raport08.pdf

(472 KB) Pobierz
01.indd
Raport z analizy literatury naukowej
nt. sytuacji zawodowej osób zaburzeniami percepcji słuchowej
Projekt badawczy nr WUE/0041/IV/05 nt.:
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
Karta oceny wykonania zadania: Raport
Ewaluacja końcowa dokonana przez kierownika projektu lub wyznaczoną przez niego osobę / osoby spośród członków
Rady Naukowej projektu
Nazwa zadania wg harmonogramu
Opracowanie raportu z analizy literatury naukowej nt. sytuacji zawo-
dowej osób z upośledzeniem narządów słuchu 1
Numer zadania wg harmonogramu
5.1.1.1.13
Termin wykonania zadania wg harmonogramu Marzec 2006 roku
Nazwisko wykonawcy zadania
Prof. dr hab. Roman Ossowski
Imię i nazwisko ewaluatora
Kierownik projektu prof. dr hab. Anna Brzezińska
Decyzja:
pozytywna
negatywna 2
Honorarium:
Warszawa, dnia ......................
............................................................................
prof. dr hab. Anna Brzezińska
Kierownik projektu
1) Honorarium za wykonanie zadania zostanie wypłacone po pozytywnej ewaluacji gotowego raportu.
2) Ocena „negatywna” oznacza konieczność dokonania poprawek wskazanych przez osobę dokonującą ewaluacji i po-
nowne przedstawienie raportu do oceny.
1094599.008.png 1094599.009.png 1094599.010.png 1094599.011.png 1094599.001.png
Spis treści
Wstęp
1. Charakterystyka osób z uszkodzonym narządem słuchu
2. Trudności komunikacyjne wynikające z niepełnosprawności
3. System kształcenia osób z uszkodzonym narządem słuchu
4. System orzecznictwa i doradztwa zawodowego osób z uszkodzonym narządem słuchu
5. Postawy społeczne wobec ON
6. Chaos w przepisach prawnych dotyczących zatrudniania ON
Podsumowanie
Bibliografia
Projekt EFS nr WUE/0041/IV/05
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
WSTĘP
Niniejszy Raport jest jedną z części ogólnego dokumentu przygotowywanego w ramach Projektu badawczego nr WUE /
0041 / IV / 05 nt.: Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
Raport ten zawiera wnioski z analizy literatury dotyczącej uwarunkowań aktywności zawodowej osób z uszkodzeniem
narządu słuchu, możliwości i wyzwań, przed którymi stoją ON w zakresie edukacji i zatrudnienia. Z założenia ma on się
przyczynić do lepszego rozumienia sytuacji osób niesłyszących i niedosłyszących i wprowadzenia działań mających na
celu poprawę ich sytuacji w zakresie funkcjonowania społecznego, a w szczególności podejmowania i utrzymywania
aktywności zawodowej.
W ostatnich latach coraz powszechniejsze stają się głosy wyrażające obawy o trwałość i efektywność systemu rehabilita-
cji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w Polsce. Pojawiają się także liczne opinie dotyczące konieczności
korekt tego systemu. Istniejące mankamenty obecnych rozwiązań oraz rozbieżności między teorią i praktyką systemu
zatrudniania osób niepełnosprawnych są trudne do pominięcia (Barczyński, 2002). A przecież rehabilitacja zawodowa
stanowi ważny element kompleksowego systemu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Trudności na polu zatrudnienia
znacząco obniżają efektywność całego systemu rehabilitacji i wpływają na obniżenie jakości życia oraz funkcjonowania
osób niepełnosprawnych.
Wartości pracy w życiu człowieka nie da się przecenić. Jej rola nie sprowadza się jedynie do zapewnienia warunków mate-
rialnych, potrzebnych do codziennej egzystencji. Dzięki niej człowiek zajmuje miejsce w sieci stosunków międzyludzkich,
realizuje siebie, zdobywa uznanie. Dla osób niepełnosprawnych praca nabiera szczególnego znaczenia. Często postrze-
gają ją oni jako pole realizacji własnych dążeń i umiejętności, źródło poczucia własnej wartości, mobilizację do podjęcia
aktywności życiowej oraz możliwość pełnienia ról społecznych. Daje ona także sposobność do kontaktu z innymi ludźmi,
co, szczególnie w przypadku osób samotnych, ma bardzo duże znaczenie (Nowak, 2002). Co więcej, praca bywa często
treścią życia, nadając mu sens i kompensując wiele ograniczeń wynikających ze specyfiki niepełnosprawności. Jest po-
nadto miejscem, które umożliwia lepszą adaptację zarówno do zmienionych możliwości fizycznych psychicznych, jak i
zmieniającego się rynku pracy (Kasprzak, 1999)
Niestety, sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy jest szczególnie niekorzystna. Z jednej strony wynika to z
obiektywnie trudnej sytuacji, wyrażającej się wysokim bezrobociem na krajowym rynku pracy, z drugiej zaś, z licznych
barier tkwiących zarówno w otoczeniu, jak i w samej osobie niepełnosprawnej. Problemy związane z zatrudnianiem osób
niepełnosprawnych w dużej mierze wpływają na ich egzystencję. Konsekwencje istniejącego bezrobocia nie ograniczają
się jedynie do pogorszenia sytuacji materialnej niepracujących osób i ich rodzin. Wśród skutków braku wymienić można
(Ossowski, 2004):
trudności w pełnieniu ról społecznych – szczególnie małżeńskiej i rodzicielskiej. Bezrobocie zagraża bezpieczeństwu
egzystencjonalnemu rodziny, przez co burzy klimat życia rodzinnego,
status społecznego naznaczenia – osoba bezrobotna osiąga w społeczeństwie pozycję marginalną. Może to prowa-
dzić do spostrzegania siebie jako osoby bezwartościowej, będącej jedynie ciężarem dla otoczenia.
Stan braku pracy i niemożności znalezienia zatrudnienia burzy system wartości człowieka oraz jego poczucie własnej
tożsamości.
Jak podaje Kasprzak (1999), niepełnosprawne osoby bezrobotne są w podwójnie trudnej sytuacji życiowej. Z jednej stro-
ny borykają się z problemami związanymi z utratą sprawności, z drugiej z utratą pracy i niemożnością znalezienia zatrud-
nienia.
wykres 1.1
Procentowy udział bezrobotnych osób niewidomych niedowidzących
w porównaniu z ogólnym poziomem bezrobocia w wybranych krajach Europy
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
1 2
1 2
1 2
1 2
1 2
1 2
1
2
1 2
1 2
1 2
0
Chorwacja Cypr Dania
Finlandia Niemcy
1. % bezrobocia wśród osób z dysfunkcją wzroku 2. % ogólnego bezrobocia
Węgry Norwegia Polska Hiszpania Szwecja
312
1094599.002.png 1094599.003.png 1094599.004.png
Projekt EFS nr WUE/0041/IV/05
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
Jak wynika ze statystyk, liczba osób niepracujących osób niepełnosprawnych z roku na rok wzrasta. Dane uzyskane w
latach 1995 i 2000 przedstawiono na wykresie.
Jak wynika z przedstawionego wykresu, w latach 1995-2000 ogólny wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych obniżył
się. Poziom zatrudnienia ON jest niski przez co spada ich aktywność zawodowa. Długotrwałe pozostawanie poza rynkiem pra-
cy może owocować brakiem wiary w zmianę tego stanu i możliwość zdobycia pracy. Znacząca, niekorzystna zmiana dokonała
się w odniesieniu do osób z uszkodzeniem narządu słuchu (spadek wskaźnika aktywności zawodowej aż o 6 punktów). Mimo,
iż statystyki te pochodzą sprzed 5 lat, obecnie istniejące tendencje i polityka dotycząca zatrudnienia nie stwarza podstaw do
wnioskowania o pozytywnej zmianie tej sytuacji (Misztal-Kurek, 2003). Wręcz przeciwnie. W ostatnich latach (2002 – 2006)
zatrudnienie osób z uszkodzonym słuchem spadło aż o 40%. Problemy ze słuchem ma w Polsce ok. 5 mln. osób. W grupie tej
znajduje się ok. 50 tys. głuchych i głuchoniemych, w tym ok. 30 tys. w wieku produkcyjnym. Do 2001 roku aktywnych zawo-
dowo było ok. 20 tys. z nich. Obecnie w grupie osób niesłyszących pracuje zaledwie 12,7 tys. Istnieje więc duża grupa osób
niesłyszących dotkniętych bezrobociem i utrzymujących się z niskich rent. Warto zaznaczyć, iż nie jest to tendencja ogólno-
światowa. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wskazują na wręcz odwrotną tendencję – wzrostu zatrudniania
osób niesłyszących i niedosłyszących. W ostatnich kilku latach zanotowano tam wzrost zatrudniania niesłyszących, szczególnie
na stanowiskach urzędniczych (Capella, 2003).
Wyrazem silnego niepokoju społeczności osób niesłyszących i niedosłyszących był list wystosowany do premiera Longi-
na Komołowskiego 21 października 1999 roku, w którym zostały opisane największe problemy osób niesłyszących oraz
propozycje zmian, które mogłyby poprawić sytuację osób z uszkodzonym słuchem ( Świat Ciszy , 1999). Wśród najbardziej
nurtujących problemów wpływających na ubożenie środowiska osób z uszkodzonym słuchem, przedstawiciele ogólno-
polskich oraz lokalnych stowarzyszeń podkreślali:
szerzące się bezrobocie,
przestarzałe programy szkolnictwa zawodowego osób niesłyszących,
brak możliwości uruchomienia własnej działalności gospodarczej ze względu na ograniczone zasoby finansowe jak i
barierę komunikatywności,
niskie emerytury i renty
nikła pomoc materialna i finansowa ze strony opieki społecznej.
Sytuacja ta jest niezwykle niepokojąca i wymaga podjęcia szeregu działań naprawczych (Świat Ciszy, 1999) 1 .
Jak wynika z analizy literatury dotyczącej funkcjonowania zawodowego osób z uszkodzeniem narządu słuchu, napoty-
kają oni na liczne bariery, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające im podjęcie zatrudnienia. Do najważniejszych z nich
można zaliczyć:
bariery związane z występującą niepełnosprawnością (szczególnie bariera komunikatywności)
niedostosowany do realiów dzisiejszego rynku pracy system kształcenia zawodowego
stosunkowo niski udział w procesie kształcenia akademickiego(w odniesieniu do innych rodzajów niepełnosprawno-
ści). W grupie studentów niepełnosprawnych, osoby niesłyszące są grupą nieliczną
niedostosowany system orzecznictwa i doradztwa zawodowego
wynikające z błędnych nastawień, mitów i stereotypów trudności w funkcjonowaniu społecznym
niekorzystne podejście pracodawców, wynikające często z uprzedzeń, wyobrażeń i nastawień niż osobistych do-
świadczeń nabytych w kontakcie z osobami z zaburzeniami percepcji słuchowej
chaos prawny dotyczący zatrudniania osób niepełnosprawnych
Bariery te zostaną kolejno omówione w kolejnych etapach sprawozdania. We wstępie warto podkreślić istnienie dużych
rozbieżności w ocenie funkcjonowania zawodowego i możliwościach podejmowania i utrzymywania zatrudnienia przez
osoby z uszkodzonym słuchem w Polsce i krajach zachodnich. Doświadczenia tych krajów mogłyby posłużyć za przykład
możliwych rozwiązań dotyczących barier w funkcjonowaniu niepełnosprawnych sensorycznie pracowników.
1. Charakterystyka osób z uszkodzonym narządem słuchu
Niepełnosprawność spowodowana zaburzeniami percepcji słuchowej oznacza istotne ograniczenie lub wręcz uniemoż-
liwienie wypełniania zadań życiowych i ról społecznych (zgodnie z normami prawnymi i społecznymi), w wyniku obniżo-
nej sprawności sensorycznej spowodowanej: brakiem, uszkodzeniem lub zaburzeniem funkcji analizatora słuchu.
Definicja niepełnosprawności jest kompatybilna do Standardowych Zasad Wyrównywania Szans Osób Niepełnospraw-
nych, które zostały przyjęte podczas Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych 20 grudnia 1993.
Wyróżniamy dwie podstawowe grupy osób z uszkodzeniem słuchu :
a) niesłyszące
Niesłyszący to osoby, które w ogóle nie reagują na bodźce akustyczne lub reagują tylko na bardzo silne (głośne) bodźce,
które nie mają większego znaczenia praktycznego. Są to głównie osoby z głębokim lub znacznym uszkodzeniem słuchu.
Są to więc jednostki z takim ubytkiem słuchu, którego nie można w ogóle skompensować, lub można go zmniejszyć tylko
w niewielkim stopniu - poprzez używanie wzmacniających dźwięki aparatów słuchowych. Osoby z tej grupy słyszą na
tyle źle, że naturalne kontakty społeczne z osobami słyszącymi stają się poważną trudnością. Tym bardziej, że ich mowa
jest zwykle niewyraźna i trudna do zrozumienia przez otoczenie Dlatego też, na ogół porozumiewają się za pomocą języ-
ka migowego i odczytywania mowy z ust.
b) niedosłyszące
Osoby niedosłyszące to jednostki u których ubytek słuchu waha się zwykle między 35 a 69 dB. Niedosłuch bowiem ozna-
cza jedynie pogorszone zdolności słyszenia dźwięków. Oznacza to, że słuch tych osób, mimo że jest uszkodzony i sprawia
im trudność, to jednak z aparatami słuchowymi lub bez nich, umożliwia im rozumienie mowy drogą słuchową. Uszkodze-
nie słuchu u osób niedosłyszących można bowiem skorygować przy pomocy aparatu wzmacniającego (słuchowego), nie
powodującego większych trudności i ograniczeń w orientacji w otoczeniu i porozumiewaniu się z osobami słyszącymi.
Mogą więc realizować się w społeczeństwie ludzi słyszących bez większych problemów. Bariery związane z komunikacją
interpersonalnej są w tej grupie osób znacznie mniejsze niż w przypadku osób niesłyszących.
313
1094599.005.png 1094599.006.png 1094599.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin