I miejsce w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.
Autor scenariusza: Anna Wize
Szkoła Podstawowa nr 28 w Warszawie
Temat scenariusza: I Zabawa w detektywów
II Świat owadów
III W krainie serów
IV Tajemniczy szyfr
Programy wykorzystane podczas zajęć: „Królik Bystrzak dla Drugoklasisty”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLAS II Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMU KOMPUTEROWEGO „KRÓLIK BYSTRZAK DLA DRUGOKLASISTY”
Scenariusze opracowała
ANNA WIZE
IV Temat dnia: Tajemniczy szyfr
Cele operacyjne:
- uczeń:
- wymienia różne sposoby przekazywania informacji dawniej i dziś,
- zna różne sposoby porozumiewania się,
- ocenia pomysł bohatera opowiadania,
- potrafi odczytać zaszyfrowaną wiadomość,
- układa z wyrazów zdania,
- czyta ze zrozumieniem,
- rozpoznaje części mowy,
- odczytuje godziny na zegarze,
- dokonuje obliczeń pieniężnych,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
- wykonuje według instrukcji tangram, zagina, tnie,
- wykonuje ilustracje,
- przedstawia różne uczucia w scenkach pantomimicznych.
Metody nauczania: eksponujące, praktycznego działania, podające.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, w grupach, w parach (zróżnicowana).
Środki dydaktyczne: ilustracje, napisy, koperty z zaszyfrowaną wiadomością, komputer, tangram.
Przebieg zajęć:
I. Nawiązanie do zabawy w detektywów (zajęcia w sali lekcyjnej).
1. Rozmowa na temat zadań, jakie muszą umieć rozwiązywać detektywi – rozwiązywanie szyfrów.
- Po co ludzie wymyślają szyfry?
- Czy są urządzenia do odczytywania szyfrów? (Enigma – nauczyciel nawiązuje do wykorzystanie tej maszyny w II-giej wojnie światowej).
2. Jak dawniej ludzie przekazywali sobie informacje?
- Wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji: dźwięki bębna, trąbki, przez posłańca, gołębia pocztowego, dym z ognia, dźwięk wystrzału, kolor wystrzelonej racy).
3. W jaki sposób dzisiaj ludzie przekazują sobie informacje?
- Swobodne wypowiedz uczniów w oparciu o własne doświadczenie i ilustracje: dialog, rozmowa telefoniczna, sms, telegram, list, email, fax, gesty rąk i twarzy.
4. Zabawa ruchowa przy muzyce – gdy umilknie muzyka dzieci zastygają w bezruchu, gestem rąk i twarzy pokazują uczucia: radość, smutek, strach, zdziwienie itd.
II. Słuchanie przez uczniów fragmentu książki J. Sempe R. Gościnny pt. „Tajemniczy szyfr”.
1. Analiza treści opowiadania.
- Jaki sposób porozumiewania się wymyślił Gotfryd? (praca z tekstem)
- Czy to był dobry pomysł?
- Ocena postępowania chłopca.
2. Etiudy pantomimiczne – dzieci pokazują mimiką jakie wrażenie zrobił na nich szyfr wymyślony przez Gotfryda (zdziwienie, niezrozumienie).
3. Praca w grupach.
- Uczniowie otrzymują w kopertach zaszyfrowaną wiadomość, podkreślają co drugą literę.
AWBKORCYEJDÓXWKCLEM KNĄRSZAÓRBZDYW
- Odczytanie hasła „W kryjówce Kąsarzy”.
- Nawiązanie do gry „Królik Bystrzak”.
III. Zajęcia w pracowni komputerowej
1. Wejście w opcję „Sekretne szyfry”.
- Uczniowie rozwiązują zagadkę, układając z wyrazów zdania, czytają je ze zrozumieniem, aby dowiedzieć się, jakie przedmioty otworzą drzwi.
- Uczniowie rozpoznają części mowy, figury geometryczne, odczytują godziny na zegarze, obliczają kwoty pieniędzy.
- Uczniowie pracują w indywidualnym tempie. Nauczyciel decyduje, kiedy zakończyć te zajęcia.
2. Wejście w opcję „Osiągnięcia”, aby obejrzeć wyniki (można je wydrukować).
IV. Zajęcia w sali lekcyjnej.
1. Nazywanie i rozpoznawanie wskazanych przez nauczyciela figur geometrycznych.
2. Nauczyciel rozdaje tangramy, dzieci nazywają figury geometryczne z jakich on się składa.
- Rozcinają go na określone liniami elementy, mieszają je i próbują ułożyć tangram (najpierw – bez wzoru, a w razie niepowodzenia patrząc na wzór).
- Układają obrazki według wzorów.
- Układają elementy według własnego pomysłu.
3. Wykonanie ilustracji z użyciem tangramu.
4. Prezentacja wykonanych prac.
5. Odgadywanie przez dzieci, co przedstawiają ilustracje,
6. Podsumowanie dnia.
- W jaki sposób ludzie przekazują sobie informacje?
- Zadanie pracy domowej – wymyśl swój sekretny szyfr (technika dowolna).
7. Ewaluacja zajęć.
- Które zadanie komputerowe podobało ci się najbardziej? – uczniowie przyklejają swój znaczek w odpowiednie miejsce w tabeli.
- Analiza wyników.
- Ustalenie, które zadanie było najciekawsze i dlaczego?
ZADANIA
Serosłówka
Wędkowanie w serze
Serowe działania
Kolekcja owadów
Serowe serie
Sekretne szyfry
*
**
flek