ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA SEM. III
PRZEDMIOT ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Nauka o organizacji i zarządzaniu to system twierdzeń dotyczących zależności między sytuacjami i sposobami zachowania się ludzi w pracy a jej wynikami. Obejmuje ona również zalecenia mające zapewnić jak największą sprawność pracy indywidualnej i zespołowej.
Powstała na przełomie XIX i XX wieku.
Charakter: interdyscyplinarny.
Do nauk wymagających teorię należ zaliczyć ergonomię, psychonometrię, matematyczne techniki optymalizacji.
Myśliciele, którzy włożyli znaczny wkład: Taylor, Fayol, Adamiecki, Zieleniewski, Kotawicki.
ORGANIZACJA jest to grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.
ORGANIZACJA jest to wyodrębniona względnie z otoczenia całość ludzkiego działania posiadająca określoną strukturę i pozwalająca na osiągnięcie danego celu lub grupy celów.
Podstawowymi cechami organizacji są:
· Celowość każda organizacja ma cel
· Złożoność organizacja, coś bardziej złożonego
· Odrębność celów w stosunku do otoczenia te cele muszą być wyodrębnione z otoczenia
Organizacja wyróżnia 4 rodzaje zasobów:
1. Zasoby ludzkie
2. Zasoby finansowe
3. Zasoby rzeczowe
4. Zasoby informatyczne
Systemem jest przepis skoordynowany wewnątrz i wskazujący określoną strukturę wkładu, elementu.
Układ taki rozpatrywany od zewnątrz jest całością, od wewnątrz zbiorem, do którego przynależność warunkują związki wzajemnej zależności między wszystkimi elementami.
Ogół elementów systemu nazywa się składem lub zbiorem. Ogół związków między elementami nazywa się STRUKTURĄ.
MODELOWANIE jest to postępowanie w Krym jeden system zwany oryginałem za pomocą innego systemu zwanego modelem.
Problem adekwatności modelu.
5 sposobów odwzorowania modelu:
1. Mikroskopowe
2. Makroskopowe – polega na budowaniu dużych agregatów, stosujemy czarną skrzynkę - technika
3. Funkcjonalne – przedstawienie w formie matematycznej
4. Sytuacyjne – opisy, scenariusze
CECHY SYSTEMU I PODEJŚCIE SYSTEMOWE.
SYNERGIZM – polega na potęgowaniu działania leku przy pomocy substancji.
Niejednoznaczność skutków w stosunku do przyczyn.
Istotą zarządzania jest dokładne poznanie, czego się oczekuje od ludzi a następnie dopilnowanie, aby wykonali to w najtańszy i najlepszy sposób.
Elementy procesu zarządzania:
· Planowanie i podejmowanie decyzji ZASOBY:
· Organizowanie Ludzkie
· Przewodzenie Finansowe
· Kontrolowanie Rzeczowe
Informacyjne
ß
ZARZĄDZANIE:
Planowanie
ß Ý
Organizowanie
Przewodzenie
Kontrolowanie
PLANOWANIE jest to wytyczanie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej organizacji.
PLANOWANIE jest to proces rozwiązywania antycypowanych problemów praktycznych polegających na poszukiwaniu sposobów działania i doborze środków zapewniających ich realizację.
Plan powinien być realny, zbilansowany, skuteczny, optymalny.
Organizowanie to proces logicznego grupowania działań i zasobów.
W procesach organizowania jest określenie sposobów wykorzystywania w celu sprawienia by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w celu realizowania celów.
RODZAJE MENADŻERÓW:
Kryterium wg szczebla:
· Menadżer najwyższego stopnia
· Menadżer średniego stopnia
· Menadżer pierwszej ligi
Kryterium wg zainteresowania:
· Menadżer marketingu / pozyskiwanie klientów /
· Menadżer finansów
· Menadżer eksploatacji
· Menadżer administracyjny
Piramida menadżerów:
Źródła umiejętności kierowniczych:
1. Wykształcenie i system uzupełniania wiedzy
2. Predyspozycje psychiczne i intelektualne
3. Doświadczenie w pracy
ROLE MENEDŻERSKIE:
Menadżerowie w okresie zarządzania pełnią pewne role:
Są to role:
1. Interpersonalne
2. Informacyjne
3. Decyzyjne
W ramach roli INTERPERSONALNEJ menadżerowie pełnią funkcje:
· Reprezentanta – reprezentowanie firmy
· Przywódcy – przewodnictwo innym
· Łącznika – koordynacja działań
W ramach roli INFORMATYCZNEJ- menadżerowie pełnią funkcję:
· Obserwatora – śledzenie sytuacji wokół
· Propagatora – zachęcanie ludzi do danego celu
· Rzecznika – wygłaszanie przemówień, informacji
W ramach roli DECYZYJNEJ wyróżniamy funkcje:
· Przedsiębiorcy – tworzenie nowych pomysłów, idei
· Przeciwdziałania zakłóceniom – widzi zakłócenia i przeciwdziała im
· Dysponenty – dysponuje zasobami
Na praktykę i teorię zarządzania wpływały i nadal wpływają siły: polityczne, ekonomiczne i społeczne.
Przez SIŁY POLITYCZNE rozumiemy instytucje formalne i nieformalne sprawujące władzę
Prawa EKONOMICZNE nie mają charakteru stałego.
SIŁY SPOŁECZNE to pewne normy, tradycje, kultura.
SPOJRZENIE KLASYCZNE I ADMINISTRACYJNE NA PROCESY ZARZĄDZANIA.
Podejście klasyczne składa się z 2 wyodrębnionych gałęzi:
1. Z naukowego zarządzania – Taylor, Gatt.
2. Z zarządzania administracyjnego – Fayol
ISTOTA NAUKOWEGO ZARZĄDZANIA:
Naukowe zarządzanie to podejście do zarządzania zajmujące się poprawą wyników osiąganych przez zarządzających pracowników.
1. Należy naukowo opracować każdy element procesu pracy
2. Naukowo dobierać pracowników
3. Nadzorować pracowników i doskonalić planowanie tak, aby pracownicy rzeczywiście pracowali.
Zarządzanie administracyjne jest to podejście do zarządzania koncentrujące się na zarządzaniu całą organizacją.
14 zasad wg Fayola:
1. Podział pracy
2. Autorytet
3. Dyscyplina
4. Jedność rozkazodawstwa – jeden szef
5. Jedność kierownictwa – jednolitość decyzji
6. Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu
7. Wynagrodzenie
8. Centralizacja
9. Hierarchii
10. Ładu
11. Sprawiedliwości
12. Stabilizacja personelu
13. Inicjatywa
14. Harmonia pracy zespołowej / esprit de corps /
WYKŁAD 3 13.04.2003.
1. Spojrzenie klasyczne
· Naukowe zarządzanie
· Zarządzanie administracyjne
2. Spojrzenie behawiorystyczne – kładzie nacisk na indywidualne postawy i zachowania oraz na procesy grupowe jeden z tych kierunków jest psychologia przemysłowa ( follet) zwolennicy zwracali uwagę na warunki pracy ( oświetlenie, przerwa)jest to podejście od strony zachowania organizacyjnego
Pojawił się ruch na rzecz behawioryzmu (wymiana teorii na słowa) teorii potrzeb teoria X i Y Daglasa Gregora
Teoria X – zakłada, że psychiki człowieka nie można scharakteryzować cechą X jest cecha złą
· Należy zmuszać ludzi do pracy i ich karać
· Ludzie wolą żeby nimi kierować boją się odpowiedzialności
· Ambicje ludzkie są niewielkie
· Dążą do odpowiedzialności i ją chętnie, ludzie są zdolni do rozwiązywania problemów
· Ludzie nie są głupi, ale przy złym zarządzaniu ich zdolności nie są wykorzystywane w pełni
1. Spojrzenie ilościowe – jest to podejście do zarządzania, w którym stosuje się techniki kwantytatywne(ilościowe) dzieli się je na 2 grupy:
· Ilościową teorie zarządzania- koncentruje się na opracowaniu modeli matematycznych przedstawiających funkcjonowanie systemu, jakim jest organizacja, wada jej jest to, że nie da się wszystkiego scharakteryzować
· zarządzanie operacyjne- obejmuje modele mniej wyimaginowane z matematycznego punktu widzenia , zajmuje się ona wspomaganiem organizacji efektywnym wykorzystaniem zasobów w procesie produktów i usług. Techniki to modele czasu programowanie liniowe , dynamiczne PERT CPM
Zalety spojrzenia ilościowego są one użyteczne w procesie planowania zwiększa ono świadomość i złożenie. Ograniczenie trudno modelować tematycznie zjawiska socjologiczne i psychologiczne, ograniczenie jest również zjawisko niepewności przyjmowanych założeń do tych modelów.
2. Spojrzenie systemowe
3. Spojrzenie integrujące, – w którym wykorzystujemy wszystkie spojrzenia razem.
Zachowanie człowieka można wyjaśnić poprzez realizacje jego podstawowych. Potrzeby te układają się
W system hierarchiczny
Przykłady potrzeb zaspakajania potrzeby przykład sposobu zaspakajania
Osiągnięci samorealizacja umożliwienie ambitnych prac
Status społeczny szacunek stanowisko służbowe
...
WEST_zespol_muzyczny