Koliber.docx

(21 KB) Pobierz

Do projektu wybrałem samolot PZL Koliber 160 A. Jest to samolot lekki, czteromiejscowy w którym za napęd służy silnik produkcji Textron Lycoming o mocy 160 KM. Samolot ma prostokątną konstrukcję skrzydeł.

Do projektu załączam rysunek przedstawiający trzy rzuty samolotu w skali 1:50.

 

1.      Dane odczytane z rysunków:

·         Skrzydła:

Rozpiętość:

b=9,74 [m]

Cięciwa przy nasadzie:

l0=1,3 [m]

Cięciwa na końcówce skrzydła:

l100=1,3 [m]

Kąt krawędzi natarcia:

ΚKN=0˚

Kąt krawędzi spływu:

ΚKS=0˚

Kąt linii znajdującej się w odległości 25% l0 (l100) od krawędzi natarcia:

ΚK=0˚

Odległość w [m] linii znajdującej się w 25% l0 (lub l100, bo skrzydła są prostokątne):

0,25l0=0,325 [m]

Zbieżność:

l~=l100l0=1,3 [m]1,3 [m]=1

Długość cięciwy w wybranym punkcie pomiarowym (skrzydła są prostokątne, więc można zastosować długość obliczoną w jednym punkcie do pozostałych obliczeń):

y=1,75 m

ly=l01+τ-12yb=1,3m1+1-11,75m9,74m=1,3m

Względna cięciwa klap:

lKL=0,4[m]

lKL-=lKLl(y)=0,4[m]1,3[m]=0,308

Rozpiętość klap:

bKL=4,4[m]

Względna cięciwa lotek:

lL=0,3[m]

lL-=lLly=0,3m1,3m=0,2308

Rozpiętość lotek:

bL=3[m]

Powierzchnia skrzydeł:

S=b*l(y)=9,74[m]*1,3[m]=12,662 [m2]

Średnia cięciwa geometryczna:

lG=Sb=12,662m29,74m=1,3m

Wydłużenie geometryczne płata:

Λ=b2S=9,74m212,662m2=7,5

Grubość profilu:

g=0,2[m]

g-=glG=0,2m1,3m=0,154

·         Usterzenie poziome:

Rozpiętość:

bH=3,6[m]

Cięciwa usterzenia przy nasadzie:

lH0=0,95[m]

Cięciwa usterzenia na końcówce:

lH100=0,95[m]

Powierzchnia usterzenia poziomego:

SH=3,42[m2]

Średnia cięciwa geometryczna usterzenia poziomego:

lHG=SHbH=3,42[m2]3,6[m]=0,95[m]

Odległość w [m] linii znajdującej się w 25% lH0 (lH100) od krawędzi natarcia usterzenia poziomego:

0,25lH0=0,2375 [m]

Odległość między linią 0,25l0, a linią 0,25lH0:

LH=4[m]

Względna grubość usterzenia poziomego:

gH=0,075[m]

gH-=gHg=0,075[m]0,2[m]=0,375

Współczynnik objętościowy usterzenia poziomego:

χH=SH*LHS*lG=3m2*3,8m12,662m2*1,3m=0,69

·         Usterzenie pionowe samolotu:

Cięciwa usterzenia przy nasadzie:

lV0=1,25[m]

Cięciwa usterzenia na końcówce:

lV100=0,9[m]

Średnia cięciwa geometryczna:

lVGśr=1[m]

Odległość środka aerodynamicznego usterzenia poziomego od linii 0,25l100:

LV=4[m]

Wysokość usterzenia pionowego:

bV=1,5[m]

Powierzchnia:

SV=1,5[m2]

Współczynnik objętościowy usterzenia pionowego:

χV=SV*LVS*lG=1,5m2*4m12,662m2*1,3m=0,36

·         Kadłub (powierzchnie boczne są sumami pól figur zaznaczonych na rysunku):

Powierzchnia boczna:

SKB=5,44[m2]

Powierzchnia czołowa:

SKCZ=1,27[m2]

Szerokość kadłuba:

bK=1,15[m]

Wysokość kadłuba:

hK=1,25[m]

Długość kadłuba:

lK=6,75[m]

Średnica koła o powierzchni odpowiadającej powierzchni czołowej kadłuba:

DK=4SKCZπ=4*1,27m23,14=1,272m

Wydłużenie kadłuba:

ΛK=lKDK=6,75m1,272m=5,31

Powierzchnia omywana przez strugi powietrza:

SOM=2,85*lK*SKCZ=2,85*6,75m*1,27m2=21,68m2

·         Owiewka:

Powierzchnia boczna:

SOWB=1,138[m2]

Powierzchnia czołowa:

SOWCZ=0,43[m2]

·         Podwozie:

Wysokość goleni przedniej:

hGP=0,4[m]

Średnica goleni przedniej:

dGP=0,1[m]

Średnica koła przedniego:

dKP=0,25[m]

Szerokość koła przedniego:

bKP=0,1[m]

Powierzchnia koła przedniego:

SKP=0,025[m2]

Wysokość goleni głównej:

hGG=0,5[m]

Średnica goleni głównej:

dGG=0,1[m]

Średnica koła głównego:

dKG=0,35[m]

Szerokość koła głównego:

bKG=0,15[m]

Powierzchnia koła głównego:

SKG=0,0525[m2]

·         Śmigło:

Średnica śmigła:

DŚM=1,88[m]

2.      Dane samolotu, pochodzące z innych źródeł:

·         Dane masowe:

Masa pustego samolotu:

m=607[kg]

Maksymalna masa paliwa:

mp=116[kg]

Maksymalna masa startowa:

mTOmax=950[kg]

Maksymalna masa lądowania:

mLAN=950[kg]

Maksymalna masa ładunku:

mLOAD=340[kg]

·         Zespół napędowy:

Silnik produkcji Textron Lycoming o oznaczeniu kodowym 0-320-D2A, który jest czterocylindrowym silnikiem rzędowym charakteryzującym się następującymi parametrami:

Moc nominalna: 160[KM}

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin