tajemniczy_szyfr.doc

(40 KB) Pobierz
I miejsce w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz pr

I miejsce w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.

 

Autor scenariusza: Anna Wize

Szkoła Podstawowa nr 28 w Warszawie

 

Temat scenariusza:               I Zabawa w detektywów

                                          II Świat owadów

                                          III W krainie serów

                                          IV Tajemniczy szyfr

Programy wykorzystane podczas zajęć: Królik Bystrzak dla Drugoklasisty”

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLAS II Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMU KOMPUTEROWEGO „KRÓLIK BYSTRZAK DLA DRUGOKLASISTY”

Scenariusze opracowała

ANNA WIZE

 

IV Temat dnia: Tajemniczy szyfr

Cele operacyjne:

- uczeń:

-          wymienia różne sposoby przekazywania informacji dawniej i dziś,

-          zna różne sposoby porozumiewania się,

-          ocenia pomysł bohatera opowiadania,

-          potrafi odczytać zaszyfrowaną wiadomość,

-          układa z wyrazów zdania,

-          czyta ze zrozumieniem,

-          rozpoznaje części mowy,

-          odczytuje godziny na zegarze,

-          dokonuje obliczeń pieniężnych,

-          rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,

-          wykonuje według instrukcji tangram, zagina, tnie,

-          wykonuje ilustracje,

-          przedstawia różne uczucia w scenkach pantomimicznych.

Metody nauczania:  eksponujące, praktycznego działania, podające.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, w grupach, w parach (zróżnicowana).

Środki dydaktyczne:  ilustracje, napisy, koperty z zaszyfrowaną wiadomością, komputer, tangram.

Przebieg zajęć:

I.        Nawiązanie do zabawy w detektywów (zajęcia w sali lekcyjnej).

1.       Rozmowa na temat zadań, jakie muszą umieć rozwiązywać detektywi – rozwiązywanie szyfrów.

-          Po co ludzie wymyślają szyfry?

-          Czy są urządzenia do odczytywania szyfrów? (Enigma – nauczyciel nawiązuje do wykorzystanie tej maszyny w II-giej wojnie światowej).

2.       Jak dawniej ludzie przekazywali sobie informacje?

-          Wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji: dźwięki bębna, trąbki, przez posłańca, gołębia pocztowego, dym z ognia, dźwięk wystrzału, kolor wystrzelonej racy).

3.       W jaki sposób dzisiaj ludzie przekazują sobie informacje?

-          Swobodne wypowiedz uczniów w oparciu o własne doświadczenie i ilustracje: dialog, rozmowa telefoniczna, sms, telegram, list, email, fax, gesty rąk i twarzy.

4.       Zabawa ruchowa przy muzyce – gdy umilknie muzyka dzieci zastygają w bezruchu, gestem rąk i twarzy pokazują uczucia: radość, smutek, strach, zdziwienie itd.

II.     Słuchanie przez uczniów fragmentu książki J. Sempe R. Gościnny pt. „Tajemniczy szyfr”.

1.      Analiza treści opowiadania.

-          Jaki sposób porozumiewania się wymyślił Gotfryd? (praca z tekstem)

-          Czy to był dobry pomysł?

-          Ocena postępowania chłopca.

2.      Etiudy pantomimiczne – dzieci pokazują mimiką jakie wrażenie zrobił na nich szyfr wymyślony przez Gotfryda (zdziwienie, niezrozumienie).

3.      Praca w grupach.

-          Uczniowie otrzymują w kopertach zaszyfrowaną wiadomość, podkreślają co drugą literę.

AWBKORCYEJDÓXWKCLEM KNĄRSZAÓRBZDYW

-          Odczytanie hasła „W kryjówce Kąsarzy”.

-          Nawiązanie do gry „Królik Bystrzak”.

III.  Zajęcia w pracowni komputerowej

1.      Wejście w opcję „Sekretne szyfry”.

-          Uczniowie rozwiązują zagadkę, układając z wyrazów zdania, czytają je ze zrozumieniem, aby dowiedzieć się, jakie przedmioty otworzą drzwi.

-          Uczniowie rozpoznają części mowy, figury geometryczne, odczytują godziny na zegarze, obliczają kwoty pieniędzy.

-          Uczniowie pracują w indywidualnym tempie. Nauczyciel decyduje, kiedy zakończyć te zajęcia.

2.      Wejście w opcję „Osiągnięcia”, aby obejrzeć wyniki (można je wydrukować).

IV.  Zajęcia w sali lekcyjnej.

1.      Nazywanie i rozpoznawanie wskazanych przez nauczyciela figur geometrycznych.

2.      Nauczyciel rozdaje tangramy, dzieci nazywają figury geometryczne z jakich on się składa.

-          Rozcinają go na określone liniami elementy, mieszają je i próbują ułożyć tangram (najpierw – bez wzoru, a w razie niepowodzenia patrząc na wzór).

-          Układają obrazki według wzorów.

-          Układają elementy według własnego pomysłu.

3.      Wykonanie ilustracji z użyciem tangramu.

4.      Prezentacja wykonanych prac.

5.      Odgadywanie przez dzieci, co przedstawiają ilustracje,

6.      Podsumowanie dnia.

-          W jaki sposób ludzie przekazują sobie informacje?

-          Zadanie pracy domowej – wymyśl swój sekretny szyfr (technika dowolna).

7.      Ewaluacja zajęć.

-          Które zadanie komputerowe podobało ci się najbardziej? – uczniowie przyklejają swój znaczek w odpowiednie miejsce w tabeli.

-          Analiza wyników.

-          Ustalenie, które zadanie było najciekawsze i dlaczego?

 

ZADANIA

Serosłówka

Wędkowanie w serze

Serowe działania

Kolekcja owadów

Serowe serie

Sekretne szyfry

*

*

*

**

**

**

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin