kocham_muzyke.doc

(31 KB) Pobierz
Wyróżnienie w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz

Wyróżnienie w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.

 

Autor scenariusza: Renata Stępień

Przedszkole Miejskie nr 12 w Legionowie

 

 

Temat scenariusza:               „KOCHAM MUZYKĘ, CZYLI NASZE MAŁE MUZYKOWANIE”

 

Programy wykorzystane podczas zajęć: „Królik Bystrzak dla Zerówki”, „Królik Bystrzak dla Przedszkolaka”

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA w grupie dzieci 6-letnich z wykorzystaniem programu edukacyjnego „Królik Bystrzak dla Zerówki”

PROWADZĄCA: Renata Stępień

TEMAT: Kochamy muzykę, czyli nasz małe muzykowanie.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         Kształcenie umiejętności śpiewania piosenek z dziecięcego repertuaru oraz odtwarzania rytmu piosenek za pomocą instrumentów perkusyjnych i wykonanych przez dzieci,

·         Uwrażliwianie na odgłosy z otoczenia,

·         Kształtowanie umiejętności wyrażania nastroju muzyki poprzez pląsy i działania plastyczne,

·         Rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez wyklaskiwanie, wygrywanie podanych rytmów, dopasowywanie rymujących się słów, analiza głoskowa wyrazów,

·         Rozwijanie wrażliwości na muzykę.

 

CELE OPERACYJNE:

- dziecko:

·         posługuje się programem komputerowym „Królik Bystrzak dla Zerówki”,

·         śpiewa piosenkę wraz z grupą, „ilustruje” piosenkę wykorzystując różne instrumenty,

·         tworzy ilustracje muzyczne wykorzystując przedmioty z najbliższego otoczenia oraz instrumenty,

·         dzieli wyrazy na sylaby, głoski, układa obrazki jedno, dwu i trzy, cztero sylabowe według określonego kodu (wartości nutowych), znajduje wyraz rymujący się,

·         przedstawia wysłuchany utwór muzyczny w formie plastycznej, tworzy opowiadanie, historię do wysłuchanego fragmentu muzycznego.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Program komputerowy „Królik Bystrzak dla Zerówki”, CD nagranie utworu „Cztery pory roku – Jesień” A. Vivaldi, ilustracje (góry, las, morze, wodospad), instrumenty perkusyjne oraz wykonane przez dzieci, gazety, kartki, kredki, obrazki przedstawiające słowa 1, 2, 3, 4 – sylabowe, wartości nutowe (cała nuta, ćwierćnuta, ósemka), przedmioty codziennego użytku (kuchenne).

 

PRZEBIEG:

CZĘŚĆ WSTĘPNA

1.      Wykonanie wizytówek (wydzieranka) w kształcie wartości nutowych przez dzieci.

2.      Montaż słowno – muzyczny w wykonaniu dzieci nt. „Jesienne muzykowanie”, improwizacje ruchowo – instrumentalne do muzyki i piosenek „Malowała Jesień”, „Wiewióreczka”, „Jesienny deszcz” przeplatane wierszami związanymi z tematem.

 

CZĘŚĆ WŁAŚCIWA

3.      Taniec pedagogiki zabawy „Kasztanki”.

4.      Podział na zespoły zgodnie z kolorem wizytówki dziecka:

MUZYCZNE KRAJOBRAZY

Wykonanie w zespołach ilustracji muzycznej, dźwiękowej do otrzymanego zdjęcia przedstawiającego krajobraz (górski, morski, wodospad, las), nazywanie dźwięków opisujących dany krajobraz (czytanie globalne, wybór odpowiednich określeń, naklejanie na kartkę oraz wykonanie ilustracji kreską i plamą do wybranych określeń). Prezentacja ilustracji muzycznych.

5.      Taniec integracyjny „Deszczyk”.

6.      Praca w zespołach:

·         ZAGDAKI SŁUCHOWE – tzw. memo słuchowe, łączenie w pary takich samych dźwięków, próba odgadnięcia, co wydaje dany dźwięk.

·         Dzielenie wyrazów na sylaby zgodnie z określonym kodem (wartościami nutowymi), układanie obrazków według podanego kodu.

·         Tworzenie ilustracji dźwiękowej do wiersza A. Rżysko – Jamrozik pt. „Kuchnia” – wykorzystując przedmioty codziennego użytku.

·         (Układanie z sylab otwartych podpisów do obrazków oraz całych zdań).

·         Wykonanie plakatów nt. „Dźwięki przyjemne i nieprzyjemne” metodą kolaż (gazety), wybieranie podpisów (odgłosy ulicy, szum wiatru itp.).

7.      Praca  z komputerem, wykorzystanie programu komputerowego – „Królik Bystrzak dla Zerówki”  - podróż po Balonowym Mieście – Gra w Rymy (rozwijanie analizy słuchowej, dopasowywanie rymujących się słów); Literowe Tunele (analiza głoskowa wyrazów); SZTUKI I SZTUCZKI Zabawa „Muzyka” (tworzenie własnych kompozycji muzycznych, rozwijanie wrażliwości na muzykę).

 

ZAKOŃCZENIE

8.      Wysłuchanie utworu muzycznego Walc Des-dur Chopin, wykonanie ilustracji plastycznej do wysłuchanego utworu. Zadania do domu stworzenie historii, opowiadania do muzyki „O czym opowiada muzyka?”.

Opracowała: Renata Stępień

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin