń-
stwa podczas ostatnich wyborów prezydenckich (19 XI 1995 r.)
za pseudo-wartościami laickimi, to dlatego że — jak się wyda-
je — zabrakło autentycznych świadków wartości chrześcijań-
skich. Owszem, wielu jest nauczycieli wiary, zwłaszcza wśród
duchowieństwa, ale by przekaz Ewangelii był skuteczny, po-
trzeba świadków, szczególnie wśród laikatu, gdyż — jak
słusznie zauważa Jan Paweł II — „zjawisko sekularyzmu jest
dziś naprawdę sprawą poważną. Dotyczy ono nie tylko jedno-
stek, ale w pewnym sensie także całych wspólnot” (ChL 4).
Odradzająca się po 60. latach Akcja Katolicka w Polsce ma
służyć właśnie formacji autentycznych postaw chrześcijań-
skich ludzi świeckich, zdolnych całym swoim zaangażowa-
niem, na wszystkich płaszczyznach życia odważnie dawać
świadectwo wierze. Sobór Watykański II w Dekrecie o apo-
————————
Odczyt wygłoszony podczas inauguracji Akcji Katolickiej w Diecezji
Radomskiej w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu dnia 26 XI
1995 roku, opublikowany w: Oblicza doskonałości chrześcijańskiej („Ducho-
wość w Polsce, t. 3), red. M. Chmielewski, Lublin 1996, s. 76-88 oraz w:
„Biuletyn Akcji Katolickiej Diecezji Radomskiej” 1(1997), s. 42-56.
1
stolstwie świeckich stwierdza, że głównym celem Akcji Kato-
lickiej jest „[...] apostolski cel Kościoła w zakresie ewangeliza-
cji i uświęcania ludzi oraz urabiania na modłę chrześcijańską
ich sumienia, by w ten sposób przepoić duchem ewangelicz-
nym różne społeczności i środowiska” (DA 20). Z tego wynika,
że Akcja Katolicka — wbrew wszelkim skojarzeniom nazwy z
akcyjnością, aktywizmem lub po prostu z efektownym działa-
niem — ma być przede wszystkim środowiskiem pogłębionego
życia duchowo-religijnego, ale jednocześnie „środowiskiem, w
którym zbierają sie i organizują katolicy czynu” 1 . Pielęgnowa-
nie zatem chrześcijańskiej duchowości, którą należałoby okre-
ślić jako apostolską 2 , było i jest naczelną prerogatywą Akcji
Katolickiej.
Pod pojęciem „duchowość” najogólniej biorąc rozumiemy
typowe dla danej osoby lub środowiska, w którym ona żyje,
sposoby i środki osiągania świętości. Z tym wiąże się zajęcie
odpowiedniej postawy wobec fundamentalnych prawd wiary i
nakazów moralnych, przy czym ta postawa wyraża się w tro-
jakim odniesieniu do tychże prawd wiary i wartości chrześci-
jańskich: intelektualno-poznawczym, emocjonalno-wartościu-
jąco-motywacyjnym oraz behawioralnym, tzn. zachowaniowo-
działaniowym 3 .
W oparciu o te założenia zostaną przedstawione w zarysie
podstawowe przesłanki duchowości Akcji Katolickiej w Polsce.
Jednakże najpierw trzeba poczynić jedno ważne zastrzeżenie.
Otóż duchowość we właściwym znaczeniu, nie jest rezultatem
odgórnych założeń programowych, lecz owocem doświadczenia
————————
1 J. Michalik, E. Frankowski, P. Jarecki, Akcja Katolicka w Polsce. Pro-
pozycje doktrynalno-organizacyjne , w: Sakramenty uzdrowienia. Pomoce
duszpasterskie w VI roku nowenny 1995/96 , red. E. Szczotok, A. Liskowac-
ka, Katowice 1995, s. 358.
2 Zob. M. Midali, Spiritualità apostolica. Personali e vitali riferimenti
fondanti , Roma 1994, passim.
3 Zob. W. Słomka, Teologia duchowości , w: M. Chmielewski, W. Słomka,
Polscy teologoaiw duchowości , Lublin 1993, s. 232.
2
Ducha Świętego działającego w sercach poszczególnych wie-
rzących i w całych wspólnotach. Duchowości zatem nie można
zaplanować, w przeciwieństwie do zadań i działań, które —
aby były skuteczne — nie mogą być beztroską improwizacją.
Duchowość wypracowuje się w całokształcie życia jednostki
lub danego środowiska. Z uwagi na to, stanowczo przedwcze-
snym byłoby teraz definitywne rozstrzyganie o obliczu ducho-
wym polskiej Akcji Katolickiej. Chcemy tu raczej wskazać na
te trwałe i uniwersalne elementy najnowszego nauczania oraz
praktyki Kościoła, które ściśle wiążą się ze wskazanym powy-
żej celem apostolsko-ewangelizacyjnym Akcji, i na których
opiera się apostolat ludzi świeckich.
Podstawy duchowości Akcji Katolickiej w Polsce, zaczerp-
nięte z nauki Soboru Watykańskiego II, układają się w cztery
zasadnicze grupy przesłanek. Każdą z nich — zgodnie z zasy-
gnalizowaną powyżej koncepcją duchowości — wypadałoby
omówić najpierw w aspekcie doktrynalnym, następnie wska-
zać na przeżyciowy i motywacyjny walor danej prawdy dla ży-
cia duchowego laikatu, i wreszcie — w trzecim ujęciu — za-
proponować konkretne postulaty zachowań i działań laikatu
zrzeszonego w Akcji Katolickiej, odzwierciedlające postawę,
żywej, dojrzałej wiary. Wszakże — jak uczy św. Jakub Apostoł
— „[...] wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa
jest sama w sobie” (Jk 2, 17).
1. P ODSTAWY CHRYSTOLOGICZNO - SAKRAMENTALNE
U podstaw duchowości chrześcijańskiej jest Chrzest świę-
ty, mocą którego wierzący zostaje wszczepiony w Chrystusa i
włączony we wspólnotę Jego Mistycznego Ciała, czyli w Ko-
ściół. Każdy zatem ochrzczony staje się współuczestnikiem i
współodpowiedzialnym za dzieło zbawienia świata, które za-
początkował Jezus Chrystus przez swe Misterium Paschalne
(por. ChL 15). Dotyczy to także ludzi świeckich. „Chrzest bo-
3
wiem nie odrywa ich od świata, lecz powierza im powołanie,
które właśnie w świecie, wewnątrz świata winno się urzeczy-
wistniać...” (tamże). Tym powołaniem jest apostolstwo, rozu-
miane jako „uczestnictwo w samej zbawczej misji Kościoła i do
tego właśnie apostolstwa sam Pan przeznacza wszystkich
przez chrzest i bierzmowanie” (KK 33).
Wszyscy ochrzczeni, a więc przede wszystkim świeccy, sta-
nowiący zdecydowana większość w Kościele, który „jest misyjny
ze swej natury” (DM 2), mają obowiązek apostolstwa, od które-
go nikt nie może się wymówić bez poniesienia wielkiej szkody
duchowej. „Każdy chrześcijanin jest wszędzie i zawsze aposto-
łem już przez to, że jest chrześcijaninem — stwierdza Karl
Rahner. — Być chrześcijaninem i być apostołem to w gruncie
rzeczy to samo. [...] Każdy jest apostołem już przez to samo i w
tej mierze, w jakiej jest chrześcijaninem” 4 (por. KK 17).
Źródłem mocy do pełnienia tej odpowiedzialnej misji są
przede wszystkim sakramenty święte i modlitwa, przez które
chrześcijanin wchodzi w ścisłą zażyłość z Chrystusem. „Owoc-
ność apostolstwa świeckich zależy od ich żywotnego zjedno-
czenia z Chrystusem [...] — czytamy w soborowym Dekrecie o
apostolstwie świeckich. — To życie w najgłębszym zjednocze-
niu z Chrystusem w Kościele podtrzymują pomoce duchowe,
wspólne wszystkim wiernym, zwłaszcza czynny udział w świę-
tej liturgii” (DA 4).
Zrozumiałą jest więc rzeczą, że członkowie Akcji Katolic-
kiej odznaczać się będą głębokim kultem eucharystycznym
oraz częstym korzystaniem z sakramentu pojednania i poku-
ty. Przed wojną w Polsce w Polsce miał miejsce wielce wy-
mowny fakt, iż VIII Zjazd Akcji Katolickiej w Inowrocławiu w
1927 r., przekształcono w Kongres Eucharystyczny 5 . Życie eu-
charystyczne bowiem jest „punktem ogniskowym” Akcji Kato-
————————
4 K. Rahner, O możliwości wiary dzisiaj , Kraków 1983, s. 250.
5 Zob. S. Koperek, Idee przewodnie polskich Kongresów Eucharystycz-
nych , w: Eucharystia źródłem życia , red. S. Grzybek, Kraków 1987, s. 31.
4
lickiej — jak pisał kard. A. Bertram 6 .
Ponadto świeccy skupieni w Akcji Katolickiej powinni tak-
że głęboko rozważać swoją godność dziecka Bożego, otrzymaną
na chrzcie św. Nie wolno zapomnieć o sakramencie bierzmo-
wania, który — niestety — wydaje się wciąż mało doceniany w
praktyce duszpasterskiej. Tymczasem namaszczenie Duchem
Świętym, dokonujące się w tym sakramencie, jest niezbędne
do odważnego i owocnego apostolstwa ludzi świeckich.
Jak z powyższego widać, duchowość członków Akcji Kato-
lickiej opierać się będzie głównie na tzw. sakramentach inicja-
cji chrześcijańskiej (por. DA 3). Apostolat, tak duchownych,
jak i świeckich, jeżeli nie jest głęboko osadzony w życiu sa-
kramentalnym, szybko okazuje się nieautentyczny i bez-
owocny, przez co zadaje kłam nakazowi misyjnemu Chrystusa
(por. Mt 28,19-20).
W tym miejscu warto dodać rzecz bardzo ważną. Otóż
wszczepienie w Chrystusa przez chrzest św. czyni chrześcija-
nina uczestnikiem i „kontynuatorem” trzech zasadniczych po-
słannictw Chrystusa: kapłańskiego, prorockiego i królewskie-
go, które stanowią samą istotę apostolstwa. W Akcji Katolic-
kiej to apostolstwo ma charakter zorganizowany i skoordyno-
wany, co różni je znacznie od jakichkolwiek partykularnych
przedsięwzięć na rzecz rozkrzewiania wiary. Te trzy posłan-
nictwa Chrystusa w apostolstwie członków Akcji Katolickiej
omówimy bardziej szczegółowo nieco dalej.
2. P ODSTAWY EKLEZJOLOGICZNO - WSPÓLNOTOWE
Przyjęty chrzest pociąga za sobą daleko idące konsekwen-
cje. Jedną z nich jest to, że świeccy chrześcijanie nie tylko że
należą do Kościoła na zasadzie biernego uczestnictwa, ale są
————————
6 Zob. A. Bertram, W służbie ideałów Akcji Katolickiej , Poznań 1938,
s. 177-180.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin