W starożytnej Grecji.doc

(47 KB) Pobierz
Imię i nazwisko ucznia:

Imię i nazwisko ucznia:                                       klasa VI                                                 data: …………………..

……………………………………..

 

W starożytnej Grecji

 

Tekst do zadań od 1. do 4.

W starożytnej Grecji raz w roku odbywały się święta ku czci boga Dionizosa, zwane dionizjami. Trwały cztery dni, w czasie których przez miasta przechodziły korowody przebierańców, przed­stawiających Dionizosa w otoczeniu leśnych stworów. Śpiewali oni pieśni sławiące boga. Śpie­wacy ubrani byli w koźle skóry, ponieważ kozioł to zwierzę poświęcone Dionizosowi. Na pa­miątkę tych pieśni powstało słowo tragedia (z gr. pieśń kozła). Oprócz chórzystów pojawiali się także aktorzy, recytujący różne utwory i prowadzący ze sobą rozmowy, zwane dialogami. W ten sposób z czasem z pieśni powstały sztuki teatralne, zwane dramatami.

Dramaty wystawiano w czasie dionizjów. Sztuki brały udział w konkursie, do którego przygo­towywano się wiele miesięcy. Przez trzy dni wystawiano tragedie. Były to sztuki o tematyce poważnej. Czwartego dnia wystawiano komedie - wesołe, żartobliwe przedstawienia.

Aktorami byli wyłącznie mężczyźni. Odtwarzali oni również role żeńskie. Aktorzy zakładali na twarze maski, które wyrażały charakter granej postaci. Na nogach mieli koturny, buty na podwyż­szonych podeszwach. Ponieważ przedstawienia uważano za obrzęd religijny, kobiety w ogóle nie mogły w nich uczestniczyć.

1.              Uzupełnij poniższy tekst.

Dionizje to święta ku czci boga              Odbywały się one w             

Wtedy to narodziły się sztuki teatralne zwane              Wystawiano je w ciągu czterech

dni: przez trzy dni wystawiano              , czyli sztuki o tematyce              ,

a ostatniego dnia pokazywano wesołe przedstawienia, czyli             

2.              Kobiety nie mogły brać udziału w dionizjach, ponieważ

a.              były mniej wykształcone i nie potrafiły grać na scenie

b.              dionizje były obrzędem religijnym, do którego nie dopuszczano kobiet

c.              w sztukach nie występowały postacie żeńskie, więc nie było potrzeby angażować kobiet

d.              kobietom nie wypadało chodzić w koźlich skórach

3.              Słowo tragedia pochodzi z języka

a.              włoskiego

b.              łacińskiego

c.              greckiego

d.              germańskiego

4.              Przez ile dni w czasie dionizjów wystawiano komedie?

a.              l

b.              2

c.              3

d.              4

5.              Dionizos to jeden z wielu bogów czczonych w starożytnej Grecji. Czy znasz innych? Połącz imio­na bogów z wyjaśnieniami, kim byli (przy imieniu boga wpisz odpowiednią literę).

a. bóg mórz, b. bóg miłości, c. władca bogów i ludzi

Zeus

 

Posejdon

 

Eros

 

6. Jak nazywała się góra będąca legendarną siedzibą greckich bogów?

a.              Synaj

b.              Ararat

c.              Olimp

d.              Akropol

                                                          Tekst do zadania 7.

Igrzyska greckie - uroczystości greckie, na których uczestnicy, rywalizując ze sobą, ubiegali się o nagrodę. Głównymi atrakcjami były wyścigi rydwanów, gonitwy piesze i zawody atletyczne, ale w Atenach pierwszeństwo dawano konkursom dramatycznym ku czci Dionizosa. Igrzyska miały przeważnie genezę religijnąi odbywały się pod patronatem boga albo bohatera. Największe z nich przyciągały widzów z całej Grecji, a nawet z kolonii grackich. Igrzyska odegrały wielką role w kształtowaniu się greckiej i europejskiej kultury.

Igrzyska olimpijskie na skalę światową odbywaj ą się od roku 1896 z inicjatywy francuskiego barona, Pierre'a de Coubertin.

[na podstawie: W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985]

7.              Od którego wieku odbywają się igrzyska olimpijskie na światową skalę?

a.              XVH

b.              XVIII

c.              XX

d.              XIX

8.              Z którego źródła informacji skorzystasz, aby dowiedzieć się, jakie pasma górskie znajdują się
w Grecji?

      a.              z Mitologii Greków i Rzymian

b.              ze słownika wyrazów obcych

c.              ze słownika polsko-greckiego

d.              z atlasu geograficznego świata

 

9. W słowniku języka polskiego wyraz grecki znajduje się między wyrazami

a.              grdyka i greckokatolicki

b.              grabić i grdyka

c.              greckokatolicki i grejpfrut

d.              grejpfrut i grdyka

 

10. Uczniowie dwóch klas VI udali się do muzeum z eksponatami ze starożytnej Grecji.

 

Godziny otwarcia muzeum 8.30-12.00; 12.30-15.00

Orientacyjny czas zwiedzania ekspozycji muzealnych:

Architektura - 45 min

Sztuka grecka - 30 min

Filozofia - 40 min

Sport w świecie antycznym - 35 min

0 której godzinie uczniowie powinni rozpocząć zwiedzanie, jeśli chcą wyjść z muzeum o godzinie 12.00, a zaplanowali zwiedzenie następujących sal tematycznych: sztuka grecka, sport w świe­cie antycznym, architektura?

 

a. 10.00 b.11.00

c.              11.10

d.              10.10

 

 

 

Punktacja do testu W starożytnej Grecji

1.      2 p. ( za uzupełnienie 5-6 luk – 2pkt, za uzupełnienie 3-4 luk – 1pkt)

2.      B

3.      C

4.      A

5.      Zeus- C, Posejdon – A, Eros – B ( za dobranie co najmniej 2 określeń- 1p)

6.      C

7.      D

8.      D

9.      A

10.  A

 

Propozycja przeliczania punktów na oceny:

11 p – celujący

10 pkt – bardzo dobry

9 pkt – dobry

8-7pkt – dostateczny

6-5 pkt – dopuszczający

poniżej - niedostateczny

Zgłoś jeśli naruszono regulamin