POiZpytania_sciaga_mini.doc

(77 KB) Pobierz
1

1.          Wykazać różnicę ważności triady.

Triada: 1 informacja (decyzja)-odpowiada ona na pytanie co kto kiedy w jakim czasie za ile. 2 wiedza – pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytanie jak, w jaki sposób. 3 rozumienie – jest to istota, umożliwia problem autonomie działania..

 

2.          Na jakie pytania związane z  działalnością gosp. chcą odpowiedzieć nauki ekonomiczne.

Nauki ekonomiczne – ogólna, to ekonomia (nadrzędna), zajmuje się badaniem sposobów gospodarki społecznej w warunkach występowania nieograniczonych potrzeb ludzi i ograniczonych wytwarzaniem dóbr i usług zaspokajających potrzeby.

 

3.          Scharakteryzuj zakres przedmiotowy badań nauki organizacji i zarządzania

Nauka org.i zarządz. celem jej jest wypracowanie metod, zasad i sposobów działań które mają przynieść efekty lepiej zorganizowanych czynników produkcji np. maszyn , ludzi które znajdują się w dyspozycji podmiotu gospodarczego

 

4.          Zdefiniować termin organizacja oraz omówić jego znaczenie w ciągu rzeczowym, atrybutowym i czynnościowym

Organizacja grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.

- rzeczowym- jest to rzecz zorganizowana, przedmiot złożony składa się z rzeczy i ludzi wyposażonych w narzędzia, maszyny, jak np. przedsiębiorstwo.

- czynnościowym- jest to proces organizowania, tworzenia organizacji w znaczeniu rzeczowym

- atrybutowym- jest to cecha rzeczy złożonej np. mówiąc o instytucji, procesie, czynnościach, że są dobrze zorganizowane, używamy pojęcia organizacji w znaczeniu oceny i atrybutów (cechy i właściwości) końcowych wysiłków organizatora.

 

5.          Zdefiniować pojęcie reorganizacji i jej przyczyny

reorganizacja oznacza organizowanie czegoś od nowa w inny sposób niż dotychczas yła organizowana w danej organizacji. Jest to zmiana dotychczasowej organizacji lub w dotychczasowej oanzacji.

 

6.          Scharakteryzuj ogólnie roz.istoty zarządzania oraz jego aspekty funkcjonalne

Zarządzanie jest to celowe podejmowanie przez odpowiednie osoby (kadrę zarządzającą) decyzji i działań prowadzących do osiągania założonych celów w sposób sprawny i skuteczny lub celowe dysponowanie zasobami.

 

7.          Przykładowa definicja zarządzania stosowana w literaturze oraz wyjaśnić przyczyny różnorodności definiowania tego terminu

Teorie zarządzania zmieniały się i ulegały przewartościowaniom wraz z tym jak przyjmowano obraz (model) organizacji, a w istocie jakie wyciągano z tego wnioski

- J. Gościński: „Całość procesu zarządzania to wieloetapowy proces podejmowania decyzji.”

 

8.          Pojęcie procesu zarządzania oraz przyczyny jego powstawania.

Cykl zarządzania (proces) to stale powtarzające się wykonywanie tych samych funkcji zasadniczo związanymi z bieżącym zarządzaniem, podejmowaniem decyzji w organizacji, jak i rozmaite strategie, rozwoje. Procesy te są powtarzane w org., mają charakter ciągły. Wyróżniamy kilka podstawowych etapów 1 rozpoznanie stanu faktycznego 2 określenie zadań dotyczących realizacji i ustaleń.

 

9.          Charakterystyka pojęcia zasoby przedsiębiorstwa oraz i ich rodzaje.

Zasoby org. gosp. stanowią wszystkie elementy materialne i niematerialne potrzebne do osiągnięcia planowanych celów, rezultatów

- Zasoby rzeczowe (surowce, maszyny, urządzenia)

- Zasoby finansowe (kapitały, dochody, zyski)

-Zasoby osobowe (pracownicy i ich kwalifikacje)

-Zasoby informacyjne (dane potrzebne do podejmowania decyzji)

 

10.         Wyjaśnić na czym polega konwersja zasobów przedsiębiorstwa,  wyroby gotowei usługi oraz podać przykład.

Konwersja oznacza przekształcenie zasobów w gotowe wyroby w wyniku zorganizowanego działania produkcyjnego i technologiczego. Rezultat czyli wynik procesów konwersji stanowią produkt końcowy.

 

11.         Koszty i zyski przedsiębiorstwa

Koszty i zyski są miarą stopnia efektywności działania podmiotu gospodarczego, które pozwalają na ustalenie wyniku końcowej działalności.

 

12.         Rentowność jako miara oceny uzyskiwanych rezultatów procesów gospodarczych

Rentowność jest miarą uzyskanych efektów przedstawionych przy pomoc różnorodnych wskaźników które będą stosowane efektów do kosztów

 

13.         Ryzyko gospodarcze i finansowe

Ryzyko gospodarcze, prawdopodobieństwo nie uzyskania przewidywanych względnie oczekiwanych wyników ekonomiczno-finansowych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub też podejmowanym przedsięwzięciem (np. ryzyko inwestycyjne).

 

14.         Pojęcie systemu, rodzaje systemów ze względu na stopień ich złożoności, oraz pojęcie systemu zarządzania

System (układ) w ogólnym ujęciu jest to pewna całość, która składa się z części określonych relacjach. Jest to całość podzielona na tworzące pewną całość, współpracujące części

- Deterministyczna – występowanie zjawiska w ściśle określonych sytuacjach;

- Probalibistycznyty układ, o którym orzekać możemy tylko z prawdopodobieństwem, że może wystąpić.

Podział tych dwóch Układów (systemów) na prosty i złożony ma dwa rodzaje:

- Proste układy deterministyczne

- Złożone układy deterministyczne np. budowa komputera

Złożone układy dzielą się na dwa rodzaje:

- Złożone układy (systemy) probalibisytczne

- Szczególnie złożone układy (systemy) probalistyczne

 

System zarządzania – zbiór funkcji stale powtarzających się w danym podmiocie, które uniemożliwiają skoordynowanie pracy zespołów ludzkich, maszyn dla osiągnięcia celów organizacji jako całości.

 

15.         Wymienić podstawowe atrybuty dowolnego systemu (układu)

- Całość wyodrębniona z otoczenia

- świadomy i celowy charakter wyodrębnienia

- względność wyodrębniania( umowny charakter)

- wewnętrzna struktura układu

- wspujność systemu wynikająca ze wzajemnych powiązań części tych układów

- przepływy wewnątrz struktury układów

- Stopień złożoności poszczególnych układów, z jakim mamy do czynienia.

 

16.         Istota pracy menagerów i sposób jej oceny

Do ich zadań należy także inicjowanie i przeprowadzanie zmian w uruchamianiu nowych projektów, poszukiwaniu i badaniu nowych rynków. Menedżer musi być tym który kieruje zdarzeniami. Podejmuje też decyzje dotyczące podziału zasobów finansowych, przeznaczenia środków materialno-technicznych, rozmieszczenia zasobów ludzkich. Menedżer jest negocjatorem. Spotyka się z różnymi jednostkami i grupami po to, by mimo istniejących różnic interesów osiągnąć porozumienie. Praca menedżerów ściśle wiąże się z nieustannym podejmowaniem decyzji.

 

17.         Jakie podstawowe role spełniają menagerowie

·           planowanie działania

·           organizowanie

·           dobierają

·           motywują

·           kontrolują przebieg

Role: interpersonalną ,  informacyjną, decyzyjną

 

18.         Wymienić kilka cech charakteryzujących pracę menagerską i związane z tym wymagania do menagerów

Wiąże się z nią odpowiedzialność za efektywne zarządzanie odpowednimi zasobami. Im wyższy szczebel tym większa odpowiedzialność. Charakteryzuje ją potrzeba przetwarzania informacji. Cechuje ją zróżnicowany czas pracy. Efekty pracy nie są bezpośrednio wymierne przez stanowiące zasoby. Praca kierownicza wymaga odporności na stres oraz posiadania i rozwijania cech przywódczych.

·           Komunikowania się z ludźmi

·           Wprowadzania zmian

·           Radzenie sobie z konfliktami

·           Poznawanie siebie

·           Planowanie własnego rozwoju

·           Produktywność (osiąganie zamierzonych celów)

-Menadżerowie marketingu:

-Menadżerowie finansów: - zajmują się głównie zasobami finansowymi organizacji. Odpowiadają za takie działania, jak rachunkowość, zarządzanie zasobami pieniężnymi, inwestycje.

-Menadżerowie eksploatacji (operacji):

-Menadżerowie zasobów ludzkich:

-Menadżerowie administracyjni:

-Inni: np. Ds. Public relations, badań i rozwoju itd.

 

19.         Co to oznacza, że problemy dotyczące zarządzania i organizacji każdego podmiotu gospodarczego muszą być rozwiązywane równolegle w 3 płaszczyznach

Podział procesu rozwiązywania problemów ma charakter umowny. W lit. występują w tym zakresie liczne propozycje. Podstawowymi etapami działania w zarządzaniu rozpatrywanym jako rozwiązywanie problemów są : -identyfikacja sytuacji decyzyjnej – opracowanie wariantów rozwiązań – ocena wariantów- wybór czyli podjęcie decyzji – wdrażanie decyzji i ocena osiągniętych wyników.

 

20.         Czy prawdziwe jest twierdzenie, że zysków nie tworzy się w przedsiębiorstwie? Gdzie powstają zyski

Nie tworzy je przedsiębiorstwo ale koncepcja zarządzania strategicznego. Definicja Strategii (Helmut von Moltke): Myśli przewodnie kształtowane odpowiednio do stale zmieniających się okoliczności.

 

21.         Przedstaw w ujęciu schematycznym istotę ekonom. treści przedsiębiorstwa i wpływ na efektywność

 

22.         3 podstawowe teorie zarządzania

1 kierunek systemowy jest to pogląd ze organizacja jest jednolitym ukierunkowanym systemem składającym się z wzajemnie powiązanych części.

2 kierunek sytuacyjny jest to pogląd że technika kierownicza najlepiej przyczyniająca się do osiągnięcia celów organizacji może być różna w rozmaitych sytuacjach lub warunkach.

3 wchodzenie w okres dynamicznego zaangażowania jest to pogląd że czas i wzajemne stosunki między ludźmi zmuszą kierownictwo do ponownego przemyślenia tradycyjych poglądów wobec ciągłych gwałtownych zmian.

klasyczna- dotyczy człowieka postępującego racjonalnie oraz ukształtowania jego umiejętności

szkołą behawioralna- bierze pod uwagę ludzi, ich zachowanie i podstawy oraz relacje między nimi i współdziałanie grupy (człowiek społeczny)

szkoła ilościowa (matematyczna) - koncentruje się na  opracowaniu modeli matematycznych, będących uproszczeniem organizacji i zachodzących tam procesów (modele, symulacje, scenariusze) służących do podejmowania decyzji. Narzędziami są badania operacyjne.

 

23.         Scharakteryzuj istotę teorii XY(?) McGregora. Pokazać jej związaek ze stosowanymi modelami zarządzania

TEORIA X wgd McGregora tradycyjny pogląd na motywację wgd którego praca jest nieprzyjemna dla pracowników dlatego należy ich motywować siłą pieniędzmi albo pochwałami. TEORA Y wgd MCGregora założenie że ludzie z natury są motywowani do pracy i do dobrego wykonywania zadań.

 

24.         Zdefiniuj cele organizacji, rodzaje celów i ich hierachizację w przesiębiorstwie

Hierarchia celów firmy :

Funkcje celów:

- Stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działaniom ludzi pracujących w organizacji – pozwalają zrozumieć dokąd organizacja zmierza.

- Skuteczne wytyczenie celów sprzyja dobremu planowaniu, co z kolei ułatwia ustalenie celów w przyszłości.

- Cele mogą być źródłem motywacji dla pracowników organizacji.

- Dają skuteczny mechanizm oceny i kontroli

Rodzaje celów – Organizacje ustalają wiele różnych rodzajów celów. Różnią się one szczeblem, dziedziną i ramami czasowymi. Szczebel – cele są ustalone na różnych szczeblach i dla różnych szczebli w ramach organizacji.

4 podstawowe szczeble celów obejmują: misję, cele strategiczne, taktyczne, operacyjne

Cele strategiczne – cele ustalone na najwyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa organizacji.

Cele taktyczne – cele ustalone na średnim szczeblu dla menadżerów średniego szczebla organizacji. Koncentrują się na sposobie działań niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych.

Cele operacyjne – cele ustalone na niższym szczeblu i dla menadżerów niższego szczebla

 

25.         Zilustrować przykładem następujący układ celów – nadrzędne, podstawowe, cząstkowe

 

26.         Zdefiniuj misję przesiębiorstwa/organizacji

Misja  - powołanie – sformułowanie podstawowego celu organizacji, który wyróżnia ją wśród innych firm tego typu i wskazuje na zakres operacji przedsiębiorstwa w kategoriach produktu i rynku

Misja firmy określa warunki jakie niesie firma dla społeczeństwa i dla otoczenia, a tym samym uzasadnia podstawy bytu firmy. Misja firmy powinna być ściśle związana z  celem generalnym oraz celami, środkami przedsiębiorstwa, jak również z potrzebami otoczenia. Misja określa co nadzwyczajnego firma dostarcza, albo będzie dostarczać otoczeniu. Misja wyróżnia daną firmę na tle innych.

 

27.         Przedstaw funkcję przedsiębiorstwa i potrzebę ich wyróżniania oraz różnorodność formułowania funkcji

 

28.         Przedstaw typowy podział funkcji przedsiębiorstwa wg. Fayola

- Podział pracy, autorytet, dyscyplina, jedność rozkazodawstwa, jednolitość kierownictwa, porządkowanie interesu osobistego interesom ogółu, wynagrodzenie personelu, centralizacja, hierarchia, ład, ludzkie traktowanie pracowników, stabilizacja personelu, inicjatywa

- Techniczne, Finansowe, Handlowe, Ubezpieczeniowe, Rachunkowościowe

 

29.         Fazy działania przedsiębiorstwa związane z przebiegiem procesów produkcji

I-założycielska (utworzenie przed. i rozpoczęcie działalności

II-wzrostu i rozwoju (przed. realizuje wzrost ilościowy, jakościowy, wzrost przez jakiś czas.

III-schyłkowa(zakończenie działalności) zabieg o charakterze uzdrowienia. Fizyczna likwidacja, sprzedaż firmy

30.         Zakres przedmiotowy funkcji poza produkcyjnych

Funkcja poza produkcyjna: Związana jest głównie ze świadczenia na rzecz pracowników pewnych usług w dziedzinie zbiorowego żywienia, ochrony zdrowia, rekreacji, kultury.

 

31.         Zakres przedmiotowy funkcji produkcyjnych

Związane z realizacją techniczno-produkcyjna, czyli z wytwarzaniem i zbytem dóbr materialnych zaspokajających określone potrzeby społeczne

 

32.         Zdefiniuj podstawowe funkcje zarządzania i ich charakterystyka

- Morfologiczne ujęcie: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola

- Funkcjonalne ujęcie: faza tworzenia wzorców (organizowanie), faza bieżącego sterowania (regulacja)

- Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny (zarządzanie to procesy inf.-decyz. realizowane przez  wyłącznie specjalizujące się w tych procesach jednostki organizacyjne)

- Zarządzanie jako podejmowanie decyzji

 

33.         Zdefiniuj ogólne wymogi i zasady związane z podejmowaniem decyzji

Podejmowanie decyzji – Akt wyboru jednego wariantu spośród pewnego ich zestawu.

- pewności- sytuacja, w której podejmujący decyzję zna z rozsądnych zakresów pewności, dostępne warianty wyboru oraz ich warunki.

- ryzyko – syt. w której dostępność poszczególnych możliwości i związane z każdą z nich potencjalne korzyści i koszty są znane z pewnym szacunkowym prawdopodobieństwem.

- niepewność - nie zna wszystkich możliwości wyboru, ryzyka związanego z każdą z nich ani ich możliwych konsekwencji.

Etapy racjonalnego podejmowania decyzji – rozeznać i zdefiniować sytuację decyzyjną, zidentyfikować właściwe warianty i ocenić każdy z nich z punktu widzenia wykonalności, wystarczalności i konsekwencji, wybrać wariant najlepszy, wdrożyć wybrany wariant, obserwować i ocenić rezultaty wybranego wariantu.

- Grupy interaktywne – Podjęcie decyzji zleca już istniejącej lub nowo powoływanej grupie.

- Grupy delfickie –Wspólna opinii ekspertów.

- Grupy nominalne –grupa światłych ludzi, men. przedstawia im ogólny zarys problemu. Następuje głosowanie

 

34.         Na jakim założeniu oparta jest filozofia tzw. Nowej fali w zarządzaniu

We wsp. gosp., nie syst. zarzą., nie reguła zarządzania przesądzają o sukcecie. Decydują o tym charyzmatyczne i niepowtarzalne grupy ludzi oddanych firmie.

 

35.         Istota formuły 7-S i jej charakterystyka

- Strategia działania – f-ma musi mieć określoną, długoterminową strategię

- Struktura formalna – musi być elastyczna

- Systemy – sformalizowane procedury

- Staff (personel) – jest podstawowym, najcenniejszym nabytkiem firmy. Muszą się silnie angażować

- Styl i kultura zarządzania- ład, porządek i dobre stos. Międzyludzkie.

- Skills (umiejętności) menagerow firmy- muszą posiadać określoną wiedzę, oraz talent do prowadzenia firmy

- Superordinary-...

 

36.         Charakterystyczne cechy współczesnego przedsiębiorstwa

-Obsesja działania – Szybka analiza problemów, natychmiastowe ich korygowanie

-Bliski i kontakt z klientem – dążenie do max.zadowolenia odbiorcy, wyslychiwanie opini klientów

-Autonomia i przedsiębiorczość – stworzenie rzeczywistych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin