15.Techniki twarzy – unik, naprawa, agresja.docx

(14 KB) Pobierz

TECHNIKI TWARZY
*unik- działania obronne: unikanie sytuacji, w których może dojść do utraty twarzy; unikanie kontaktów oraz przekazywanie sprawy w ręce pośredników; wycofanie się w porę z sytuacji stwarzających możliwość utraty twarzy; zmiana tematu rozmowy, celu działania.
          -działania ochronne: okazywanie szacunku, uprzejmość, dyskrecja, nieporuszanie niewygodnych tematów, niejednoznaczne odpowiedzi, kurtuazja, żartobliwy ton.
W sytuacji, kiedy dojdzie już do niechcianego incydentu-udawanie, że nic się nie stało, ignorowanie.

 

 

*naprawa-składa się z czterech ruchów:
                  1. Zwrócenie uwagi na niewłaściwe zachowanie. Potrzeba dojścia do ładu z zaistniałym incydentem
                  2. Złożenie propozycji, dzięki której sprawca incydentu ma szansę go naprawić. . (można np.: obrócić zajście w żart albo uznać, że sprawca był pod wpływem czegoś-nie był sobą) Sprawca może zaproponować rekompensatę, jeśli to nie jest twarz ucierpiała, bądź sam sobie wyznaczy karę.
                  3. Osoby urażone mogą uznać postawę sprawcy za środek ponownego ustanowienia porządku ekspresji twarzy.
                  4. Osoba, której wybaczona, okazuje swoją wdzięczność.

 

 

*agresja-konieczna jest obecność publiczności; przedstawienie jak największej liczby korzystnych argumentów przemawiających za osobą mówiącą oraz niekorzystnych faktów na temat innych osób, tak żeby nie mogły zakończyć interakcji inaczej niż śmiechem lub narzekaniem.  Zwycięscy udaje się zademonstrować, że radzi sobie lepiej od pozostałych w roli uczestnika interakcji.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin